EDUKACJA INFORMATYCZNA
PLAN WYNIKOWY – cykl 105 godzin
do programu autorskiego „Wirtualny przyjaciel”
realizowanego w klasach I-III
Opracowała Krystyna Górecka,
Umiejętności kluczowe
Dział programowy
Umiejętności składowe
Treści programowe
Umiejętności operacyjne
Uwagi
– uczeń:
Posługiwanie się komputerem w przystosowanym dla ucznia środowisku sprzętowym i programistycznym
Poznajemy komputer i jego zastosowanie w życiu człowieka
Rozumienie i stosowanie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze
Bezpieczeństwo, higiena i reguły pracy z komputerem
· Świadomie stosuje sie do regulaminu pracowni
· Zajmuje ustalone przez nauczyciela stanowisko pracy
· Przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z kompterem
· Zachowuje prawidłową postawę przy komputerze
Posługiwanie się komputerem i współpracującymi z nim urządzeniami oraz technologią informacyjną
Główne części składowe komputera i ich przeznaczenie
· Wyróżnia jednostkę centralną komputera i określa jej rolę w zestawie komputerowym
· Wskazuje i nazywa urządzenia peryferyjne i określa ich przeznaczenie
Poznanie zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu
Zastosowanie komputerów w życiu codziennym
· Wymienia zastosowanie komputera w najbliższym otoczeniu
· Rozumie potrzebę komputeryzacji i komputerowego usprawniania pracy oraz nauki
Sposoby porozumiewania się z komputerem
Poznanie zasad prawidłowej pracy z komputerem i korzystania z jego zasobów
Uruchamianie i wyłączanie komputera
· Prawidłowo uruchamia i wyłącza komputer
· Potrafi zalogować się do sieci
· Bezpiecznie zamyka system operacyjny przed wyłączeniem komputera
Pulpit i jego elementy
· Zna i rozumie pojęcia: pulpit, ikona, pasek startu, okno
· Prawidłowo reaguje na polecenia związane z interfejsem
Porozumiewanie się z komputerem przy pomocy myszy
· Przemieszcza wskaźnik myszy w obrębie pulpitu
· Naciska odpowiedni przycisk myszy łącznie z dwuklikiem
· Chwyta myszą i przeciaga elementy
· Klika pojedynczo lub dwukrotnie w określone elementy
Uruchamianie i zamykanie programów
· Otwiera program podanym sposobem
· Manipuluje oknem wskazanego programu
· Uruchamia we wskazany sposób określona grę
· Manipuluje elementami gry z wykorzystaniem myszy
Opracowywanie za pomocą komputera prostych tekstów, rysunków, motywów
Tworzenie elektronicznych rysunków za pomocą edytora grafiki
Praca z edytorem tekstu
Poznanie różnorodnych narzędzi w edytorze graficznym, ich zastosowania i sposobów wykorzystania do tworzenia plików graficznych.
Zapoznanie z paskiem narzędzi i funkcją poszczególnych ikon w palecie.
· Otwiera edytor graficzny Paint z paska menu start - programy.
· Pobiera z palety poszczególne narzędzia graficzne.
· Zmienia narzędzia graficzne i ich parametry
· Stosuje pobrane narzędzie w obszarze roboczym edytora.
· Poprawnie zamka okno programu.
Kreślenie wzorów literopodobnych przy użyciu pędzla i ołówka, użycie gumki.
· Wykorzystuje gumkę do wycierania drobnych elementów.
· Kreśli linie krzywe płynnymi ruchami myszy.
· Precyzyjnie umieszcza elementy wzorów w określonym miejscu rysunku.
Kreślenie linii prostych różnej grubości i koloru, ustawienia w palecie kolorów.
· Uaktywnia dowolny kolor do rysowania.
· Dobiera różne grubości pędzla i odpowiednią wielkość gumki.
· Kreśli linie proste i przeciąga je w łuki.
Kolorowanie powierzchni ograniczonych konturami.
veronaa