Najmocniejszy silnik z pompowtryskiwaczami 2.0TDi...170PS.doc

(3641 KB) Pobierz
Witam wszystkich

Witam wszystkich.

Korzystając z chwili wolnego czasu opracowałem dokumentację dotyczącą najmocniejszego z gamy silników TDi.... silnika z pompowtryskiwaczami piezoelektrycznymi 2.0TDi o mocy seryjnej 170PS. Kod Literowy silnika BMN. Wchodzi on w skład zespołu napędowego takich samochodów jak;
-Golf 5 GTi TDi
-Audi A3
-Seat Altea TDi
-Seat Leon FR TDi
-Skoda Octawia RS TDi.
O tym silniku słyszałem już różne legendy od różnych ludzi ...dotyczące jego budowy i możliwości tuningowych a tak naprawde to ci ludzie nie mieli zielonego pojęcia o czym mówią. Dlatego postanowiłem zamieścić na tym forum drobny opis aby zainteresowane osoby wzbogaciły swoją wiedzę i nie plotły głupot o niesamowitości tego silnika. Jest to także mała wskazówka dla mechaników którzy dłubią w swoich warsztatach przy silnikach TDi.

Chiptuning tego silnika:

Silniki te spełniają normy spalin Euro 4 a więc wszystkie bez wyjątku są wyposażone w filtry cząstek stałych FAP...przez co ich chiptuning jest utrudniony. Krążace mity że z tego silnika da się zrobić bez problemów 240 albo więcej PS należy włożyć między bajki...chyba że wywalimy cały osprzęt znajdujący sie na wydechu..to wtedy tak. Robiłem już chiptuning tych silników i ze względu na FAP można bezpiecznie podnieść moc do ok 200-205PS. Powyzej tej mocy będą problemy z Fap-em i jego aktywną regeneracją. Należy wiedzieć że jeśli nasycenie filtra osiągnie 75% auto nam zgaśnie na drodze i nie będziemy w stanie go ponownie uruchomić. W takim przypadku nasza podróż skończy się na lawecie w servisie i będzie nas kosztowała stratę nerwów i czasu. Aby ponownie uruchomić silnik z "zatkanym" Fap-em należy do sterownika wprowadzić odpowiedni pin-kod. Wtedy silnik nam uruchomi. Następnie trzeba wywołać (za pośrednictwem Vag-a) odpowiednią procedurę oczyszczania filtra (robi się to w dopasowaniu w odpowiednim kanale) i należy jechać na 3-cim biegu z prędkością ok 80km/h przez ok 6 min. Po uruchomieniu procedury oczyszczania sterownik silnika odpowiednio opuźnia kąt wtrysku paliwa przez co wzrasta temperatura gazów spalinowych i następuje wypalanie FAP-a. Na Vag-u widać w odpowiednim kanalę stopień nasycenia (znieczyszczenia) filtra. Jeśli poziom nasycenia spadnie do 10% gasną lampki kontrolne i auto jest gotowe do kontynuowania jazdy. Piszę o tym dlatego że niewłaściwy chiptuning jest lub będzie przyczyną tych kłopotów. Podczas obróbki programu sterującego...aby zwiększyć moc zazwyczaj podnosząne są takie parametry jak dawka paliwa...a to powoduje zwiększone ilości sadzy w gazach spalinowych. Na tunerów czekają jeszcze inne zasadzki w postaci oczujnikowania wydechu. Na skanach widać sondę EGT przed spręzarką. Jest to świetne zabezpieczenie całego silnika przed gmeraniem ludzi którzy nie mają zielonego pojęcia. Jeśli ktoś podniesie dawkę paliwa...wzrasta temperatura gazów i ta dawka natychmiast jest ograniczana przez czujnik EGT. Oczywiście w programie sterującym sa limitery (ograniczniki) termiczne które też mozna ustawić na odpowiednio większą wartość i dawka będzie wysterowywana do poziomu termicznego odpowiadającego wtryskiwanej i spalanej ilości paliwa. Oczywiście tymi sygnałami jestem wstanie manipulować i wszystko powinno być OK...jednak fizyczną przepustowością i zdolnością regeneracyjną Fap-a manipulować się nie da....stąd ograniczenia. Tyle mojego :)

Teraz skany z opisami. Nie sa one kompletne. Wybrałem najważniejsze. Życzę przyjemnej lektóry



















 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin