rozwojowa całość.docx

(261 KB) Pobierz

1.zmiana a rozwój

1.ciag zmian a nie zmiana pojedyncza

2.zmiany te tworza sekwencje uporzadkowana w czasie

3.mozna przewidzieć kolejny krok w tej sekwencji

4.zmiany prowadza do efektowwzględnie nieodwracalnych , trwałych zmian

2.Pojecie rozwoju wg W. Krajewskiego

(cechy zmiany o charakterze rozwojowym)

-Krajewski ujmuje pojecie rozwoju jako węższe znaczeniowo w stosunku do dwóch innych pojec: związku i ruchu i –definiuje rozwój jako „nieodwracalny spontaniczny,monotonicznyciag zmian”.

Cechy jakimi charakteryzuje się zmiana-aby można ja było uznac za rozwojowa:

1)zmiana powinna być względnie dlugotrwala

2)nie zmiana  pojedyncza ,ale ciag zmian

3)ciag o charakterze jednokierunkowym,otwartym

4)ciag zmian musi tworzyć uporzadkowana w czasie sekwencje

5)ciag zmian dotyczy wewnętrznej struktury obiektu

6)zmiany układu sawzględnie nieodwracalne

7)kluczowe przyczyny zmian tkwia w samym zmieniającym się układzie-tzn.ze zmiany sa wywoływane wewnętrznie

8)czynniki zewnętrzne mogą natomiast zmiane podtrzymywać-np.przyspieszac albo opozniac ale nie mogą jej inicjować

3. Rodzaje zmian: zmiany ilosciowe, zmiany jakosciowe,

osiaganie standardów

-wyrozniamy zmiany ilościowe,jakościowe i osiąganie standartow

Zmiany ilościowe

-przyrost masy

- spadek liczby bledow

- skracanie czasu wykonywania zadania

-wzrost liczby slow w słowniku czynnym

Zmiany jakościowe

-przejscie od liczenia na palcach do liczenia w glowie

-przejscie od liczenia konkretnego do liczenia abstrakcyjnego

Osiąganie standartow(zadan rozwojowych)

-czynnosci lokomocyjne i manipulacyjne,osiągane przed 1 r .z

-gotowosc do szkoły w wieku 7 lat

-rozwiazanie kryzysu tozsamosci pod koniec adolescencji

4. Rodzaje zmian wg H. Bee: uniwersalne, wspólne

(pokoleniowe, kohortowe), indywidualne

1.uniwersalne:

-podlegaja im  wszyscy ludzie w danej warstwie (grupie)wiekowej

-sa one zdeterrminownabilogicznymi procesami dojrzewania i  jakoscia otoczenia fizycznego(srodowisko geograficzne)

2.wspolne:

-podlegaja im ludzie dzielący podobne doświadczenia i przezycia-wplyw środowiska i kultury

-ludzie tworzagrupe pokoleniowa(kohorta)

3.zmiany indywidualne

-dotycza pojedynczych osob

-sa efektem specyficznych zdarzeń życiowych

ZDARZEN NIEPUNKTUALNYCH-w sensie biologicznym –przyspieszone bądź opóźnione dojrzewanie, w sensie spoleczym –wymagania i oczekiwania innych ludzi

ZDARZEN O CHARAKTERZE TRAUMATYCZNYM

5. Pojecie pokolenia / kohorty

-zmiany uniwersalne związane z wiekiem(ułatwia wyjaśnianie podobieństw w funkcjonowaniu ludzi w danej warstwie wiekowej)

6.Rodzaje zmian wg K. Obuchowskiego: rozwojowe,

naturalne, neurotyczne i programowe

-rozwojowe-jednostka harmonijnie integruje trzy perspektywy czasowe realizując zadania znaczace zarówno osobiście jaki i spelniajace oczekiwania otoczenia

-naturalneineurotyczne-poddawanie się loswi lub nadmierne skupianie się na przeszlosci i niezauważanie lub odrzucanie wyzwan jakie niesie terazniejszosc

-programowe-nadmierne skupianie się na przyszłości i planowanie swojego zycia,a następnie konsekwentne realizowanie tego scenariusza

Zagadnienie nr  15 KONTEKSTUALNY MODEL UJMOWANIA ROZWOJU WG R. LERNERA

( WZAJEMNOŚĆ WPŁYWU OSOBA – OTOCZENIE)

Podejście kontekstualne wyrosło z podejścia oraganizmicznego.

Podstawowe założenie podejścia kontekstualnego dotyczy ujmowania jednostki w relacji do otoczenia i vice versa. Określając te relacje Lerner posługuje się terminem  „dynamiczna interakcja”:

1.       jednostka i otoczenie są zawsze zanurzone czy osadzone jedno w drugim,

2.       kontekst jest zorganizowany na wielu poziomach, zmieniających się wraz z upływem czasu    w sposób współzależny od siebie,

3.       jednostka oddziałuje na kontekst, który także cały czas oddziałuje na nią,

4.       jednostka odgrywa aktywną rolę w swym własnym rozwoju,

5.       posiadane przez jednostkę właściwości mają znaczenie dla jej rozwoju tylko na mocy „wchodzenia w kontakt” z określonymi aspektami jej aktualnego kontekstu rozwoju,

6.       określone właściwości rozwoju posiadają znaczenie dla jednostki tylko w świetle aktualnie posiadanych przez nią kompetencji, np. jej gotowości w jakimś obszarze.

Probabilistyczna epigeneza – dopasowanie się w czasie gotowości jednostki i gotowości kontekstu jej rozwoju.

Występuje konieczność analizowania relacji między obydwoma elementami, jednostką                                  i środowiskiem.

·         Rozwój człowieka w tym ujęciu jest rezultatem ciągłej interakcji miedzy jednostką       a różnymi poziomami organizacji jej otoczenia fizycznego i społecznego (osobami, grupami, instytucjami). Wszystkie poziomy organizacji funkcjonowania człowieka stale się zmieniają, pozostają w ciągłym ruchu. Są to zmiany współzależne, zmiana          w każdym subsystemie jest jednocześnie czynnikiem powodującym zmiany w innych subsystemach i rezultatem zmian w nich zachodzących.

 

Zagadnienie nr 16 POJĘCIE ZDOLNOŚCI ADAPTACYJNEJ I MOBILNOŚCI ADAPTACYJNEJ                                 WG  K. ŁASTOWSKIEGO

Zdolność adaptacyjna – zdolność do coraz lepszego przystosowywania się do stosunkowo stałych warunków środowiska.

Mobilność adaptacyjna – zdolność do przystosowywania się do ciągle zmieniających się warunków środowiska (ibidem).

o        Łastowski proponuje, by wtedy gdy chodzi o przystosowanie się do warunków względnie stałych, bardzo wolno zmieniających się, uznać, że najbardziej postępowy jest ten gatunek, który przy danym poziomie zróżnicowania i integracji  ma maksymalny zakres mobilności adaptacyjnej.

o        W przypadku przystosowywania się do warunków zmieniających się szybko   i w dużym zakresie, najbardziej postępowy jest gatunek o danym poziomie mobilności adaptacyjnej, który jest najbardziej zróżnicowany i zintegrowany (ibidem).

 

Zagadnienie nr 17 KRYTERIA WYŁANIANIA MODELI UJMOWANIA PRZEBIEGU ROZWOJU

 

Kryterium 1: założenia co do natury człowieka

Wg podejścia mechanistycznego przebieg zmiany rozwojowej związany jest                       z ujmowaniem zmiany jako determinowanej działaniem czynników zewnętrznych                  i polegającej na uczeniu się.

 

Wg podejścia organizmicznego – zmiana rozumiana jest jako stopniowe przekształcanie się całego układu, determinowane działaniem czynników wewnętrznych, w tym procesami biologicznego dojrzewania organizmu oraz zakresem i rodzajem aktywności podejmowanej przez jednostkę w jej otoczeniu.

Wg podejścia kontekstualnego – można dokonać podziału koncepcji rozwoju na trzy grypy:

1.       źródłem zmian są czynniki zewnętrzne ( klasyczny behawioryzm i społeczne teorie uczenia się),

2.       źródłem zmian są czynniki wewnętrzne (koncepcje psychodynamiczne i zaliczane do psychologii humanistycznej, również niektóre koncepcje poznawczo – rozwojowe),

3.       źródłem zmian jest aktywność podmiotu, będąca rezultatem interakcji czynników zewnętrznych (stymulacji) i wewnętrznych (poziomu dojrzałości).

