Temat: Wielkie odkrycia geograficzne
I. Cele kształcenia:
1. Cele ogólne:
- zapoznanie uczniów z odkryciami geograficznymi oraz ich następstwami
2. Cele szczegółowe:
- uczeń zna przyczyny wypraw odkrywczych
- uczeń zna nazwiska najważniejszych podróżników z XV-XVI w. oraz miejsca odkryć
- uczeń zna daty wielkich odkryć geograficznych
- uczeń umie wskazać na mapie trasy dalekomorskich wypraw oraz odkrywane miejsca
- uczeń potrafi wyjaśnić znaczenie odkryć geograficznych
- uczeń potrafi przedstawić konsekwencje odkryć geograficznych
II. Metody:
- pogadanka
- wykład
- praca z mapą
- praca z podręcznikiem
- praca pod kierunkiem
- praca ze źródłem
- pokaz
III. Środki dydaktyczne:
- mapa (Świat w XV-XVI w.)
- atlasy historyczne
- karta pracy
- podręcznik
- ilustracje
- plansze
Czynności nauczyciela i ucznia
Środki dydaktyczne
I. Czynności porządkowo-organizacyjne
N. wykonuje następujące czynności:
- przywitanie
- sprawdzenie obecności
- wpisanie tematu lekcji do dziennika
5 minut
II. Rekapitulacja wtórna
N. sprawdza wiadomości z poprzedniej lekcji (np. na temat wynalazków):
- N. pokazuje plansze związane z wynalazkami
- U. podają jaki to wynalazek, wynalzcę oraz datę i znaczenie wynalazku
III. Słowo wiążące
N. wprowadza w tematykę lekcji i zapisuje temat
2 minuty
IV.Wprowadzenie nowego materiału
N. pyta uczniów o przyczyny wypraw geograficznych
U. udzielają odpowiedzi
N. wręcza uczniom krótkie teksty źródłowe
U. wyszukują w tekście przyczyn odkryć geograficznych
N. przedstawia portrety słynnych odkrywców i pyta uczniów czy wiedzą coś na ich temat
N. wręcza uczniom kartę pracy, na której uzupełniają luki w tekście oraz przedstawia sylwetki podróżników, a także ich najważniejsze odkrycia i trasy wędrówek (na mapie)
U. wypełniają kartę pracy
N. prosi uczniów o zaprezentowanie swoich odpowiedzi
U. podchodzą do mapy i prezentują swoje odpowiedzi
N. prosi uczniów o podanie skutków odkryć geograficznych w oparciu o tekst z podręcznika
U. wymieniają skutki wypraw
-
- tekst źródłowy
- ilustracja
- mapa
- prezentacja
27 minut
V. Rekapitulacja pierwotna
N. zawiesza na tablicy karty z datami odkryć, miejscami oraz podróżnikami
U. dopasowują nazwiska do dat oraz odkrywców
- gra dydaktyczna
VI. Praca domowa
U. w domu wyjaśnia pojęcia, które pojawiły się na lekcji: kompas, sekstans, karawela, flotylla
1 minuta
gulon