Instrukcja.pdf

(1587 KB) Pobierz
RCT2 manual PL
HISTORIA KOLEJKI GÓRSKIEJ
Trudno jest przeÊledziç pochodzenie emocjonujàcych kolejek – jedyne co wiemy to
to, ˝e Stonehenge stanowi podwaliny dla pierwszej kolejki. No i na pewno wiemy
jedno: cz∏owiek od dawien dawna ogromnie lubi si´ baç i na wszystkie sposoby dà˝y
do tego, by podnieÊç sobie poziom adrenaliny.
EPOKA LODOWCOWA
Wi´kszoÊç historyków zajmujàcych si´ kolejkami uwa˝a, ˝e ich prekursorami by∏y
rosyjskie zje˝d˝alnie lodowe. Te du˝e drewniane konstrukcje, o wysokoÊci nawet
ponad 20 m., by∏y popularne wÊród Rosjan w XVI i XVII wieku. Zje˝d˝ajàcy korzystali
z drewnianych saƒ lub bry∏ lodu do gnania z pr´dkoÊcià ponad 90 km/h w dó∏
olbrzymich, pokrytych lodem drewnianych stoków i làdowania w kupie piachu na dole.
GdzieÊ po drodze, francuski biznesmen przeniós∏ pomys∏ zje˝d˝alni lodowych do
Francji, prawdopodobnie zapominajàc, ˝e rosyjskie zimy sà warunkiem podstawowym
dla ich sukcesu. On lub ktoÊ inny znalaz∏ sposób na uniezale˝nienie si´ od pory roku
i zaczà∏ woskowaç p∏ozy saƒ. W koƒcu ktoÊ zamieni∏ p∏ozy na ko∏a i zosta∏y stworzone
bardziej wymagajàce i wprowadzajàce dreszczyk emocji tory. W 1817 roku ktoÊ
przymocowa∏ do trasy wózki i nazwa∏ jà Rosyjskimi Górami Belleville. Sk∏ada∏a si´
z dwóch biegnàcych obok siebie torów, na których zje˝d˝ajàcy mogli si´ ze sobà Êcigaç
(a widzowie mogli robiç zak∏ady).
UCIEKAJÑCY POCIÑG
W Ameryce trasà dajàcà najwi´kszy dreszcz emocji – w przesz∏oÊci i obecnie – jest
kolejka o nazwie „Grawitacja, tam i z powrotem” w Mauch Chunk w Pensylwanii
(obecnie nazywana Jim Thorpe, Pensylwania). To druga kolejka jakà zbudowano
w Stanach Zjednoczonych (w roku 1827) i pierwotnie by∏a u˝ywana do przewo˝enia
w´gla z kopalni na szczycie góry do rzeki Lehigh. Tor by∏ tak zbudowany, by górnicy
mogli ∏adowaç w´giel na wózki, zepchnàç je ze stoku i pozwoliç grawitacji na
dokoƒczenie dzie∏a.
Mu∏y, których zadaniem by∏o ponowne wciàgni´cie wózków w gór´ zbocza i odwa˝ny,
samotny kierownik wózka, byli pierwszymi uczestnikami tej ok. 15 kilometrowej,
1
349249056.002.png
je˝àcej w∏osy na g∏owie górskiej wyprawy. Szukajàcy emocji szybko si´ zorientowali
i przekszta∏cali popo∏udniami tor w emocjonujàcà tras´. Ostatecznie mu∏y zosta∏y
zastàpione silnikami parowymi, które wciàga∏y puste wózki w gór´ d∏u˝szego toru
o mniejszym nachyleniu.
Ludzie p∏acili 1 dolara, by przejechaç si´ w gór´ ∏agodnego stoku, nast´pnie
zlikwidowano silniki parowe, a wózki spychano w dó∏ z pr´dkoÊcià osiàgajàcà prawie
200 km/h. To dopiero kolejka górska!
W roku 1872 skonstruowano nowy tunel, przez który tor sta∏ si´ nieatrakcyjny do
przewo˝enia w´gla. Na szczycie wybudowano restauracj´ i hotel, a trasa przyciàga∏a
ponad 35 000 turystów rocznie. Ta wyjàtkowa trasa, z zaskakujàco rekordowym
stopniem bezpieczeƒstwa, funkcjonowa∏a a˝ do 1933 roku.
DO GÓRY NOGAMI
W 1846 roku jakiÊ Anglik najwyraêniej sprzeda∏ kolejk´ typu zrób-p´tl´ Francuzom.
Kolejka zwana Kolejkà Wirowà (Chemin du Centrifuge), niesamowita atrakcja Pary˝a,
sk∏ada∏a si´ z ok. 12-metrowego stoku prowadzàcego do szerokiej na ok. 4 metry p´tli.
Pasa˝er siedzia∏ w wózku wyposa˝onym w ko∏a, modli∏ si´ do bogów fizyki i trzyma∏
si´, gdy wózek sunà∏ w dó∏ stoku i przeje˝d˝a∏ przez p´tl´ i korzystajàc wy∏àcznie
z si∏y odÊrodkowej utrzymywa∏ wózek i pasa˝era na torze.
Prawie 50 lat póêniej, w 1895 roku, Lina Beecher odÊwie˝y∏a pomys∏ konstruujàc
kolejk´ typu Flip-Flap, ponad 12 metrowà okràg∏à p´tl´ na Coney Island. Z powodu
nietypowej konstrukcji, pasa˝erowie skar˝yli si´ na cz´ste gwa∏towne zmiany
przecià˝enia, dlatego te˝ najprawdopodobniej kolejk´ zamkni´to po kilku sezonach.
W roku 1901 Edward Prescott zbudowa∏ nowà kolejk´ zap´tlonà, równie˝ na Coney
Island. Trasa o nazwie Zrób P´tl´, mia∏a kszta∏t owalny, by zredukowaç si∏´ grawitacji.
Najprawdopodobniej z powodu ma∏ej iloÊci miejsc kolejka ta przetrwa∏a tylko 6 lat.
BLI˚EJ WSPÓ¸CZESNOÂCI
Pierwszym „potentatem kolejkowym” by∏ najprawdopodobniej La Marcus
Thompson, który stworzy∏ kolejk´ nazywanà „przyjemnoÊç z grawitacji, tam
i z powrotem”, otwartà w 1884 roku. Ta prawie dwustumetrowa drewniana kolejka
2
349249056.003.png
przypomina∏a rosyjskie zje˝d˝alnie lodowe. Pasa˝er musia∏ wspiàç si´ na szczyt
kolejki i zasiàÊç w wagoniku, który nast´pnie spychano w dó∏ zbocza. Po drodze
czeka∏o kilka ramp. Pod koniec trasy obs∏ugujàcy kolejk´ przenosili wagoniki do
drugiej stacji, skàd rozpoczyna∏a si´ jazda powrotna. W tym czasie podczas jazdy
koncentrowano si´ raczej na podziwianiu otoczenia, ni˝ na emocjach, dlatego te˝
pasa˝erowie siedzieli naprzeciwko siebie, a pr´dkoÊç wagonika nie przekracza∏a
10 km/h. Mimo to, kolejka cieszy∏a si´ ogromnym powodzeniem: choç Thompson bra∏
po 10 centów za jazd´, zarabia∏ przesz∏o 600 dolarów tygodniowo.
Sukces Thompsona okaza∏ si´ inspiracjà dla innych. Pod koniec 1884 r. Charles
Alcoke stworzy∏ analogicznà kolejk´, w kszta∏cie litery U, eliminujàc koniecznoÊç
wysiadania i zmiany stacji w po∏owie drogi. W 1885 r. Philip Hinkle doda∏ do
konstrukcji lin´ noÊnà, wkrótce potem zaÊ kolejki wyposa˝ono w hamulce,
poprawiono tor jazdy, tak ˝e zacz´∏y coraz bardziej przypominaç nowoczesne kolejki
górskie.
W 1912 r. konstruktor John Miller, by∏y g∏ówny in˝ynier pracujàcy dla Thompsona,
opatentowa∏ konstrukcj´ kolejki prawie pozbawionej si∏y tarcia. Okaza∏o si´ to
rewolucyjnym krokiem, pozwalajàcym nie tylko na popraw´ bezpieczeƒstwa
pasa˝erów, ale i na pokonywanie stromych odcinków szyn, i rozwijanie wi´kszych
pr´dkoÊci. Wagoniki lepiej trzyma∏y si´ szyn. Miller, prawdziwy potentat kolejkowy,
by∏ autorem ponad stu opatentowanych innowacji konstrukcyjnych, a tak˝e twórcà
ponad stu kolejek.
Pomys∏y Millera najwidoczniej zainspirowa∏y nast´pnych konstruktorów do
przekraczania kolejnych barier. Przyk∏adem mo˝e byç kolejka Cyklon w Crystal
Beach w prowincji Ontario w Kanadzie. Zaprojektowana w 1927 r. sta∏a si´ s∏ynna
z powodu iloÊci urazów, poniewa˝ pasa˝erowie tak cz´sto doÊwiadczali z∏amaƒ ˝eber
czy zwichni´cia kr´gów szyjnych, ˝e w∏aÊciciel musia∏ na sta∏e zatrudniç piel´gniark´.
Poniewa˝ by∏a niedochodowa, w koƒcu jà zburzono – nie dziwne, skoro wi´cej
przychodzi∏o gapiów zainteresowanych wypadkami ni˝ amatorów przeja˝d˝ki. Nie
tylko Cyklon pad∏ ofiarà buldo˝erów. W czasach Wielkiego Kryzysu i II Wojny
Âwiatowej splajtowa∏o ponad 1500 kolejek w USA i co najmniej drugie tyle w innych
paƒstwach.
3
349249056.004.png
ZNÓW NA TOPIE
Kolejnym krokiem milowym przemys∏u rozrywkowego okaza∏o si´ otwarcie w 1955 r.
pierwszego parku rozrywki, który okaza∏ si´ sukcesem komercyjnym: Disneylandu,
a konkretnie pierwszej stalowej kolejki rurowej o nazwie Matterhorn Mountain.
Stalowa konstrukcja umo˝liwia∏a osiàganie znacznie wi´kszych pr´dkoÊci, a co za tym
idzie – wi´kszych emocji podczas przeja˝d˝ki. Oferowa∏y je m. in. kolejki o nazwie
Korkociàg w Knott’s Berry Farm w Buena Park w Kalifornii (zbudowana w 1975 r.)
i Wielka Rewolucja Kalifornijska Magiczna Góra (zbudowana w 1976 r.). W obu
odÊwie˝ono XIX-wieczny pomys∏ na jazd´ do góry nogami (tym razem przy
zachowaniu wszelkich wymogów bezpieczeƒstwa). Rozwini´ciem pomys∏u by∏y
podwójne, a nawet potrójne p´tle, po∏àczone z iÊcie lotniczymi beczkami i innymi
fantazyjnymi wykr´tasami.
W 1978 r. firma Six Flags Over Texas uruchomi∏a kolejk´ o nazwie Fala Uderzeniowa.
By∏a ona pierwszà kolejkà, w której pasa˝erowie pokonywali pod rzàd dwie pionowe
p´tle. W 1992 r. firma Six Flags Great America uruchomi∏a w Gurnee w stanie Illinois
pierwszà w Êwiecie kolejk´ z odwrotnym u∏o˝eniem wagoników, tj. takà, w której
pasa˝erowie znajdujà si´ na zewnàtrz p´tli, o nazwie Batman: Przeja˝d˝ka. W 1997 r.
Six Flags pobi∏a kolejny rekord, prezentujàc najszybszà i najwy˝szà dziÊ kolejk´
Superman: Ucieczka (ponad 150 m wysokoÊci, rozwijana pr´dkoÊç 55 km/h)
w Valencia w Kalifornii. W tym samym roku Six Flags Great America uruchomi∏a
kolejk´ Batman i Robin: Przera˝acz, pierwszà w Êwiecie dwutorowà kolejk´ sterowanà
liniowym silnikiem indukcyjnym.
4
349249056.005.png
SPIS TREÂCI
POWITANIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
TWORZENIE KOLEJKI . . . . . . . . . . .52
NA POCZÑTKU OD POCZÑTKU . . . .6
Plik pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Wymagania systemowe . . . . . . . . .6
PROJEKTOWANIE
SCENARIUSZA . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
DODATEK: ZAKR¢CONE ÂWIATY
Na poczàtek . . . . . . . . . . . . . . . .64
Plik ReadMe . . . . . . . . . . . . . . . .64
Wymagania sprz´towe . . . . . . . . .64
Instalacja i konfiguracja . . . . . . .64
Zapisywanie i wczytywanie . . . . .64
Witaj w Zakr´conych Âwiatach! .65
Co nowego . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
INSTALOWANIE GRY . . . . . . . . . . . . .7
CO NOWEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
SKRÓTY KLAWISZOWE . . . . . . . . . . .9
ZAPISYWANIE I ODCZYTYWANIE
STANU GRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
MENU G¸ÓWNE . . . . . . . . . . . . . . . . .11
B¢DÑC POTENTATEM . . . . . . . . . .14
Wspólne elementy okna . . . . .14
Interfejs gry . . . . . . . . . . . . .15
DODATEK: ZAKR¢CONE CZASY
Na poczàtek . . . . . . . . . . . . . . . .69
Plik ReadMe . . . . . . . . . . . . . . . .69
Wymagania systemowe . . . . . . . .69
Instalacja i konfiguracja . . . . . . .69
Zapisywanie i wczytywanie . . . . .69
Witaj w Zakr´conych Czasach! . .70
Co nowego . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
BUDOWANIE PARKU ROZRYWKI . 22
Okno parku . . . . . . . . . . . . .22
Roboty ziemne . . . . . . . . . . .24
Krajobraz i tematy . . . . . . . .24
Dró˝ki i kolejki . . . . . . . . . .31
Konstrukcja toru . . . . . . . . .34
TWÓRCY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
PROWADZENIE PARKU . . . . . . . . . .41
Personel . . . . . . . . . . . . . . . .41
Zarzàdzanie atrakcjami . . .44
Opieka nad goÊçmi . . . . . . . .45
Finanse . . . . . . . . . . . . . . . .48
POMOC TECHNICZNA . . . . . . . . . . .75
PRAWA AUTORSKIE . . . . . . . . . . . . .75
WARUNKI GWARANCJI . . . . . . . . . .76
5
349249056.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin