Aparat cyfrowy.rtf

(5366 KB) Pobierz
Aparat cyfrowy, skanowanie

Aparat cyfrowy, skanowanie


 

0Jedyna różnica pomiędzy aparatem cyfrowym a klasycznym jest w formie rejestracji obrazu, aparat klasyczny rejestruje go na błonie światłoczułej, natomiast aparat cyrowy za pomocą zer i jedynek na nośniku magnetycznym. Jesli ktoś do Zenita zamontuje przetwornik, matrycę światłoczułą oraz pamięć to w ten sposób uzyska aparat cyfrowy, czy zmieni się sposób wykonywania nim zdjęć? Nie, zmieni się tylko sposób zapisu danych rejestrowanego obrazu. Konkludując, jeśli wykonuje zdjęcia aparatem cyfrowym to traktuje go jak każdy inny aparat, ustawiam czas, przysłone i stosuje całą posiadaną wiedzę, prawdę mówiąc zapominajac, że jest to "cyfrówka", bo praktycznie nie ma to żadnego znaczenia, na wykonanej w labolatorium odbitce nie widać czy zdjęcie wykonane było aparatem cyfrowym czy analogowym.


Kompakt

0Jego sterowanie i możliwości są identyczne z tymi z klasycznych kompaktów ponieważ kierowany jest do tej samej grupy użytkowników. Podstawowe zalety to jednoprzyciskowe sterowanie, my kierujemy aparat w stronę fotografowanego obiektu i naciskamy przycisk (taki wyraźny, znajdujący się na górnej powierzchni) a aparat myśli za nas i ustawia wszystkie parametry tak by uzyskać jak najlepsze zdjęcie. Aparaty te świetnie nadają się do wykonywania zdjęć pamiatkowych, prezentowanych później na komputerze lub w formie odbitek 10x15 cm, stąd wystarczająca wielkość matrycy w takim aparacie to 2,1 milionów pikseli.

Lustrzanka

0Jest to klasyczna lustrzanka z zamontowaną w miejscu filmu matrycą światłoczułą, wzbogacona o funkcje cyfrowe. Ma wszystkie zalety lustrzanki, czyli pełną kontrolę nad warunkami ekspozycji oraz możliwość wymiany obiektywów. Jedyną wadą aparatów tej kategorii to cena która zaczyna się od kilku tysięcy złotych (Canon EOS 300D).

Pozostałe

0Jest to szeroka grupa aparatów którą można porównać do Olimusów serii IS tzw. "brigde", czyli aparatów o dużych możliwościach z dobrym niewymiennym obiektywem. Ceny ich kształtują się w przedziale od trzech do dzieisięciu tysięcy złotych. Aparaty te kierowane sa do zaawansowanych amatorów których nie stać na cyfrową lustrzankę, choć spotkałem zawodowców posługujacych sie takimi aparatami.

Funkcje aparatów

Funkcje zdjęciowe

0Są identyczne jak w każdym aparacie fotograficznym. Może to być możliwość regulacji czasu i przysłony, programy automatyczne i półautomatyczne, autofocus, sterowanie lampą błyskową.

Funkcje cyfrowe

0Funkcje cyfrowe możemy podzielić na związane z zapisem zdjęć oraz na związane z edycją zdjęć.

0Funkcje zwiazane z zapisem:

- korekcja balansu bieli, może być automatyczna lub ręczna. Służy do korekcji temperatury barwy.
- wybór formatu zapisu oraz stopnia kompresji zdjęc.

0Funkce zwiazane z edycją:

- przegladanie i kasowanie
- kadrowanie i korekcja
- przesyłanie

Matryca

0Najważniejszym parametrem matrycy jest jej rozdzielczość, ogólnie czym wiecej tym lepiej. W kompakcie powinno to być przynajmniej 2,1 milionów pikseli, uzyskamy wtedy bardzo dobre zdjecie 10 x 15 cm a dobre 15 x 20 cm, w aparacie bardziej zawansowanym matryca powinna mieć rordzielczość 5 - 7 milonów pikseli. Dzięki takiej rozdzielczości można uzyskać dobre zdjęcie nawet wielkości 30 x 40 cm. Oczywiście mówimy o rozdzielczości optycznej a nie interpolowanej. Interpolacja polega na programowym zwiekszeniu gęstości pikseli poprzez dodanie do istniejących pikseli dodatkowych o parametrach uśrednionych z pikseli sąsiednich. Skąplikowane - to jest tak jakby ktoś przekroił kromkę chleba ją na pół i powiedział, że są dwie kromki chleba, niby są dwie ale czy zjem dwie takie czy jedną przed przekrojeniem to i tak będę jednakowo głodny. Dlatego należy dokładnie sprawdzić jakią rozdzielczość producent ma na myśli pisząc na opakowaniu 6 milionów pikseli.

 

Rozdzielczość matrycy (MB)

Rozdzielczość obrazu

Wielkość odbitki przy 300 dpi

Wielkość odbitki przy 150 dpi

1,2

960 x1280

8,1 x 10,8

16,2 x 21,6

2,1

1200 x1600

10,1 x 13,5

20,3 x 27,1

3,2

1536 x 2048

13 x 17,3

20,3 x 30,5

4

1600 x 2400

13,5 x 20,3

27,1 x 40,6

5

1920 x 2560

16,3 x 21,7

35,5 x 43,3

8

 

 

 

11

 

 

 

 

 

Odbitka ta nie powinna odbiegać jakoscią od odbitki klasycznej

Odbitka będzie słabsza niż kalsyczna ale jeszcze do zaakceplowania

 

0To jakiej jakości uzyskamy odbitkę po powiekszeniu zależy nie tylko od wielkości matrycy ale i od jej jakości, od użytych algorytmów kompresji i oczywiście od obiektywu aparatu. Można zauwazyć, że zdjęcia wykonane z aparatów o obiektywach o mniejszej zmiane ogniskawych (około 3 x) są lepsze jakościowo od zdjęć wykonanych obiektywami o dużej zmianie ogniskowych ( 10 x).

Formaty zapisu i kompresja

0Jakość wykonanych odbitek zależy nie tylko od rozdzielczości matrycy lecz w dużym stopniu również od formatu zapisu obrazu oraz jego stopnia kompresji. Podstawowym formatem zapisu zdjec w aparatach cyfrowych jest standard JPEG, o różnych stopniach kompresji, jest to format stratny, co oznacza, że w celu zmniejszenia objetości pliku część informacji, teoretycznie niepotrzebnej, zostaje trwale usunięta. Aby uzyskać dobrą odbitkę w większym formacie nie możemy kompresować obrazu, powinnismy zapisać go w bezstratnym standarcie TIFF, wadą jego jest to, że zajmuje dużo miejsca w pamięci, przykładowo zapis z matrycy 3 magapikselowej w standarcie TIFF zajmie 8 MB, natomiast w JPEG o jakosci 80% - 940 kB, 50% - 420 kB, 30% - 270 kB. Ostatnio ustalił się nowy standard zapisu plików graficznych, jest to RAW, system gdzie zapisywane są czyste, nieprzetworzone dane. Plik jest mniejszy od anaalogiczne pliku TIFF, a jakość jest maksymalnie dobra, system tem stosowany jest jedynie w bardzo zaawansowanych aparatach..

 

Rozdzielczość matrycy (MB)

Wielkość pliku TIFF

Wielkość pliku JPEG 80%

Wielkość pliku JPEG 50%

Wielkość pliku JPEG 30%

1,2

3,5 MB

510 kB

220 kB

135 kB

2,1

5,5 MB

680 kB

370 kB

195 kB

3,3

9,0 MB

955 kB

430 kB

280 kB

4

10,8 MB

1,3 MB

600 kB

350 kB

5

13,6 MB

1,6 MB

700 kB

450 kB

6

17,2 MB

2,0 MB

800 kB

550 kB

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin