biznesplan dla zakładu pogrzebowego.doc

(269 KB) Pobierz
I Wprowadzenie

SPIS TREŚCI

I  Wprowadzenie..............................................................................................................3

1. Cele biznes planu...........................................................................................................3

2. Metodologia analiz........................................................................................................3 

II  Wnioski i podsumowanie...........................................................................................5

III Prezentacja nowopowstałego przedsiębiorstwa......................................................5

1. Informacje adresowe.....................................................................................................5

2. Założyciele i główni udziałowcy..................................................................................5

3. Struktura organizacyjna................................................................................................5

4. Przewidywany zakres działalności...............................................................................6

5. Potencjalne silne i słabe strony przedsiębiorstwa........................................................6

6. Przedmiot inwestycji....................................................................................................7

7. Cele inwestycji.............................................................................................................7

8. Zakres rzeczowo – wartościowy inwestycji.................................................................7

9. Przewidywane źródła finansowania.............................................................................7

10. Harmonogram inwestycji...........................................................................................8

11. Ocena poziomu nowoczesności inwestycji................................................................8

IV Analiza strategiczna.................................................................................................8       

1. Analiza makrootoczenia...............................................................................................8

2. Analiza mikrootoczenia..............................................................................................10

3. Macierz EFE...............................................................................................................11

4. Mix marketingowy.....................................................................................................12

5. Macierz IFE................................................................................................................13

6. Macierz SWOT..........................................................................................................14

V  Plan finansowy przedsięwzięcia inwestycyjnego..................................................15

1. Założenia do analizy..................................................................................................15

2. Prezentacja planu finansowego..................................................................................18

VI Analiza i ocena przedsięwzięcia............................................................................25

 

 

 

 

I  Wprowadzenie

1. Cele biznes planu

        Celem tego biznes planu jest zdobycie zewnętrznych środków pieniężnych            na  uruchomienie zakładu pogrzebowego „Archanioł” na terenie miasta Poznań. Biznes plan zwiększa szansę sukcesu firmy na rynku. Z opracowania takiego dokumentu wynika szereg korzyści, takich jak:

·         ukazanie celów działania długookresowego (3-5 lat),

·         określenie niezbędnych zasobów,

·         określenie etapów realizacji działań,

·         określenie rozmiaru i rozkładu potrzeb finansowych,

·         tworzenie podstawy do negocjacji z potencjalnymi dostawcami kapitału,

·         stanowienie bodźca motywacyjnego,

·         porównanie prognozowanych wyników z rzeczywiście uzyskanymi,

·         tworzenie możliwości kontroli zaplanowanych zamierzeń.

        Użytkownikami biznes planów oprócz kierownictwa, mogą być również banki        i uczestnicy rynku kapitałowego – inwestorzy. Poza tym zainteresowani są nim często dostawcy i odbiorcy, którzy chcą znać obecną i przyszłą kondycję finansową przedsiębiorstwa.

        Podsumowując, biznes plan powinien być swoistego rodzaju przewodnikiem dla kierującego przedsiębiorstwem, który pomoże skoncentrować się na działaniach ukierunkowanych na dynamiczny rozwój firmy i zmierzających do osiągnięcia zakładanych celów. Przedstawiony tutaj biznes plan jest sporządzony na trzy lata począwszy od roku 2004 dla nowo powstającej firmy.

 

2. Metodologia analiz 

        Macierz IFE jest wnikliwą analizą potencjału przedsiębiorstwa. Sporządzając macierz spółka bierze pod uwagę wszystkie czynniki materialne i niematerialne tworzące przedsiębiorstwo. Celem jej sporządzenia jest odpowiedź na pytanie: „czy       i w jakim stopniu silne (słabe) strony przewyższają słabe (silne)?”. Wynik jej pozwala na skupienie się na redukcji słabych stron przedsiębiorstwa mogący mieć zły wpływ   na jego działalność. Macierz IFE pozwala także na ustalenie odpowiedniej strategii działania przedsiębiorstwa. W tworzeniu macierzy dla każdego czynnika przypisywana jest waga jego wpływu na działanie przedsiębiorstwa oraz wartość. Im większy wpływ tym waga czynnika jest większa.

        Macierz EFE jest wnikliwą analizą otoczenia przedsiębiorstwa. Pozwala ona        na zidentyfikowanie szans i zagrożeń na rynku. Daje odpowiedź na zasadnicze pytanie: „czy i w jakim stopniu szanse (zagrożenia) przewyższają zagrożenia (szanse)?”.          Ta analiza pozwala na ustaleniu takich działań spółki, aby wykorzystywać pozytywne czynniki otoczenia, a także omijać zagrożenia istniejące na rynku. Podobnie jak            w macierzy IFE każdemu czynnikowi przypisywana jest waga jego wpływu                 na działanie przedsiębiorstwa, a także wartość oznaczająca natężenie tego czynnika       w przyszłości.

         Analiza SWOT jest zestawieniem słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa oraz jego szans i zagrożeń w bliższym oraz dalszym otoczeniu. Analiza ta pozwala              na ustalenie odpowiedniej strategii konkurencyjnej w zależności od przewagi szans        i mocnych stron, czy też zagrożeń i słabych stron. Powstaje ona z połączenia macierzy IFE i EFE, zmniejsza ryzyko działania firmy, bowiem poprzez nią przedsiębiorstwo łatwiej wychwytuje szanse na rynku, które wpływają dodatnio na wynik finansowy jednostki, a także zagrożenia, które mają ujemny wpływ na działanie w gospodarce rynkowej. Stanowi punkt wyjścia dla określenia planów przyszłych działań.

        Próg rentowności (BEP) pokazuje minimalną wielkość sprzedaży, którą przedsiębiorstwo powinno osiągnąć, by nie ponosić straty. Przy takim poziomie sprzedaży firma nie generuje zysku, lecz jednocześnie nie przynosi straty.

        Wewnętrzna stopa zwrotu (IRR) to stopa dyskontowa o takim poziomie, przy której suma zdyskontowanych wpływów netto z inwestycji jest równa wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych. Inaczej IRR to stopa dyskontowa redukująca NPV spodziewanych strumieni cash flow do zera.

        Wartość zaktualizowana netto (NPV) to suma zdyskontowanych przepływów pieniężnych związanych z projektem, obliczona na moment początkowy inwestycji. Inaczej to różnica między zdyskontowanymi wpływami obliczona na moment początkowy inwestycji.

 

 

II  Wnioski i podsumowanie

       

         Firma w każdym roku osiąga zysk netto, który początkowo wynosi przeszło 41tyś zł, w roku 2005 ponad 66 tyś, a w roku ostatnim dokonanej analizy prawie 27tyś zł. Wartość zaktualizowana netto (NPV) projektu wynosi 19184, co oznacza, że projekt jest opłacalny, dla stopy dyskontowej k (WACC) 18%. Wewnętrzna stopa zwrotu IRR wynosi 8% i jest ona niższa od stopy dyskontowej k. Aby nie ponieść strat                    w pierwszym roku, firmie mogą spaść przychody ze sprzedaży maksymalnie o około 88tyś zł, czyli o 36,7% w stosunku do przewidywanych. Natomiast w roku drugim przychody ze sprzedaży mogą spaść maksymalnie o około 113tyś zł, czyli 45,5%         w stosunku do przewidywanych. W roku trzecim o około 84tyś zł, czyli 36,6%. 

        Projekt należy przyjąć ponieważ wszystkie wskaźniki mieszczą się w granicach norm, czasami nieznacznie od nich odbiegając.

 

III Prezentacja nowopowstałego przedsiębiorstwa

1. Informacje adresowe

        Firma działa pod nazwą Zakład pogrzebowy „Archanioł”. Siedziba jej znajduje się w Poznaniu przy ulicy Głogowskiej 222a. Zakład zostanie utworzone w formie      spółki   z o.o.

 

2. Założyciele i główni udziałowcy

a)      Antoni Kabaret – lat 37, mgr Wydziału Budowy Maszyn Politechniki Poznańskiej,

b)     Matylda Kabaret – lat 36, mgr Wydziału Towaroznawstwa Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

 

3. Struktura organizacyjna

a)     skład zarządu zakładu pogrzebowego jest dwuosobowy i powołany na czas nieokreślony,

b)     spółka „Archanioł” nie posiada rady nadzorczej, ponieważ nie ma obowiązku jej powołania,

c)      walne zgromadzenie jest to najwyższa władza uchwałodawcza w spółce składa się ze wszystkich wspólników.

 

4. Przewidywany zakres działalności

         Firma została zarejestrowana w styczniu 2003 roku. Uruchomienie działalności            w przedsiębiorstwie przewidywane jest na 2 stycznia 2004 roku.

        Zakres działalności spółki to kompleksowe organizowanie pogrzebów, sprzedaż trumien. Zakład zapewnia możliwość korzystania z usług w godzinach 8.00 – 20.00.

 

5. Potencjalne silne i słabe strony przedsiębiorstwa

Tabela 1. Potencjał ludzki

Pracownicy

Wiek w latach

Stanowisko

Staż w latach

Wykształcenie

Antoni Kabaret

37

kierownik

10

wyższe

Mariola Kot

30

księgowa

5

wyższe

Janina Żaba

25

sprzedawca

3

średnie

Emanuel Jinks

42

kierowca

25

zawodowe

Artur Narcyz

37

pracownik

18

średnie

Karol Świerszcz

45

pracownik

25

zawodowe

Michał Klops

27

pracownik

4

średnie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin