Psychometria_notatki.pdf

(268 KB) Pobierz
Microsoft Word - Psychometria.docx
PSYCHOMETRIA
[ NOTATKI SLAJDOWE ] na podstawie materiałów dr Adama
Sobolewskiego (prawa autorskie ;D) pozdr Nacia
Psychometria - [psycho- + gr. metreo = mierzę] dział psychologii zajmujący się
opracowywaniem i stosowaniem metod matematycznych w psychologii; także teoria
opracowywania i stosowania testów psychologicznych (słownik PWN).
Dziedzina obejmująca badania psychometryczne; psychometryczny – odnoszący się
do pomiaru tego co jest psychiczne, a więc: odnoszący się do badanie różnych aspektów
procesów psychicznych, w tym badania osobowości, badania inteligencji, określania
zdolności, (...) odnoszący się do kwestii zastosowania zasad matematycznych i statystycznych
w psychologii (słownik psychologii)
Test wg APA jest to procedura diagnozowania. Może być zbiorem zadań lub pytań, które –
w standardowych warunkach (tj. stałych, jednakowych dla wszystkich) – mają wywoływać
określone rodzaje zachowań i dostarczać wyników o pożądanych własnościach
psychometrycznych, tj. mających wysoką rzetelność i wysoką trafność.
Choynowski: test jest to przyrząd, zbiór pytań lub sytuacji służących do badania
psychologicznych właściwości jednostki lub grup ludzkich przez wywoływanie w nich
określonych obserwowalnych reakcji werbalnych lub niewerbalnych, będących w miarę
możliwości reprezentatywnymi próbkami ich zachowania się.
- test musi mieć autora
- test to nie tylko materiał testowy, ale także podręcznik do testu
- materiał testowy ma ściśle określoną postać
prawdziwy test
- test jest niedostępny dla osób niekompetentnych
- test jest rozpowszechniany w określony sposób
Przez cechę rozumie się taką właściwość zachowania, która wykazuje międzyosobniczą
zmienność oraz wewnątrzosobniczą stałość: międzysytuacyjną i czasową. Mechanizmem
warunkującym te formalne własności cechy są pewne stałe warunki biologiczne i/lub
środowiskowe organizmu. Cechy mają status opisowy, są efektem istnienia względnej
stałości zachowania jednostki w różnych sytuacjach. Cechy są pojęciami psychologicznymi –
nie istnieją realnie (są to zmienne latentne, utajone).
Diagnoza psychologiczna - proces aktywnego poszukiwania danych potrzebnych do
podjęcia decyzji o działaniach, zmierzających do zmiany aktualnego stanu (położenia)
psychospołecznego ludzi (w efekcie terapii, porady, itp.).
O zawodzie zaufania publicznego i kodeksie było na etyce...
655522752.003.png 655522752.004.png
PSYCHOMETRIA
[ NOTATKI SLAJDOWE ] na podstawie materiałów dr Adama
Sobolewskiego (prawa autorskie ;D) pozdr Nacia
Cztery aspekty diagnozy za pomocą testów:
PSYCHOLOGICZNY METODOLOGICZNY
ETYCZNY
PSYCHOMETRYCZNY
- określenie problemu
diagnozy – pytania
badawczego,
w konsekwencji wybór
konkretnego,
związanego z teorią,
narzędzia
- definicja mierzonej
zmiennej, test
operacjonalizuje zmienne
wymienione w teorii –
tylko wtedy zbiór pytań
stanowi narzędzie
pomiaru
- sensowna interpretacja
wyniku testowego
wymaga odniesienia do
twierdzeń teoretycznych,
tak aby odpowiedź na
pytanie badawcze oparta
była wiedzy
- wiąże się z wymogami:
standaryzacji,
obiektywności
i normalizacji testu
- dotyczy także
przesłanek na podstawie
których podejmujemy
decyzje o zastosowaniu
testu
- w szerokim rozumieniu
odnosi się też do całej
„proceduralnej” sfery
funkcjonowania
diagnosty,
np. gromadzenia danych
w celu renormalizacji
narzędzia, lub pozyskania
nowych informacji o
trafności kryterialnej
- odnosi się do życiowych
i społecznych
konsekwencji diagnozy
dla osoby badanej
- wiąże się z problemem
stronniczości testów –
efektem niedostatków
pomiarowych narzędzi
badawczych
- podobnie jak z powodów
metodologicznych,
konieczne
jest – z przyczyn etycznych
– formułowanie celu
diagnozy
- konsekwencją złamania
zasad etycznych może być
etykietowanie osób
badanych lub grup
społecznych
- wiąże się z wymogami
rzetelności i trafności
- dotyczy konieczności
uwzględniania we
wnioskowaniu
wskaźników opisujących
precyzję i pewność
diagnozy - określenia
błędów: pomiaru i
przewidywania
- odnosi się do
stosowania modeli
matematycznych
i statystycznych
stanowiących formalną
podstawę budowy
wskaźników opartych
na badaniu testami
___________________________________________________________________________
Pomiar psychometryczny, a pomiar w fizyce:
- pomiar różnicowy – jest zależny od przedmiotu pomiaru, fakt mierzenia konstytuuje
przedmiot pomiaru
- pomiar psychometryczny wpływa na osoby badane
- losowy błąd pomiaru może być związany z właściwościami przedmiotu pomiaru (osoby
badanej) – wynikać nie tylko z wad narzędzia
- błąd pomiaru właściwy dla technik psychometrycznych może mieć nie tylko losowy, ale
również systematyczny charakter
- konsekwencją testowania jest kreowanie kolejnych „efektów pomiarowych”, innych niż
właściwa zmienna
___________________________________________________________________________
W podejściu idiograficznym pytania badawcze koncentrują się na specyficznych dla
osoby badanej czynnikach i właściwościach determinujących konkretne zachowanie lub fakt
biograficzny; podejście to jest jakościowe, stosowane są raczej techniki swobodne.
W podejściu nomotetycznym problemem diagnozy jest określenie nasilenia u osoby
badanej cechy, lub cech, które są uniwersalne – właściwe dla wszystkich jednostek
w populacji; podejście to ma charakter ilościowy, stosowane są techniki standaryzowane.
655522752.005.png
PSYCHOMETRIA
[ NOTATKI SLAJDOWE ] na podstawie materiałów dr Adama
Sobolewskiego (prawa autorskie ;D) pozdr Nacia
Próba klasyfikacji testów
Testy w których wykonywane
są specyficzne zadania
Kwestionariusze, w których
osoba badana
opisuje swoje zachowanie
Ustrukturalizowane metody
obserwacyjne
- testy wiedzy lub testy inteligencji,
odnoszą się do poznawczych
aspektów funkcjonowania
ponieważ wymagają
maksymalnego wykonania, jako
jedyne bywają określane jako
„rzeczywiste” testy
mogą mieć postać testu mocy,
szybkości, lub testu
z ograniczeniem czasowym (te
dwa terminy są czasami
utożsamiane)
diagnostycznymi odpowiedziami
są tzw. „odpowiedzi prawidłowe”,
- wydają się być odporne na
manipulacje za strony osób
badanych, osoby badane mogą
raczej symulować niż
dysymulować
- dysymulacja może polegać na
zgadywaniu
- kwestionariusze lub inwentarze
np. osobowości, temperamentu;
odnoszą się do aspektów
afektywnych i wolicjonalnych
zachowania, ponieważ osoba
badana jedynie relacjonuje swoje
zachowanie mają inny status niż
testy odwołujące się do
maksymalnego wykonania
nie mają odpowiedzi
prawidłowych; diagnostyczne są
„odpowiedzi zgodne z kluczem”,
czyli takie, które z założenia
teoretycznego (definicji zmiennej)
wskazują, że osoba badana
przejawia jakąś właściwość
- mogą mieć postać samoopisową,
albo są narzędziami odwołującymi
się do tzw. szacowania
- niektóre narzędzia mają nie do
końca „psychometryczny”
charakter – np. arkusze
biograficzne
- osoba badana może celowo
zniekształcać swoje odpowiedzi
- symulować lub dysymulować
- najczęściej ateoretyczne techniki
typu - assessment center
- opisywane są jako niezwykle
efektywne w obszarze doradztwa
zawodowego
- podobno charakteryzują się duża
trafnością
- wymagają przygotowania
ćwiczeń symulacyjnych,
standaryzacji kryteriów oceny
zachowania, wyszkolenia
obserwatorów
- z ich natury wynika
„niepsychometryczny” charakter
pomiaru
Pozycja testowa – to sformalizowany wskaźnik danej cechy psychologicznej, a więc
zdanie (twierdzenie lub pytanie) opisujące określone zachowanie (lub zdanie wyzwalające
określone zachowanie) oraz skala rejestrująca to zachowanie (zawierająca określone opcje
odpowiedzi o danym formacie oraz reguła przekształcania odpowiedzi w wynik liczbowy).
__________________________________________________________________________
Trzy strategie konstrukcji testów:
1. STRATEGIA TEORETYCZNA: (dedukcyjna – od ogółu do szczegółu)
- opiera się na teorii psychologicznej, celem konstrukcji jest pomiar cech postulowanych
przez teorię
- kluczowym etapem konstrukcji jest analiza definicji cech
- odwołuje się do danych z prób reprezentatywnych
- kryterium włączania pozycji do skali mogą być: trudność pozycji, moc dyskryminacyjna
655522752.006.png
PSYCHOMETRIA
[ NOTATKI SLAJDOWE ] na podstawie materiałów dr Adama
Sobolewskiego (prawa autorskie ;D) pozdr Nacia
- powstałe narzędzia cechuje wysoka trafność teoretyczna
i często wysoka trafność kryterialna
- wadą zbudowanego testu jest wzajemne skorelowanie skal
2. STRATEGIA ZEWNĘTRZNA: (kryterialna)
- opiera się raczej na wiedzy niż na teorii psychologicznej, celem konstrukcji jest pomiar
„syndromów zachowania”
- kluczowym etapem konstrukcji jest empiryczny dobór wskaźników
- odwołuje się do danych z prób dobieranych celowo
- kryterium włączania pozycji do skali: korelacja pozycji z zewnętrznym kryterium
- powstałe narzędzia cechuje wysoka trafność kryterialna
- często takie testy są nisko rzetelne i nadmiernie długie
3. STRATEGIA WEWNĘTRZNA: (indukcyjna – od szczegółu do ogółu)
- opiera się na metodologii, a nie na wiedzy i teorii, celem konstrukcji jest identyfikacja
podstawowych wymiarów zachowania a przedmiotem pomiaru są cechy
- kluczowym etapem konstrukcji jest empiryczny dobór wskaźników (analiza czynnikowa)
- odwołuje się do danych z prób reprezentatywnych
- kryterium włączania pozycji do skali może być: ładunek czynnikowy
- powstałe skale są oszczędne i trafne teoretycznie
- wadą zbudowanych skal jest ich nadmierna jednorodność i ogólność
___________________________________________________________________________
Analiza czynnikowa: (używana w strategii wewnętrznej) - metoda analizy danych, której
istota polega na identyfikacji mniejszej liczby wymiarów, skupień, czy też czynników w
większym zbiorze skorelowanych zmiennych niezależnych lub też pozycji w narzędziu
testowym. Pozwala wydobyć ze skali czy dana skala jest jednorodna, czy mierzy jedną
właściwość oraz czy możemy wyróżnić podskale.
- eksploracyjna a konfirmacyjna analiza czynnikowa
- dwa kroki analizy czynnikowej
- problemy wynikające z arbitralnych decyzji badacza
Ładunek czynnikowy:
- w sensie operacyjnym korelacja między pytaniem, a czynnikiem
- dla oceny siły związku kluczowa jest jego wartość – znak ładunku wskazuje na pytania „nie
wprost” wymagające rekodowania
- przyjmuje się, że warunkiem włączania pytania do skali jest wartość ładunku > 0,30
(oznacza to około 10% wspólnej wariancji)
- zazwyczaj włączane do skali są pytania mające wysokie ładunki jednego z czynników i
niskie pozostałych – mierzące określoną a nie inne treści
655522752.001.png
PSYCHOMETRIA
[ NOTATKI SLAJDOWE ] na podstawie materiałów dr Adama
Sobolewskiego (prawa autorskie ;D) pozdr Nacia
Trudność pozycji:
- stosunek liczby osób, które udzieliły prawidłowej (zgodnej z kluczem i diagnostycznej)
odpowiedzi na pytanie, do ogółem przebadanej liczby osób
- zazwyczaj wyrażany jako odsetek osób, które znały prawidłową odpowiedź na pytanie
- przyjmuje „paradoksalne” wartości – wysoka wartość wskazuje na łatwe pytania
- stosowany zazwyczaj w przypadku testów wiedzy
- najlepiej różnicującymi pytaniami są pytania o przeciętnym stopniu trudności – pozwalają
na dokonanie największej liczby porównań między osobami w próbie; odwrócone „U”
Moc dyskryminacyjna:
- informuje w jakim stopniu pytanie/zadanie różnicuje daną populację, ze względu na
mierzoną cechę
- w rozumieniu operacyjnym – korelacja między pozycją, a skalą; obliczanie takich korelacji
wymaga spełnienia specyficznych założeń – jedna z korelowanych zmiennych jest mierzona
na skali nominalnej, druga na przedziałowej
- wartość ujemna wskazuje na to, że badacz pomylił się ustalając klucz – można to
traktować jako dyskwalifikację pozycji mimo znaczącej wartości bezwzględnej m.d.
- przyjmuje się, że moc dyskryminacyjna musi mieć wartość > 0,20, aby pozycja była
włączana do skali (około 5% wspólnej wariancji ze skalą)
- wartości mocy dyskryminacyjnych maksymalizują się dla pytań o przeciętnej trudności
Metody obliczania mocy dyskryminacyjnej:
n współczynnik korelacji biseryjnej (dwuseryjnej):
- rozkład wyników cechy mierzonej przez daną pozycję winien być zmienną ciągłą o
normalnym rozkładzie
- rozkład wyników ogólnych w teście winien także być rozkładem normalnym
n współczynnik korelacji punktowo-dwuseryjnej
- rozkład wyników cechy mierzonej przez daną pozycję jest dwukategorialny –
zmienna jest dyskretna
- wyniki ogólne w teście mają rozkład normalny (jak wyżej)
n współczynnik korelacji punktowo-czteropolowej
- nie można przyjąć założeń wymienionych wyżej
- zarówno wynik pozycji, jak i wynik ogólny traktowane są jako zmienne
dychotomiczne
n pakiety statystyczne obliczają skorygowane korelacje pozycja-skala
- korekta polega na wyłączeniu z sumy wyniku ogólnego pytania, dla którego
obliczana jest moc dyskryminacyjna
655522752.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin