S. Kozakiewicz- Początek działalności Komasków, Tesseńczyków i Gryzończyków w Polsce. Okres Renesansu TEKST.pdf
(
2116 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
STEFAN KOZAKIEWICZ
POCZ
ġ
TEK DZIAŁALNO
ĺ
CI KOMASKÓW, TESSY
İ
CZYKÓW I
GRYZO
İ
CZYKÓW W POLSCE — OKRES RENESANSU (1520—1580)
Włoski badacz historii i historii kultury G. Mer-
zerio w swym fundamentalnym dziele o Komaskach
wydanym w n. 1893, tak charakteryzuje pograniczny
rejon włosko-szwejcarski, od wieków b
ħ
d
Ģ
cy ojczyzn
Ģ
licznych artystów, których ekspansja ogarn
ħ
ła niema l
Ļ
wiat cały:
„Terytorium artystyczne Como, wskutek okolicz-
no
Ļ
ci jawnie wynikaj
Ģ
cych z faktów, ró
Ň
ni si
ħ
w nie-
których punktach od terytorium ko
Ļ
cielnego ii admini-
stracyjnego. Ono bowiem, ukształtowane samo z sie-
bie, składa si
ħ
w szczególno
Ļ
ci z rejonów trzech jezior,
z 'którymi ł
Ģ
cz
Ģ
si
ħ
pokryte zieleni
Ģ
rozszerzaj
Ģ
ce si
ħ
równiny; kr
ħ
te doliny biegn
Ģ
ce w serce gór; i góry
nierównej wysoko
Ļ
ci wznosz
Ģ
ce sa
ħ
wysoko, z rozsia-
nymi tu
i
ówdzie na stokach wioskami o
Ň
ywotnej lud-
no
Ļ
ci; krótko mówi
Ģ
c, terytorium to obejmuje prawie
cał
Ģ
prowincj
ħ
Como; kilka skrawków prowincji me-
dila
ı
skieji; oba brzegi Addy, powy
Ň
ej i poni
Ň
ej starego
Lario; skrawek prowincji Nowaa-y, który do r. 1735
nale
Ň
ał do ksfiejstwa mediola
ı
skiego; wreszcie doln
Ģ
Valltellin
ħ
i kanton teesy
ı
ski a
Ň
po Monte Ceneri
stanowi
Ģ
cy kontynuacj
ħ
ziemi kome
ı
skiej, (teren, któ-
rego airty
Ļ
ci prawie zawsze kształcili si
ħ
wspólnie i
prawie zawsze prowadzili wspólne
Ň
ycie z artystami
rejonu Comno
1
.
Do tak opisanego przez starego badacza „terytorium
artystycznego" mo
Ň
na doda
ę
jeszcze pomdini
ħ
t
Ģ
przez
niego V«Be Mesolcina, przylegaj
Ģ
c
Ģ
od wschodu do
Tessynu, lecz edmfintstnacyjinie nale
ŇĢ
c
Ģ
do kantonu
Gryzonii (Graubunden). I uzupełni
ę
go, dla uzyskania
peinii 'obrazu, oałe
ŇĢ
c
Ģ
równie
Ň
do kantonu gryzo
ı
skiego
dolin
Ģ
Bnigaidynu Górnego i Dolnego (M. 1). Doda
ę
trzeba,
Ň
e do prowincji Como w jeg gractiicaiah z ko
ı
ca
w. XIX nale
Ň
ała równie
Ň
obecna prowincja Yarese.
Trzy wsfpiomniane przez Merzaria (jeziora to Lago
Maggiore (rzymskie Verbamu5 Lacuis, st
Ģ
d druga nazwa
włoska: Verbano), Lago di Lugano (Ceresius Lacus, st
Ģ
d
Ceresio) i Lago di Como (Larius Dacus, st
Ģ
d Lario).
Inne jeziora alpejskie północnowtoskie, Lago d'Isea i
Lago di Garda, le
ŇĢ
wiec poza naszym
Ļ
cisłym
obszarem artystycznym. Nie tylko zreszt
Ģ
z tego wzgl
ħ
du
nie stanowi on geograficzne odr
ħ
bnej ca-ło
Ļ
cii, b
ħ
d
Ģ
c
jedynie
wycinkiem
alpejskiego,
włosko--szwajcarskiego
rejonu jezior.
Nie był on i obecnie tak
Ň
e nie jest jednolity pod
wzgl
ħ
dem administracyjnym. W pocz. w. XVI zwi
Ģ
zek
szwajcarski przył
Ģ
czył do siebie południow
Ģ
cz
ħĻę
obecnego
kantonu tessy
ı
skiego z Lugano, Mendrisio i Lo-carno
(północna nale
Ň
ała do
ı
ju
Ň
od w. XV), a zwi
Ģ
zek
gryzo
ı
ski do nale
ŇĢ
cej do niego Engadyny —
Valbelliln
ħ
i rejon Chiavenny. Do ksi
ħ
stwa. mediola
ı
skiego
nale
Ň
ały od tego czasu tylko obecne prowincje Como i
Viarese. Dopiero w r. 1797 Valltelina powróciła do
Lombardi, tworz
Ģ
c z czasem, obecn
Ģ
prowincj
ħ
Sondrio.
W r. 1803 zwi
Ģ
zek gryzo
ı
ski przył
Ģ
czył si
ħ
do repuliki
szwajcarskiej jako osobny kanton; inny kanton tworzył
rejon Tessynu.
Rejon taki, jak go okre
Ļ
lił Merzario, z przynale
Ň
n
Ģ
mu Valle Mesolcina, zamieszkały był i jest całkowicie
przez ludno
Ļę
wiosk
Ģ
. Lecz dolinie Engadynu zamiesz-
kuje ludno
Ļę
pochodzenia reto-romia
ı
skiego. Tak wi
ħ
c i pod
wzgl
ħ
dem narodowo
Ļ
ciowym wydzielony przez nas
obszar nie stanowi jednolitej cało
Ļ
ci. Pod wzgl
ħ
dem
przynale
Ň
no
Ļ
ci narodorwo
Ļ
ciowej Włochów tessy
ı
skich i
gryzo
ı
skich, jak równie
Ň
i reto-roma
ı
skiej ludno
Ļ
ci
Engadytny w Gryzonii, nie ma powodu zreszt
Ģ
uwa
Ň
a
ę
za Szwajcarów; niesłuszne jest wi
ħ
c wyodr
ħ
bnianie
pod tym wzgl
ħ
dem np. Tessy
ı
czyków od Włochów.
Obszar, o którym mowai, jaiko obszar odr
ħ
bny, sta-
nowi
Ģ
cy cało
Ļę
jednolit
Ģ
, ka
Ň
e nam traktowa
ę
geografia
artystyczna. Geografia artystyczna o swoistej za-
1
O. Me rz ario, /
Maestri Comacini. Storia artistica di
milte duecento annt (600—1800),
I—II, Milano 1B93, t. 1,8.23.
3
ty
Ļ
ci z całego tego kraju pochodz
Ģ
cy wywodzili si
ħ
nie tyle z tych miast i miasteczek, co z małych wiosek
i osad, rozsianych nad brzegami jezior i w dolinach,
dziel
Ģ
cych masywy górskie, zbiegaj
Ģ
cych si
ħ
ku jezio-
rom. Typowe to dla całego obszaru jezior alpejskich
wioski i osady, na niewielkiej tylko przestrzeni bez-
po
Ļ
rednio nad jeziorem (ii. 2) lub na stokach górskich
malowniczo grupuj
Ģ
ce murowaine domy, cz
ħ
sto jedno-
Iub dwupi
ħ
trowe, z wystrzelał}
Ģ
c
Ģ
ponad grup
ħ
domów
wie
ŇĢ
parafialnego ko
Ļ
ciółka.
Przyczyny, dla których omawiamy rejon stał si
ħ
re-
zerwuarem dostarczaj
Ģ
cym artystów dla Włoch i in-
nych krajów, nde zostały jeszcze dostatecznie zbadane.
Fakt,
Ň
e to okolicie ubogie, prawie bez ziemi ornej, ska-
zuj
Ģ
ce wi
ħ
kszo
Ļę
ludno
Ļ
ci m
ħ
skiej ma emigracj
ħ
, tłu-
maczy nam tylko przyczyny tej emigracji, ale nie tłu-
maczy nam, czemu .przybrała ona charakter emigracji
artystycznej. By
ę
mo
Ň
e poło
Ň
enie centralne rejonu, no
pograniczu Włoch i Szwajcara, w s
Ģ
siedztwie Francji;
sadzie wyboru: nie ze wzgl
ħ
du na odr
ħ
bno
Ļę
sztuki
obszaru — który i z tego punktu widzenia stanowi
cz
ħĻę
wi
ħ
kszego rejc-niu — ale ze wzgl
ħ
du na fa-kt na-
gminnego dla tego terenu i trwaj
Ģ
cego przez wieki
zjawiska masowego kształcenia si
ħ
wi
ħ
kszo
Ļ
ci miesz-
ka
ı
ców na artystów i rzemie
Ļ
lników artystycznych i
nieprzerwanie trwaj
Ģ
cej ich emigracji do innych
prowincji Włoch i do innych krajów. W tym rejonie
nieraz mała wiosk
ħ
przez setki lat wydawała całe na-
st
ħ
puj
Ģ
ce po sobie generacje artystyczne, podczas gdy
inne prowincje Włoch czy Szwajcarii, a. nawet pozostałe
rejony Lombardii nie odznaczały si
ħ
ju
Ň
tymi wła
Ļ
-
ciwo
Ļ
ciami. Dlatego te
Ň
problem artystów pochodz
Ģ
-
cych z tego terenu stanowi zagadnienie odr
ħ
bne w hi-
storii sztuka nie tylko Italii, ale i innych krajów
.
Mamy na. tym terenie i wi
ħ
ksze miasta, jak Como.
Sondrio, Lugamo, Locarno. Mamy mniejsze miasta i
miasteczka, jatk Mendrisio w rejoniie jeziorna Lugano,
jak Menaggio i Bellagio nad jeziorem Como. Lecz ar-
2
Poza cytowan
Ģ
w przypisie 1 ksi
ĢŇ
k
Ģ
Merzarla. nast
ħ
-
pu j
Ģ
ce pr a ce t r akt u j
Ģ
t en pr o ble m o gó lnie lu b bad a j
Ģ
RO
z
punktu widzenia pochodzenia artystów z terenu pogranicznego
wlo sko-szwajcar skiego: O. Blanchi,
Gti artisti ttd-nesi.
Lusaiio 1900; A. Bono ls,
Razsadnik iskusstwa (Pe-piniere
d'art. Lut/ano et sea enrirons),
„Staryje Gody. 1903,
B
.
175—202; to
samo po włosku w tłum. L. Slmona pt. A. Be-n o t s, Lligano e
dintorni, un semenzaio di artisti. Gti arti
s t i t i c i n e s i i n R u s s i a ,
G e n t l l i n o 1 9 1 3 ; P . D e r n a s c o n i ,
L e
maestranze ticinesi nella
storia deWarte,
Lugano 1926; L. 3 1-mona,
Artisti delia Svtaze.ra
itałiana... Parte I-A, Gli artistt del borgo di Agno.
Zurlgo 1931;
M. G u 1 d 1.
Dizionario degli
.
artinti ticinesi.
Roma 1932; L.
S l m o n a .
Artisti ed antiche f amiplie d elta Cołlina 4' Oro.
Luga no 1 935 ; U. Do iut l,
Brcve storia di artistt ticinesi,
Bellinzona 1936; P. C h l e s a ,
L'attivita artistica drlle
popnlaziont ticinesi e U suo valore storico,
Zurtgo l». d.; L.
B r e n t a n i ,
Antichi maestri d'arte e di sciiola delie terre
ticinesi.
I—IV. Ł. S lmo na,
Lugano e dintonit un semenzaio
d'artisti.
..Bolletlno stortro delia Svizzera Itallana". 1944. nr 4, 1
1945. nr 1 oraz odb.; R. V 1-s h l, „Palladlo" IV, 19. s. 115—
117.
Problemem działalno
Ļ
ci Komasków 1 Tessy
ı
czyków 1 Jego
opracowaniem od strony naukowej zajmuje si
ħ
obecnie To-
warzystwo Archeologiczne w Como (Socleta Archeologica Co-
mens
ħ
) z Inicjatywy swego prezesa, prof. dra Aristlde Cal-
derinl. i profesora Uniwersytetu w Pawii, dra Edoardo Ars-
lana. W r. 1956 Towarzystwo zorganizowało pierwsz
Ģ
konfe-
rencje po
Ļ
wi
ħ
con
Ģ
temu zagadnieniu w Varennle nad Je-
ziorem Como. W dniach 3—9 czerwca 1957 r. odbyta si
ħ
w Va-
rennie druga konferencja naukowa po
Ļ
wiecona działalno
Ļ
ci
Komasków i Tessy
ı
czyków we Włoszech I w Innych krajach
europejskich od ok. r. 1400 do ok. r. 1520; dla niektórych
krajów europejskich ostatnia data została przekroczona, si
ħ
-
gaj
Ģ
c do ko
ı
ca w. XVI. Na konferencji w r. 1957 zostały wy-
głoszone nast
ħ
puj
Ģ
ce referaty: dr L. M a 11 e
L'arte dei laghi in
Piemonte net secolo XV;
dr E. Gavazza
Ricerche sull'attiivita
dei GaggU\j architetti a Genora;
dr R. Bren-z o ni
1
M aestri Panthei lapictdi e architetti verone.ii. oriundt
del Ceresio;
prof. o. G. Z o r
z
i
Architetti e scul-tori. dei
laghi di Lugano e
Como in
Vicenza nel secolo XV;
pro f. G.
M a r i a c h er
Nuori contributi suWattirita di acultori
lombardi
—
caronesi e comaschi
—
del primo '500 a
Vcn ezia e n el te rrit orio pr os simo;
dr C. S o meda De
Marca
Architetti e lapicidi lombardi in Friuli nel se-
mlo X V;
pr o f. N. Ra s mo
A le ssi o L ongf ti e A ntonio M e-
daglia neWarte rinascimcntale trentina;
dr L. B e r t a l l n l
Arte e arttsti del Lario e del Ceresio e loro attivit& nel ter-
ritorio di Pisa, