Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Lp
Elementy składowe syllabusa
Opis
1.
Nazwa przedmiotu
Podstawy marketingu (wykład)
1a
Nazwa przedmiotu w języku angielskim
Fundamentals of Marketing (lecture)
2
Kod przedmiotu
Kod przedmiotu zostanie wpisany przez Dziekanat.
3
Ilość punktów ECTS
Ilość punktów zostanie wpisana przez Dziekanat.
4
Język wykładowy
polski
5
Grupa treści kształcenia, w ramach której przedmiot jest realizowany
grupa treści kierunkowych
6
Typ przedmiotu
obowiązkowy
7
Rok studiów, semestr
I rok, studia stacjonarne, specjalność medialna
8
Imię i nazwisko osoby (osób) prowadzącej przedmiot
Dr Maciej Tokarski
9
Imię i nazwisko osoby (osób) egzaminującej bądź udzielającej zaliczenia w przypadku, gdy nie jest nim osoba prowadząca dany przedmiot
jw
10
Forma prowadzenia przedmiotu
wykład
11
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw teorii organizacji i zarządzania oraz podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii, a także marketingu politycznego
12
Liczba godzin dydaktycznych
30 godzin
13
Założenia i cele przedmiotu
Przekazanie podstawowej wiedzy na temat orientacji marketingowej i marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem. Wyrobienie wśród studentów myślenia kategoriami klienta i wymogów rynku, przedstawienie zagadnień związanych z problematyką marketingowej orientacji przedsiębiorstwa. Uzyskanie niezbędnej wiedzy o metodach kształtowania systemu zarządzania przedsiębiorstwem nakierowanym na klienta i jego potrzeby. Nauczenie opracowywania planu marketingowego, metod wyboru strategii marketingowych.
14
Metody dydaktyczne
Prezentacja treści programowych przy zastosowaniu środków audiowizualnych: rzutnik, projektor multimedialny.
15
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia z przedmiotu, a także formę i warunki zaliczenia poszczególnych form zajęć wchodzących zakres danego przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu (w formie pisemnej).
Istnieje możliwość zdania egzaminu ustnego, jeśli będzie takie zapotrzebowanie ze strony studentów;
Egzamin obejmuje:
● zagadnienia podane w syllabusie (omawiane na zajęciach i zawarte w literaturze przedmiotu),
● studenci na egzaminie muszą wykazać się znajomością tych zagadnień oraz umiejętnością
ich zastosowania w praktyce, na konkretnym przykładzie.
Osoby, które nie zdały egzaminu końcowego, mogą przystąpić do egzaminu poprawkowego w sesji poprawkowej.
16
Treści merytoryczne przedmiotu oraz sposób ich realizacji
Treści programowe przedmiotu:
1. Pojęcie marketingu, uwarunkowania jego rozwoju i wykorzystywane narzędzia.
2. Potrzeby i zachowania konsumentów
3. Nabywca w orientacji marketingowej firmy, istota i kryteria segmentacji rynku.
4. Badania marketingowe ich istota, przedmiot, zakres i sposoby zbierania informacji
5. Zarządzanie marketingowe w przedsiębiorstwie. Otoczenie marketingowe - analiza dalszego i bliższego otoczenia przedsiębiorstwa
6. Strategia marketingowa firmy i jej elementy: istota i struktura strategii. Proces formułowania strategii. Elementy strategii marketingowej, rodzaje strategii marketingowych.
7. Elementy marketingu - mix (4P, 6P, 4C)
8. Produkt – jego istota, struktura, klasyfikacja, cykl życia, analizy portfelowe, wprowadzanie nowych produktów na rynek, pozycjonowanie produktu, marka i opakowanie jako elementy produktu.
9. Cena – pojęcie, czynniki kształtujące wysokość ceny, procedura ustalania cen, metody ustalania cen, strategie cenowe.
10. Dystrybucja – pojęcie, funkcje, pojęcie i rodzaje kanałów dystrybucji, typy pośredników w kanale, strategie sprzedaży i strategie współpracy ogniw w kanałach dystrybucji.
11. Promocja – pojęcie, formy promocji, organizacja działań promocyjnych w firmie.
12. Personel- jego rola w firmie usługowej, marketing wewnętrzny.
13. Marketing międzynarodowy: pojęcie i zakres marketingu międzynarodowego. Międzynarodowe otoczenie firmy. Strategia marketingowa na rynku globalnym. Organizacja działań marketingowych na rynku międzynarodowym.
14. Megatrendy we współczesnym marketingu. Cechy nabywcy XXI wieku. Innowacje w obszarze strategii oraz instrumentów marketingowych. Nowoczesne techniki sprzedaży. Społeczne aspekty marketingu. Konsumeryzm.
17
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej, obowiązującej do zaliczenia danego przedmiotu
Obowiązkowa:
Kotler P., Marketing, Gebethner, S-ka, Warszawa 1994;
Kotler P., Marketing od A do Z, PWE, Warszawa 2003;
P. Kotler, Marketing. Podręcznik europejski, Warszawa 2002; Bielski I., Podstawy marketingu, TNOiK, Toruń 2000; Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing - punkt zwrotny w nowoczesnej firmie, PWE, Warszawa 2000;
Mruk H., Pilarczyk B., Sojkin B., Szulce H., Podstawy marketingu, AE Poznań, Poznań 2003.
Altkorn J., Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 2004;
Dietl J., Marketing, PWE, Warszawa 1991;
Głowacki R., Przedsiębiorstwo na rynku, PWE, Warszawa 1994;
Głowacki R., Kossut Z., Kramer T., Marketing, PWE, Warszawa 1996;
Garbarski L., Rutkowski J., Wrzosek W., Marketing, PWE, Warszawa 1992;
Kaczmarczyk S., Badania marketingowe, PWE, Warszawa 2005;
Kłeczek R., Kowal W., Waniewski P., Woźniczka J., Marketing – jak to się robi?, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992;
Kramer T., Podstawy marketingu, Wydanie IV zmienione, PWE, Warszawa 2003;
Porter M., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1999;
Przybyłowski K., Steven W. Hartley, Roger A. Kerin, W. Rudelius, Marketing, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004;
R. Kłeczek, W. Kowal, J. Woźniczka, Strategiczne planowanie marketingowe, PWE Warszawa, wyd. 2 zmieniona, Warszawa 2001;
I.H.Gordon, ...
politologiaUMK