4. Cele, zadania, metody wych. społeczno – moralnego.
Cele wychowania społeczno – moralnego w przedszkolu formułuje się zgodnie z przyjmowanym założeniem, że człowiek jest wartością najwyższą, zaś prawdziwym i naczelnym powołaniem człowieka jest jego aktywny, pełny i twórczy udział w kształtowaniu lepszego świata w którym życie ludzi może być szczęśliwe.
Cele:
- przygotowanie człowieka do roli aktywnego współuczestnika i współtwórcy życia społecznego.
Metody:
W zakresie oddziaływania bezpośredniego:
- słowne – polecenia, nakaz, zakaz, pochwałę, naganę,
- percepcyjne – gdy na dziecko wywiera wpływ przykład zachowania się, postępowania nauczyciela;
W zakresie oddziaływania pośredniego:
- czynne - (1. metoda zadaniowa – poprzez zadania stawiane dzieciom nauczyciel oddziałuje na kierunek moralno – społecznych doświadczeń dziecka,
2. metoda samodzielnych doświadczeń – istotą jest taka organizacja życia w zespole dziecięcym przez nauczyciela, aby gromadzone doświadczenia miały charakter pożądany)
Zadania:
pandowiec