Podsumowanie założeń co do natury człowieka:

(1)    umiejscowienie źródła zmian

(2)    relacja między procesem uczenia się i dojrzewania oraz pogląd odnośnie do miejsca i roli aktywności własnej podmiotu w rozwoju

(3)    typ związku miedzy częścią i całością 

Kryterium 2: założenia co do charakteru zmiany

Dwa ujęcia:

1.       Zmiana rozwojowa jako kumulacja doświadczenia indywidualnego (gromadzenia wiedzy, opanowywania kolejnych umiejętności). Nowe doświadczenia nakładane są na uprzednio zdobyte. Nie zmieniają ich jakości, ale mogą decydować o tym,       w jakich sytuacjach te wcześniejsze doświadczenia będą przez jednostkę wykorzystywane.

2.       Transformacja doświadczenia – każde nowe doświadczenie jest przez jednostkę zdobywane i rozpatrywane w kontekście doświadczenia już posiadanego.

Podejście organizmiczne -  wcześniej opanowanie i uporządkowane doświadczenia tworzą całość i ta „stara” całość wchodzi w kontakt z nowymi doświadczeniami. Z jednej strony może to ułatwić uczenie się, a z drugiej spowodować zakłócenia w zdobywaniu nowych doświadczeń (może być konflikt           z już posiadanymi doświadczeniami).

Taki konflikt może być rozwiązany:

a)przez odrzucenie nowego doświadczenia,

b)przez przyswojenie nowego i odrzucenie starego doświadczenia,

c) utworzenie nowej struktury składającej się zarówno z nowych jak                       i wcześniej opanowanych elementów –  jest to zmiana o charakterze rozwojowym.

Konflikt między nowym i starym doświadczeniem – teoria dysonansu poznawczego (niezgodność miedzy dwoma elementami poznawczymi).

Rozwiązanie konfliktu – dysonansu za pomocą działań (wg Aronsona):

1.       rezygnacja ze starego zachowania i przyjęcie nowego

2.       utrzymanie starego zachowania, brak zmian w zachowaniu

3.       uzasadnienie swojego dotychczasowego zachowania poprzez wprowadzenie nowego, dodatkowego argumentu albo modyfikację już istniejącego elementu poznawczego, uzasadniającego mimo wszystko konieczność danego zachowania – najbardziej prorozwojowe.

Kryterium 3: założenia co do przebiegu zmiany

Charakter sekwencji zmian rozwojowych – proces rozwoju jest płynny, ciągły, biegnący raz szybciej, raz wolniej, w tempie zależnym od wielkości i jakości stymulacji zewnętrznej, dający się podzielić na odmienne jakościowo etapy. Rozwój jako proces ciągły – zmiany  o charakterze ilościowym.

Zmiany pozytywne utożsamiane z progresem:

Rozwój jako następstwo etapów – zmiany ilościowe osiągają pewien stan krytyczny              i doprowadzają do zmian jakościowych.

1.       Zmiany ilościowe (wg Millera) – zmiany wielkości, częstości i stopnia nasilenia.

2.       Zmiany jakościowe – zmiany w budowie (strukturze) lub organizacji (funkcji), są nieodwracalne.

3.       Zmiana, która nie zawsze ma charakter progresywny – osiągniecie stanu końcowego wiąże się z momentem przełomowym tzw. przestrajaniem się całego układu.  Może wystąpić zakłócenie funkcjonowania rozwijającego się układu, ze spadkiem wydolności i efektywności w realizowaniu funkcji wewnętrznych (funkcja osobista zachowania) i zewnętrznych (funkcja społeczna zachowania).

Zagadnienie nr 18 WSKAŹNIKI FORMALNE ROZWOJU: RÓŻNICOWANIE, PORZĄDKOWANIE I INTEGRACJA WG H. SPENCERA

Spencer wymienia trzy prawa ewolucji: różnicowanie, integracja i porządkowanie. Te trzy prawa to kryteria postępu (progresu).

Różnicowanie – to inaczej wzrost różnorodności, pojawia się więcej elementów. Jest procesem pierwotnym, może zachodzić bez istnienia i funkcjonowania sprzężeń zwrotnych.

Integracja – proces tworzenia się nowych powiązań miedzy elementami o charakterze ujemnych sprzężeń zwrotnych (tylko takie zapewniają równowagę układu).

Te dwa procesy są ze sobą związane, z tym że integracja jest niemożliwa bez wcześniejszego stopnia zróżnicowania układu.

Porządkowanie – jest najmniej jasne pojęciowo.

Postęp jest możliwy gdy:

a)       zwiększa się zróżnicowanie i stopień integracji układu,

b)       zwiększa się stopień zróżnicowania, a integracja pozostaje na stałym poziomie.

Zagadnienie nr 19 WSKAŹNIKI TREŚCIOWE ROZWOJU

Kryteria treściowe – opisy stanów rzeczy, oczekiwane w wyniku odpowiednich przemian. Poszukuje się centralnej kategorii dla analizy zmian we wszystkich kolejnych okresach życia np. koncepcja psychospołecznego rozwoju ego E.H. Eriksona.

Często podstawowym kryterium, czy rozwój zachodzi i czy przebiega właściwie jest kryterium niezależności jednostki od środowiska w zaspokajaniu swoich potrzeb (np. koncepcja etapów rozwoju Havighursta, koncepcja Piageta oraz  połączenie wskaźników formalnych                                i treściowych zaproponowanych przez Łastowskiego (patrz pojęcia z zagadnienia nr 16).

19. Wskaźniki treściowe rozwoju (obiektywne i subiektywne)

Wskaźniki treściowe obejmują wyróżnione obszary i rodzaje aktywności człowieka. Przyjmują opisy stanów rzeczy, oczekiwanych w wyniku odpowiednich przemian. Poszukuje się centralnej kategorii dla analizy zmian we wszystkich okresach życia. Przykładem może być

 

Zagadnienie nr 20 ZMIANA ROZWOJOWA JAKO KUMULACJA DOŚWIADCZENIA

Kumulacja inaczej gromadzenie doświadczenia – zgodna z modelem liniowym. Proces ciągły,  płynny i charakterystyczny dla danej jednostki, zależny od jej układu nerwowego i temperamentu (patrz zagadnienie nr 17, kryterium 2).

20. Zmiana rozwojowa jako kumulacja doświadczenia

Zmianę jako kumulację doświadczenia ująć można jako gromadzenie wiedzy, nabywanie nowych umiejętności. Nowe doświadczenia pokrywają się z poprzednimi. Nie wpływają na ich jakość oraz strukturę tych doświadczeń ale mogą decydować o tym, jak i w jakich sytuacjach wcześniejsze doświadczenia będą przez jednostkę wykorzystywane. Nowe doświadczenie „ odkłada się” obok starego, wcześniej opanowanego.

 

Zagadnienie nr 21 ZMIANA ROZWOJOWA JAKO TRANSFORMACJA DOŚWIADCZENIA

Transformacja doświadczenia związana jest z modelem cykliczno – fazowym. Nowe doświadczenia mogą zmieniać wcześniej już zdobyte (patrz zagadnienie          nr 17, kryterium 2).

21. Zmiana rozwojowa jako transformacja doświadczenia

Transformacja doświadczenia oznacza, że każde nowe doświadczenie jest przez jednostkę zdobywane i „rozpatrywane” w kontekście doświadczenia już posiadanego. Zgodnie z podejściem organizmicznym, wcześniej opanowane i odpowiednio uporządkowane doświadczenia tworzą jakąś całość i ta „stara”całość wchodzi w kontakt z nowymi doświadczeniami. Może to powodować wrażliwość w pewnych obszarach i ułatwiać uczenie się, poprzez ciągłą gotowość ale może być też przyczyną zakłóceń w zdobywaniu nowych doświadczeń szczególnie wtedy gdy wchodzą one w konflikt z już posiadanymi doświadczeniami.

 

29. Charakterystyka modelu cykliczno-fazowego rozwoju

- występuje relacja wzajemności, częśćó całość

-podstawowymi pojęciami jest transformacja doświadczenia i cykl rozwoju.

-można wyróżnić powtarzające się fazy rozwoju: 1.progresu, 2.plateau, 3.regresu, 3.kryzysu.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin