syllabus.doc

(62 KB) Pobierz

Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

 

Lp

Elementy składowe syllabusa

Opis

1.

Nazwa przedmiotu

Podstawy marketingu (wykład)

1a

Nazwa przedmiotu w języku angielskim

Fundamentals of Marketing (lecture)

 

2

Kod przedmiotu

Kod przedmiotu zostanie wpisany przez Dziekanat.

3

Ilość punktów ECTS

Ilość punktów zostanie wpisana przez Dziekanat.

4

Język wykładowy

polski

5

Grupa treści kształcenia, w ramach której przedmiot jest realizowany

grupa treści kierunkowych

6

Typ przedmiotu

obowiązkowy

 

7

Rok studiów, semestr

I rok, studia stacjonarne, specjalność medialna

8

Imię i nazwisko osoby (osób) prowadzącej przedmiot

Dr Maciej Tokarski

9

Imię i nazwisko osoby (osób) egzaminującej bądź udzielającej zaliczenia w przypadku, gdy nie jest nim osoba prowadząca dany przedmiot

jw

10

Forma prowadzenia przedmiotu

wykład

11

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw teorii organizacji i zarządzania oraz podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii, a także marketingu politycznego

 

12

Liczba godzin dydaktycznych

30 godzin

13

Założenia i cele przedmiotu

Przekazanie podstawowej wiedzy na temat orientacji marketingowej i marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem. Wyrobienie wśród studentów myślenia kategoriami klienta i wymogów rynku, przedstawienie zagadnień związanych z problematyką marketingowej orientacji przedsiębiorstwa. Uzyskanie niezbędnej wiedzy o metodach kształtowania systemu zarządzania przedsiębiorstwem nakierowanym na klienta i jego potrzeby. Nauczenie opracowywania planu marketingowego, metod wyboru strategii marketingowych.

14

Metody dydaktyczne

Prezentacja treści programowych przy zastosowaniu środków audiowizualnych: rzutnik, projektor multimedialny.

15

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia z przedmiotu, a także formę i warunki zaliczenia poszczególnych form zajęć wchodzących  zakres danego przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu (w formie pisemnej).

Istnieje możliwość zdania egzaminu ustnego, jeśli będzie takie zapotrzebowanie ze strony studentów;

Egzamin obejmuje:

● zagadnienia podane w syllabusie (omawiane na zajęciach i zawarte w literaturze przedmiotu),

● studenci na egzaminie muszą wykazać się znajomością tych zagadnień oraz umiejętnością

ich zastosowania w praktyce, na konkretnym przykładzie.

Osoby, które nie zdały egzaminu końcowego, mogą przystąpić do egzaminu poprawkowego w sesji poprawkowej.

16

Treści merytoryczne przedmiotu oraz sposób ich realizacji

Treści programowe przedmiotu:

 

1.        Pojęcie marketingu, uwarunkowania jego rozwoju i wykorzystywane narzędzia.

2.        Potrzeby i zachowania konsumentów

3.        Nabywca w orientacji marketingowej firmy, istota i kryteria segmentacji rynku.

4.        Badania marketingowe ich istota, przedmiot, zakres i sposoby zbierania informacji

5.        Zarządzanie marketingowe w przedsiębiorstwie. Otoczenie marketingowe - analiza dalszego i bliższego otoczenia przedsiębiorstwa

6.        Strategia marketingowa firmy i jej elementy: istota i struktura strategii. Proces formułowania strategii. Elementy strategii marketingowej, rodzaje strategii marketingowych.

7.        Elementy marketingu - mix (4P, 6P, 4C)

8.        Produkt – jego istota, struktura, klasyfikacja, cykl życia, analizy portfelowe, wprowadzanie nowych produktów na rynek, pozycjonowanie produktu, marka i opakowanie jako elementy produktu.

9.        Cena – pojęcie, czynniki kształtujące wysokość ceny, procedura ustalania cen, metody ustalania cen, strategie cenowe.

10.     Dystrybucja – pojęcie, funkcje, pojęcie i rodzaje kanałów dystrybucji, typy pośredników w kanale, strategie sprzedaży i strategie współpracy ogniw w kanałach dystrybucji.

11.     Promocja – pojęcie, formy promocji, organizacja działań promocyjnych w firmie.

12.     Personel- jego rola w firmie usługowej, marketing wewnętrzny.

13.     Marketing międzynarodowy: pojęcie i zakres marketingu międzynarodowego. Międzynarodowe otoczenie firmy. Strategia marketingowa na rynku globalnym. Organizacja działań marketingowych na rynku międzynarodowym.

14.     Megatrendy we współczesnym marketingu. Cechy nabywcy XXI wieku. Innowacje w obszarze strategii oraz instrumentów marketingowych. Nowoczesne techniki sprzedaży. Społeczne aspekty marketingu. Konsumeryzm.

 

17

Wykaz literatury podstawowej
i uzupełniającej, obowiązującej do zaliczenia danego przedmiotu

Obowiązkowa:

Kotler P., Marketing, Gebethner, S-ka, Warszawa 1994;

Kotler P., Marketing od A do Z, PWE, Warszawa 2003;

P. Kotler, Marketing. Podręcznik europejski, Warszawa 2002; Bielski I., Podstawy marketingu, TNOiK, Toruń 2000; Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing - punkt zwrotny w nowoczesnej firmie, PWE, Warszawa 2000;

Mruk H., Pilarczyk B., Sojkin B., Szulce H., Podstawy marketingu, AE Poznań, Poznań 2003.

Uzupełniająca:

Altkorn J., Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 2004;

Dietl J., Marketing, PWE, Warszawa 1991;

Głowacki R., Przedsiębiorstwo na rynku, PWE, Warszawa 1994;

Głowacki R., Kossut Z., Kramer T., Marketing, PWE, Warszawa 1996;

Garbarski L., Rutkowski J., Wrzosek W., Marketing, PWE, Warszawa 1992;

Kaczmarczyk S., Badania marketingowe, PWE, Warszawa 2005;

Kłeczek R., Kowal W., Waniewski P., Woźniczka J., Marketing – jak to się robi?, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992;

Kramer T., Podstawy marketingu, Wydanie IV zmienione, PWE, Warszawa 2003;

Porter M., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1999;

Przybyłowski K., Steven W. Hartley, Roger A. Kerin,
W. Rudelius, Marketing, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004;

R. Kłeczek, W. Kowal, J. Woźniczka, Strategiczne planowanie marketingowe, PWE Warszawa, wyd. 2 zmieniona, Warszawa 2001;

I.H.Gordon, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin