2001.03_Recycling silników twardych dysków.pdf

(462 KB) Pobierz
446654910 UNPDF
Elektor w EdW
Recycling silników twardych dysków
Editorial items appearing on pages 25 − 26 are the copyright property of © Segment B. V. Beek, The Netherlands, 1998, which reserves all rights.
Technika elektronicznego przetwarzania danych rozwija się w błyskawicznym tempie. To, za co jeszcze
wczoraj trzeba było zapłacić dość duże pieniądze, dziś nie wystarcza już dla nowoczesnego oprogra−
mowania. Ale starsze komputery albo przynajmniej ich części, nie muszą skończyć jako elektroniczny
złom. Dotyczy to na przykład silników przestarzałych twardych dysków.
Na elektronicznym szrocie (w piwnicy albo
na pchlim targu) można bardzo często zna−
leźć twarde dyski o pojemności od 20 do
40MB. Zapisane na nich dane nie mogą wła−
ściwie już nikogo interesować. Ale w obudo−
wie takich starych dysków znajdują się aż
dwa silniki, które można by przecież do cze−
goś sensownego wykorzystać. Obok silnika
krokowego, który porusza głowicami zapisu−
jącymi i odczytującymi, bardzo interesują−
cym podzespołem jest właściwy silnik twar−
dego dysku. W badanych przez autorów
twardych dyskach chodzi o silniki z elektro−
niczną komutacją. Taki egzemplarz jest po−
kazany na rysunku 1 .
2
wspólne. Trzy pozostałe wyprowadzenia są
końcówkami układu scalonego czujnika
Halla.
W ich przypadku wartości zmierzone
przy pomocy omomierza są wyraźnie
większe. Za pomocą układu przedstawio−
nego na rysunku 6 można łatwo rozróżnić
i te wyprowadzenia. W najgorszym przy−
padku te trzy końcówki trzeba kolejno łą−
czyć z masą, doprowadzając jednocześnie
dwie pozostałe do +12V, każdą poprzez
diodę LED i rezystor. Trzeba przy tym wol−
no kręcić rotorem silnika. Przy jednym
z trzech połączeń, gdy wyprowadzenie ma−
sy silnika jest połączone z masą, świeci
dioda LED dołączona do wyprowadzenia
zasilania układu scalonego. Druga dioda
będzie natomiast migać, kiedy obrócimy
rotorem. Ta jest dołączona do wyjścia sy−
gnałowego układu scalonego.
1
3
5
Tematem projektu jest właśnie to, jak taki
silnik przywrócić do życia.
Najpierw jednak twardy dysk trzeba roze−
brać na części. W tym celu demontuje się po−
krywę obudowy, a następnie jego płytkę dru−
kowaną. Do odkręcenia śrub idealny jest śru−
bokręt krzyżakowy, ale od biedy można tak−
że użyć dobrego wkrętaka prostego. Po usu−
nięciu pokrywy i zdjęciu płytki są już wi−
doczne obydwa silniki ( rysunek 2 ).
Droga do usunięcia głowic zapisujących
i odczytujących ( rysunek 3 ) oraz dysków
magnetycznych ( rysunek 4 ) stoi otworem.
Ostatecznie odkręca się śruby mocujące sil−
niki ( rysunek 5 ) i można już wyjąć część
nadającą się do wykorzystania.
4
Silnik ma sześć wyprowadzeń, z tego trzy
są połączone z uzwojeniami. Odpowiednie
żyły można łatwo zidentyfikować przy po−
mocy omomierza. Mierzone wartości to 3Ω
względnie 6
Rys. 6. Przy użyciu tego układu testo−
wego można łatwo zidentyfikować
wyprowadzenia silnika.
Elektronika dla Wszystkich
25
, w zależności od tego, czy jest
mierzona rezystancja jednego, czy obu
uzwojeń (cewek). Również w ten sam spo−
sób zostało odnalezione wyprowadzenie
446654910.005.png 446654910.006.png 446654910.007.png 446654910.008.png
Elektor w EdW
Teraz wiemy już wszystko co konieczne,
aby zaprząc silnik do pracy. Potrzeba do tego
układu jak na rysunku 7 , który można szyb−
ko zbudować na małej płytce uniwersalnej.
Czujnik Halla zawarty w silniku ma wyjście
z otwartym kolektorem.
Gdy tranzystor wyjściowy czujnika jest
włączony, T1 jest odcięty. Przez R2 i R3 pły−
nie wystarczający prąd, aby włączyć T2.
Dzięki temu baza T3 jest zasilana prądem po−
przez R4 i tranzystor ten również się włącza.
W cewce L1 wytwarza się więc pole magne−
tyczne, które porusza na krótko rotorem silni−
ka z magnesem stałym. Na czujnik Halla
działa teraz przeciwne pole magnetyczne, tak
że jego tranzystor wyjściowy zostaje odcięty.
Baza T1 zostaje wysterowana prądem przez
R1 i T1 włącza się.
Ponieważ napięcie na kolektorze T1 jest
bardzo małe, prąd płynący przez R3 nie jest
wystarczający do włączenia T2. W efekcie
nie jest również wysterowany T3 i przez L1
nie płynie żaden prąd. Ale ponieważ teraz
jest włączony T1, do bazy T4 jest dostarcza−
ny wystarczająco duży prąd poprzez R2, aby
z kolei ten tranzystor się włączył. Do L2 zo−
staje dostarczona energia wytwarzająca pole
magnetyczne i dzięki temu rotor z magne−
sem stałym poruszają się znowu kawałek da−
lej. Proces ten powtarza się, dopóki układ
jest zasilany wystarczającym napięciem.
Diody D1 i D2 zabezpieczają tranzystory T3
i T4 przed indukowanymi napięciami. Jeśli
chce się zmienić kierunek obrotów silnika,
trzeba tylko zamienić miejscami wyprowa−
dzenia L1 i L2.
Rys. 7. Układ sterujący komutacją
silnika.
H. Neumann, E. Moeller
REKLAMA · REKLAMA · REKLAMA · REKLAMA · REKLAMA
Świąteczna promocja
l Stacja lutownicza RT−24a
kompllettna sttacjja lluttowniicza z rregu−
llattorrem temperratturry,, podsttawką,,
gąbką orraz lluttowniicą − 80VA,, 24V
240 zł
− 10%
l Lutownica LSE−30
lluttowniica z rregullattorrem ttempe−
rratturry wbudowanym we wttyk
siieciiowy 30VA,, 24V
130 zł
− 10%
l Odsysacz cyny OC−24
odsysacz wyposażony w grrzałłkę
20VA,, ttemp.. grr.. ~370 o C
85 zł
− 10%
Dowolne z prezentowanych urządzeń kupisz w firmie ELWIK
02−240 Warszawa
ul. Jakobinów 35
tel.: 846 31 87 , 846 31 89
fax: 846 35 70
(+ koszty przesyłki)
Do podanych cen nale ż y
doliczyc 22% podatku VAT
www.elwik.com.pl
446654910.001.png 446654910.002.png 446654910.003.png 446654910.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin