biznesplan dla sklepu z winami z całego świata.doc

(158 KB) Pobierz
Na czym polega innowacyjność oferty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biznesplan

 

 

 

 

 

 

OPIS USŁUGI              2

WSTĘP              2

POTRZEBY KLIENTÓW              4

WARTOŚĆ DLA KLIENTA              4

ZEZWOLENIE NA ALKOHOL              6

ZESPÓŁ ZARZĄDZAJĄCY              6

KOMPETENCJE              7

RYNEK I KONKURENCJA              7

ANALIZA KONKURENCJI              9

PIERWSZEŃSTWO              9

MARKA              9

LOKALIZACJA              10

MARKETING I SPRZEDAŻ              10

DYSTRYBUCJA              10

STRATEGIA KOMUNIKACJI              11

STRATEGIA ROZWOJU              12

SYSTEM BIZNESOWY I ORGANIZACJA              12

DOSTAWCY              13

STRUKTURA ORGANIZACYJNA I STYL ZARZĄDZANIA              13

HARMONOGRAM REALIZACJI              16

MOŻLIWOŚCI I ZAGROŻENIA              17

MOŻLIWOŚCI              17

ZAGROŻENIA              17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPIS USŁUGI

 

WSTĘP

 

W latach 90. spożycie piwa i wina zaczęło gwałtownie rosnąć, natomiast wódka, która jeszcze nie tak dawno była postrzegana jako najważniejsza ze spirytualiów, zaczęła tracić rynek. Ostatnie lata potwierdziły te tendencje, zaś sprzedaż wina systematycznie z roku na rok rośnie. Sprzedaż w roku minionym dowodzi, że wzrost trwa, chociaż nie w takiej skali jak w minionej dekadzie. Między październikiem 2001 i wrześniem 2002 Polacy wypili, według ACNielsena, ponad 64,5 miliona litrów wina, czyli o prawie milion litrów więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Jeszcze poważniejszy był wzrost wartości sprzedaży, co wynika z jednej strony z oczekiwanego wzrostu cen, jak i rosnącego udziału w sprzedaży win markowych, przede wszystkim oferowanych przez wyspecjalizowane firmy.

 

Patrząc obiektywnie na dane o sprzedaży wina można stwierdzić, że rynek wina jest w dalszym ciągu we wczesnym stadium rozwoju, ale z wielkimi perspektywami na przyszłość. Aktualnie szacuje się spożycie na 1,5l na osobę rocznie. To mniej więcej tyle, ile wynosiła konsumpcja w Danii przed 30 laty. Dziś wypija się tam 35l rocznie. Zatem można śmiało założyć, iż inwestując teraz w sieć dystrybucji win oraz w import tych produktów, to w dłuższym okresie czasu może to przynieść wielkie zwroty z inwestycji.

Wśród polskich konsumentów wina traktowane są przede wszystkim jako napój na specjalną okazję, a nie codzienny dodatek do posiłku, jak w krajach śródziemnomorskich, przede wszystkim we Francji i we Włoszech. Mimo to udział win stołowych w sprzedaży wyraźnie rośnie do tego stopnia, iż w minionych miesiącach ich sprzedaż stała się znacząco wyższa niż win musujących i prawie taka jak win deserowych i wermutów. Wina stołowe okazały się najszybciej rosnącym segmentem rynku już od kilku lat i tendencja ta nawet narasta.
 

 

POTRZEBY KLIENTÓW

 

W poszukiwaniu  potrzeb klientów związanych z winami członkowie zespołu zarządzającego przeprowadzili badanie empiryczne z potencjalnymi konsumentami. Na grupie 100 wybranych losowo osób przeprowadzono badanie jakościowe (wywiad bezpośredni). Badanie zostało przeprowadzone 18.05.2003 na ulicy Jagiellońskiej w Nowym Sączu przez wybranych członków zespołu.

 

Na podstawie badania można stwierdzić, iż największe znaczenie dla klientów mają:

 

·         fachowe doradztwo przy zakupie

·         szeroki asortyment

·         lokalizacja

·         możliwość degustacji

·         atmosfera i wnętrze sklepu

 

Przeprowadzone badanie empiryczne stało się bardzo pomocne przy precyzowaniu wartości jakie zaoferujemy naszym klientom.

 

 

WARTOŚĆ DLA KLIENTA

 

 

Sklep z alkoholami świata to nowy pomysł na terenie Nowego Sącza. Jednym z priorytetów strategicznych firmy VinCo jest oferowanie konsumentom bardzo dobrej jakości za odpowiednią cenę. 

 

Można wyróżnić cztery zasadnicze wartości dla klienta , które będą charakteryzować nasz sklep:

 

·         Fachowa obsługa i  indywidualne podejście do klienta

 

Pracownicy obsługujący sklep odbędą profesjonalne szkolenia z zakresu sprzedaży win, które przygotują ich na fachowe doradztwo dla klientów „amatorów” oraz dialog z koneserami.

 

·         Baza win

 

W sklepie zainstalowany zostanie terminal z interaktywną bazą win świata. Każdy klient - koneser z pomocą obsługi będzie w stanie odnaleźć każde wino oraz je zamówić.

 

·         Szeroki asortyment oraz przystępne ceny

 

W założeniu sklep będzie oferował bardzo szeroki asortyment w szerokim wachlarzu cenowym. Znajdą się tam wina świetnej jakości, ale w rozsądnych cenach. Obok starych, znanych marek francuskich, włoskich i hiszpańskich, zaproponujemy wina wielkich producentów z Nowego Świata – m.in. z Australii, Chile, Nowej Zelandii oraz USA. Dodatkowo w dłuższej perspektywie czasu zajmiemy się importem niszowych win z mniej znanych krajów np. Ukraina – znakomite wina krymskie. Zatem będą to zarówno przeboje rynkowe  jak i produkty dla koneserów.

 

·         Przyjazna atmosfera

 

Zarówno stylowy wystrój wnętrza sklepu jak i obsługa stworzą unikalną atmosferę, gdzie klient będzie mógł czuć się kimś wyjątkowym i będzie lubił spędzać czas. Unikalną możliwością, którą będziemy oferować będzie możliwość degustacji produktów.

 

Mottem firmy jest „Bogaty wybór win z różnych stron świata, po przystępnej cenie.”

 

 

 

 

 

 

 

ZEZWOLENIE NA ALKOHOL 

Alkoholem handluje w Polsce, według danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która ma w tej dziedzinie najlepsze rozeznanie, 113,5 tys. sklepów (w tym 2,5 tys. placówek specjalistycznych), prawie 51 tys. restauracji i barów.

Artykuł 27 Prawa o działalności gospodarczej stanowi, że aby prowadzić hurtowy i detaliczny obrót alkoholem, trzeba ubiegać się o zezwolenie. Za zgodę na sprzedaż wina w sklepie czy placówce gastronomicznej płaci się równowartość 125 euro. Kwota ta rośnie, gdy zwiększają się obroty. Zezwolenia na sprzedaż detaliczną wszelkich alkoholi wydają gminy..

Składając wniosek o zezwolenie na handel alkoholem można ubiegać się o tzw. Promesę. Ten dokument wydawany jest na okres do 6 miesięcy i dotyczy wykonania wniosku. Firma VinCo zamierza ubiegać się o promesę, ponieważ od niej uzależnione jest rozpoczęcie inwestycji.

 

 

ZESPÓŁ ZARZĄDZAJĄCY

 

 

Zespół zarządzający składa się z pięciu osób. Świeżo upieczeni absolwenci Wyższej Szkoły Biznesu – NLU w Nowym Sączu, którzy już podczas studiów wykazali się pro aktywnością, przedsiębiorczością oraz skutecznością działania. Do realizacji przedsięwzięcia potrzebne są bardzo różne umiejętności. Cechą charakterystyczną jest, iż każda z osób posiada unikalne umiejętności oraz kontakty które można wykorzystać aby osiągnąć wspólne cele. Zespół zamierza podjąć współpracę z firmami, które zajmą się księgowością oraz reklamą.

Członkowie zespołu świadomi swoich słabych stron (np. brak dużego doświadczenia) wyrażają całkowitą chęć rekompensaty i współpracy podczas realizacji projektu.

 

 

 

 

Zespół zarządzający

Osoby wchodzące w skład zespołu to ludzie bardzo pomysłowi, kreatywni oraz przedsiębiorczy. Są w stanie wynegocjować doskonałe warunki zakupu, rozwinąć sieć sklepów oraz zdobywać kluczowych klientów w krótkim czasie.

 

KOMPETENCJE

 

Małgorzata Strojny – Dyrektor Generalny i Finansowy

Tworzenie celów dla firmy oraz nadzór nad realizacją.

 

Marta Stefańczyk –  Specjalista ds. Sprzedaży

Pozyskiwanie i obsługa kluczowych klientów (firmy cateringowe, stali klienci)

 

Tomasz Ciąpała – Specjalista ds. Rozwoju

Tworzenie celów dotyczących rozwoju sieci sklepów oraz kontrakty z kontrahentami

 

Max Imiałek – Specjalista ds. Marketingu

Tworzenie strategii marketingowej oraz jej implementacja

 

Gilbert Smielecki – Specjalista ds. Logistyki i Szkoleń

Koordynacja działania sieci sklepów oraz organizacja szkoleń.

 

 

 

 

 

RYNEK I KONKURENCJA

 

 

Od wielu lat na polskim rynku wzrasta spożycie wina. Pomimo recesji, która bardzo silnie dotyka Polską ekonomię wartość rynku wina rośnie. Analizując te tendencje stwierdzamy, iż rynek będzie rósł w dalszym ciągu około 10% rocznie a po wejściu do Unii Europejskiej zanotujemy jeszcze większe wzrosty. Zatem będzie przybywać klientów w sklepach VinCo.

 

Potencjalnymi klientami „VinCo” klienci indywidualni oraz korporacyjni:

 

Klienci indywidualni:

 

·         osoby pełnoletnie

·         średniozamożni i zamożni

·         mieszkańcy Nowego Sącza i okolic

·         turyści

·         studenci

 

Klienci korporacyjni:

 

·         Firmy

·         Restauratorzy

·         Firmy cateringowe

 

Nasi potencjalni klienci aktualnie zaopatrują się w wyroby winiarskie w tradycyjnych kanałach dystrybucji, takich jak sklepy monopolowe, sklepy wielobranżowe lub typu wielka dystrybucja. Szacuje się, że w Nowym Sączu mieszka około 81 000 osób (encyklopedia PWN 1999), które korzystają z tych sklepów oferujących głównie wina masowe, tanie, gorszej jakości.

Według informacji udostępnionych przez dystrybutora alkoholu w Nowym Sączu wynika iż w ciągu jednego miesiąca średnia wartość sprzedaży wina  oddziału to PLN 80 000. Trzy czwarte sprzedaży generuje sprzedaż detaliczna (sklepy), a pozostała ćwiartka to gastronomia (restauracje, bary, hotele).

VinCo początkowo uruchomi swoją działalność w Nowym Sączu. Celem firmy jest zdobycie 30% nowosądeckiego rynku win w ciągu pierwszych dwóch latach. Zakładając, że w Nowym Sączu działa 4 firmy specjalizujące się w hurtowej dystrybucji alkoholu oraz sklepy wielopowierzchniowe REAL i Intermarche możemy założyć że rynek wina w Nowym Sączu i bliskich okolicach jest warty około PLN 200 000 miesięcznie. Zatem planowane 30% sprzedaży wina w Nowym Sączu to około PLN 60 000 miesięcznie . Drugim celem VinCo będzie rozwój rynku win, a w efekcie podniesienie wartości tego rynku. Realizacja tego celu będzie polegała głównie na ekspansji rynków znajdujących się w obrębie Nowego Sącza oraz na promowaniu picia wina.

 

ANALIZA KONKURENCJI

 

Bezpośrednia konkurencja:

·         hipermarket REAL

·         supermarket Intemarche

·         sklep z winami w Starym Sączu

 

 

Konkurencja pośrednia:

·                         małe sklepy monopolowe

·                                        sklepy wielobranżowe

·                                        stacje benzynowe

·                                        sprzedaż internetowa konkurentów z innych miast

 

 

Firma VinCo posiada znaczną przewagę nad konkurencją.

 

PIERWSZEŃSTWO

 

Pierwszy na rynku oferujący większość win świata. Zarówno pośredni jak i bezpośredni konkurencji oferują bardzo ograniczony asortyment win. Są to głównie popularne wina masowe, głównie produkcji polskiej oraz bułgarskiej. Zamierzamy zbudować trwałą, opartą na zaufaniu relację z klientami. Stworzymy program lojalnościowy dla stałych konsumentów.

Dodatkowo jako pierwsi zaoferujemy dostawy win bezpośrednio do klienta w krótkim czasie.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin