Kodeks Postępowania Administracyjnego 2010.pdf

(356 KB) Pobierz
272083309 UNPDF
INFOR
Page 1 of 30
Stan prawny na 3 lutego 2010 r.
Uwzględniono Dziennik Ustaw z 2010 r. nr 13 z dnia 29 stycznia 2010 r. oraz Monitor Polski z 2010 r. nr 5 z dnia 1 lutego
2010 r.
Dziennik Ustaw Rok 2000 Nr 98 poz. 1071
wersja obowiązująca od 01.01.2010
(Tekst opracowany przez INFOR)
USTAWA
z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz.U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071, zm.: Dz.U. z 2001 r., Nr 49, poz. 509; Dz.U. z 2002 r., Nr 113, poz. 984;
Dz.U. z 2002 r., Nr 153, poz. 1271; Dz.U. z 2002 r., Nr 169, poz. 1387; Dz.U. z 2003 r., Nr 130, poz. 1188;
Dz.U. z 2004 r., Nr 162, poz. 1692; Dz.U. z 2005 r., Nr 64, poz. 565; Dz.U. z 2005 r., Nr 78, poz. 682; Dz.U. z
2009 r., Nr 195, poz. 1501; Dz.U. z 2009 r., Nr 216, poz. 1676)
DZIAŁ l
Przepisy ogólne
Rozdział 1
Zakres obowiązywania
Art. 1. [Zakres regulacji] Kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie:
1) przed organami administracji publicznej w naleŜących do właściwości tych organów sprawach
indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych,
2) przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy są one powołane z mocy prawa
lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1,
3) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i
organami administracji rządowej oraz między organami i podmiotami, o których mowa w pkt 2,
4) w sprawach wydawania zaświadczeń.
Art. 2. [Zakres regulacji] Kodeks postępowania administracyjnego normuje ponadto postępowanie w
sprawie skarg i wniosków (Dział VIII) przed organami państwowymi, organami jednostek samorządu
terytorialnego oraz przed organami organizacji społecznych.
Art. 3. [Wyłączenie stosowania przepisów kodeksu] § 1. Przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego nie stosuje się do:
1) postępowania w sprawach karnych skarbowych,
2) spraw uregulowanych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.
926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 92, poz. 1062 oraz z
2000 r. Nr 94, poz. 1037), z wyjątkiem przepisów działów IV, V i VIII.
§ 2. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się równieŜ do postępowania w
sprawach:
1) (skreślony),
2) (skreślony),
3) (skreślony),
4) naleŜących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych,
o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 3. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się takŜe do postępowania w
sprawach wynikających z:
1) nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami państwowymi i innymi
państwowymi jednostkami organizacyjnymi,
2) podległości słuŜbowej pracowników organów i jednostek organizacyjnych wymienionych w pkt 1,
o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 4. Do postępowania w sprawach wymienionych w § 1, 2 i 3 pkt 2 stosuje się jednak przepisy działu
VIII.
cdweb:/taweb-cgi/taweb.exe?x=d&o=l&v=IB&d=IB&s=IB (Dz.U.2000.98.1071):I...
2010-04-01
272083309.002.png
INFOR
Page 2 of 30
§ 5. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia moŜe rozciągnąć przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego w całości lub w części na postępowania w sprawach wymienionych w § 2.
Art. 4. [Stosunek przepisów kodeksu do prawa międzynarodowego] Kodeks postępowania
administracyjnego nie narusza szczególnych uprawnień wynikających z immunitetu dyplomatycznego i
konsularnego oraz umów i zwyczajów międzynarodowych.
Art. 5. [Definicje] § 1. JeŜeli przepis prawa powołuje się ogólnie na przepisy o postępowaniu
administracyjnym, rozumie się przez to przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 2. Ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o:
1) kodeksie – rozumie się przez to Kodeks postępowania administracyjnego,
2) (skreślony),
3) organach administracji publicznej – rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji
rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji
rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i
podmioty wymienione w art. 1 pkt 2,
4) ministrach – rozumie się przez to Prezesa i wiceprezesa Rady Ministrów pełniących funkcję ministra
kierującego określonym działem administracji rządowej, ministrów kierujących określonym działem
administracji rządowej, przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów, kierowników
centralnych urzędów administracji rządowej podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez
Prezesa Rady Ministrów lub właściwego ministra, a takŜe kierowników innych równorzędnych urzędów
państwowych załatwiających sprawy, o których mowa w art. 1 pkt 1 i 4,
5) organizacjach społecznych – rozumie się przez to organizacje zawodowe, samorządowe, spółdzielcze i
inne organizacje społeczne,
6) organach jednostek samorządu terytorialnego – rozumie się przez to organy gminy, powiatu,
województwa, związków gmin, związków powiatów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę,
marszałka województwa oraz kierowników słuŜb, inspekcji i straŜy działających w imieniu wójta,
burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa, a ponadto samorządowe kolegia
odwoławcze.
Rozdział 2
Zasady ogólne
Art. 6. [Zasada państwa prawa] Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów
prawa.
Art. 7. [Zasada praworządności] W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straŜy
praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do
załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.
Art. 8. [Zasada pogłębiania zaufania obywateli] Organy administracji publicznej obowiązane są
prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa oraz
świadomość i kulturę prawną obywateli.
Art. 9. [Zasada informowania stron] Organy administracji publicznej są obowiązane do naleŜytego i
wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na
ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają
nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości
prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.
Art. 10. [Zasada uczestnictwa stron w postępowaniu] § 1. Organy administracji publicznej
obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w kaŜdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji
umoŜliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych Ŝądań.
§ 2. Organy administracji publicznej mogą odstąpić od zasady określonej w § 1 tylko w przypadkach, gdy
załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla Ŝycia lub zdrowia ludzkiego albo ze
względu na groŜącą niepowetowaną szkodę materialną.
§ 3. Organ administracji publicznej obowiązany jest utrwalić w aktach sprawy, w drodze adnotacji,
przyczyny odstąpienia od zasady określonej w § 1.
Art. 11. [Zasada wyjaśniania przesłanek załatwienia sprawy] Organy administracji publicznej
powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwieniu sprawy, aby w ten
sposób w miarę moŜności doprowadzić do wykonania przez strony decyzji bez potrzeby stosowania środków
przymusu.
cdweb:/taweb-cgi/taweb.exe?x=d&o=l&v=IB&d=IB&s=IB (Dz.U.2000.98.1071):I...
2010-04-01
272083309.003.png
INFOR
Page 3 of 30
Art. 12. [Zasada szybkości postępowania] § 1. Organy administracji publicznej powinny działać w
sprawie wnikliwie i szybko, posługując się moŜliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.
§ 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione
niezwłocznie.
Art. 13. [Zasada nakłaniania do ugody] § 1. Sprawy, w których uczestniczą strony o spornych
interesach, mogą być załatwiane w drodze ugody sporządzonej przed organem administracji publicznej
(ugoda administracyjna).
§ 2. Organ administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w sprawie, powinien w tych
przypadkach podejmować czynności skłaniające strony do zawarcia ugody.
Art. 14. [Zasada pisemności postępowania] § 1. Sprawy naleŜy załatwiać w formie pisemnej.
§ 2. Sprawy mogą być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi
temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w
formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
Art. 15. [Dwuinstancyjność postępowania] Postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne.
Art. 16. [Decyzje ostateczne] § 1. Decyzje, od których nie słuŜy odwołanie w administracyjnym toku
instancji, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich niewaŜności oraz wznowienie
postępowania moŜe nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub w ustawach szczególnych.
§ 2. Decyzje mogą być zaskarŜane do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem, na
zasadach i w trybie określonych w odrębnych ustawach.
Rozdział 3
Organy wyŜszego stopnia i organy naczelne
Art. 17. [Organy wyŜszego stopnia] Organami wyŜszego stopnia w rozumieniu kodeksu są:
1) w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego – samorządowe kolegia odwoławcze, chyba
Ŝe ustawy szczególne stanowią inaczej,
2) w stosunku do wojewodów – właściwi w sprawie ministrowie,
3) w stosunku do organów administracji publicznej innych niŜ określone w pkt 1 i 2 – odpowiednie organy
nadrzędne lub właściwi ministrowie, a w razie ich braku – organy państwowe sprawujące nadzór nad ich
działalnością,
4) w stosunku do organów organizacji społecznych – odpowiednie organy wyŜszego stopnia tych
organizacji, a w razie ich braku – organ państwowy sprawujący nadzór nad ich działalnością.
Art. 18. [Organy naczelne] Organami naczelnymi w rozumieniu kodeksu są:
1) w stosunku do organów administracji rządowej, organów jednostek samorządu terytorialnego, z
wyjątkiem samorządowych kolegiów odwoławczych, oraz organów państwowych i samorządowych
jednostek organizacyjnych – Prezes Rady Ministrów lub właściwi ministrowie,
2) w stosunku do organów państwowych innych niŜ określone w pkt 1 – odpowiednie organy o
ogólnokrajowym zasięgu działania,
3) w stosunku do organów organizacji społecznych – naczelne organy tych organizacji, a w razie braku
takiego organu – Prezes Rady Ministrów lub właściwi ministrowie sprawujący zwierzchni nadzór nad ich
działalnością.
Rozdział 4
Właściwość organów
Art. 19. [Zasada przestrzegania właściwości z urzędu] Organy administracji publicznej przestrzegają
z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej.
Art. 20. [Właściwość rzeczowa] Właściwość rzeczową organu administracji publicznej ustala się
według przepisów o zakresie jego działania.
Art. 21. [Właściwość miejscowa] § 1. Właściwość miejscową organu administracji publicznej ustala
się:
1) w sprawach dotyczących nieruchomości – według miejsca jej połoŜenia; jeŜeli nieruchomość połoŜona
jest na obszarze właściwości dwóch lub więcej organów, orzekanie naleŜy do organu, na którego
obszarze znajduje się większa część nieruchomości,
2) w sprawach dotyczących prowadzenia zakładu pracy – według miejsca, w którym zakład pracy jest, był
cdweb:/taweb-cgi/taweb.exe?x=d&o=l&v=IB&d=IB&s=IB (Dz.U.2000.98.1071):I...
2010-04-01
272083309.004.png
INFOR
Page 4 of 30
lub ma być prowadzony,
3) w innych sprawach – według miejsca zamieszkania (siedziby) w kraju, a w braku zamieszkania w kraju –
według miejsca pobytu strony lub jednej ze stron; jeŜeli Ŝadna ze stron nie ma w kraju zamieszkania
(siedziby) lub pobytu – według miejsca ostatniego ich zamieszkania (siedziby) lub pobytu w kraju.
§ 2. JeŜeli nie moŜna ustalić właściwości miejscowej w sposób wskazany w § 1, sprawa naleŜy do
organu właściwego dla miejsca, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące wszczęcie postępowania, albo w
razie braku ustalenia takiego miejsca – do organu właściwego dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m. st.
Warszawie.
Art. 22. [Rozstrzyganie sporów o właściwość] § 1. Spory o właściwość rozstrzygają:
1) między organami jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem przypadków określonych w pkt 2–4 –
wspólny dla nich organ wyŜszego stopnia, a w razie braku takiego organu – sąd administracyjny,
2) między kierownikami słuŜb, inspekcji i straŜy administracji zespolonej tego samego powiatu, działających
w imieniu własnym lub w imieniu starosty – starosta,
3) między organami administracji zespolonej w jednym województwie nie wymienionymi w pkt 2 –
wojewoda,
4) między organami jednostek samorządu terytorialnego w róŜnych województwach w sprawach naleŜących
do zadań z zakresu administracji rządowej – minister właściwy do spraw administracji publicznej,
5) (skreślony),
6) między wojewodami oraz organami administracji zespolonej w róŜnych województwach – minister
właściwy do spraw administracji publicznej,
7) między wojewodą a organami administracji niezespolonej – minister właściwy do spraw administracji
publicznej po porozumieniu z organem sprawującym nadzór nad organem pozostającym w sporze z
wojewodą,
8) między organami administracji publicznej innymi niŜ wymienione w pkt 1–4, 6 i 7 – wspólny dla nich
organ wyŜszego stopnia, a w razie braku takiego organu – minister właściwy do spraw administracji
publicznej,
9) między organami administracji publicznej, gdy jednym z nich jest minister – Prezes Rady Ministrów.
§ 2. Spory kompetencyjne między organami jednostek samorządu terytorialnego a organami
administracji rządowej rozstrzyga sąd administracyjny.
§ 3. Z wnioskiem o rozpatrzenie sporu przez sąd administracyjny moŜe wystąpić:
1) strona,
2) organ jednostki samorządu terytorialnego lub inny organ administracji publicznej, pozostające w sporze,
3) minister właściwy do spraw administracji publicznej,
4) minister właściwy do spraw sprawiedliwości, Prokurator Generalny,
5) Rzecznik Praw Obywatelskich.
Art. 23. [Czynności nie cierpiące zwłoki] Do czasu rozstrzygnięcia sporu o właściwość organ
administracji publicznej na którego obszarze wynikła sprawa, podejmuje tylko czynności nie cierpiące zwłoki
ze względu na interes społeczny lub słuszny interes obywateli i zawiadamia o tym organ właściwy do
rozstrzygnięcia sporu.
Rozdział 5
Wyłączenie pracownika oraz organu
Art. 24. [Wyłączenie pracownika] [1] § 1. Pracownik organu administracji publicznej podlega
wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie:
1) w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, Ŝe wynik sprawy moŜe
mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki,
2) swego małŜonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia,
3) osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
4) w której był świadkiem lub biegłym albo był lub jest przedstawicielem jednej ze stron, albo w której
przedstawicielem strony jest jedna z osób wymienionych w pkt 2 i 3,
cdweb:/taweb-cgi/taweb.exe?x=d&o=l&v=IB&d=IB&s=IB (Dz.U.2000.98.1071):I...
2010-04-01
272083309.005.png
INFOR
Page 5 of 30
5) [2] w której brał udział w niŜszej instancji w wydaniu zaskarŜonej decyzji,
6) z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie słuŜbowe, postępowanie dyscyplinarne lub karne,
7) w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności słuŜbowej.
§ 2. Powody wyłączenia pracownika od udziału w postępowaniu trwają takŜe po ustaniu małŜeństwa (§ 1
pkt 2), przysposobienia, opieki lub kurateli (§ 1 pkt 3).
§ 3. Bezpośredni przełoŜony pracownika jest obowiązany na jego Ŝądanie lub na Ŝądanie strony albo z
urzędu wyłączyć go od udziału w postępowaniu, jeŜeli zostanie uprawdopodobnione istnienie okoliczności nie
wymienionych w § 1, które mogą wywołać wątpliwość co do bezstronności pracownika.
§ 4. Wyłączony pracownik powinien podejmować tylko czynności nie cierpiące zwłoki ze względu na
interes społeczny lub waŜny interes stron.
Art. 25. [Wyłączenie organu] § 1. Organ administracji publicznej podlega wyłączeniu od załatwienia
sprawy dotyczącej interesów majątkowych:
1) jego kierownika lub osób pozostających z tym kierownikiem w stosunkach określonych w art. 24 § 1 pkt 2
i 3,
2) osoby zajmującej stanowisko kierownicze w organie bezpośrednio wyŜszego stopnia lub osób
pozostających z nim w stosunkach określonych w art. 24 § 1 pkt 2 i 3.
§ 2. Przepis art. 24 § 4 stosuje się odpowiednio.
Art. 26. [Wyznaczenie pracownika lub organu właściwego] § 1. W przypadku wyłączenia pracownika
(art. 24) jego bezpośredni przełoŜony wyznacza innego pracownika do prowadzenia sprawy.
§ 2. W przypadku wyłączenia organu sprawę załatwia:
1) w okolicznościach przewidzianych w art. 25 § 1 pkt 1 – organ wyŜszego stopnia nad organem
załatwiającym sprawę,
2) w okolicznościach przewidzianych w art. 25 § 1 pkt 2 – organ wyŜszego stopnia nad organem, w którym
osoba wymieniona w tym przepisie zajmuje stanowisko kierownicze.
Organ wyŜszego stopnia moŜe do załatwienia sprawy wyznaczyć inny podległy sobie organ. W razie gdy
osobą wymienioną w art. 25 § 1 pkt 2 jest minister albo prezes samorządowego kolegium odwoławczego,
organ właściwy do załatwienia sprawy wyznacza Prezes Rady Ministrów.
§ 3. JeŜeli wskutek wyłączenia pracowników organu administracji publicznej organ ten stał się niezdolny
do załatwienia sprawy, stosuje się odpowiednio § 2.
Art. 27. [Wyłączenie członka organu kolegialnego] § 1. Członek organu kolegialnego podlega
wyłączeniu w przypadkach określonych w art. 24 § 1. O wyłączeniu tego członka w przypadkach określonych
w art. 24 § 3 postanawia przewodniczący organu kolegialnego lub organu wyŜszego stopnia na wniosek
strony, członka organu kolegialnego albo z urzędu.
§ 1a. Członek samorządowego kolegium odwoławczego podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu
w sprawie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jeŜeli brał udział w wydaniu decyzji objętej wnioskiem.
§ 2. JeŜeli wskutek wyłączenia członków organu kolegialnego organ ten stał się niezdolny do podjęcia
uchwały z braku wymaganego quorum, stosuje się odpowiednio przepisy art. 26 § 2.
§ 3. JeŜeli samorządowe kolegium odwoławcze wskutek wyłączenia jego członków nie moŜe załatwić
sprawy, minister właściwy do spraw administracji publicznej wyznacza do załatwienia sprawy inne
samorządowe kolegium odwoławcze.
Art. 27a. (skreślony).
Rozdział 6
Strona
Art. 28. [Definicja strony] Stroną jest kaŜdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy
postępowanie albo kto Ŝąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.
Art. 29. [Podmioty będące stronami] Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi
o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne – równieŜ jednostki nie
posiadające osobowości prawnej.
Art. 30. [Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych stron] § 1. Zdolność prawną i
zdolność do czynności prawnych stron ocenia się według przepisów prawa cywilnego, o ile przepisy
szczególne nie stanowią inaczej.
cdweb:/taweb-cgi/taweb.exe?x=d&o=l&v=IB&d=IB&s=IB (Dz.U.2000.98.1071):I...
2010-04-01
272083309.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin