Istota i rozwój logistyki w gospodarce.doc

(134 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Istota i rozwój logistyki w gospodarce odnośnie przedsiębiorstwa

 

3 rozumienia logistyki

1.    znaczenie rzeczowe (przedmiotowe)

Logistyka to procesy fizycznego przepływu dóbr materialnych (surowców, materiałów) w przedsiębiorstwie oraz między przedsiębiorstwami, a także przepływ towarzyszących tym procesom informacji.

W tym znaczeniu logistyka organizuje każde przedsiębiorstwo.

2.    znaczenie koncepcyjne

Logistyka stanowi koncepcje zarządzania procesami fizycznego przepływu dóbr materialnych oparta na zintegrowanym systemowym ujmowaniu tych procesów w celu optymalizacji kosztów logistycznych.

W tym rozumieniu nie każde przedsiębiorstwo taką logistykę stosuje

3.    znaczenie “logistyka jako nauka”

Jest to dziedzina wiedzy ekonomicznej badająca prawidłowości i zjawiska przepływu dóbr fizycznych i informacji w gospodarce, a także w poszczególnych jej ogniwach. Ta dziedzina wiedzy może dotyczyć nie tylko przedsiębiorstw ale również całych gospodarek.

 


Źródła znaczeniowe logistyki:

1.    “logisticos” (z greckiego) oznacza sztukę myślenia, oparta na sile rozumu

Można powiązać z logiką.

2.    “logistique” (z francuskiego) oznacza dział sztuki wojennej obejmujące sprawy zaopatrzenia, zakwaterowania, transportu w wojsku

 

Początki (geneza)  wprowadzenia koncepcji logistycznej w przedsiębiorstwie:

Þ  lata 30 XX w. w przedsiębiorstwach amerykańskich

W tym okresie przedsiębiorstwa zmieniały orientacje z produkcyjnej na sprzedażową i tworzyły sieci dystrybucji a zatem szukały nowych rozwiązań w zarządzaniu transportem, magazyn. i zasobami (pierwsze duże domy handlowe)

Þ  II wojna światowa

Przedsiębiorstwa przestały stosować logistykę.

Þ  Po II wojnie światowej - powrócono do logistyki głównie w Japonii i Europie.

Þ  W latach 60 w Japonii w koncernie Toyoty opracowano i wdrożono nowoczesny system sterowania zapasami.

Sprawne przemieszczanie części montażu pomiędzy różnymi gałęziami montażu - później rozwijał się w kierunku nowoczesnego zarządzania zapasami. Just in Time - nie mieć zapasów, dostawa na bieżąco, gospodarka bez zapasowa.

Þ  W Niemczech - rozwój koncepcji logistyki, gosp. magazynowej

Þ  USA - transport, klient

Þ  lata 90 - rozwój- l. koncepcji nowoczesnej, l. zintegrowana (zintegrowane łańcuchy logistyczne)

 

Przyczyny rozwoju koncepcji logistycznych wynikają ze zmian zachodzących w gospodarce rynkowej:

1.    nasilenie konkurencji i poszukiwanie nowych źródeł uzyskania przewagi rynkowej (obniżenie kosztów wytwarzania)

2.    wzrost cen paliw, energii, kosztów transportu

3.    wzrost wymagań klientów co do poziomu obsługi logistycznej (czas krótki, niezawodność)

4.    rozwój techniki i technologii w dziedzinach przetwarzania danych, łączności i komunikacji.

2 zasadnicze koncepcje logistyczne:

1.    log. tradycyjna

2.    log. nowoczesna

 

Różnice między koncepcjami

Logistyka tradycyjna

Logistyka nowoczesna

1.    Specjalizacja w podejściu do procesów logistycznych w przedsiębiorstwie, która wyraża się:

1.1 w koncentracji na poszczególnych fazach i dziedzinach logistycznych, co prowadzi do tzw. suboptymalizacji

1.2 wyraża się w podporządkowaniu poszczególnych działań logistycznych różnym komórkom przedsięb.

1.3 w istnieniu odrębnych systemów informatycznych obsługujących poszczególne fazy działania logistycznego

2.    Dominują zachowania operacyjne.

Plany i działania mają charakter krótkoterminowy oraz porozumienia z dostawcami i odbiorcami, kooperantami są krótkoterminowe, doraźne.

 

 

 

3.    Podstawowym celem zarządzania logistycznego jest redukcja kosztów logistycznych za wszelką cenę.

 

 

4.    Regionalny zasięg działań logistycznych.

1.    Integracja  w podejściu do zarządzania procesami logistycznymi w przedsiębiorstwie, która wyraża się:

1.1 w koncentracji na optymalizowaniu całego systemu logistycznego

1.2 wyraża się w podporządkowaniu wszystkich działań i procesów logistycznych jednemu kierownictwu

1.3 w istnieniu zintegrowanego systemu informatycznego, który obejmuje wszystkie działania i procesy logistyczne

 

 

2.    Dominują rozwiązania strategiczne. Plany i cele mają charakter długoterminowy, perspektywiczny. Związki z dostawcami, odbiorcami, kooperantami mają charakter długoterminowy strategiczny, długofalowy. Przesięb. poszukują długotrwałych partnerów aby zawrzeć długotrwałe kontakty.

3.    Podstawowym celem zarządzania logistycznego jest  zapewnienie wymaganego poziomu obsługi klienta przy możliwie najniższych kosztach logistycznych.

4.    Działania mają charakter globalny (globalny zasięg działalności), poszukiwanie dostaw w różnych częściach kraju.

 

Podstawowe obszary działań logistycznych w przedsiębiorstwie:

1.    prognozowanie popytu na wyroby finalne przedsiębiorstwa

Þ      podstawa do planowania: zaopatrzenia, transportu zewnętrz. i wewnętrz., zagospodarowanie magazynów

2.    zaopatrzenie materiałowe produkcji

Þ      wybór dostawców, planowanie zakupów, kontrola jakości surowców kupowanych, negocjowanie cen

3.    manipulacje materiałowe

Þ      dot. wszelkich przemieszczeń surowców, materiałów, wyrobów gotowych wewnątrz przedsięb. i w magazynach

4.    transport

Þ      wewnętrzny, zewnętrzny przedsiębiorstwa, wybór środka transportu, określone trasy przewozu, zabezpieczenie i warunki transportu, zapewnienie wymogów tras karowych i zagranicznych, dokumenty, zezwolenia

5.    składowanie

Þ      dot. utrzymania magazynów i ich wyposażenia w celu właściwego przechowywania zapasów, utrzym. budynków i pomieszczeń

6.    kontrola poziomu zapasów

Þ      analiza stanu przygotowanych zapasów w czasie

7.    pakowanie i gospodarka opakowaniami

Þ      projektowanie opakowań

cel ® ochrona przed uszkodzeniem, funkcja ochronna a także usprawniać procesy transportu i magazynowania.

Þ      współczesne opakowania to “dzieci logistyki”

8.    realizacja zamówień klientów

Þ      przyjmowanie i opracowanie zamówienia, przygotowanie i ekspedycja przesyłki, oznakowanie, zabezpieczenie

9.    gospodarowanie odpadami, opakow. zwrotnymi i obsługa reklamacji.

 

Podstawowe decyzje strategiczne

1.    wybór strategicznych: dostawców, odbiorców, kooperantów

2.    decyzje typu make or buy (produkować czy kupować)

w zakresie: transportu (obcy czy własny)

                            magazynowania (własne czy wynajmowane)

                            produkcji (własna czy obca)

3.    określenie liczby lokalizacji i wielkości magazynów własnych

4.    wybór metody sterowania zapasami - zarządzanie zapasami

5.    określenie właściwego poziomu obsługi klienta - ustalenie standardów obsługi dla poszczególnych segmentów rynku.

 

System logistyczny przedsiębiorstwa

 

System to pewna całość złożona z elementów wzajemnie ze sobą powiązanych i od siebie uzależnionych, które przyczyniają cię do działania i powodzenia tej całości.

Zmiana jednego z tych elementów powoduje zmianę pozostałych. Istota systemu polega na całościowym rozpatrywaniu elementów całościowych a nie w izolacji, oddzielnie. Taki całościowy punkt widzenia wynika z faktu że własności systemu jako całości nie są identyczne z własnościami jego elementów składowych. Takie podejście systemowe pozwala wykorzystać tzw. efekt synergiczny czyli efekt współ. ................

Synergia to współdziałanie.

Synergia oznacza że efekty działania systemu jako całości mogą być większe, lepsze, niż efekty działania poszczególnych jego składników z osobna. Jest to możliwe dzięki pozytywnym relacjom. Ludzie pracujący razem jako jedna grupa potrafią dokonać rzeczy, których osiągnięcie nie śniło się każdemu z osobna.

                                                                                                  x2 +y2 < (x+y)2

                                                                                                  x2 + (2xy)+y2

 

System dzieli się na otwarte i zamknięte.

Systemy otwarte to takie, które prowadzą wymianę energii, materii, informacji ze swoim otoczeniem. Są to systemy względnie odosobnione tzn. są wydzielone z otoczenia, mają swoje granice ale kontaktują się z otoczeniem poprzez wejścia i wyjścia.

Systemy zamknięte to systemy, które nie prowadzą wymiany informacji itd. z otoczeniem, nie mają wejść ani wyjść.

Działania logistyczne można ująć w system.

System logistyczny to celowo zorganizowany i zintegrowany w obrębie danego układu gospodarczego przepływ dóbr fizycznych i informacji. Jest systemem otwartym ponieważ współdziała ze swoim otoczeniem poprzez wejścia i wyjścia.

W przedsiębiorstwie obok systemu logistycznego występuje system produkcji, system kontroli jakości.

Syst. logistyczny nie zmienia produktu w sensie jakościowym ale w sensie czasowo przestrzennym. Te zmiany zachodzą dzięki procesom ruchu, transportu oraz magazynowania.

 

Procesy ruchu i składowania wzajemnie się zazębiają i przenikają. I w związku z tym można wyróżnić podstawowe struktury systemów logistycznych:

1.    jednostopniowy





przepływ dóbr fizycznych ma charakter bezpośredni od punktu nadania do punktu odbioru                                           punkt nadania ®punkt odbioru

 

2.    wielostopniowy

przepływ ma charakter pośredni jest przerwany conajmniej w jednym punkcie, w którym muszą wystąpić dodatkowe procesy magazynowania lub manipulacji

Te systemy wielostopniowe mogą mieć dwie odmiany:



2.1 towar z punktu nadania zatrzymuje się w punkcie gdzie muszą nastąpić pewne procesy                                           p. zatrzymania ®dekoncentracji

przeładowanie i z tego punktu trafiają do wielu odbiorców.

2.2 towary wędrują z różnych punktów nadania do jednego zbiorowego punktu i są przesyłane do jednego punktu odbioru

Punkt zatrzymania w którym występują pewne procesy nazywamy punktem koncentracji.







                                                                      skład celny, magazyn centralny











                                                                      punkt odbioru



                                          punkt koncentracji

punkt nadania

 

3.    system kombinowany

występują równolegle obok siebie zarówno pośrednie jak i bezpośrednie przepływy dóbr fizycznych.


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin