S. Kozakiewicz- Początek działalności Komasków, Tesseńczyków i Gryzończyków w Polsce. Okres Renesansu TEKST.pdf

(2116 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
STEFAN KOZAKIEWICZ
POCZ ġ TEK DZIAŁALNO ĺ CI KOMASKÓW, TESSY İ CZYKÓW I
GRYZO İ CZYKÓW W POLSCE — OKRES RENESANSU (1520—1580)
Włoski badacz historii i historii kultury G. Mer-
zerio w swym fundamentalnym dziele o Komaskach
wydanym w n. 1893, tak charakteryzuje pograniczny
rejon włosko-szwejcarski, od wieków b ħ d Ģ cy ojczyzn Ģ
licznych artystów, których ekspansja ogarn ħ ła niema l
Ļ wiat cały:
„Terytorium artystyczne Como, wskutek okolicz-
no Ļ ci jawnie wynikaj Ģ cych z faktów, ró Ň ni si ħ w nie-
których punktach od terytorium ko Ļ cielnego ii admini-
stracyjnego. Ono bowiem, ukształtowane samo z sie-
bie, składa si ħ w szczególno Ļ ci z rejonów trzech jezior,
z 'którymi ł Ģ cz Ģ si ħ pokryte zieleni Ģ rozszerzaj Ģ ce si ħ
równiny; kr ħ te doliny biegn Ģ ce w serce gór; i góry
nierównej wysoko Ļ ci wznosz Ģ ce sa ħ wysoko, z rozsia-
nymi tu i ówdzie na stokach wioskami o Ň ywotnej lud-
no Ļ ci; krótko mówi Ģ c, terytorium to obejmuje prawie
cał Ģ prowincj ħ Como; kilka skrawków prowincji me-
dila ı skieji; oba brzegi Addy, powy Ň ej i poni Ň ej starego
Lario; skrawek prowincji Nowaa-y, który do r. 1735
nale Ň ał do ksfiejstwa mediola ı skiego; wreszcie doln Ģ
Valltellin ħ i kanton teesy ı ski a Ň po Monte Ceneri
stanowi Ģ cy kontynuacj ħ ziemi kome ı skiej, (teren, któ-
rego airty Ļ ci prawie zawsze kształcili si ħ wspólnie i
prawie zawsze prowadzili wspólne Ň ycie z artystami
rejonu Comno 1 .
Do tak opisanego przez starego badacza „terytorium
artystycznego" mo Ň na doda ę jeszcze pomdini ħ t Ģ przez
niego V«Be Mesolcina, przylegaj Ģ c Ģ od wschodu do
Tessynu, lecz edmfintstnacyjinie nale ŇĢ c Ģ do kantonu
Gryzonii (Graubunden). I uzupełni ę go, dla uzyskania
peinii 'obrazu, oałe ŇĢ c Ģ równie Ň do kantonu gryzo ı skiego
dolin Ģ Bnigaidynu Górnego i Dolnego (M. 1). Doda ę
trzeba, Ň e do prowincji Como w jeg gractiicaiah z ko ı ca
w. XIX nale Ň ała równie Ň obecna prowincja Yarese.
Trzy wsfpiomniane przez Merzaria (jeziora to Lago
Maggiore (rzymskie Verbamu5 Lacuis, st Ģ d druga nazwa
włoska: Verbano), Lago di Lugano (Ceresius Lacus, st Ģ d
Ceresio) i Lago di Como (Larius Dacus, st Ģ d Lario).
Inne jeziora alpejskie północnowtoskie, Lago d'Isea i
Lago di Garda, le ŇĢ wiec poza naszym Ļ cisłym
obszarem artystycznym. Nie tylko zreszt Ģ z tego wzgl ħ du
nie stanowi on geograficzne odr ħ bnej ca-ło Ļ cii, b ħ d Ģ c
jedynie
wycinkiem
alpejskiego,
włosko--szwajcarskiego
rejonu jezior.
Nie był on i obecnie tak Ň e nie jest jednolity pod
wzgl ħ dem administracyjnym. W pocz. w. XVI zwi Ģ zek
szwajcarski przył Ģ czył do siebie południow Ģ cz ħĻę obecnego
kantonu tessy ı skiego z Lugano, Mendrisio i Lo-carno
(północna nale Ň ała do ı ju Ň od w. XV), a zwi Ģ zek
gryzo ı ski do nale ŇĢ cej do niego Engadyny —
Valbelliln ħ i rejon Chiavenny. Do ksi ħ stwa. mediola ı skiego
nale Ň ały od tego czasu tylko obecne prowincje Como i
Viarese. Dopiero w r. 1797 Valltelina powróciła do
Lombardi, tworz Ģ c z czasem, obecn Ģ prowincj ħ Sondrio.
W r. 1803 zwi Ģ zek gryzo ı ski przył Ģ czył si ħ do repuliki
szwajcarskiej jako osobny kanton; inny kanton tworzył
rejon Tessynu.
Rejon taki, jak go okre Ļ lił Merzario, z przynale Ň n Ģ
mu Valle Mesolcina, zamieszkały był i jest całkowicie
przez ludno Ļę wiosk Ģ . Lecz dolinie Engadynu zamiesz-
kuje ludno Ļę pochodzenia reto-romia ı skiego. Tak wi ħ c i pod
wzgl ħ dem narodowo Ļ ciowym wydzielony przez nas
obszar nie stanowi jednolitej cało Ļ ci. Pod wzgl ħ dem
przynale Ň no Ļ ci narodorwo Ļ ciowej Włochów tessy ı skich i
gryzo ı skich, jak równie Ň i reto-roma ı skiej ludno Ļ ci
Engadytny w Gryzonii, nie ma powodu zreszt Ģ uwa Ň a ę
za Szwajcarów; niesłuszne jest wi ħ c wyodr ħ bnianie
pod tym wzgl ħ dem np. Tessy ı czyków od Włochów.
Obszar, o którym mowai, jaiko obszar odr ħ bny, sta-
nowi Ģ cy cało Ļę jednolit Ģ , ka Ň e nam traktowa ę geografia
artystyczna. Geografia artystyczna o swoistej za-
1 O. Me rz ario, / Maestri Comacini. Storia artistica di
milte duecento annt (600—1800), I—II, Milano 1B93, t. 1,8.23.
3
869539064.018.png 869539064.019.png 869539064.020.png 869539064.021.png
ty Ļ ci z całego tego kraju pochodz Ģ cy wywodzili si ħ
nie tyle z tych miast i miasteczek, co z małych wiosek
i osad, rozsianych nad brzegami jezior i w dolinach,
dziel Ģ cych masywy górskie, zbiegaj Ģ cych si ħ ku jezio-
rom. Typowe to dla całego obszaru jezior alpejskich
wioski i osady, na niewielkiej tylko przestrzeni bez-
po Ļ rednio nad jeziorem (ii. 2) lub na stokach górskich
malowniczo grupuj Ģ ce murowaine domy, cz ħ sto jedno-
Iub dwupi ħ trowe, z wystrzelał} Ģ c Ģ ponad grup ħ domów
wie ŇĢ parafialnego ko Ļ ciółka.
Przyczyny, dla których omawiamy rejon stał si ħ re-
zerwuarem dostarczaj Ģ cym artystów dla Włoch i in-
nych krajów, nde zostały jeszcze dostatecznie zbadane.
Fakt, Ň e to okolicie ubogie, prawie bez ziemi ornej, ska-
zuj Ģ ce wi ħ kszo Ļę ludno Ļ ci m ħ skiej ma emigracj ħ , tłu-
maczy nam tylko przyczyny tej emigracji, ale nie tłu-
maczy nam, czemu .przybrała ona charakter emigracji
artystycznej. By ę mo Ň e poło Ň enie centralne rejonu, no
pograniczu Włoch i Szwajcara, w s Ģ siedztwie Francji;
sadzie wyboru: nie ze wzgl ħ du na odr ħ bno Ļę sztuki
obszaru — który i z tego punktu widzenia stanowi
cz ħĻę wi ħ kszego rejc-niu — ale ze wzgl ħ du na fa-kt na-
gminnego dla tego terenu i trwaj Ģ cego przez wieki
zjawiska masowego kształcenia si ħ wi ħ kszo Ļ ci miesz-
ka ı ców na artystów i rzemie Ļ lników artystycznych i
nieprzerwanie trwaj Ģ cej ich emigracji do innych
prowincji Włoch i do innych krajów. W tym rejonie
nieraz mała wiosk ħ przez setki lat wydawała całe na-
st ħ puj Ģ ce po sobie generacje artystyczne, podczas gdy
inne prowincje Włoch czy Szwajcarii, a. nawet pozostałe
rejony Lombardii nie odznaczały si ħ ju Ň tymi wła Ļ -
ciwo Ļ ciami. Dlatego te Ň problem artystów pochodz Ģ -
cych z tego terenu stanowi zagadnienie odr ħ bne w hi-
storii sztuka nie tylko Italii, ale i innych krajów .
Mamy na. tym terenie i wi ħ ksze miasta, jak Como.
Sondrio, Lugamo, Locarno. Mamy mniejsze miasta i
miasteczka, jatk Mendrisio w rejoniie jeziorna Lugano,
jak Menaggio i Bellagio nad jeziorem Como. Lecz ar-
2 Poza cytowan Ģ w przypisie 1 ksi ĢŇ k Ģ Merzarla. nast ħ -
pu j Ģ ce pr a ce t r akt u j Ģ t en pr o ble m o gó lnie lu b bad a j Ģ RO z
punktu widzenia pochodzenia artystów z terenu pogranicznego
wlo sko-szwajcar skiego: O. Blanchi, Gti artisti ttd-nesi.
Lusaiio 1900; A. Bono ls, Razsadnik iskusstwa (Pe-piniere
d'art. Lut/ano et sea enrirons), „Staryje Gody. 1903, B . 175—202; to
samo po włosku w tłum. L. Slmona pt. A. Be-n o t s, Lligano e
dintorni, un semenzaio di artisti. Gti arti s t i t i c i n e s i i n R u s s i a ,
G e n t l l i n o 1 9 1 3 ; P . D e r n a s c o n i , L e maestranze ticinesi nella
storia deWarte, Lugano 1926; L. 3 1-mona, Artisti delia Svtaze.ra
itałiana... Parte I-A, Gli artistt del borgo di Agno. Zurlgo 1931;
M. G u 1 d 1. Dizionario degli . artinti ticinesi. Roma 1932; L.
S l m o n a . Artisti ed antiche f amiplie d elta Cołlina 4' Oro.
Luga no 1 935 ; U. Do iut l, Brcve storia di artistt ticinesi,
Bellinzona 1936; P. C h l e s a , L'attivita artistica drlle
popnlaziont ticinesi e U suo valore storico, Zurtgo l». d.; L.
B r e n t a n i , Antichi maestri d'arte e di sciiola delie terre
ticinesi. I—IV. Ł. S lmo na, Lugano e dintonit un semenzaio
d'artisti. ..Bolletlno stortro delia Svizzera Itallana". 1944. nr 4, 1
1945. nr 1 oraz odb.; R. V 1-s h l, „Palladlo" IV, 19. s. 115—
117. Problemem działalno Ļ ci Komasków 1 Tessy ı czyków 1 Jego
opracowaniem od strony naukowej zajmuje si ħ obecnie To-
warzystwo Archeologiczne w Como (Socleta Archeologica Co-
mens ħ ) z Inicjatywy swego prezesa, prof. dra Aristlde Cal-
derinl. i profesora Uniwersytetu w Pawii, dra Edoardo Ars-
lana. W r. 1956 Towarzystwo zorganizowało pierwsz Ģ konfe-
rencje po Ļ wi ħ con Ģ temu zagadnieniu w Varennle nad Je-
ziorem Como. W dniach 3—9 czerwca 1957 r. odbyta si ħ w Va-
rennie druga konferencja naukowa po Ļ wiecona działalno Ļ ci
Komasków i Tessy ı czyków we Włoszech I w Innych krajach
europejskich od ok. r. 1400 do ok. r. 1520; dla niektórych
krajów europejskich ostatnia data została przekroczona, si ħ -
gaj Ģ c do ko ı ca w. XVI. Na konferencji w r. 1957 zostały wy-
głoszone nast ħ puj Ģ ce referaty: dr L. M a 11 e L'arte dei laghi in
Piemonte net secolo XV; dr E. Gavazza Ricerche sull'attiivita
dei GaggU\j architetti a Genora; dr R. Bren-z o ni 1
M aestri Panthei lapictdi e architetti verone.ii. oriundt
del Ceresio; prof. o. G. Z o r z i Architetti e scul-tori. dei
laghi di Lugano e Como in Vicenza nel secolo XV; pro f. G.
M a r i a c h er Nuori contributi suWattirita di acultori
lombardi caronesi e comaschi del primo '500 a
Vcn ezia e n el te rrit orio pr os simo; dr C. S o meda De
Marca Architetti e lapicidi lombardi in Friuli nel se-
mlo X V; pr o f. N. Ra s mo A le ssi o L ongf ti e A ntonio M e-
daglia neWarte rinascimcntale trentina; dr L. B e r t a l l n l
Arte e arttsti del Lario e del Ceresio e loro attivit& nel ter-
ritorio di Pisa, Lucca e Massa; prof. o. M o r l s a n l Con-
siderazioni su T omaso e Gtovan Francesco Malvlto; pro f.
8. B o t t a r i Scultori di origtne lombardu in Stcilia Anto-
netto Fleri; prof. M. M e l l Ł'apporto degli architetti co-
maschi nella sriluppo deWarchitettura del 400 in Palermo; p r of. M.
E. G om ez M o r e n o Los e s c u lt o re s de Co mo , Lu gano y su
region en E spana; dr M. Ro Ģ uea Deiiz archi-tectes
lombard* dans le Haut Dauphini vers 1500: dr E. O u l-d a n
Die ernten italicnisclien Bauhandwerker Deiitschland zu
Beginn der Neuzcit; dr R. Wagner R i e g e r Die Aus-
strahlungen der Komoakenkunst nach Ungarn, Bóhmen und
iiste rr eich in X V u nd X VI , Ja hrh unde rt; p r o f. dr W. Ł a-
z a r I o w L e o p e r ħ d i P i ħ t r o A n t o n i o S o l a r t i n R u s s i a
e i rap por ti art isti ci itato- ru ssi n el ta rdo Cuatt roc ento;
8. K o z a k 1 e w 1 c z L'attivitd degli architetti e lapicidi
comaschi e lugancsi in Polonia negli anni 1520—1580. Reasu-
muj Ģ cy referat wygłosił prof. dr E. A r s 1 a n Consideraziont
suWarte dei laghi. Wszystkie te referaty, stanowi Ģ ce pierwszy
tak obszerny 1 udokumentowany materiał do działalno Ļ ci
Komosków i Tossyóczyków w Europie w w. XV—XVI. zo-
stały opublikowane ostatnio w wydawnictwie „Arte e artisti
del laghl lombardi'. SocleU Archeologica Comenae, Como 1959.
Wspomniany referat polski, uzupełniony wprowadzaj Ģ cym
wst ħ pem, jest powtórzony w niniejszym artykule.
O konferencji w Varennie, por. tak Ň e E. G u 1 d a n, Werke und
Wandcrwege der Maestri Comacini 1400 1520, ,.Das MUn-ster",
X. 1957, Heft 9,-10, s. 371—374. oraz tego Ň Ausstrahlun-gen der
Comasken-Kunst in Europa, „tlsterrelchische Zelt-schrlft fUr
Kunst und Denkmalpflege". XII. 1958. Heft 1/2. s. 9^—13; L.
Slmona. Not ħ sut secondo cotwegno di atoria deWarte a
Varenna. „II Cantonetto", Lugano, V, 1957, nr 2. sierpie ı , s.
36—39.
Niektóre ze wspomnianych referatów dotyczyły zagadnie-
nia działalno Ļ ci Komasków l Tessy ı czyków w krajach euro-
pejskich poza Włochami. W tym zakresie por. tak Ň e, je Ļ li
chodzi o Niemcy. A. M. Z e n d r a l l l , GraubiiTider Bau-meister und
Stukkatoreti in deutschen Landen zur Barock- u n d R o k o k o z e t t .
Z u r t c h 1 9 3 0 ; o C z e c h y , K . C h y t i l . M a e s t r i tuganesi in Boemia nel
secolo XVI, L'I talia e Varte straniera, Roma 1922; je Ļ li chodzi o
Rosj ħ . cyt. wy Ň ej prace A. BenoLs. Prace polskie na ten
temat b ħ d Ģ podane dalej.
869539064.001.png 869539064.002.png
Niemiec i krajów naddunajskich, odegrało tu sw Ģ rol ħ
w chwili, gdy na przełamie I i II tysi Ģ clecia rozpoczy-
nała si ħ poza Alpami o Ň ywiona działalno Ļę artystycz-
na. Ale wiemy, Ň e tradycje artystycznego kształcenia
były tu jeszcze starsze, si ħ gaj Ģ ce jpołowy I tysi Ģ clecia
n.e. W ka Ň dym razie w pó Ņ nym Ļ redniowieczu emigra-
cja artystów z tych okolic obj ħ ta kilka krajów euro-
pejskich poza Itali Ģ , a w okresie od w. XVI do poł.
w. XIX prze Ň ywa rozkwit swego oddziaływania na cał Ģ
Europ ħ . W w. XIX, z chwil Ģ coraz liczniejszego na-
rastania kadr fachowych artystów narodowych w
wielu krajach europejskich, arty Ļ ci z rejonu jezior pół-
nocnowłoskich przechodz Ģ do Azji — Indiii, Chin,
Japonii; rozszerzaj Ģ działalno Ļę w Ameryce, gdzie po-
jawili si ħ 'ju Ň w w. XVI; si ħ gaj Ģ do Afryki i Australii.
Ci Ģ gle wa Ň n Ģ rol ħ odgrywaj Ģ w samych Włoszech. Ich
ekspansja jako zjawisko masowe zamiera dopiero na
pocz. w. XX.
W ci Ģ gu swej wielowiekowej działalno Ļ ci arty Ļ ci,
o których mowa, specjalizowali si ħ .przede wszystkim
w architekturze i rze Ņ bie; ale byli w Ļ ród nich i ma
larze. Nazwa ę ich. wszystkich artystami byłoby zresz
t Ģ du ŇĢ przesad Ģ . Wielu z nioh bowiem to pro Ļ ci rze
mie Ļ lnicy, majstrowie murarscy, kamieniarze, zwykli
murarze.
Masowe kształcenie si ħ , ludno Ļ ci meskiej na artystów
i rzemie Ļ lników artystycznych i ich emigracja nie z
równym nasileniem wyst ħ puje na omawianym obsza
rze: niektóre okolice odgrywały w tym zakresie rol ħ
wa Ň niejsz Ģ , inne mniej wa Ň n Ģ .
Najwa Ň niejszym o Ļ rodkiem dla całego obszaru był
rejon jeziora Lugano, w wi ħ kszej cz ħĻ ci nale ŇĢ cy ad-
ministracyjnie do Szwajcarii, w mniejseej do Włoch.
Tu niemal ka Ň da wioska wydala w ci Ģ gu wieków setki
emtystów i rzemie Ļ lników artystycznych. Trudno
wymienia ę wszystkie nazwiska rodzin artystycznych i
poszczególnych, twórców; ograniczymy si ħ do postaci
najsłynniejszych lub bardziej z Polsk Ģ zwi Ģ zanych, aby
przykładami, czerpanymi głównie z w. XVI—XIX,
udokumentowa ę niezwykło Ļę i zasi ħ g zjawiska, o którym
tu mowa. Samo Lugano było m, in, ojczyzn Ģ Giovaniego
Trevano. Kilka miejscowo Ļ ci poło Ň onych na pd. od
Lugano po obu stronach jeziora mo Ň e poszczyci ę si ħ
najsłynniejszymi nazwiskami). S Ģ to: Caro-ne ojczyzna
Antonia d Pietra Lombardich; Melide, sk Ģ d, pochodził
Domenico Fontanna; Bissome, miejsce rodzinne Carla i
Stefana Maderna, Francesca Borromi-niego, rodzin
architektów Gagginich i Tencala; Marog-gia, gdzie urodził
si ħ Baldassarre Longhema i sk Ģ d pochodziła rodzina
rze Ņ biarzy Rodarich; Campione, ojczyzna sławnych Maestri
Campionesi, najwybitniejszych architektów i rze Ņ biarzy
lombardzkiego Trecenta. Na pd.-zach. od Lugano w
rejonie wzgórz zwanym Collina d"Oro poło Ň one s Ģ
miejscowo Ļ ci Pambia, Bigogno i Mon-tagnola, ojczyzna
rodziny architektonicznej Poncini działaj Ģ cej w XVII—
XVIII w. w Polsce i na W ħ grzech
oraz wybitnego przedstawiciela klasycyzmu w Rosji,
Domenica Giliardi. W promieniu kilku km otaczaj Ģ Lu-
gano od zach., pn. i wsch. inne miejscowo Ļ ci znane jako
gniazda artystyczne: Agno {ojczyzna rodzin architektów
Boffa i Rusca), Curio, Muzano, Astano (sk Ģ d pochodz Ģ
architekci rosyjskiego baroku Tresini), Aranno,
Massagno, Manna, Lamone, Arosio, Bedano, Tesserete
(ojczyzna wybitnego architekta kLasycyzmu włoskiego
Luigi Canonica), Pregassona i Gandiria. Równie Ň i s Ģ -
siedatwo północno-wschodniego ramienia jeziora Lu-
gano, poło Ň onego ju Ň na terytorium Włoch, g ħ sto obsiane
jest gniazdami innych rodzin artystycznych. Na
brzegu północnym i w przytykaj Ģ cej do niego dolinie
Valsolda le ŇĢ : Albogasio (sk Ģ d pochodzi rodzina dzia-
łaj Ģ cych w Polsce Affajtów), Castello Valsolda (miej-ce
urodzenia Domenica Merlini), San Mermete, Puria
(ojczyzna Pellegrina Tibaildi), Dratno, Cressogno i Cima.
Z Valsoldy pochodziła te Ň gał ĢŅ działaj Ģ cych w Polsce
Fontanów, Ceronich i Papracców. Na południowym brzegu
ramienia jeziora po stronie włoskiej le ŇĢ : Oste-no (sk Ģ d
pochodził Andrea Bregno), Claino, a w dolinie Val
Intelvi Verna, Scaria (gniazdo rodziny Carlo-nich), Lai'na
i Pellio. Wreszcie, by zamkn Ģę obraz rejonu jeziora
Lugano, trzeba doł Ģ czy ę okolice le ŇĢ ce na południe od
niego. Zwart Ģ grup ħ gniazd artystycznych mamy tu z
jednej strony w obr ħ bie najbardziej po-łudniowej cz ħĻ ci
kantonu tessy ı skiego wokół Mendri-sio (sk Ģ d (pochodził
rosyjski malarz klasycysta Bruni); s Ģ to miejscowo Ļ ci:
Melano, Muggio, Castel S. Pietro, Morbio, Valcallo,
Chiasso (ojczyzna Baltazara Fonta-ny), Coldrerio
(miejsce pochodzenia Pier Francesca Moda), Stabio,
Ligornetto, Brusino Arsizio. Kilka miejscowo Ļ ci le Ň y na
południe od jeziora Lugano na obszarze włoskiej
prowincji Varese: Clivio, Viggiu, Porto-Ceresio, Cuasso,
Bnusimpiano.
W porównaniu z rejonem Lugano rejon jeziora Como ma
mniejsze znaczenie. Trzeba jednak stwierdzi ę , Ň e
niektóre wspomniane miejscowo Ļ ci w okolicy Mendri-
sio le ŇĢ bli Ň ej jeziora Como ni Ň jeziora Lugano. Główne
gniazda artystyczne rejonu Como s Ģ poło Ň one nad
samym jeziorem. Z samego Como pochodzili np. pierwsi
architekci jezuiccy w Polsce, Brizio. i Bernardom.
innymi wa Ň nymi miejscowo Ļ ciami s Ģ tu: Moltrasio,
Brienno, Ossuccio, Menaggio, Gravedona, Bellano, Bel-
lagio, Lecco, Lezzeno i Torno.
Rejon Lago Maggiore grupuje gniazda artystyczne
głównie w swej północnej cz ħĻ ci; wymieniane s Ģ :
przedmie Ļ cie Locamo Muralto, Ascona i Luino (ojczyz-
na Bernardina Luini).
W dolinie Valtelliny głównymi miejscowo Ļ ciami,
sk Ģ d wywodz Ģ si ħ rodziny artystyczne, były: Morbeg-
no, Caspano, Fusine, Soodrio i Ponte in Valtellina. W
Velle Mesolcina, zamieszkałej przez Włochów cz ħĻ ci
szwajcarskiego kantonu gryzo ı skiego, podobnie wy-
mieni ę mo Ň na: San Vittore, Roveredo, Soazza i Mesoc-
co.
869539064.003.png 869539064.004.png
głównie małe osady i wioski, a nie miasta; dotyczy to
zwłaszcza Valle Leventina i okolic Bergamo.
Niektóre problemy zwi Ģ zane z działalno Ļ ci Ģ arty-
stów i rzemie Ļ lndików artystycznych pochodz Ģ cych z
pogranicza włosko-szwajcarskiego b ħ d Ģ omówione w
przekroju faktów polskich, w zako ı czeniu niniejszego
artykułu. Tu uwypuklimy tylko najogólniejsze spo Ļ ród
nich. W swych ojczystych okolicach ci arty Ļ ci i rze-
mie Ļ lnicy mieli bardzo nikłe mo Ň liwo Ļ ci kształcenia si ħ ,
pracy i zatrudnienia: kraj był ubogi, o stosunkowo
skromnych tradycjach artystycznych, o niezbyt o Ň y-
wionym ruchu budowlanym. St Ģ d wczesna emigracja
z miasteczek i wiosek rodzinnych jest tu zjawiskiem
nagminnym. Wiele przykładów — z których zacyto-
wałem W innym artykule dwa z Polski w. XVIII: Pawła
Fontany i Dominika Merliniego 3 — wskazuje na to, Ň e
wi ħ kszo Ļę m ħŇ czyzn szła na w ħ drówk ħ w poszukiwaniu
pracy ju Ň nawet przed pi ħ tnastym rokiem Ň ycia.
Kształcili, si ħ oni przewa Ň nie praktycznie, głównie w
wa Ň niejszych centrach artystycznych, jakie napotykali
na swej drodze. A wi ħ c przede wszystkim w centralnej
Lombardii: przez Mediolan wiodła droga prawie ich
wszystkich Zarówno tych, którzy jak Carlo Ma-derna,
Domenico Fontana i Francesco Borrominii, szli dalej na
południe, do Rzymu i innych prowincji włoskach, jak i
tych, którzy kierowali si ħ na zachód ku Piemontowi i
czasem jeszcze dalej, do Francja i Hiszpanii, jak wreszcie
i tych, którzy szli na wschód i których wschodnia
Lombardia i prowincja wenecka b Ģ d Ņ wsysała, jak
Baldassara Longhene, b Ģ d Ņ te Ň była dla nich punktem
etapowym, w drodze na Bałkany, do krajów
naddunajskich, Niemiec, Skandynawii, Czech, Polski i
Rosji. Ze swych w ħ drówek b Ģ d Ņ wracali na staro Ļę do
rodzinnych okolic, b Ģ d Ņ pozostawali na stałe tam, gdzie
ostatecznie dotarli. Wi ħ zy ze sw Ģ ojczyzn Ģ starali si ħ
zawsze podtrzymywa ę .
Wszystkich tych artystów charakteryzował przeci ħ tny
ni Ň szy poziom twórczo Ļ ci, ni Ň artystów z innych
prowincji Włoch. Wynikało to z faktu, ze p ħ d do sztu-
ki i zwi Ģ zanych z ni Ģ rzemiosł miał tu charakter zja-
wiska masowego. Bod Ņ cem był zwyczaj, miejscowa
tradycja, a nie zdolno Ļ ci i powołanie do zawodu.
W Ļ ród artystów pochodz Ģ cych z omawianego obszaru
byli i twórcy genialni, było wiele nieprzeci ħ tnych jed-
nostek, ale zarazem wi ħ cej niz gdziekolwiek indziej
było artystów Ļ rednich i. o niewie1kich zdolno Ļ ciach, a
jeszcze wi ħ cej prostych rzemie Ļ lników. To, co było
dziełem tych ostatnich, obna Ň ało oczywi Ļ cie przeci ħ tny
poziom twórczo Ļ ci ich wszystkich.
Z tych to wzgl ħ dów, a i dlatego, Ň e mieli wykształ-
cenie nabyte głównie przez praktyk ħ , nie obci ĢŇ one
szkoln Ģ rutyn Ģ , arty Ļ ci i rzemie Ļ lnicy, o (których, tu
mowa, bardziej ni Ň inni byli podatna na wpływy Ļ ro-
3 S. Kozakiewicz, Valsolda i architekci z niej po-
chodz Ģ cy to Polsce, „Biu let yn Histor ii S ztuki", DC, 1947,
s. 320.
11. 3. Wrocław, katedra, portal do zakrystii.
II. 4. Nieistniej Ģ cy portal domu „Pod Złot Ģ Koron Ģ " we Wrocławiu. Sztych.
Od wszystkich wymienionych dotychczas terenów
wyodr ħ bniła si ħ narodowo Ļ ciowo diodina Engadynu,
cz ħĻę kantonu Gryzonia zamieszkała przez ludno Ļę re-to-
roma ı sk Ģ . Gniazdami artystycznymi s Ģ tu np. Chia-munt,
Plur, Fetan i Sent (sk Ģ d pochodził Wawrzyniec Senes). .
Typowym dla całego obszaru zjawiskiem jest fakt
wyst ħ powania rodzin o tym samym nazwisku w ró Ň -
nych jego punktach, w wyniku powstawania rozgał ħ -
zie ı ; np rodzina Quadro wyst ħ puje w Valtellirne i koło
Lugano, Fontanów — w Valsoldzie a na pd. od Lu-gano.
W rejonach przygranicznych Obszaru artystycznego
Ļ ci Ļ lejszego na pograniczu Włoch i Szwajcari, który
okre Ļ lili Ļ my -wy Ň ej, wyst ħ puje równie Ň wi ħ ksze ni Ň w
innych okolicach Wioch nasilenie miejscowo Ļ ci, z któ-
rych wywodz Ģ si ħ rodziny artystyczne, z t Ģ sam Ģ cha-
ralkterystyczn Ģ dla głównego obszaru cech Ģ , i Ň s Ģ to
dowiska, w którym przebywała dłu Ň ej, bardziej w nie
wrastali i łatwiej ulegali oddziaływaniu swych zlece-
niodawców.
I wreszcie sprawa wła Ļ ciwej dla nich nazwy. Wskazane
wy Ň ej ró Ň nice aidministracyjno-pa ı stwowe i czys-to
administracyjnego podziału Włoch i Szwajcarii, a po
cz ħĻ ci i ró Ň nice narodowo Ļ ciowe sprawiły, Ň e brak jest,
przy całej jednolito Ļ ci zjawiska, odpowiedniego terminu na
jednoznaczne okre Ļ lenie wszystkich artystów i
rzemie Ļ lników artystycznych pochodz Ģ cych z
omawianego obszaru. U Ň ycie terminu „Komaskowie" na
ich oznaczenie mo Ň e by ę wła Ļ ciwe w odniesieniu do
okresu do pocz. w. XVI, gdy Tessyn i Gryzonia nie
nale Ň ały do Szwajcarii, a Como było głównym miastem
rejonu. Pó Ņ niej — a wi ħ c wła Ļ nie w okresie, gdy arty Ļ ci i
rzemie Ļ lnicy z tego obszaru rozpoczynaj Ģ i
rozwijaj Ģ sw Ģ działalno Ļę w Polsce — sprawa odpo-
wiedniej nazwy dla nich komplikuje si ħ .
Zwi Ģ zki polityczne, administracyjne, ko Ļ cielne i
kulturalno-artystyczne obszairu, który przeszedł do
Szwajcarii, z Como i jego (prowincj Ģ osłabiaj Ģ si ħ lub
zanikaj Ģ . Główne skupisko gniazd artystycznych znaj-
duje si ħ teraz nile wokół Como, ale wokół Lugano;
wi ħ ksza cz ħĻę tych gniazd mie Ļ ci si ħ od pocz. w. XVI
(a wi ħ c w okresie najwi ħ kszej ekspansji artystów z
tych terenów na Europ ħ ) na terytorium szwajcarskiego
kantonu Tessynu, a nie prowincji Como. Como nie jest
dla tych obszarów promieniuj Ģ cym. centrum -arty-
stycznym, co najwy Ň ej punktem etapowym na ich dro-
dze do Mediolanu. Tak wi ħ c nie mo Ň na nazw Ģ Koma-
sków obejmowa ę od pocz. w. XVI aintystów i rzemiesl-
ników sawajcarskiego Tessynu, wła Ļ ciwsze jest pozo-
9
869539064.005.png 869539064.006.png 869539064.007.png 869539064.008.png 869539064.009.png 869539064.010.png 869539064.011.png
stanie przy nazwie Tessy ı czyków. Nazw Ģ Gryzo ı czy-
ków nale Ň ałoby okre Ļ la ę mieszka ı ców Gryzoni! w jej
dawnych granicach, a wi ħ c zarówno obecnego kantonu
Gryzonii z wiosk Ģ Valle Mesolcina i reto-roma ı sk Ģ
dolin Ģ Engadynu, jak i włoskiej Vattelliny. Trudno
zrobi ę inaczej, cho ę Vaille Mesolcina ci ĢŇ yła kultural-
nie do Tessynu, a Vattellina do Como. Talk wi ħ c nazwa
Komasków pozostałaby dla mieszka ı ców obecnych
prowincji Como i Varese.
Takie wyró Ň nianie grup Tessy ı czyków, Gryzo ı -
czyków i Komasków istniało ju Ň zreszt Ģ w polskiej li-
teraturze oaulkowej. W tyoh rozwazaniach chodzi raczej
o przeciwstawienie si ħ nadawaniu zbyt wielkiej
zawarto Ļ ci poj ħ ciowej terminowi „Komasków". Zasada
wyboru terminów musiała si ħ w tym wypadku do-
stosowa ę do specyficznego charakteru całego zjawiska:
wa Ň ne tu jest przede wszystkim pochodzenie z danego
obszaru geograficznego, nie wykształcenie w zakresie
sztuki i oblicze artystyczne; te ostatnie czynniki nie
wywodziły si ħ z ojczyzny Tessy ı czyków, Komas-ków i
Gryzo ı czyków, ale 'kształtowały si ħ w miar ħ ich
studiów, praktyki i działalno Ļ ci w innych prowincjach
Włoch i poza Itali Ģ .
W nauce włoskiej była przez długi czas popularna
nazwa „maeatri comacini"; u Ň yt jej w tytule swej
ksi ĢŇ ki Merzario. Ale obecnie coraz cz ħĻ ciej, z podob-
nych wzgl ħ dów jak przytoczone wy Ň ej, rezygnuje si ħ
we Włoszech z jej stosowanial Poza terminami „Lu-
ganesi" (co odpowiada Tessy ı czykom), „Comaschi" i
„Grigioni", u Ň ywa si ħ czasem okre Ļ le ı „artisti dei laghi"
(arty Ļ ci z rejonu jezior, sc. północno-włoskich) lub
„artisti dal Lario e Ceresio" (arty Ļ ci z rejonu jezior
Lario i Ceresio). Terminy takie z oczywistych wzgl ħ -
dów nie mogłyby znale Ņę zastosowania w j ħ zyku pol-
skim.
bardziej jednostronnie przenosi si ħ w kierunku archi-
tektury i budownictwa; rze Ņ biarzy jest mało, malarze
nale ŇĢ do rzadko Ļ ci.
Jak wiado mo, o działalno Ļ ci artystów włoskich
w Polsce przed r. 1500 wie si ħ bardzo mało, cho ę cza-
sem obserwowano podobie ı stwa mi ħ dzy dziełami pol-
skimi i włoskimi sztuki roma ı skiej i gotyckiej. W ja-
kim stopniu nale Ň y je zawdzi ħ cza ę obecno Ļ ci w Polsce
pojedynczych artystów lub grup artystów włoskich
— trudno stwierdzi ę .
Sytuacja; zmienia si ħ zasadniczo, jak wiadomo, od
okresu renesansu. Obecno Ļę w Polsce artystów z re-
j o nu j e z ic r lo mb a rd z k ic h s t w ie rd z amy u na s o d
ok. r. 1520. W tym czasie istnieje ju Ň w katedrze wa-
welskiej renesansowe obramienie nagrobka Olbrach-
ta, trwa w pełni budowa nowego Zamku Wawelskiego
i rozpoczyna si ħ wznoszenie Kaplicy Zygmuntow-skiej,
dwóch czołowych zabytków sztoki odrodzenia w
Polsce. Nie arty Ļ ci z (pogranicza włosko-szwajcarskiego
wznosz Ģ wi ħ c pierwsze w Polsce budowle renesansowe
i wykonuj Ģ pierwsze dekoracje omamen-talne w
nowym stylu. Uprzedziły ich warsztaty flo-renckie
Franciszka Włocha i Bartłomieja Berreciego, trwale
osiadłe w ówczesnej stolicy Polski.
Fakt ten miał zasadnicze znaczenie dla cało Ļ ci
obrazu dzialalno Ļ ci artystów włoskach w Polsce w
okresie renesansu. Powstało bowiem w pocz. wie-ku
XVI w stolicy Polski centrum działalno Ļ ci Flo-
rentczyków, licznych i wysoko kwalifikowanych, pro-
mieniuj Ģ ce po roku 1520 poprzez wyjazdy samych
artystów i wpływ ich po Ļ redni na rejon Krakowa,
Kielecczyzny i cz ħĻ ciowo Mazowsza, si ħ gaj Ģ ce swym
oddziaływaniem bezpo Ļ rednio do Wilna. W samym
Krakowie przez cały wiek XVI wzbogaca si ħ ono na-
zwiskami nowych artystów z Florencji, jak np . Santi
Gucciego, a jego tradycje podtrzymuj Ģ arty Ļ ci polscy,
uczniowie Florentczyków.
Istnienie w centrum ówczesnej Polski, w oparciu
o jej stolic ħ , rejonu architektonicznej i rze Ņ biarskiej
działalno Ļ ci Florentczyków i innych artystów od nich
zale Ň nych, miało wielki wpływ na drogi infiltracji
Tessy ı czyków i Komesków do Polski. Podczas gdy
w Austrii, w Czechach i w Niemczech Tessy ı czycy
i Komaskowie, którzy przynie Ļ li tam renesans, swo
bodnie w ħ drowali od jednego miasta do drugiego,
wsz ħ dzie roznosz Ģ c sw Ģ sztuk ħ , w Polsce rejon cen
tralny był w praktyce długi czas dla nich zamkni ħ ty.
Musieli szuka ę dróg -infiltracji do Polski ma uboczu od
Działalno Ļę Tessy ı czyków i Komasków w Polsce
mo Ň e by ę rozpatrywana tylko na ogólniejszym tle
działa1no Ļ ci artystów włoskich w naszym kraju 4 . Artykuł
niniejszy b ħ dzie si ħ starał to tło ogólniejsze akcentowa ę i
w jego obr ħ bie uwypukla ę charakter wła Ļ ciwy
twórczo Ļ ci artystów z rejonu Lugano i Como, na
jeszcze szerszym tle rozwojowym całej sztuki polskiej.
Tessy ı czycy i Komaskowie byli przede wszystkim
architektami i rze Ņ biarzami, rzadziej malarzami. W
ich działalno Ļ ci w Polsce akcent jeszcze
II. S. Brzeg, zamek, brama wjazdowa. (Fot. PIS)
jej centrum, jakby oskrzydlaj Ģ c je i d ĢŇĢ c do zam-
kni ħ cia ze wszystikich stron. Ten proces „oskrzydlenie",
trwaj Ģ cy od ok. r. 1520 do 1580, jest charakterystyczny dla
pocz Ģ tkowej działalno Ļ ci Tessy ı czyków i Komasków w
Polsce.
Pierwsz Ģ dzielnic Ģ , w której pojawili si ħ architekci i
budowniczowie tessy ı scy, był ĺ l Ģ sk. Ostatnie badania
polskie odkrywaj Ģ coraz wi ħ cej nowych aspektów ic h
zjawienia si ħ w zwi Ģ zku z kształtowanie m si ħ sztuki
renesansowej
wrocławskie, jak np. portal zakrystii katedry z roku
1518 (1. 3), portal domu „Pod Złot Ģ Koron Ģ z r. 1528
(il. 4), s Ģ niew Ģ tpliwie zwi Ģ zane z ich pojawieniem
si ħ . Tak Ň e i wtrzesnorenesonsowy typ attyiki Ļ l Ģ skiej
o szczycikach półkolistych lub w kształcie jaskółcze-
go ogona, rozwijaj Ģ cy si ħ na ĺ l Ģ sku po r. 1520, jak
to słusznie sugeruje M. Zlat, winien by ę powi Ģ zany
z wtargni ħ ciem na ĺ l Ģ sk Tessy ı czyków 5 . Jednak do r.
1540 nie posiadamy jeszcze wsparcia tych wysoce
prawdopodobnych 'hipotez ze strony Ņ ródeł archiwal-
1898. Prace polskie, maj Ģ ce charakter materiałowy t nie trak-
tuj Ģ ce o działalno Ļ ci Komasków 1 Tessy ı czyków Jako o zagad-
nieniu ogólniejszym, b ħ d Ģ zacytowane poni Ň ej w niektórych
przypisach, zwłaszcza w cz ħĻ ci słownikowe] niniejszego ar-
tykułu.
W dalszej cz ħĻ ci artykułu pominie si ħ dokumentowanie
przypisami stwierdze ı 1 faktów dotycz Ģ cych Ň yda i dzieł
wspominanych artystów, poniewa Ň odpowiednie przypis y
znajduj Ģ si ħ w cz ħĻ ci słownikowej artykułu.
4 O działalno Ļ ci Komasków i Tessy ı czyków w Polsce Jako
o osobnym zagadnieniu pisali: T. Ma ı kowski, Pochodzenie
osiadłych we Lwowie budowniczych włoskich, Ksi ħ ga
pami Ģ tkowa ku czci Leona Pini ı skieyo, t. II, Lwów 1936,
B. 133— 146; Z. Rewaski, Konieczno Ļę poznania dawnej sztuki
Szwajcarii, „Biuletyn H. S - ", X, 1948. s. 40—55; S. K o-
z a k i e w l c z w artykule cyt. w przypisie 3. Znaczenie tego
problemu doceniali ju Ň przedtem niektórzy badacze, np. W.
L o z l ı s k l , Sztuka lwowska io XVI i XVII wieku, Lwów
na ĺ l Ģ sku.
We
Wrocławiu
pierwsze
nazwiska
artystów
włoskich
(prawdopodobnie
-
tessy ı skich) mamy od ok. r. 1518. Niektóre portale
3 M. Z l a t , Attyka renesansowa
na Ļ l Ģ sku, "Biuletyn H. 8.", XVII, 1955,
s. 4ft—77.
10
869539064.012.png 869539064.013.png 869539064.014.png 869539064.015.png 869539064.016.png 869539064.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin