4-latki, październik(1).doc

(130 KB) Pobierz
TYDZIEŃ I: SMACZNE WARZYWA

TYDZIEŃ I: SMACZNE WARZYWA

Cele ogólne – poszerzenie znajomości roślin w najbliższym otoczeniu, różnicowanie i nazywanie wybranych warzyw, rozumienie potrzeby uprawiania warzyw

                    - zachęcanie do spożywania warzyw niezbędnych w prawidłowym odżywianiu się

                    - porównywanie zbiorów równolicznych

 

Poniedziałek

1 dzień

Wtorek

2 dzień

Środa

3 dzień

Czwartek

4 dzień

Piątek

5 dzień

E. umysłowa

„Warzywa w kaciku przyrody” – rozmowa połączona z działaniem, układanie warzyw w wyznaczonym miejscu, nazywanie.

Podanie przykładów potraw z warzyw, określanie, czy są zdrowe.

Słuchanie wiersza I. Salach „Co zjadamy”. Wyróżnianie części roślin: korzeń łodyga, liście; wyróżnianie części jadalnej.

„Gdzie ukrył się ziemniak?” – ćwiczenie spostrzegawczości, posługiwanie się pojęciami za, przed, pod.

Słuchanie wiersza „Rzepka” J. Tuwima, ilustrowanie wiersza przez dzieci z emblematami bohaterów.

Wspólne mówienie powtarzających się wersów.

Próby zapamiętania kolejności w jakiej ustawiają się bohaterowie

„Warzywo i jego cień- dopasowywanie sylwety owocu do namalowanego cienia.

„Jesienne zagadki”– odgadywanie nazwy warzywa i dopasowywanie do naturalnego okazu

„Segregujemy plony” – rozróżnianie, co jest warzywem a co owocem

„Czy wystarczy dla każdego?”- porównywanie zbiorów równolicznych, przeliczanie w zakresie 3

Teatrzyk sylwet „Na straganie” 

J. Brzechwy , rozumienie pojęć stragan, warzywniak.

Próby manipulowania sylwetami przez dzieci, wymyślanie własnych dialogów

Zabawa dydaktyczna „Znajdź drugą połowę warzywa”

 

E. estetyczna

Słuchanie piosenki „Smaczne warzywa”

Ilustrowanie ruchem piosenki „W ogródku warzywnym”

„Koszyczek na warzywa”- zginanie papieru po wyznaczonej linii, sklejanie

Improwizowanie ruchem opowiadania nauczycielki „Od nasionka do roślinki”

Lepienie z plasteliny warzyw: marchew, pietruszka, ziemniak, burak ćwikłowy – dobieranie odpowiedniego kształtu i barwy, układanie ich w papierowym koszyczku.

 

Zabawa do piosenki „Smaczne warzywa”, wspólny śpiew refrenu piosenki

Stemplowanie stemplami z ziemniaków sylwety miseczki na surówkę, samodzielne wymyślanie wzoru

Nauka I zwrotki piosenki „Smaczne warzywa”

Naklejanie warzyw wyciętych z kolorowego papieru na narysowaną tacę. Wybieranie spośród różnych warzyw tych w odpowiednich kolorach

 

Zabawa rytmiczna „Echo”- dzielenie nazw warzyw na sylaby

Nauka II zwrotki piosenki „Smaczne warzywa”

Układanie dowolnych kompozycji z kolorowej fasoli na styropianowych tackach, kształcenie wyobraźni i inwencji twórczej.

E. zdrowotna

Zabawy ruchowe:

-„Sałatka warzywna”

- „Zające w ogrodzie

Spacer do pobliskich ogródków działkowych, obserwowanie ludzi porządkujących działki i zbierających plony

Ćwiczenia ruchowe nr 3zeskok w głąb na miękkie podłoże

Zabawy ruchowe:

-„Wyrywamy marchewki

- „Słońce świeci-deszcz pada”

- „Gonitwa”

 

Zabawa ruchowa do piosenki „Maszerują dzieci drogą”.

Zabawy ruchowe:

-„Wolno-szybko”

-„Kto wyżej skoczy”

-„Zajączki uciekają do norek

 

Ćwiczenia ruchowe nr 3

Zabawy ruchowe:

-„Słońce świeci-deszcz pada”

- „Gonitwa”

-„Sałatka warzywna

Spacer w pobliżu przedszkola,

Rozumienie potrzeby przebywania na świeżym powietrzu

Zabawy kołowe ze śpiewem „Rolnik”, „Stary niedźwiedź”

Zabawy ruchowe:

-„Stój prościutko”

- „Wolno-szybko”

-„Zajączki

Osiągnięcia dzieci

- nazywa wybrane warzywa

- zna potrawy z warzyw

- potrafi zgiąć papier wzdłuż linii

-rozumie potrzebę jedzenia warzyw

 

-uważnie słucha wiersza

-zna części roślin: korzeń, łodyga, liście

- posługuje się pojęciami: za, przed, pod

-rozwinie sprawność drobnych mięśni dłoni

-wymieni bohaterów wiersza

-powtórzy powtarzające się wersy

-ma okazje do odczuwania humoru tekstu literackiego

-zaśpiewa refren piosenki

-dekoruje sylwetę miseczki stemplowaniem

-porównuje liczebność zbiorów: tyle samo,

-przelicza w zakresie 3

-zna wygląd warzyw, wybiera odpowiedni kolor

-rozumie potrzebę przebywania na świeżym powietrzu

-potrafi manipulować sylwetami

-bogaci słownictwo poprzez wymyślanie dialogów

-dopasuje drugą połowę warzywa

-dzieli nazwę warzywa na sylaby

-wykaże się inwencja twórczą przy układaniu wzorów z kolorowej fasoli

TYDZIEŃ II: BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK

Cele ogólne –zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa poza terenem przedszkola, poznawanie niektórych przepisów ruchu drogowego

                    - przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w domu i przedszkolu, wdrażanie do właściwego i bezpiecznego organizowania zabaw

                    - rozumienie i stosowanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni; utrwalenie kolorów: czerwony, żółty, zielony

                   

Poniedziałek

1 dzień

Wtorek

2 dzień

Środa

3 dzień

Czwartek

4 dzień

Piątek

5 dzień

E. umysłowa

Słuchanie wiersza „Ważna wiadomość” . Rozmowa na temat zachowania się na ulicy lub w jej pobliżu, uświadomienie potrzeby opieki osoby dorosłej.

Zabawa matematyczna „Znaki drogowe”, porównywanie kształtów znaków i figur geometrycznych – koło, trójkąt, kwadrat.

Opowiadanie nauczycielki z wykorzystaniem ilustracji „Przygoda na ulicy” . Wskazanie przez dzieci prawidłowego zachowania, wypowiadanie zdań rozkazujących.

Zabawa dydaktyczna „Znajdź swoja parę”, wyszukiwanie dziecka z takim samym znakiem.

Nauka wiersza „Światełko” I. Salach

Teatrzyk sylwet „Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę”, rozmowa na temat roli policjanta, prezentacja wyglądu i przedmiotów niezbędnych w jego pracy. Prawidłowe posługiwanie się pojęciami przed, za, nad, pod.

Ćwiczenia ortofoniczne „Pojazdy ratunkowe”

Rozwiązywanie zagadek dotyczących różnych pojazdów, wybieranie odpowiedniego obrazka.

Zabawa „Czym jedziemy do przedszkola?” – pokazywanie ruchem odpowiedniego środka lokomocji (np. auto, samolot, statek, rower, rakieta, itp.)

Utrwalenie wiersza „Światełko” I. Salach

Oglądanie ilustracji na temat niebezpiecznych sytuacji w przedszkolu i w domu. Rozmowa dotycząca prawidłowych zachowań.

„Jak się zachowam” , wykorzystanie elementów dramy, nauka prawidłowego zachowania w razie kontaktu z nieznajomym

„Zgubione dziecko” – ćwiczenie spostrzegawczości

E. estetyczna

Kolorowanie kredką sylwety znaku drogowego, mocowanie patyczka plasteliną do znaku i podstawki.

Rysowanie w powietrzu kształtów znaków drogowych

Słuchanie piosenki „Dzieci i światła”

„Sygnalizator” – ciecie nożyczkami po linii prostej, naklejanie w odpowiednim miejscu kół w kolorach czerwonym, żółtym i zielonym.

Układanie sylwet samochodów z klocków w kształcie figur geometrycznych.

„Zebra” – malowanie kartki czarną farbą plakatową, darcie pasków białego papieru, naklejanie na kartkę w odpowiednim porządku..

Dorysowywanie brakujących części do konturu samochodu – koła, światła, lusterka itp.

Kolorowanie obrazka, prawidłowe trzymanie kredki, mieszczenie się w konturach.

Inscenizowanie głosem historyjki „Na skrzyżowaniu”

Zabawa rytmiczna do piosenki „Maszerują dzieci drogą” – klaskanie, uderzanie rękami o kolana, o podłogę.

Wykonanie znaczka odblaskowego, wykorzystanie fluorescencyjnych markerów

 

E. zdrowotna

Spacer w okolicy przedszkola, poznawanie znaków drogowych w najbliższej okolicy, nauka prawidłowego poruszania się całą grupą w parach

Zabawy ruchowe:

-„Samochody wjeżdżają do garażu

-„Lalki idą na spacer”

Ćwiczenia ruchowe nr 3zeskok w głąb na miękkie podłoże. Zabawy ruchowe:

-„Pojazdy

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin