wyważenie kół.pdf

(537 KB) Pobierz
670531446 UNPDF
Wyważaniekół.
Kołakażdegopojaduporuającegoiprdkociąprekracającą50km/hpowinnobydwyważoneaby
obracająciniepowodowałowibracjiprenoącychinawytkieelementyamochoduMaaarówno
obrcyjakioponyniejetromieconarównomiernieiawepomontowaniuichraempowinienbyd
wykonanyabiegwyrównoważeniamaynaywanypotocniewyważeniem
Odchyłkodidealnegorołożeniamaykołanaywamyniewyważeniemnaktórekładai
a - niewyważenietatyczne,
b - niewyważeniebocne(naywanedynamicnym)
NIEWYWŻENIESTTYCZNE
Nary1mamychematycnyprekrójkołaWyobramyobieżejetonoidealniewyważoneaowirowania
anaconoprerywanąliniąx
rys. 1 rys. 2 rys. 3
Naobwodienaegokołaamocujmyciżarekm(ry2)
JeżeliteraakrcimytymkołemniebdiejużchciałowirowadwokółoixPuconewobodniebdie
iobracadwokółoix(ry3)legdymuimyjedowirowaniawokółoixbdieononiewyważone
pionowoMożemyormułowadnatpującądeinicj
JEŻELIWYMUZONOWIROWNIJETPRZEUNIĘTRÓWNOLEGLEWZGLĘDEMNTURLNEJOI
WIROWANIA, MAMY DOCZYNIENIZNIEWYWŻENIEMTTYCZNYM.
NIEWYWŻENIEBOCZNE(DYNMICZNE)
Jeżelinaidealniewyważonymkolery1amocujemydwaciżarkiojednakowejmaiemymetrycniejak
nary4niewprowadimyniewyważeniatatycnegogdyżionerównoważąlejeliakrcimykołemi
powolimymuwobodniewirowadbdieiobracadwokółoix
NaekołojetamontowanenaamochodieimuiwirowadwokółoixwicjetniewyważonePokuimy
inakolejnądeinicjdlapotrebUTOBLNSU
JEŻELIWYMUZONOWIROWNIKOŁJETNCHYLONDOOINTURLNEJ,MMYDOCZYNIENIZ
NIEWYWŻENIEMBOCZNYM.
AutoBalans POLSKA
670531446.001.png
Eektniewyważeniatatycnegoobraujery5aniewyważeniabocnegory6
rys. 4 rys. 5 rys. 6
Wpraktyceawemamydocynieniakombinacjąobuniewyważeo
Wyważarkitacjonarnecylitejakiewycynamyakładów
oponiarkichpowalająredukowaddoniebdnegominimumjednocenie
obiekładoweniewyważeniaapomocąjedyniedwóchciżarków Takie
wyważanie nazywa się wyważaniem dynamicznym.
Dlaczegowyważanieniewytarcza?
1DokrcająckołowynacaiinnąojegowirowanianiżtawynaconaprewyważarkKołojet
amocowanenapiaciebeachowaniajakiejkolwiekklaypaowaniaWjzyku technicznym jest to
paowanieluneDlategobardołatwojettopreunądGdybyrecywiciekołobyłomocowaneciano
trudnobyłobyjedjądbetoowaniapecjalnegociągacawłacapokilkumieiącachjadyObliconoże
odchylenie osiwirowaniao01mmpowodujeeektniewyważeniaodpowiadającyciżarkowi10gramowemu
Możnapraktycniedowiedżekorektategotypuwadyapomocądoważeniakutecnieeliminujewibracjea
niecentrycnodewntrnejpowierchnioponyjettuowanajejelatycnociąDiejeitakrównieżw
prypadkuowalnociigającejnawetdwóchmilimetrów(dopucalnejprenormy)
PreunicieoiwirowaniakołamożebydteżkutkiemniedokładnegowykonaniaobrcyNajwikeodchyłki
oberwujeiwprypadkutanichelgwykonanychlekkichtopów
2ZdaraiżewibracjajetpowodowananiewyważeniemelementówobracającychiwrakołemNieą
toprypadkibardoradkieTarcelubbbnyhamulcowedotpnenarynkucciamiennychniepodlegają
takimrygoromjakccidotarcanedoabrykamochodówDoważenieapomocąciżarkanabitegolub
naklejonegonaobrcykołacałkowicieeliminujekutkitakiegoniewyważeniaaletrebapamitadżebypo
djciudoważonegokołaamocowadjepowrotemwtejamejpoycjiinacejniewyważeniepojawii
nowuanawetmożeipowikyd
3WyważeniekołanawyważarcetacjonarnejniejetpewnePodjciukoławyważarkiiponownym
ałożeniuoberwujeiodchyłkigającąnawet10gWiedąo tymwycyachowcyZatreżenietakie
jetumieconewintrukcjiobługikażdejwyważarkitacjonarnejWprypadkutarychurądeoodchyłki
mogąbydwike korowątpliwocipojawiająijużnawyważarce?
AutoBalans POLSKA
670531446.002.png 670531446.003.png
Dopuzczalnatolerancjawyważenia.
StandardISO1940tolerancjwyważeniaokrelanatpującymworem
T = 3,78W x R/r x M/v
Gdzie:
W - wpółcynnik(dlaamochodówoobowych=14dotawcych- 16ciżarowych18)
R - promieoewntrnykołaprykontakcieoponyjednią
r - promieonaktórymjetamontowanyciżarekkorekcyjny
T - tolerancja (g),
M - maakoła(kg)>br>v- prdkodmakymalnaamochodu(km/h)
WórtenłatwomożnauprocidR/rwahaiwprzedziale 1,2 - 14wicdlaamochodówoobowych
(wpółcynnikW=14)prybierapotad
T=68,4 x M/v
Maakołamałegoamochodurowijającegoprdkodpowiedmy140km/hto9kgTolerancjawyważenia
wyniesie 4,4 g.
Wwikzymamochodziekoło15"waży16kgaprdkodmakymalna200km/h.Tolerancjawynieie55
g.
Zpraktykinatomiatwynikażenawet3gniewyważeniemożepowodowadreonanwyranieodcuwalnyw
trakciejadyokrelonąprdkocią
Wnaejpraktyceunajemykołaadoważonejeżeliretkoweniewyważenienieprekrocy4gioperator
niewycuwadrgaokaroeriiprypomiarekontrolnymDlategopodcadoważanianależyprykładaddłoodo
błotnikaMożnaachcadklientówdotakiegoprawdaniawibracji
Doważanie.
Kołoropdaiapomocąilnikaelektrycnegodoważarkibewgldunatocyjettokołooi
napdowejcynieKołaoinapdowejmożnaropdadużywającilnikaamochodualeniepraktykujei
tego.
Niewyważeniewirującegokołagenerujeiłodrodkowąpowodującąwibracjwychwytywanąprecujnik
pieoelektrycnyiwpotaciygnałuelektrycnegoprekaywanądodoważarki
CujnikjetamontowanywpodtawcenaktórejopieraiawieeniedoważanegokołaPodtawkata
powinnabydumieconajaknajbliżejkołaabyuykaddokładnypomiarŁatwoobieumyłowidżeukładw
jakimpracujenacujnikprawiaiżwychwytujeonracejdrganiapionowewic doważając,eliminujemy w
zaadzietylkoniewyważenietatyczne.
Itowytarczy.Boprzecieżkołowyważonenaprzcietacjonarnymjetwypoażonewciżarkiktóre
likwidująniewyważenieboczne.
Nazciżarekdoważającynabijamylubnaklejamynazewntrznejkrawdzifelgi.
Bardoradkodaraiabypodoważeniukółodcuwałoijecewibracje
Położenieciżarkadoważającego
AutoBalans POLSKA
RyunekpredtawiachematycnyprekrójobrcykołaPłacynatykuobrcy
piatąjetwykleodunitaodrodkageometrycnegonaewnątrMówiotym
indekETktórymawartoddodatnią(jedynienielicneobrceLUmająETo
wartociujemnej)Takiukładprawiażeawyważeniedynamicneodpowiada
predewytkimciżarekamocowanypowewntrnejtronieobrcy a za
wyważenietatycneciżarekewntrnyCiżarekdoważającycylikorygujący
wyważenietatycnepowinienbydumocowanywpobliżupłacynytykupiatą
abyniepowodowadniewyważeniabocnegoJakwidadnaryunkuwarunektenjet
pełniony worowowprypadkuciżarkówklejonychnaobrcachlekkichtopów
alerównieżpryelgachtalowychpoycjaciżarkanabijanegopoewntrnejtronie
gwarantujeprawidłowedoważenie
Reklamacje
Jelibrakjetoptycnieewidentnegoukodeniaoponyakierowcamimodoważeniakółaktycnieodcuwa
drganiamożnapodejrewadnatpująceprycyny
1UkodonypregubnapółoinapdowejWycuwaicególniepodcaprypieania
2UkodeniekordubieżnikaTakideektodcuwaipodcajadyjużpryprdkoci40km/h
3Wibracjamożepochodidnieodkółanpodwałunapdowego
Zdarająioobywłacabranżyoponiarkiejktórypróbująpodważadcelowodnaegodoważania
argumentującżenależałobynaledprycynwibracjianimamocujeiciżarek Myzajmujemyitylko
doważaniemkół.Szerzejdiagnotykikierowcypowinnioczekiwadoderwiówautoryzowanych.Naza
uługajettaniaieektywnabezwzgldunaprzyczynamochódwyjeżdżaodnazdokonale
wyważonymikołami.
Odkztałceniageometryczne
JednympodtawowychwymagaojakiegoocekujeiodkołajetjegookrągłodNiecoupracając
możemypowiediedże Kołoamochodowejetokrągłe,jelikażdypunktnapowierzchnibieżnikajetrówno
oddalonyodoigeometrycznejkoła.
Proceprodukcjioponjetbardołożonyioponaregułyniepełniapowyżejdeinicjialepowinnamiecid
iwtolerancji2- 3 mmokrelonejprenormy
byuykadjaknajlepyeektgeometrycnymontowanegokołatoujeipaowanieoponydoobrcy
Producencianacająnaoponachielgachpunktydikiktórympoichłożeniueektnieokrągłocijet
zredukowany do minimumStoujątotylkoniektóreirmydotarcającekoładlaabrykamochodowych
Serwiynatomiatabyuykadjaknajlepyeektgeometrycnymogątoowadoptymaliacjlecrobiąto
radkoboproceduratajetcaochłonna
W praktyce jednak wiemyżeniewielkaowalnodcyniecentrycnodkołaniepowodujewibracji(jelinie
wynikaewidentnegoukodeniakordubieżnika)ponieważjetkutecnietuowanaelatycnociąopony
Jedyniekołaamochodówocharaktereportowymtwardymioponamiobardonikimproilupowinnybyd
idealnieokrągłeOponytakieąabrycnieliowane
AutoBalans POLSKA
670531446.004.png
Rezonans
ZjawikoreonanuoberwujemypodcatetuamortyatorówmetodamiEUSMiBOGEWłaciwieąto
tetyprycepnociDrganiakół(wrainnymielementamimayniereorowanej)wywołujeipopre
wibracjpodłożaktóramaymulowadnierównocijedniWpodłożuumieconeącujnikipełniającerol
wagiNieruchomekoławprowadai wdrganiapionoweoctotliwoci25HCtotliwoddrgao
topniowopadadoerawciągukilkunatuekundtrwaniatetuUrądenierejetrujechwilowąiłnaciku
kołanapodłoże
Wykrebadaniaidealnegoawieeniapowinienbydliniąprotą. Takie zawieszenie nie istnieje. W
najlepychamochodachportowychamplitudaodchyłekodideałumieciiw10%maypocynkowejW
wycajnychamochodachodchyłkimająprawoigad60%Onacatożeprycepnodprawnego
samochodu, w pewnych warunkachmożeoiągnąd40%Wykrepredtawiającybadanieprycepnoci
precitnegoamochodupokaujeżewpewnymwąkimakreiectotliwociamplitudacególnie
wzrasta; jest to strefa rezonansu mechanicznego.
Podcatetudrganiawywołujeitucnienatomiatpodcajadywbudeniereonanuwywoływane
jetnierównociamijednilubniewyważeniemkółJadaprdkociąodpowiadającąctotliwoci
reonanowejonacażewprypadkuniedoważonychkółprycepnodmożeigwałtownieobniżyd
Hamowanie odciąża tyłamochoduprawiająceprycepnodkółtylnychpadaJeżeliamochódnajduje
iwakrciekierowcahamujeiautonajdieiwtreiereonanułatwooarucenieamochodem
Onacatożeprybiegutychokolicnoci zupełnieprawneamortyzatoryanihamulcezBSnieąw
tanieuchronidodpolizgutylnejoiamochodu. W efekcie auto wypada z jezdni. Dodatkowo - wikod
kierowcówprywymianieopontaraimiednakołachpredniejoioponylepe Toznaczyżenakołach
tylnejoioponyągorze!!!
Ktowiecyniektóreniewyjanionewypadkinieąpowodowanewłanietakimeektem?
Zalecaiakładanienatylnąooponwlepymtanieponieważpoligtylnychkółjetbardiej
niebepiecnyniżprednich
Skutkijazdyzniedoważonymikołami.
Zdotychcaowychdowiadceowynikażejedimyamochodamiwktórychtatytycniekażdekołojet
niewyważoneo 11 g ajednonajgorekołojetniewyważoneo 21 g. Takieniewyważeniepryprdkoci130
km/hpowodujeokoło 6 kG iłodrodkowąbewładnociJettoiłaktórauderaponad 1000 razy na
minutwzawiezenie. Wtreiereonanuiła tajetkilkakrotniewika
Powoduje to:
1Sybeużyciełożykpregubówopon- koszty!
2Ucuciemceniaprydłużejjedie- dyskomfort!
3Ołabieniekontaktuoponyjedniąmniejająceprycepnod- bezpieczeotwo!
Doważanienależypreprowadad
- po wymianie ogumienia,
- cokilkatyicykilometrów
- pokażdejinterwencjiwiąanejedjciemkoła
- predwyjademwdłużątra
- awegdyodcuwaiwibracje
AutoBalans POLSKA
Zgłoś jeśli naruszono regulamin