wstęp.pdf
(
57 KB
)
Pobierz
16275207 UNPDF
Wst´p
Wychowawcza dzia∏alnoÊç przedszkola ma ogromne znaczenie dla ukszta∏towania osobowoÊci
dziecka. Charakteryzujàca dzieci w tym wieku naturalna aktywnoÊç, ciekawoÊç i sk∏onnoÊç do na-
Êladownictwa, ∏atwoÊç czerpania wiedzy z otoczenia, a tak˝e wra˝liwoÊç emocjonalna, to czynniki,
stwarzajàce korzystne warunki do osiàgni´cia pozytywnych efektów zamierzonych dzia∏aƒ. Aby
jednak dziecko przyswoi∏o sobie okreÊlone normy zachowaƒ i stosowa∏o si´ do nich, trzeba podda-
waç je przez d∏u˝szy czas odpowiednim dzia∏aniom, wykorzystujàc ka˝dà nadarzajàcà si´ okazj´.
Przedszkole jako jedna z pierwszych instytucji ma mo˝liwoÊç wyrobienia w dzieciach okreÊlo-
nych postaw i umiej´tnoÊci w kontaktach z innymi, okreÊlonego zachowania si´ w ró˝nych oko-
licznoÊciach.
Proponowany projekt scenariuszy zaj´ç na temat bezpiecznych zachowaƒ opracowany zosta∏
z uwzgl´dnieniem najbardziej typowych przypadków, z którymi zetknàç si´ mo˝e dziecko w wie-
ku przedszkolnym. Celem programu jest jednak nie tylko wskazanie takich sytuacji, ale ukszta∏-
towanie nawyków po˝àdanych zachowaƒ w sytuacji zagro˝enia. Projekt wzbogacony zosta∏ o ele-
menty zaj´ç twórczych, które pozostajà w Êcis∏ym zwiàzku z kszta∏towaniem postaw, a tak˝e za-
pami´taniem przekazanej wiedzy i umiej´tnoÊci w myÊl s∏ów Konfucjusza:
S∏ysza∏em i zapomnia∏em
Widzia∏em i zapami´ta∏em
Zrobi∏em i zrozumia∏em.
1
TreÊci programowe:
•
Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu ˝ycia, ocenianie zachowaƒ s∏u˝àcych i zagra˝ajàcych
zdrowiu
•
Tworzenie sytuacji pozwalajàcych na poznanie mo˝liwoÊci w∏asnych dziecka i innych ludzi np.
wynikajàcych ze zró˝nicowani p∏ci, wieku, stanu zdrowia i doÊwiadczenia
•
Uczenie zasad post´powania warunkujàcych bezpieczeƒstwo dziecka
•
Stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich kon-
sekwencji
Cel g∏ówny:
•
Promowanie zachowaƒ warunkujàcych bezpieczeƒstwo.
Cele szczegó∏owe:
•
Poznanie sytuacji stanowiàcych zagro˝enie dla ˝ycia i zdrowia oraz sposobów ich unikania
•
Poznanie wartoÊci zdrowia i rozumienie potrzeby jego ochrony
•
Umiej´tnoÊç przeciwdzia∏ania ryzykownym zachowaniom
•
Eliminowanie sytuacji sprzyjajàcych ryzykownym zachowaniom
•
Umiej´tnoÊç dostrzegania i przeciwdzia∏ania zagro˝eniom dla zdrowia i ˝ycia
•
Szybkie reagowanie w sytuacji zagro˝enia
Postawy i zachowania:
•
Przestrzeganie zasad bezpieczeƒstwa podczas zaj´ç i zabaw w przedszkolu
•
Wzmocnienie wi´zi w grupie, postawa przyjaêni i akceptacji
•
Zachowanie bezpieczeƒstwa podczas zaj´ç i zabaw w sali i w ogrodzie
•
Bezpieczne pos∏ugiwanie si´ cz´sto stosowanymi urzàdzeniami gospodarstwa domowego
•
W∏aÊciwy sposób zachowania si´ na wypadek nieszcz´Êliwego zdarzenia
•
W∏aÊciwy sposób przekazywania wiadomoÊci o zagro˝eniu
•
Rozwój wyobraêni, myÊlenie przyczynowo-skutkowe
•
Wzmocnienie wi´zi w grupie, wzajemna pomoc
•
Troska o bezpieczeƒstwo w∏asne i kolegów
•
Eliminowanie ryzykownych zachowaƒ
•
Umiej´tnoÊç wyboru odpowiednich mebli, zabawek i przyrzàdów do zabaw w sali i w ogrodzie
Proponowane metody i formy pracy:
•
Zaj´cia warsztatowe wyzwalajàce u uczniów swobodnà ekspresj´
•
Inscenizacja krótkich tekstów literackich
•
Pokazy i obserwacje
2
•
Kszta∏towanie nawyków higienicznych i zachowaƒ prozdrowotnych oraz proekologicznych
•
Wdra˝anie do zachowaƒ akceptowanych spo∏ecznie, wprowadzenie w kultur´ bycia
Wiedza:
•
ZnajomoÊç zasad bezpieczeƒstwa w ˝yciu codziennym
Umiej´tnoÊci:
•
Umiej´tnoÊç bezpiecznego zachowania si´ w ró˝nych sytuacjach
•
Postawa odpowiedzialnoÊci za zdrowie w∏asne i kolegów
Planowane efekty:
•
Nawyk dbania o zdrowie
•
Scenki dramowe w wykonaniu dzieci
•
Gry i zabawy doskonalàce umiej´tnoÊci dostrzegania sytuacji zagra˝ajàcych zdrowiu
•
Recytacje wierszy
Ewaluacja projektu
•
Obserwacja uczniów
•
Analiza prac dzieci
Sposoby sprawdzania umiej´tnoÊci dzieci
•
Konkursy
Ocenianie postaw to:
•
Reagowanie na sytuacj´ zagra˝ajàcà bezpieczeƒstwu
Zadania do realizacji podczas trwania projektu:
•
W czasie pobytu w ∏azience
•
Podczas pracy z u˝yciem takich narz´dzi jak no˝yczki, p´dzle, farby, listewki itp.
•
Podczas wychodzenia i powrotu do przedszkola
•
W czasie pobytu w ogrodzie przedszkolnym
•
Podczas zabaw grupowych
•
Post´powanie na wypadek nieszcz´Êliwego zdarzenia
•
Bezpieczne pos∏ugiwanie si´ urzàdzeniami gospodarstwa domowego
•
Niebezpieczne znaleziska (koraliki, lekarstwa, itp.)
•
Sposób przekazywania informacji o zagro˝eniu
Ponadto do projektu do∏àczone zosta∏y przyk∏adowe scenariusze oraz projekty zabaw, ∏amig∏ó-
wek, kolorowanek, wierszy, tekstów literackich oraz konkursów
Ârodki przydatne do realizacji programu:
•
Puzzle
•
Rymowanki
•
Gra dydaktyczna
Warunki realizacji projektu.
Projekt „Przedszkole pod Parasolem” mo˝e byç realizowany w grupie pi´ciolatków i szeÊciolat-
ków w przedszkolu oraz w grupie „0” w szkole w cyklu dwutygodniowym.
Realizacji mo˝e sprzyjaç przygotowanie odpowiednich warunków – wygospodarowanie w sali miej-
sca, w którym zostanie zorganizowany „kàcik filmowy” lub miejsce dla „ilustrowanej kroniki wy-
darzeƒ”. Bardzo wiele zale˝y od inwencji dzieci oraz od pomys∏owoÊci nauczyciela.
Formy i metody pracy sà dowolne. Najwa˝niejsze jest takie oddzia∏ywanie na dzieci, aby umie-
j´tnoÊci, wiedza i wnioski p∏ynàce z proponowanych zaj´ç pomog∏y im byç bezpiecznymi we
wszystkich sytuacjach.
3
•
Pogadanki
•
Quizy
•
Wystawy prac dzieci
•
Umiej´tnoÊç pracy w grupie
•
SamodzielnoÊç w rozwiàzywaniu problemów
Poznanie szczegó∏owych zasad bezpiecznego i rozwa˝nego zachowania si´:
•
Podczas posi∏ków
•
¸amig∏ówki
•
Kolorowanki
4
Plik z chomika:
Michasia85
Inne pliki z tego folderu:
Konspekty do opracowania za pomocą zabaw i gier ruchowych.doc
(28 KB)
scenariusze ruch rozwijający W. Shelborne.doc
(67 KB)
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.docx
(12 KB)
zabawy bieżne.rar
(5292 KB)
zabawy na czworakach.rar
(3719 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aerobik dla dzieci
Gimnastyka korekcyjna
Gimnastyka przedszkolaka(1)
Zabawy ruchowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin