I. W sadzie i w ogrodzie.doc

(43 KB) Pobierz
I

I.W sadzie i w ogrodzie

 

Cele ogólne:              Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku. Obserwowanie drzew owocowych jesienią.

                                          Wielozmysłowe rozpoznawanie owoców i warzyw.

 

 

Lp.

Zadania edukacyjne

Cele operacyjne

Zakres edukacji

Uwagi

1.

Opowiadanie H. Łochockiej „O wróbelku Elemelku, o ziemniaku i bąbelku”. Oglądanie niezwykłych okazów ziemniaka przyniesionych przez dzieci. Objaśnienie w jaki sposób są sadzone i zbierane. Podawanie przykładów potraw z ziemniaków przez dzieci.

- słucha opowiadania,

- odpowiada na pytania nauczyciela dotyczące tekstu,

- podaje przykłady potraw z ziemniaka,

Myślę, mówię, czytam…

Ja i przyroda

 

2.

Zabawa słowna „Pomidor” – ćwiczenie spostrzegawczości i szybkiego reagowania. Wymyślanie żartobliwych pytań do zabawy przez chętne dzieci.

-słucha uważnie pytania,

- szybko reaguje,

- samodzielnie wymyśla pytanie

Myślę, mówię, czytam…

 

3.

Zabawa dydaktyczna „Warzywa – owoce”. Zapoznanie się z plonami pochodzącymi z sadu i ogrodu. Odróżnianie owoców od warzyw. Zachęcanie dzieci do jedzenia warzyw i owoców.

- rozróżnia owoce i warzywa,

- poprawnie nazywa prezentowane okazy,

- rozumie potrzebę spożywania dużej ilości warzyw i owoców,

Ja i przyroda

 

4.

Kolorowanie przygotowanych szablonów owoców i warzyw z zachowaniem konturów. Prawidłowe dobieranie kolorów. Próby samodzielnego narysowania wybranego warzywa.

- prawidłowo trzyma kredkę w dłoni,

- zachowuje kontury,

- samodzielnie rysuje wybrany owoc lub warzywo,

Ja i sztuka - plastyka

 

5.

Słuchanie wiersza J. Brzechwy ‘Na straganie”. Ćwiczenie pamięci – próby wymienienia wszystkich warzyw jakie pojawiły się w wierszu oraz odszukanie ich na ilustracji. Inscenizacja wiersza sylwetami warzyw przez chętne dzieci.

- słucha uważnie wiersza,

- wymieni warzywa występujące w tekście,

- inscenizuje wiersz za pomocą sylwet,

Myślę, mówię, czytam…

 

6.

„Owocowe domino” – rytmiczny podział na sylaby owoców przedstawionych na obrazkach. Dopasowanie ilustracji owoców do odpowiednich kolorów. Tworzenie rytmicznego ciągu.

- dzieli na sylaby nazwy owoców,

- dobiera owoc do odpowiedniego koloru,

- tworzy rytmiczny ciąg,

Myślę, mówię, czytam…

 

7.

Zabawy przy piosence „Urodziny marchewki” – uwrażliwienie na zmianę metrum w muzyce.  Wyklaskiwanie rytmu piosenki w różnym tempie. Inscenizacja tekstu piosenki w ustawieniu po obwodzie koła.

- wyklaskuje rytm piosenki,

- próbuje śpiewać refren piosenki,

- inscenizuje treść piosenki,

Ja i sztuka - muzyka

 

8.

Tworzenie zbiorów z użyciem materiału przyrodniczego (warzywa). Lizenie elementów w zbiorach. Porównywanie ich liczebności. Posługiwanie się pojęciami: najmniej, najwięcej.

- przelicza elementy w zbiorze,

- rozumie pojęci: najniej, najwięcej,

- poprawnie używa poznanych pojęć,

Moje pierwsze doświadczenie z matematyką

 

9.

Zagospodarowanie kącika przyrody. Wzbogacenie go o nowe eksponaty warzyw i owoców. Umieszczenie wizytówek z nazwami owoców w odpowiednich miejscach. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t „Co mama robi z owoców?”

- bierze udział w pracach porządkowych w Sali,

- wypowiada się na określony temat,

- dopasuje napis do odpowiedniego warzywa,

Myślę, mówię, czytam…

 

10.

Gry i zabawy ruchowe w Sali i w ogrodzie przedszkolnym. Zabawy z elementami skoku i podskoku, zabawy bieżne.

- bierze udział w zajęciach,

- sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela,

Sprawność ruchowa

 

 

 

Literatura:              Moje przedszkole. Program wychowania przedszkolnego. – Cz. Cyrański, M. Kwaśniewska

                                                      Przewodnik metodyczny. Pięciolatek bawię się i uczę – red. W. Żaba – Żabińska.

                            Moje pięć lat”. Scenariusze zajęć muzycznych – Cz. Cyrański, W. Żaba – Żabińska.

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin