Lekcja 14.doc

(114 KB) Pobierz
Lekcja 14:

Lekcja 14:
Zdjęcia przy złej pogodzie

 

Zdjęcia przy złej pogodzie

Wspaniałe zdjęcia bez słońca



Nie musisz zostawiać aparatu fotograficznego w domu, gdy jest zła pogoda. Jednak warunkiem wstępnym by zdjęcia były udane, jest dokładne przygotowanie się do wycieczki podczas burzowej pogody. Jeśli to zrobisz, uzyskasz dobre zdjęcia podczas deszczu, śniegu, gradu, mgły, burzy, wichury i w mroku.

Z drugiej strony jeśli zaczniesz fotografować, zła pogoda będzie wyglądać zazwyczaj znacznie mniej szkodliwie na zdjęciu, niż wygląda w rzeczywistości. Na przykład fotografowie pejzażowi od dawna wiedzą, że najlepsze oświetlenie i barwy mogą być uchwycone bezpośrednio przed zmianą pogody lub zaraz po niej.

 

Krople deszczu jako motyw zdjęcia

Niezależnie czy jest to długotrwały czy przelotny deszcz, słota może stworzyć wspaniałe obrazy. Podczas takiej pogody zazwyczaj zwiększają się walory kolorystyczne. Wilgotne powierzchnie są bardziej nasycone niż suche. Rozproszone światło zachmurzonego nieba sprawia, że tony barw stają się bardzo intensywne. Jest to szczególnie dostrzegalne wiosną lub wczesnym latem, gdy krople deszczu sprawiają, że świeża zieleń roślin staje się jeszcze bardziej jaskrawa. Również ciekawe warunki świetlne są wynikiem przedzierania się promieni słonecznych przez ostatnie chmury deszczowe i wysychania ulic. Wzmocniony żółty składnik popołudniowego światła słonecznego sprawia, że barwy przyrody stają się cieplejsze i świeższe. Filmy kolorowe, takie jak Agfacolor Ultra, wzmacniają w takich sytuacjach kolorystykę. Slajdy, jak Agfa RSX 100, mają szeroki zakres tonów brązowych i szarych.


Wskazówki:

·         Powinieneś wypróbować też czulsze filmy. Nieco większa ziarnistość jest również sposobem, by stać się kreatywnym. W tym przypadku, jeśli robisz slajdy, powinieneś nieco ograniczyć naświetlanie .

·         Zbliżenia są zalecane wtedy, gdy wilgotny obiekt ma być głównym elementem zdjęcia. Mokre od deszczu szyby okienne są typowym motywem podczas deszczowej pogody. Oczywiście krople deszczu rozpryskujące się w kałuży również przyciągają wzrok.

·        

Deszczowe dni mogą stanowić również twórczy obszar dla fotografii czarno białej. "Świat burzowej pogody" staje się bardziej avstrakcyjny przez oddanie tonów szarości, głębokich cieni oraz stref średnio szarych.

·         Do graficznych reprodukcji takich tematów najlepsze są filmy o czułości ISO 100 oraz ISO 400. Fotografowie mający własną ciemnię mogą podczas wywoływania negatywów kontrolować nie tylko efektywną czułość filmu ale także ich kontrast.

Gdy dni stają się krótsze

Deszczowe dni tłumią barwy. Mgły i zamglenia zmiękczają kontury i wyrównują kontrasty. Dominuje kilka kolorów ziemistych. Wszystkie walory kolorystyczne spadają do minimum. Jeżeli światło jest bardziej rozproszone, najlepiej jest użyć filmów o większej gradacji. Sprawią, że efekt końcowy będzie "świeższy" i dadzą wiekszą wyrazistość. Barwne akcenty, takie jak na przykład czerwony płaszcz przeciwdeszczowy lub żółta piłka, ożywiają zdjęcie.


Wskazówki:

·         Filmy czarno białe dają większy kontrast, jeżeli są niedoświetlone o około 1 stopień i dłużej przetrzymane w wywoływaczu.
 

·         Ożywione zostają zdjęcia o niskim kontraście zrobione na przykład we mgle. Prześwietlenie o około 1 stopień i niedowołanie filmu powoduje jego zmiękczenie. Jest to korzystne przy pogodzie o dużych zmianach kontrastów oraz o świcie i zmierzchu.

·         Padająca woda najlepiej da się uchwycić przy długich czasach ekspozycji (ponad 1/60 s). Ustaw aparat ręcznie lub użyj ustawiania automatycznego. Opcja zmiany programu też jest tu pomocna. Możesz ją zastosować, by szybko zmienić ustawienie programu i wydłużyć czasy naświetlania.
 

·         Upewnij się jednak, czy wciąż jesteś w stanie utrzymać aparat i nie poruszyć zdjęcia.
 

·         Z drugiej strony krótkie czasy naświetlania "zatrzymują" deszcz. Nie będziesz mógł na zdjęciu ujrzeć padającego deszczu, z wyjątkiem zbliżeń.

Używaj filtrów

Z filtrem polaryzacyjnym na obiektywie możesz częściowo pozbyć się odbić promieni świetlnych od mokrych powierzchni. Wówczas fotografie wydają się być nieco "wilgotniejsze". Duże miasta są dobrym miejscem do robienia zdjęć o zmierzchu lub w nocy, szczególnie przy złej pogodzie. Neony i światła uliczne pięknie odbijają się od mokrych nawierzchni. Kolejną grę kolorów odnajdziesz na mokrych samochodach i dużych kałużach. Trzymanie aparatu nisko przy ziemi pozwoli Tobie ująć odbity podwójny obiekt.

Gdy fotografujesz tego rodzaju motywy, używaj zawsze statywu. Nie zapomnij zabrać także wężyka spustowego i pamiętaj o błędzie naświetlania podczas długiej ekspozycji. Aby przy dłuższych czasach uzyskać pożądany efekt naświetlania, ekspozycja musi być większa niż wartość zmierzona przez aparat.

Możesz również pracować bez statywu i używać czulszych filmów, powyżej ISO 400 "Pchnięcie" filmu dodatkowo o 1 lub 2 stopnie przysłony pozwoli uzyskać czułość ISO 800 lub ISO 1600.

 

Zmiana pogody
 

 

Grzmoty i błyskawice
 

 

Zmiękczający efekt mgły
 

 

Motywy burzowe
 

 

Śnieg i deszcz
 

 

Wiatr, woda i piasek
 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin