NUMER WAGONU OSOBOWEGO.doc

(102 KB) Pobierz
Standard według UIC: niesklasyfikowany

NUMER WAGONU OSOBOWEGO

Ujednolicony, międzynarodowy numer stanowi podstawowe oznaczenie każdego wagonu. W wagonach osobowych, wraz z oznaczeniem literowym i nazwą przewoźnika kolejowego umieszczany jest na bocznych ścianach pudła, w jego środkowej części, poniżej linii okien. W przypadku wagonów piętrowych - pomiędzy dolnym i górnym rzędem okien. Czasami numer umieszczany jest na dolnej krawędzi pudła, pomiędzy pozostałymi oznaczeniami (np. tabor w nowym malowaniu PKP Intercity, wagony Berlin-Warszawa Express).

Numer składa się z dwunastu cyfr, pogrupowanych w sześć grup. Poszczególne grupy oddzielone są od siebie spacjami lub myślnikami. Trzecia, czwarta i piąta grupa są dodatkowo podkreślone. Zapisywany jest on w następującej postaci:

50 51 20-78 543-9

Pierwsza grupa (dwie pierwsze cyfry) oznacza zgodność wagonu z normami międzynarodowymi (przepisami RIC). Określa rodzaj komunikacji do której wagon jest dopuszczony (międzynarodowa lub wewnętrzna), a także rozstaw kół wraz z ewentualną możliwością jego zmiany:

50

wagon tylko do ruchu krajowego (nie spełnia norm RIC)

51

wagon do ruchu międzynarodowego (RIC), stała szerokość torów

52

wagon dostosowany do różnych szerokości torów (RIC)

54

wagon dostosowany do różnych szerokości torów (RIC)

57

wagon do ruchu międzynarodowego według przepisów PPW

60

wagon dla potrzeb wewnętrznych kolei

61

wagon klasy EuroCity, klimatyzowany, stała szerokość torów

62

wagon klasy EuroCity, klimatyzowany, zmienna szerokość torów

65

wagon do transportu samochodów osobowych (tzw. autokuszetka)

70

wagon tylko do ruchu krajowego, ciśnieniowo szczelny

71

wagon sypialny, stała szerokość torów

72

wagon sypialny, zmienna szerokość torów

73

wagon klasy EuroCity, ciśnieniowo szczelny

Kolejne dwie cyfry (druga grupa) oznaczają przewoźnika do którego należy dany wagon. Listę zarządów kolejowych będących członkami UIC (Międzynarodowego Związku Kolei) wraz z odpowiadającymi im oznaczeniami W Osobnym Dokumencie PRZEWOŻNICY KOLEJOWI

Dwie kolejne cyfry (trzecia grupa) oznaczają charakterystykę eksploatacyjną wagonu - jego przeznaczenie, klasę, liczbę przedziałów lub rzędów siedzeń itp:

00

prywatny wagon pocztowy

06

prywatny wagon sypialny

07

prywatny wagon sypialny

08

prywatny wagon restauracyjny lub barowy

09

prywatny wagon specjalnego przeznaczenia

10

wagon 1 klasy, 10 przedziałów lub 20-21 rzędów

11

wagon 1 klasy, 11 przedziałów lub 22-23 rzędy

12

wagon 1 klasy, 12 przedziałów lub 24-25 rzędy

13

wagon 1 klasy, 3-osiowy

14

wagon 1 klasy, 2-osiowy

17

wagon 1 klasy, 7 przedziałów lub 14-15 rzędów

18

wagon 1 klasy, 8 przedziałów lub 16-17 rzędów

19

wagon 1 klasy, 9 przedziałów lub 18-19 rzędów

20

wagon 2 klasy, 10 przedziałów lub 20-21 rzędów

21

wagon 2 klasy, 11 przedziałów lub 22-23 rzędy

22

wagon 2 klasy, 12 przedziałów lub 24-25 rzędów

23

wagon 2 klasy, 3-osiowy

24

wagon 2 klasy, 2-osiowy

26

wagon 2 klasy, piętrowy

27

wagon 2 klasy, 7 przedziałów lub 14-15 rzędów

28

wagon 2 klasy, 8 przedziałów lub 16-17 rzędów

29

wagon 2 klasy, 9 przedziałów lub 18-19 rzędów

30

wagon 1/2 klasy, 10 przedziałów lub 20-21 rzędów

31

wagon 1/2 klasy, 11 przedziałów lub  22-23 rzędy

32

wagon 1/2 klasy, 12 przedziałów lub  23-24 rzędy

33

wagon 1/2 klasy, 3-osiowy

34

wagon 1/2 klasy. 2-osiowy

37

wagon 1/2 klasy, 7 przedziałów lub 14-15 rzędów

38

wagon 1/2 klasy, 8 przedziałów lub 16-17 rzędów

39

wagon 1/2 klasy, 9 przedziałów lub 18-19 rzędów

40

wagon kuszetka 1 klasy, 10 przedziałów 

41

wagon kuszetka 1 klasy, 11 przedziałów

42

wagon kuszetka 1 klasy, 12 przedziałów

43

wagon kuszetka, 3 przedziały 1 klasy i 5 przedziałów 2 klasy

44

wagon kuszetka, 4 przedziały 1 klasy i 5 przedziałów 2 klasy

45

wagon kuszetka, 5 przedziałów 1 klasy i 3 przedziały 2 klasy

47

wagon kuszetka 1 klasy, 7 przedziałów

48

wagon kuszetka 1 klasy, 8 przedziałów

49

wagon kuszetka 1 klasy, 9 przedziałów

50

wagon kuszetka 2 klasy, 10 przedziałów

51

wagon kuszetka 2 klasy, 11 przedziałów

52

wagon kuszetka 2 klasy, 12 przedziałów

53

wagon kuszetka 2 klasy, 10 1/2 przedziałów

54

wagon kuszetka 2 klasy, 11 1/2 przedziałów

57

wagon kuszetka 2 klasy, 7 przedziałów

58

wagon kuszetka 2 klasy, 8 przedziałów

59

wagon kuszetka 2 klasy, 9 przedziałów

60

wagon sypialny, 10 przedziałów

61

wagon sypialny, 11 przedziałów

62

wagon sypialny, 12 przedziałów

63

wagon sypialny, 9 przedziałów

64

wagon sypialny, 10 przedziałów

67

wagon sypialny, 7 przedziałów

68

wagon sypialny, 8 przedziałów

69

wagon sypialny, 9 przedziałów

70

wagon sypialny klasy TEN, 10 przedziałów

71

wagon sypialny klasy TEN, 11 przedziałów

72

wagon sypialny klasy TEN, 12 przedziałów

73

wagon sypialny klasy TEN, 10 przedziałów

74

wagon sypialny klasy TEN, 11 przedziałów

77

wagon sypialny klasy TEN, 7 przedziałów

78

wagon sypialny klasy TEN, 8 przedziałów

79

wagon sypialny klasy TEN, 9 przedziałów

80

wagon medyczny do przewozu rannych

81

wagon 1 lub 1/2 klasy z częścią bagażową

82

wagon 2 klasy z częścią bagażową

83

wagon 2-osiowy z częścią bagażową

84

wagon 2-klasy z częścią restauracyjną

85

wagon 1-klasy z częścią restauracyjną

86

wagon sypialny z częścią restauracyjną

87

wagon restauracyjny z częścią bagażową

88

wagon restauracyjny lub barowy lub bufetowy

89

wagon dyskotekowy

90

wagon pocztowy

91

wagon bagażowo-pocztowy

92

wagon bagażowy bez korytarza bocznego

93

wagon bagażowy 2- lub 3-osiowy

94

wagon bagażowo-pocztowy 2- lub 3-osiowy

95

wagon bagażowy z przedziałem celnym lub korytarzem bocznym

96

wagon do przewozu samochodów, 2-osiowy

97

wagon do przewozu samochodów, 3-osiowy

98

wagon do przewozu samochodów, 4-osiowy

99

wagon specjalny (pomiarowy, doświadczalny, służbowy)

Czwarta grupa cyfr oznacza parametry techniczne wagonu. Pierwsza cyfra tej grupy oznacza jego maksymalną dopuszczalną prędkość:

0-2

120 km/h 

3-6

140 km/h 

7-8

160 km/h 

9

200 km/h 

Druga cyfra określa natomiast parametry zastosowanych urządzeń grzewczych wagonu.

Przepisy RIC dopuszczają stosowanie następujących systemów ogrzewania:
- ogrzewanie parowe z przewodu przelotowego
- ogrzewanie elektryczne prądem zmiennym 1000V 17Hz
- ogrzewanie elektryczne prądem zmiennym 1500V 50Hz
- ogrzewanie elektryczne prądem stałym 1500V
- ogrzewanie elektryczne prądem stałym 3000V
- ogrzewanie za pomocą własnych urządzeń wagonu (np. piecem węglowym)

Piąta grupa cyfr to numer seryjny wagonu. W przypadku kiedy seria produkcyjna liczy więcej niż 999 sztuk, do numeru seryjnego włącza się także drugą cyfrę poprzedniej grupy (niektóre konfiguracje ogrzewania mają zarezerwowane więcej niż jedno oznaczenie).

Ostatnia grupa będąca właściwie pojedynczą cyfrą to tzw. cyfra samokontroli. Oblicza się ją w następujący sposób:
- cyfry miejsc nieparzystych numeru (bez cyfry samokontroli) mnoży się przez 2
- cyfry miejsc parzystych mnoży się przez 1
- cyfry (nie liczby) otrzymanych iloczynów należy do siebie dodać
- cyfra samokontroli jest cyfrą uzupełniającą do dziesięciu cyfrę jedności w otrzymanej sumie

W praktyce cyfrę samokontroli stosuje się do sprawdzania prawidłowości zapisanego numeru. W tym celu wykonuje się powyższe obliczenia uwzględniając w kroku 1 cyfrę samokontroli. Jeśli suma cyfr iloczynów jest podzielna przez 10, potwierdza to poprawność numeru.

 

Przykłady:

50 51 20-78 543-9
wagon tylko do komunikacji wewnętrznej, należący do PKP, 2 klasa, 10 przedziałów, prędkość maksymalna 160 km/h, ogrzewanie elektryczne na prąd stały o napięciu 3000V

61 80 85-90 506-4
klimatyzowany wagon klasy EuroCity, należący do kolei niemieckich (DB), 2 klasa z częścią barową, prędkość maksymalna 200 km/h, ogrzewanie elektryczne dostosowane do wszystkich stosowanych napięć

51 51 19-70 589-2
wagon do ruchu międzynarodowego, należący do PKP, 1 klasa, 9 przedziałów, prędkość maksymalna 160 km/h, ogrzewanie elektryczne dostosowane do wszystkich stosowanych napięć

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin