5-latki, luty.doc

(79 KB) Pobierz

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO –OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE IV DZIECI 5 – LETNICH

NA MIESIĄC – LUTY

 

 

 

TEMATYKA :

 

  I  TYDZIEŃ -  Zimowe zabawy.

II  TYDZIEŃ - Sporty zimowe.

III TYDZIEŃ  - Samodzielnie i bezpiecznie uczestniczę         w ruchu drogowym (realizacja programu „Autochodzik”)

 

             

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Zimowe zabawy.

 

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Słuchanie wierszy o tematyce zimowej – dziecko uważnie słucha czytanych wierszy. Wypowiada się na temat ich treści. Poszerza swoje wiadomości na temat zimy.

§         Słuchanie baśni czytanej przez nauczyciela „Królowa śniegu” – dziecko uważnie słucha tekstu i próbuje samo własnymi słowami opowiedzieć.

§         Rozmowa z dziećmi w oparciu o ilustracje na tablicy tematycznej „W Krainie Królowej Śniegu” – dziecko zna warunki atmosferyczne panujące na dalekiej północy oraz żyjące tam zwierzęta. Opowiada w prawidłowej kolejności sceny z baśni. Wspólnie z całą grupą ustala zasady gry i stosuje się do nich w zabawie.

§         Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego Z górki na pazurki” – dziecko dzieli wyrazy na sylaby, liczy i porównuje liczbę sylab w wyrazach. Wyodrębnia głoski w nagłosie. Wie, jak organizować zimowe zabawy, by nie zagrażały jego bezpieczeństwu.

§         Wyjazd do Multikina „Helios” na bajkę animowaną pt. „Smocze wzgórza”. Rozwijanie twórczego myślenia, przezwyciężanie ustalonego wzoru w postrzeganiu znanych miejsc i ich mieszkańców.

 

§         Zabawa muzyczno – matematyczna „Tańczące bałwanki” – dziecko liczy w zakresie liczby 6. Używa  liczebników głównych i porządkowych. Zna znaczenie wszystkich symboli kodu Semadeniego. Stosuje kod w praktyce.

§         Zabawy matematyczne – dziecko potrafi opisać wybrany z mozaiki klocek za pomocą kodu Semadeniego. Wskazuje klocek „zakodowany” przez nauczyciela.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9 (wł.). Dziecko interpretuje ruchem opowiadanie nauczyciela. Ćwiczy motorykę ciała.

 

§         Zabawy ruchowe: 

- z elem. biegu „Wiatr i śnieżynki”.

- orientacyjno – porządkowa „Sopelki”.

-   z elem. równowagi „Uwaga! Zaspa”,

 

§         Zabawy zimowe na powietrzu (w ogrodzie przedszkolnym lub na pobliskim placu) -    zawody sportowe ; konkurencje: rzut śnieżką, slalom parami,  toczenie kuli śnieżnej; przestrzeganie reguł, nabywanie umiejętności godnego przejmowania zwycięstwa         i porażki.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zabawa muzyczno – ruchowa „Zaprzęgi”. Dziecko różnicuje akompaniament ćwierćnutowy i ósemkowy.

 

§         Zabawa ilustracyjna „W zimowej krainie” do melodii A. Vivaldiego „Zima”.

 

§         Osłuchanie z piosenką do nauki pt. „Śniegowa samba – dziecko zna melodię oraz słowa I zwrotki oraz refrenu. Bawi się przy muzyce.

 

§         Zabawy rytmiczne na zmianę tempa, rejestru i dynamiki melodii; improwizacje wokalne do krótkich rymowanek – wierszowanek. Wykorzystanie zabaw ruchowych przy muzyce z zestawu „Klasyka dla smyka”.

§         Zabawy z gazetami - dziecko tworzy listę atrybutów gazety jako niekonwencjonalnego instrumentu; porównuje gazety do przedmiotów codziennego użytku, wydobywa odgłosy akustyczne: darcie, szuranie, pocieranie, zgniatanie, wachlowanie, uderzenie o gazetę itp.; zabawa z gazetami „Taniec węża” – naśladowanie ruchów z gazetą za prowadzącym, szybkie reagowanie na zmianę ruchu; (metoda C. Orffa)

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         Malowanie farbami plakatowymi na szarym papierze na temat  „Zimowa kraina– dziecko przedstawia w formie plastycznej swoje wyobrażenia na temat dalekiej północy. Zwraca uwagę na kolorystykę zimy.

 

§         Lepienie z masy solnej postaci związanych z aktualną porą roku „Zimowe ludki” – dziecko formuje kształtne postacie dowolnie dobierając uzupełniające elementy.

 

§         Zimowe okienko” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem brystolu, gazy, waty, białej włóczki, wycinanek i mazaków; przypomnienie dzieciom techniki kolaż. Dziecko przekształca obraz pamięciowy, ujmuje piękno zimowego pejzażu. Planuje pracę na całej powierzchni kartki, umiejętnie posługuje się przyborami plastycznymi: klej, nożyczki.

 

§         „Śniegowy bałwan” – lepienie ze śniegu na placu przedszkolnym. Poznanie właściwości śniegu, odczuwanie radości wspólnej zabawy.

 

§         Ćwiczenia grafomotoryczne – praca ze wzorem. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, ćwiczenie sprawności obu rąk.

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: łyżwy, sanki, narty, zabawy na śniegu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Sporty zimowe.

 

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         „Zimowa olimpiada” – dziecko wypowiada się na temat zabaw i sportów zimowych w oparciu o własne doświadczenia oraz ilustrację. Zna symbolikę flagi olimpijskiej. Wie, jakie dyscypliny sportu wchodzą w skład zimowej olimpiady.

 

§         Rozmowa na temat ilustracji – dziecko poznaje terminy „sporty indywidualne”, „sporty zespołowe”. Rozumie zasady współzawodnictwa. Zachowuje bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu i lodzie.

 

§         „Zima w górach” – dziecko potrafi opisać wugląd górskiego krajobrazu zimą, zna jego charakterystyczne elementy. Słucha wierszy pisanych w gwarze góralskiej.

 

§         „Czym podróżujemy” – dziecko zna różne środki transportu: lądowe, wodne, powietrzne. Łączy w pary pojazdy współczesne i dawne. Stosuje w zabawie kod Semadeniego.

 

§         „Luty” – dziecko wie, co to jest kalendarz i do czego służy. Określa charakterystyczne cechy lutego. Przelicza elementy zbiorów oraz porównuje                   i porządkuje zbiory ze względu na malejącą i rosnącą liczbę elementów.

 

§         „Wcale nie” – zabawa dydaktyczna. Dziecko formułuje pojęcie przeciwne do danego, np. mały – duży, długi – krótki.

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 10 (wł.). Dziecko rozwija motorykę płynności ruchów. Zachowuje ostrożność podczas wykonywania ćwiczeń.

 

§         Zabawy ruchowe: 

   - z elem. biegu „Sporty zimowe” – dziecko zna podstawowe kolory, reaguje na umowny sygnał, odczytuje globalne wyrazy.

   - z elem. rzutu „Śniegowe kule” – dziecko doskonali umiejętność chwytu i rzutu, wykonuje ćwiczenia stóp.

 

§         Przy sprzyjającej pogodzie – spacery lub zabawy na śniegu. Zwrócenie uwagi na odpowiednie dobranie odzieży oraz utrzymywanie właściwej temperatury ciała.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Orkiestra perkusyjna – instrumenty melodyczne i niemelodyczne, słuchanie piosenki „Zimowa wyliczanka”. Wygrywanie dowolnego rytmu, próby łączenia rytmu z dowolnym tekstem. Próby zagrania utworu B. Strauss „Do przyjaciela”.

 

§         Zabawa w „echo rytmiczne” przy użyciu instrumentów perkusyjnych. Rozpoznawanie dźwięków instrumentów perkusyjnych. Określanie dynamiki wyrażonej ruchem. Próby wyklaskiwania rytmu.

 

§         Zabawy naśladujące sporty zimowe: sanki, narty, łyżwy, rzucanie śnieżkami, kuligi – metoda R. Labana, ped. Klanzy. Czerpanie radości z zabawy, dopasowanie ruchów do poszczególnych dyscyplin sportowych.

 

§         Utrwalenie piosenki „Śniegowa samba”. Zagadki słuchowe. Ćwiczenia ortofoniczno – emisyjne oparte na piosenkach znanych dzieciom. Rozpoznawanie piosenek wykonywanych w górnym rejestrze pianina.

 

§         Zabawa z drewnianymi pałeczkami – dźwięki długie i krótkie. Doświadczanie krótkich i długich dźwięków w muzyce i przekładanie ich na ruch. Wymyślanie zabaw z pałeczkami.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         „Poczta walentynkowa – 14 luty” - wycinanie i kolorowanie serc, pisanie imion dzieci, przekazywanie życzeń adresatom; konkurs -  znajdź parę postaci z bajek np. Arielka i Eryk.

 

§         Rysowanie świecą na temat „Sporty zimowe” – dziecko wykonuje pracę o tematyce zimowej planując całą powierzchnię. Dobiera właściwe kolory świecy i zamalowuje całość farbą akwarelową.

 

§         „Zima” – collage. Dziecko rozpoznaje po dotyku i nazywa różnorodne tworzywa. Opisuje wrażenia dotykowe. Wykorzystuje różne materiały do pracy plastycznej.

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: zjazd, slalom, skocznia narciarska, tor saneczkowy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III TEMAT KOMPLEKSOWY –  Samodzielnie i bezpiecznie uczestniczę             w ruchu drogowym (realizacja programu „Autochodzik”)

 

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :                                                                                                         

 

§         „Co jeździ po ulicy?” – zabawa dydaktyczna  połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi. wie, jakie pojazdy poruszają się po ulicach potrafi nazwać te pojazdy

      umie naśladować odgłosy niektórych pojazdów.

 

§         ,,Poznajemy różne pojazdy kołowedziecko rozróżnia typy pojazdów spotykanych na drogach. Zauważa różnice w ich budowie. Rozróżnia poszczególne elementy pojazdu np. koła, zderzaki, pasy i zna ich funkcję.

 

§         Rozmowa w oparciu o drogowe miasteczko (makieta z gotowych elementów zestawu edukacyjnego) na temat wyglądu ulic w mieście i ruchu drogowego. Potrafi poprawnie używać określeń: ulica, jezdnia, chodnik, pobocze. Rozróżnia uczestników ruchu drogowego – piesi, kierowcy, pasażerowie. Poznaje zasadę prawostronnego i lewostronnego ruchu.

 

§         „Na ulicy” – zabawa tematyczna z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego „Autochodzik” imitującego jezdnię. Rozpoznaje i umie wyjaśnić znaczenie kilku podstawowych znaków drogowych, nazywa kolory najczęściej stosowane na znakach drogowych.

 

§         Zebranie wiadomości na temat bezpieczeństwa na drodze w formie quizu -           odpowiadanie na pytania wiedzowe, segregowanie znaków drogowych i rozwiązywanie zagadek. Dokonuje analizy i syntezy swojej wiedzy, jest pewne siebie przez posiadaną wiedzę, klasyfikuje znaki drogowe pod wzglądem kształtu i koloru.

 

§         „W prawo, w lewo, prosto” – ćwiczenia orientacji przestrzennej. Utrwalenie kierunków w czasie zabawy  w ruch uliczny.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin