3426.doc

(66 KB) Pobierz
PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z INFORMATYKI DLA UCZNIÓW KLAS I-III W SZKOLE PODSTAWOWEJ W SKRZESZEWIE

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 47

WE WROCŁAWIU

 

 

 

 

 

 

 

 

NAUKA Z KOMPUTEREM

 

PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

DLA UCZNIÓW KLAS TRZECICH

W ROKU SZKOLNYM 2005/2006

 

 

Izabela Orzepowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WROCŁAW 2005


WSTĘP:

 

Duże zainteresowanie komputerami w coraz młodszych klasach oraz rozwój komputeryzacji i możliwości wykorzystania pracowni komputerowej w szkole były bezpośrednimi przyczynami powstania zajęć pozalekcyjnych w pracowni komputerowej. Podczas tworzenia listy uczestników tych zajęć okazało się, że ponad 44% uczniów klas trzecich deklarowało chęć uczestniczenia w nich. Jedną z przyczyn takiego zainteresowania jest sama atrakcyjność komputera, który wielu uczniom kojarzy się z rozrywką – badania przeprowadzone w naszej szkole w roku 2005/2006 wykazały, że około, 95% uczniów ma w domu komputer, a ponad 50% uczniów używa komputera głównie do gier. Rodzice też chcieliby, aby ich dzieci umiały korzystać z tej nowej zdobyczy technologii, która niesie ze sobą wiele możliwości. Często są dumni z tego, że ich dziecko w młodym wieku potrafi za pomocą Internetu wykorzystać informacje na lekcję. Jest to niewątpliwie chluba i powód do dumy. Pozostaje jednak kilka pytań budzących wątpliwości: czy to dziecko samo chociaż raz przeczytało tę informację? Ile z niej zapamiętało? Czy na lekcji jest w stanie opowiedzieć o tym, czy też musi przeczytać swoją notatkę? Wreszcie, w jaki sposób i z jakiego źródła korzystało przygotowując pracę? Czy przejrzało kilka stron internetowych i dokonało samodzielnego wyboru, sprawdzając wiarygodność swoich informacji, czy też tylko poprzestało na pierwszym wyniku wyszukiwania? Jak widać, umiejętność korzystania z komputera jako źródła informacji może być niejednoznacznie rozumiana. Program ten powstał przede wszystkim po to, aby nauczyć rzetelnego i odpowiedzialnego korzystania z komputera oraz pokazać uczniom, że komputer może dostarczać nie tylko rozrywki, ale i kształcić wiele umiejętności i pomagać w nauce, która dzięki ciekawym programom może stać się atrakcyjnym i pasjonującym zajęciem.

 

 

 

CELE EDUKACYJNE – KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

 

·        Ukazanie możliwości wykorzystania komputera do nauki w szkole i samodzielnego zdobywania wiedzy

·        Uświadomienie zasad zdobywania informacji na lekcje

 

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

 

 

·        Przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego korzystania z komputera

·        Ukazanie znaczenia odpowiedniego planowania własnej pracy

·        Rozwijanie umiejętności tworzenia rysunków komputerowych

·        Przedstawienie możliwości zamieszczania własnych prac w Internecie

·        Zapoznanie uczniów z programami dydaktycznymi do nauki różnych przedmiotów

·        Wprowadzenie do pracy nad projektem

·        Ukazanie możliwości wykorzystania komputera w celu przygotowania do lekcji oraz do rozwijania własnych zainteresowań

·        Rozwijanie krytycyzmu, umiejętności oceny informacji i dokonywania wyboru

·        Kształcenie umiejętności prezentowania własnej pracy

·        Ukazanie zagrożeń związanych z korzystaniem z komputera.

 

 

MATERIAŁ NAUCZANIA

z propozycją rozkładu godzin

 

jedna godzina tygodniowo

35 godzin w roku szkolnym

 

 

Treści

Komentarze

godz.

1

Regulamin pracowni informatycznej

Organizacja pracy w pracowni informatycznej, zasady bezpiecznego posługiwania się komputerem

1

2

Jak pracują mistrzowie? Planowanie pracy własnej

Rysunek w edytorze grafiki na ekranie komputera,

2

3

Tworzymy komputerowo własny wizerunek

program „Mistrz wizażu”

1

4

Ja pięć lat temu – ja za pięć lat

ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem strony internetowej, projekt „S.M.I.L.E.”

3

5

Malowanie na ekranie – tworzymy własny rysunek w Internecie

Wykonywanie rysunku, dokonywanie wyboru informacji

2

6

rozwijamy własne zainteresowania – wyszukiwanie informacji w Internecie

zasady wyszukiwania informacji w Internecie

 

każdy uczeń wybierze sobie wśród tematów, o których się do tej pory uczył, jeden, który najbardziej go zainteresował. Potem uczniowie będą się starali zgłębić ten temat, szukając go w Internecie. Przygotowują dokument w edytorze tekstu. Następnie przygotowują materiały na gazetkę do wywieszenia w pracowni informatycznej i w ich klasie. uczą się drukować. Na następnych zajęciach uczniowie prezentują referat, a na następnych – jako prezentację multimedialną na lekcji otwartej dla rodziców

6

7

formy regularne i nieregularne – współpraca ze stronami internetowymi, praca metodą projektu, poznanie rysunków malarzy

 

1

8

projekt „przyjaźń”

każdy uczeń wybierze sobie wśród tematów, o których się do tej pory uczył, jeden, który najbardziej go zainteresował. Potem uczniowie będą się starali zgłębić ten temat, szukając go w Internecie. Przygotowują dokument w edytorze tekstu. Następnie przygotowują materiały na gazetkę do wywieszenia w pracowni informatycznej i w ich klasie. uczą się drukować. Na następnych zajęciach uczniowie prezentują referat, a na następnych – jako prezentację multimedialną na święto szkoły

5

9

wyszukujemy informacje na lekcję

 

2

10

programy do nauki innych przedmiotów

programy do nauki orografii dodawanie – wykorzystanie programu do nauki matematyki

 

2

11

nauka języka obcego – krasnoludki

 

 

1

12

spotkanie z klubem tropicieli programów – jarmark

 

 

1

13

czy komputer może być wrogiem? Kiedy? W czym będzie przeszkadzał? Jak do tego nie dopuścić

 

 

1

14

jak przygotować referat na lekcję

 

 

2

15

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin