Rozdział 15 – TERAPIE ZABURZEŃ PSYCHICZNYCH
KONTEKST TERAPEUTYCZNY:
· każda terapia jest interwencją w życie danej osoby, mająca zmienić w pewien sposób jej funkcjonowanie;
CELE I GŁÓWNE RODZAJE TERAPII:
· cztery podstawowe zadania procesu terapeutycznego:
· TERAPIE BIOMEDYCZNE – koncentrują się na zmianie mechanizmów, kontrolujących działanie ośrodkowego układu nerwowego (OUN); psychiatrzy i lekarze specjaliści próbują zmieniać funkcjonowanie mózgu poprzez interwencję chemiczną lub fizyczną (chirurgia, wstrząsy elektryczne, środki farmakologiczne – działanie bezpośrednio na połączenia nerwowe);
· PSYCHOTERAPIE – terapie psychologiczne koncentrujące się na zmianie wyuczonych błędnych zachowań, słów, myśli, interpretacji i informacji zwrotnych (wpływające na strategie życiowe); prowadzone przez psychologów klinicznych i psychiatrów;
Wyróżnia się cztery typy:
PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE: wszelkie problemy i zaburzenia są objawami wewnętrznych, nierozwiązanych konfliktów; terapia mówiona prowadząca do uzyskania wglądu, zrozumienia związku między zewnętrznymi objawami a wewnętrznymi, ukrytymi konfliktami;
TERAPIA BEHAWIORALNA: zaburzenia jako wyuczone wzorce zachowania, a nie objawy choroby psychicznej; trzeba je zmienić poprzez modyfikację nagród i kar po reakcjach pożądanych i niepożądanych, wygaszenie reakcji warunkowych, dostarczenie modeli skutecznego rozwiązywania problemów;
TERAPIA POZNAWCZA: zmiana sposobu myślenia danej osoby (zniekształconych sądów o sobie i o swoim problemie), mająca na celu przynieść łatwość radzenia sobie z trudnościami;
TERAPIE HUMANISTYCZNE: nastawione na samorealizację, rozwój psychiczny, kształtowanie znaczących kontaktów interpersonalnych, swobodę wolnych wyborów; ulepszenie funkcjonowania zdrowych osób;
TERAPEUCI I MIEJSCA PROWADZENIA TERAPII:
· PSYCHIATRYCZNA PIELĘGNIARKA ŚRODOWISKOWA – posiada specjalistyczne wykształcenie do współpracy z psychiatrami i psychologami klinicznymi; ma brać pod uwagę społeczne konteksty ludzkich problemów (włączenie do terapii np. członków rodziny).
· DORADCA DUSZPASTERSKI – duchowny jakiejś religii specjalizujący się w leczeniu zaburzeń; łączy wskazówki duchowe do rozwiązania problemu;
· PSYCHOLOG KLINICZNY – rozpoznawanie i terapia problemów psychologicznych; nadzorowany staż w poradni; stopień doktora psychologii. Posiada szerszy zakres z psychologii jak psychiatra.
· DORADCA PSYCHOLOGICZNY – doktor psychologii, w Polsce magister; doradctwo w dziedzinach tj. wybór zawodu, problemy szkolne czy małżeńskie. Pracujący w lokalnych instytucjach np. wojsku czy więzieniu; zastosowanie testów, wywiadów.
· PSYCHIATRA – doktor medycyny, szkolenie podyplomowe z zakresu leczenia zaburzeń psychicznych i emocjonalncyh; może przepisywać leki, terapię farmakologiczną i biomedyczną.
· PSYCHOANALITYK – doktor medycyny lub psychologii; studia podyplomowe z zakresu freudowskiego podejścia do tego tematu.
· Praktyka może odbywać się w różnych miejscach, szpitalach czy przedszkolach, we własnych domach (humaniści) – naturalne otoczenie; terapia in vivo – w miejscach związanych z kłopotami klientów (np. lęk przed miejsami publicznymi). Ostatnio „moda” na terapię przez internet.
· PACJENT A KLIENT. PACJENT używany przez profesjonalistów przyjmujących biomedyczne podejście. KLIENT używany przez profesjonalistów uznających zaburzenia za problemy życiowe; (pacjent – terapia biomedyczna i psychoanalityczna; klient – wszystkie inne).
· PRZYMIERZE TERAPEUTYCZNE – kontrakt między pacjentem/klientem a terapeutą: współpraca ma przynieść ulgę.
KONTEKST HISTORYCZNY I KULTUROWY:
· Historia leczenia zaburzeń psychicznych na Zachodzie:
· bezrobocie, aliencja społeczna; zakłady dla osób odstających od społeczeństwa np. biednych czy przestępców;
· (1403) pierwszy pacjent z problemami psychicznymi w londyńskim szpitalu; tortury, niehumitarne traktowanie, zamieszanie;
· koniec XVIII wieku – zaczęto traktować problemy psychiczne jako choroby psychiczne;
· (1801) PHILIPPE PINEL – „Chorzy umysłowo nie są bynajmniej przestępcami…”;
· w USA pierwsze trzymano ludzi w zamkniętych pomieszczeniach, następnie (XIX wiek) kult uleczalności, higiena psychiczna;
· początek XX wieku CLIFFORD BEERS rozwój ruchu higieny psychicznej; miejsca odosobnienia do rehabilitacji; zakład dla obłąkanych;
· lata 60. XX wieku reformatorzy: zwalnianie z zakładów, tych którzy potrafiliby przy pomocy społecznej normalnie funkcjonować;
· Symbole kulturowe i obrzędy uzdrawiające.
TEORIE PSYCHODYNAMICZNE:
· problemy pacjenta spowodowane są przez napięcie psychiczne między nieświadomymi impulsami a ograniczeniami wynikającymi z jego sytuacji życiowej; zaburzenia zlokalizowane wewnątrz zaburzonej osoby;
PSYCHOANALIZA FREUDOWSKA:
· PSYCHOANALIZA (twórcą Freud) – intensywna i długotrwała technika badania nieświadomych motywów i konfliktów u neurotycznych, dręczonych lękiem osob;
· według teorii Freudowskiej zaburzenia lękowe jako efekt niezdolności do adekwatnego rozwiązywania konfliktów wewnętrznych między nieświadomymi, irracjonalnymi empulsami ID a zintegrowanymi ograniczeniami społecznymi nakładanymi przez SUPEREGO. Cel psychoanalizy: ustanowienie wewnątrzpsychicznej harmonii, która rozszerza u danej osoby świadomość sił ID, zmniejsza uległość wobec wymagań SUPEREGO oraz wzmacnia EGO;
· terapeuta musi zrozumieć, jak pacjent wykorzystuje proces WYPARCIA do radzenia sobie z konfliktami; symptomy jako komunikaty nieświadomości, że coś jest nie tak. Następnie terapeuta musi pomóc pacjentowi we wprowadzeniu wypartych myśli do świadomości i uzyskaniu WGLĄDU w związek między aktualnymi symptomami a wymartymi konfilktami (TERAPIA PRZEZ WGLĄD);
· tradycyjna psychoanaliza dąży do odtworzenia wypartych wspomnień, przepracowania przykrych uczuć, aż do efektywnego rozwiązania. Terapia czasochłonna; wymagająca od pacjentów zdolności do introspekcji, płynnego wypowiadania się, motywacji, (no i kasa :D);
· TECHNIKI STOSOWANE DO TRADYCYJNEJ PSYCHOANALIZY:
· WOLNE SKOJARZENIA I KATHARSIS: opisywanie na bieżąco myśli, pragnien, odczuć przez pacjenta; pacjent ma ujawniać każdą myśl/uczucie, nawet jeśli wydają mu się całkiem nieistotne; wolne skojarzenia są zdeterminowane, a nie przypadkowe; pacjent ma wyrażać mocne uczucia/emocje, które zostały wyparte ze strachu, terapeuta szuka tego co pod powierzchnią; katharsis – uwolnienie emocji;
· OPÓR – niezdolność, niechęć do omawiania pewnych myśli, pragnień, doznań; bariera między świadomością a nieświadomością; często związany z życiem seksualnym pacjenta; uczuciami do rodziców; pacjent uważa te tematy jako nieistone lub zbyt przykre; celem psychoanalizy jest przełamywanie oporów i konfrontacja pacjenta z tymi trudnymi tematami;
· ANALIZA MARZEŃ SENNYCH – marzenia senne jako ważne źródło informacji o nieświadomych motywach pacjenta;
· PRZENIESIENIE – reakcja emocjonalna; osoba zaburzona reaguje emocjonalnie na terapeutę; identyfikuje go z jakąś osobą znaczącą np. z przeszłości; PRZENIESIENIE POZYTYWNE – uczucia miłości, podziwu; PRZENIESIENIE NEGATYWNE – wrogość, zawiść; (postawa ambiwalenta – mieszana);PRZECIWPRZENIESIENIE – terapeuta identyfikuje pacjenta z kimś ważnym dla niego; terapeuta nie powinien się angażować;
PÓŹNIEJSZE TERAPIE PSYCHODYNAMICZNE:
· uczniowie Freuda kładą większy nacisk na: akualne środowisko społeczne pacjenta (mniej na przeszłość); nieustający wpływ doświadczeń życiowych (nie tylko konflikty z dzieciństwa); rolę społecznej motywacji/związków z kochanymi osobami (zamiast instynktów i samolubnych zainteresowań); doniosłe znaczenie funkcjonowania ego i rozwoju własnego Ja (mniejszy nacisk na konflikt między id a superego);
· Carl Jung, Alfred Adler, Harry Stack Sullivan, Melanie Klein;
· HARRY STACK SULLIVAN: istotne znaczenie relacji społecznych; człowiek ma potrzebę akceptacji, szacunku, miłości; złe relacje społeczne/nacisk społeczny/brak poczucia bezpieczeństwa jako przyczyna zaburzeń; złe Ja (związane ze zdenerwowaniem matki), dobre Ja (związane z czułością matki), nie Ja (odrzucone); obserwowanie odczuć pacjenta wobec terapeuty;
· MELANIE KLEIN: odrzuciła koncepcję dotyczącą kompleksu Edypa (konflikt może pochodzić z wcześniejszego etapu); dwie podstawowe siły organizujące: agresja – rozszczepia psychikę, miłość – jednoczy psychikę; TEORIA RELACJI Z OBIEKTEM – doświadczanie świata związane z relacjami z kochanymi/nienawidzonymi obiektami;
TERAPIE BEHAWIORALNE:
· terapeuci behawioralni skupiają się na obserwowalnym zachowaniu zewnętrznym,
· zachowania anormalne nabywa się w taki sam sposób jak zachowania normalne; poprzez uczenie się;
· TERAPIA ZACHOWANIA/MODYFIKACJA ZACHOWANIA – systematyczne posługiwanie się zasadami uczenia się w celu zwiększenia częstości pożądanych zachowań i/lub zmniejszenia częstości zachowań problemowych;
· najskuteczniejsze w odniesieniu do problemów jednostki;
· przynoszą lepsze rezultaty w przypadkach konkretnych fobii, niż w przypadkach lęku nieukierunkowanego;
PRZECIWWARUNKOWANIE:
· lęk powstaje w wyniku warunkowania; silne reakcje emocjonalne są często reakcjami warunkowymi (osoba nie rozpoznaje ich jako kiedyś wcześniej wyuczonych);
· PRZECIWWARUNKOWANIE – warunkowanie nowej reakcji, aby zastąpiła tę nieprzystosowawczą reakcję; przeciwdziałanie;
· MARY COVER JONES: dzięki warunkowaniu można oduczyć się strachu;
· behawioryści stosują obecnie kilka technik przeciwwarunkowania:
· SYSTEMATYCZNE ODWRAŻLIWIANIE
· IMPLOZJA
· ZATAPIANIE
· TERAPIA AWERSYJNA
· TERAPIA EKSPOZYCYJNA (umożliwia przeciwwarunkowanie) – osoby poddane tej terapii muszą zmierzyć się z obiektem/sytuacją, która wzbudza w nich lęk; osoby uczą się bycia odprężonym w niekomfortowej sytuacji (która kiedyś np. wzbudzała silny lęk);
· JOSEPH WOLPE: układ nerwowy nie może być jednocześnie odprężony i pobudzony – niezgodne procesy nie mogą być aktywizowane w tym samym czasie – podstawa teorii hamowania wzajemnego (stosowana do leczenia lęków i fobii);SYSTEMATYCZNE ODWRAŻLIWIANIE/DESENSYTYZACJA – psychiczne konfrontowaniepacjenta (w stanie relaksacji) z bodźcem wzbudzącym jego lęk (stopniowo);
· ZATAPIANIE – bezpośrednie stawianie człowieka w fobicznej sytuacji;
· TERAPIA AWERSYJNA – zastosowanie procedur przeciwwarunkowania do skojarzenia kuszących bodźców z innymi, silnymi, przykrymi bodźcami (np. wstrząsami elektrycznymi);
KIEROWANIE ZACHOWANIEM ZA POMOCĄ ZALEŻNOŚCI:
· modyfikacja zachowania oparta na zasadach warunkowania sprawczego;
· KIEROWANIE ZA POMOCĄ ZALEŻNOŚCI – ogólna strategia terapeutyczna polegająca na zmienianiu zachowania przez modyfikowanie jego konsekwencji;
· dwie podstawowe techniki:
· STRATEGIE WZMACNIANIA POZYTYWNEGO: stosowane do zwiększania częstości wykonywania reakcji pożądanej zamiast niepożądanej; gdy po jakiejś reakcji natychmiast następuje nagroda, reakcja ta będzie powtarzana, częstość będzie wzrastać;
· STRATEGIE WYGASZANIA
TERAPIA OPARTA NA TEORII SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ:
· ludzie często uczą się przez obserwację zachowania innych;
· TERAPIA OPARTA NA TEORII SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ – ma na celu modyfikowanie wzorców zaburzonego zachowania przez organizowanie warunków, w których klient będzie obserwował modeli nagradzanych za pożądany sposób reagowania;
· odpowiedni sposób w przezwyciężaniu fobii i kształtowaniu umiejętności społecznych;
· istotne badania ALBERTA BANDURY;
· dwa wybrane podejścia:
· NAŚLADOWANIE MODELI: jednostki mogą nabywać reakcje przez obserwację; terapeuta pomaga naśladować modelowe zachowania, wspierając; MODELOWANIE UCZESTNICZĄCE
· TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH: uczenie ludzi, niedysponujących odpowiednimi umiejętnościami społecznymi, bardziej efektywnych sposobów funkcjonowania; ĆWICZENIE ZACHOWAŃ W WYOBRAŹNI
TECHNIKI GENERALIZACJI:
· zmiany zachowania osiągnięte dzięki terapii mogą z czasem zanikać, aby temu zapobiec trzeba wbudować w terapię techniki generalizacji – zwiększanie podobieństwa między stosowanymi w terapii i występującymi w życiu realnym zachowaniami, czynnikami wzmacniającymi, modelami i warunkami bodźcowymi;
TERAPIE POZNAWCZE:
· anormalne wzorce zachowania i cierpienia emocjonalne wynikają z nieprawidłowości występujących w tym, co ludzie myślą i jak myślą (treść poznawcza/proces poznawczy);
· TERAPIA POZNAWCZA – stara się zmienić zaburzone uczucia i zachowania przez zmianę sposobu myślenia w jaki klient myśli o ważnych doświadczeniach życiowych;
ZMIANA FAŁSZYWYCH PRZEKONAŃ:
· podstawowym celem terapii jest zmiana przekonań, postaw i nawykowych sposobów myślenia;
· przyczyna wielu problemów psychicznych jest sposób w jaki ludzie myślą o sobie w odniesieniu do innych ludzi czy sytuacji;
· złe myślenie może wynikać z:
· nieracjonalnej postawy;
· fałszywych przesłanek;
· sztywnych zasad, które sprawiają, że zachowanie jest automatyczne; wcześniejsze wzorce są stosowane, gdy nawet nie skuktują;
· powodem cierpień emocjonalnych są nieporozumienia bądź nieodróżnianie rzeczywistości od własnych wyobrażeń;
· POZNAWCZA TERAPIA DEPRESJI:
· TERAPIA RACJONALNO – EMOTYWNA:
POZNAWCZA MODYFIKACJA ZACHOWANIA:
TERAPIE HUMANISTYCZNE:
· ujęcie osoby w ciągłym procesie zmieniania się/stawania się;
· ludziom mają wolność w dokonywaniu wyborów (kim będą, kształtowanie własnych wartości); ciężar odpowiedzialności;
...
psychika1