Teoria%20zeglowania.pdf

(3315 KB) Pobierz
TEORIA ¯EGLOWANIA
ŻEGLARZ JACHTOWY
TEORIA ŻEGLOWANIA
Wiatr. Kursy jachtu względem wiatru
Wiatr rzeczywisty (WR) jest to ruch powietrza wywołany warunkami meteorologicznymi i
ukształtowaniem terenu w odniesieniu do nieruchomego jachtu
Wiatr własny (WW) jest to względny ruch powietrza wynikający z poruszania się (przy
pogodzie bezwietrznej). Prędkość jego jest równa prędkości poruszającego się obiektu, lecz
jego kierunek jest przeciwny.
Wiatr pozorny (WP) jest to wypadkowa WR i WW
Kurs jachtu określamy zawsze względem wiatru pozornego
Teoria żeglowania (ver. 20021105)
Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski
Strona 1 / 14
6816197.003.png
ŻEGLARZ JACHTOWY
Siła aerodynamiczna i oporów hydrodynamicznych
Burta nawietrzna to ta, na którą wieje wiatr. Przeciwna jest burtą zawietrzną .
Siła aerodynamiczna
Siła aerodynamiczna powstaje na żaglu w skutek działania wiatru. Strugi wiatru natrafiają na
przeszkodę w postaci żagla. Część strugi zaczyna go omijać zmieniając swój kierunek, lecz
nie wszystkie, gdyż żagiel zbudowany jest z tkanin nieprzepuszczalnych. Po stronie
nawietrznej żagla powstaje obszar większego ciśnienia cząsteczek, czyli tzw. nadciśnienie ,
po drugiej stronie żagla obszar gdzie będzie mniejsze ciśnienie cząsteczek powietrza, czyli
podciśnienie . W skutek różnicy powstałych ciśnień powstaje siła aerodynamiczna (Ta)
skierowana prostopadle do cięciwy aerodynamicznie aktywnej części żagla i zaczepiona w
środku ożaglowania (ŚO).
P Z – ciśnienie po zawietrznej
P N – ciśnienie po nawietrznej
P A -ciśnienie atmosferyczne
S Z – przekrój strug powietrza po
zawietrznej
S N – przekrój strug powietrza po
nawietrznej
V Z – prędkość cząsteczek powietrza po
stronie zawietrznej
V N – prędkość cząsteczek powietrza po
stronie nawietrznej
V A – prędkość cząsteczek w atmosferze
przed żaglem.
Teoria żeglowania (ver. 20021105)
Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski
Strona 2 / 14
6816197.004.png
ŻEGLARZ JACHTOWY
Wielkość siły aerodynamicznej uzależniona jest od:
Szybkości wiatru pozornego,
Powierzchni żagla,
Kąta natarcia (cięciwa żagla w stosunku do kierunku wiatru),
Kształtu żagla (wybrzuszenie, smukłość),
Właściwości tkaniny żagla,
Kąta przechyłu.
T A rośnie wprost proporcjonalnie do kwadratu prędkości wiatru pozornego,
T A rośnie wprost proporcjonalnie do kwadratu powierzchni żagli.
Kształt żagla powinien być tak dobrany, aby największa głębokość żagla była przy maszcie, a
w pobliżu liku wolnego żagiel był prawie płaski.
Siłę aerodynamiczną można rozłożyć na dwie składowe:
Siła ciągu F C działa wzdłuż kursu jachtu, od niej zależy prędkość jachtu.
Siła przechylająca (dryfu) F P – działa prostopadle do kursu, wywołuje dryf i przechył.
Kąt natarcia jest to kąt zawarty między cięciwą żagla a kierunkiem wiatru pozornego.
Wielkość kąta natarcia zależy od kursu jachtu względem wiatru. Od kąta natarcia zależy
wystąpienie maksymalnej siły aerodynamicznej. Optymalny kąt natarcia zawiera się z reguły
między 10° a 20° i w miarę odpadania zwiększa się aż do 90° w fordewindzie.
a) żagiel wybrany
optymalnie,
b) żagiel wybrany zbyt
mocno (przebrany),
T A – siła
aerodynamiczna
FC – siła ciągu
F P – siła przechyłu
Ogólna zasada ustawienia żagli względem wiatru jest następująca: przy kursach ostrych (do
półwiatru włącznie) żagiel powinien być „na granicy łopotu”; przy dalszym odpadaniu
luzujemy żagle, tak by w kursie fordewind były wyluzowane maksymalnie (bom grota do
want). Na słabych wiatrach żagle powinny być bardziej wybrzuszone. Na silniejszych
bardziej płaskie.
Teoria żeglowania (ver. 20021105)
Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski
Strona 3 / 14
6816197.005.png
ŻEGLARZ JACHTOWY
Szkwał , czyli silniejszy podmuch wiatru rzeczywistego, powoduje zwiększenie kąta natarcia
wiatru pozornego na żagle. Dzięki czemu możemy: wyostrzyć o kąt, o jaki zmienił się wiatr
pozorny, zyskujemy wtedy na wysokości. Pamiętajmy, że podczas szkwałów gwałtownie
zwiększa się siła przechylająca, przez co jacht bardziej „kładzie” na wodę.
Teoria żeglowania (ver. 20021105)
Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski
Strona 4 / 14
6816197.006.png
ŻEGLARZ JACHTOWY
Siła oporów hydrodynamicznych
Gdy jacht płynie kursem ostrym na część zanurzoną kadłuba działają dwie siły:
Siła oporów wzdłużnych R – działa ona równolegle do osi symetrii jachtu
(diametralnej) i przeciwstawia się ruchowi jachtu do przodu.
Siłę oporu bocznego F B – działa ona prostopadle do osi symetrii jachtu i przeciwdziała
dryfowi.
Wypadkową ty sił jest siła oporów hydrodynamicznych T H .
T A – siła
aerodynamiczna,
F P – siła
przechylająca,
F C – siła ciągu,
T H – wypadkowa siła
oporów
hydrodynamicznych.
R – opór wzdłużny,
F B – opór boczny.
Siła oporów hydrodynamicznych zmienia się w zależności od kilku czynników:
Prędkości jachtu – wraz ze wzrostem prędkości wzrasta siła oporów
hydrodynamicznych
Zanurzonej powierzchni bocznej – wraz ze wzrostem zanurzenia, rośnie siła oporów
bocznych F B , zwiększa się przechył jachtu, ale maleje dryf.
Teoria żeglowania (ver. 20021105)
Piotr ‘_PepeR_’ Wojciechowski
Strona 5 / 14
6816197.001.png 6816197.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin