Krew.docx

(24 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

SŁOWNIK SYMBOLI BAŚNIOWYCH

 

 

Symbol życia, przemijalności, nieczystości, płodności.

 

W przeciwieństwie do wody, będącej symbolem kobiecości, krew jest zwykle w

baśniach i ceremoniach kojarzona z męską energią życia. Często także uważana

jest za siedlisko duszy i życia ("życie wszelkiego ciała jest we krwi jego" - Kpł 17,

14), a jednocześnie, będąc związana ze śmiercią, budziła lęk. Wierzono, że ten,

który wszedł z nią w kontakt, stawał się automatycznie nieczysty (dlatego

oczyszczano wojowników po walce, nie wolno było kochać się z "krwawiącymi"

kobietami, a kapłan składający krwawe ofiary był zaliczany do świata "obcego",

sfery Natury, podobnie traktowano katów). Nieczystość ta, mimo iż przynosiła

skazę śmierci, niosła ze sobą również błogosławieństwo; ten, który spożył krew

zwierzęcia, człowieka ("Jedzcie i pijcie , oto ciało i krew moja" mówił Chrystus do

swoich wyznawców) automatycznie przejmował siłę, moc tej istoty - na planie

symbolicznym stawał się nią. Uczniowie Chrystusa stawali się Nim. Zygfryd zaś

(bohater starogermańskiej legendy) po wypiciu krwi smoka wykracza poza swoje

człowieczeństwo. Staje się tym, który przekracza dualizm śmierci i życia - jest

zarówno przedstawicielem świata Natury, jak i świata Kultury.

 

James Frazer, pisząc o inicjacjach w afrykańskich plemionach, wspomina, iż w

jednym z nich po zakończeniu ceremonii kapłani pełniący rolę Obrzędowych Ojców

(taki Ojciec pełnił na poziomie symbolicznym rolę zarówno matki, jak i ojca, był

tym, który dawał inicjowanemu-myście życie i który wprowadzał go w świat

dorosłych), rozmazują sobie na twarzy zabarwioną na czerwono wodę-krew. Ma to

symbolizować krwawienie spowodowane przerwaniem błony dziewiczej albo też

ciężkim porodem. U Anapeszów, a także u Kikujów z Afryki, Obrzędowy Ojciec

nacina sobie ramię, a wypływającą z niego krew miesza z mlekiem kokosowym i

podaje do wypicia myście. Mysta bierze więc do ręki szarą tykwę wypełnioną do

połowy krwią z mlekiem i niczym chrześcijanin - który w świętą niedzielę "je i pije"

ciało i krew Chrystusa - unosząc dłonie, pije dar Ojców. Odradza się do nowego

życia.

 

Gdy Jowisz przygniótł górą Ossa zbuntowanych Gigantów, krew ich wraz z ziemią

zmieszała się i przemieniła w ludzi. Jahwe, bóg Izraela, namaszczając kapłanów,

kazał smarować krwią baranią ołtarz, a także uszy, palce i szaty kapłana (Ex.

29.12-21). Aby dostąpić zaszczytu rozmowy z duchami, Odyseusz zwabia ich do

siebie zapachem krwi zarżniętych owiec (Odyseja, ust. 11) - krew jest tutaj

 


 

 

 

 

 

 

 

pokarmem zmarłych, ponieważ zawiera w sobie to, czego zmarli nie mają -

esencję życia). Inicjanci w kultach Kybele i Mitry byli chrzczeni krwią ofiarnego

byka i, podobnie jak w późniejszych czasach rzymscy legioniści, poddawali się

oczyszczającemu prysznicowi z krwi świętego cielca. W baśniach krew smoka ma

właściwości ochronne, heros obmyty jego posoką staje się nieśmiertelny. Wróżbici

i szamani często pili krew, by wprowadzić się w stan ekstazy. Mojżesz pokropił lud

wybrany krwią, mówiąc: "To jest krew przymierza, które Pan ustanowił z wami"

(Ex. 24,8). Tak więc Ojciec Obrzędowy zawiera ze swoim "Synem" przymierze" In

Sanguine foedus - przypieczętowane krwią, krwią która jest symbolem życia,

oczyszczenia, wtajemniczenia, płodności i pokrewieństwa (bohater "Księgi dżungli"

wznosi okrzyk "Ty i ja jesteśmy jednej krwi.").

 

I tak jak matka karmi dziecko mlekiem swoich piersi, tak Obrzędowy Ojciec

częstuje chłopca "ciałem swego ciała" oddając mu życiodajną krew. Chłopiec, aby

stać się dorosły musi się narodzić powtórnie, ale teraz jego "Matką" jest

mężczyzna.

 

Te wszystkie wątki możemy na różnych poziomach zaobserwować w baśniach i

snach. Tam, gdzie się one pojawią, warto przyjrzeć się czy przypadkiem nie chodzi

o ponowne narodziny bohatera albo o proces dojrzewania - takim doskonałym

przykładem tego ostatniego jest "Śpiąca Królewna" i jej zranienie się wrz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin