III. Zimowe zabawy
Cele ogólne: Rozwijanie umiejętności określania pogody, poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych występujących w zimie.
Uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych, używanie form grzecznościowych w kontaktach z innymi.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Słuchanie opowiadania Marty Jakubowskiej – „Nosek bałwanka”. Rozmowa n/t opowiadania. Swobodne propozycje dzieci dotyczące zabaw na śniegu. Zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
- słucha uważnie opowiadania,
- zna zabawy na śniegu, potrafi je wymienić,
- wypowiada się na temat opowiadania,
Myślę, mówię, czytam…
2.
„Zimowe pejzaże” – Wykonanie prac zimowych pastą do zębów, przy u życiu dłoni i palców. Zapoznanie z nową techniką pracy. Dbanie o porządek podczas wykonywania zadania. Wystawa prac.
- maluje pastą do zębów krajobraz zimowy,
- używa palców i całych dłoni do malowania,
- zachowuje porządek w miejscu pracy,
Ja i sztuka - plastyka
3.
Sporty zimowe. Poznanie różnych dyscyplin sportów zimowych na podstawie wiersza T. Śliwka „Tak zaczynali mistrzowie sportu”. Poznanie i nazywanie sprzętu niezbędnego do ich uprawiania.
- słucha uważnie wiersza,
- wymieni sporty zimowe,
- wie i nazywa sprzęt sportowy potrzebny do uprawiania tego rodzaju sportów,
4.
Zabawy muzyczne przy piosence „Już się cieszą dzieci” – interpretacja ruchowa treści piosenki. Wyrabianie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki. Zabawa ruchowa „Sople lodu”.
- bawi się przy muzyce,
- interpretuje ruchem tekst piosenki,
- reaguje na sygnał dźwiękowy,
Ja i sztuka – muzyka
„Zabawy śnieżynkami” – przeliczanie w zakresie sześciu. Porządkowanie zbiorów wg wzrastającej liczby elementów. Rozwijanie umiejętności dodawania.
- liczy w zakresie sześciu,
- porządkuje zbiory wg wzrastającej liczby elementów,
- dodaje elementy w zbiorze,
Moje pierwsze doświadczenie z matematyką
5.
Oglądanie ilustracji „Zabawy na śniegu” . Wypowiedzi dzieci dotyczące tematu ilustracji. Porównywanie treści ilustracji z własnymi doświadczeniami. Globalne czytanie wyrazów: sanki, bałwan.
- opowiada co znajduje się na ilustracjach,
- opowiada o swoich doświadczeniach,
- czyta wyrazy: bałwan, sanki,
- rozpoznaje je wśród innych wyrazów,
6.
Wyjście na plac przedszkolny. Zabawy na śniegu. Formowanie kul śniegowych, próby rzucania do celu. Obserwacja śladów ptaków i ludzi. Chód za prowadzącą – udeptywanie śniegowych ścieżek.
- zakłada samodzielnie odzież wierzchnią,
- wie jak bezpiecznie poruszać się po śniegu,
- bierze udział w zabawach,
Sprawność ruchowa
„Zajęcia sportowe w przedszkolu”
7.
Zestaw zabaw ruchowych wspomagających pozytywne odbieranie własnego ciała i innych osób. Poznanie różnych sposobów poruszania się i form wyrazu poprzez ruch. (Wejdź do środka koła, Dotknij i poczuj, Plecami do siebie)
- bierze udział z zabawach ruchowych,
- porusza się w zaproponowany przez nauczyciela sposób,
8.
Słuchanie piosenki „Hej, na sanki”. Nauka piosenki metodą fragmentami ze słuchu - rozwijanie wrażliwości muzycznej, słuchu, poczucia rytmu i tempa. Zabawa w rysowanie linii melodycznej ręką w powietrzu.
- zapamiętuje i śpiewa piosenkę,
- rysuje ręką linię melodyczną,
- porusza się rytmicznie do muzyki,
Ja i sztuka - muzyka
„Moje pięć lat” – scenariusze muzyczne.
9.
Ćwiczenia na przekraczanie linii środkowej (kinezjologia edukacyjna)- rysowanie bałwanków (w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegów, oburącz, obunóż, nosem, brodą językiem, kredą na podłodze)- ruchy naprzemienne „Gimnastyka bałwanków” w staniu i leżeniu
- poprawnie wykonuje ćwiczenie,
- rozróżnia stronę prawą i lewą,
- kreśli ślady obiema rękami,
10.
Ćwiczenia poranne, zestaw nr XXIII wg K. Wlaźnik. Ćwiczenia skrętów tułowia, ćwiczenia wyprostne.
- bierze udział w ćwiczeniach,
- sprawnie porusza się wg instrukcji nauczyciela,
Literatura: Moje przedszkole. Program wychowania przedszkolnego. – Cz. Cyrański, M. Kwaśniewska
Przewodnik metodyczny. Pięciolatek bawię się i uczę – red. W. Żaba – Żabińska
„Moje pięć lat”. Scenariusze zajęć muzycznych – T. Wójcik, Cz. Cyrański, W. Żaba – Żabińska
„Zajęcia sportowe w przedszkolu” – A. Erkert
2
gulon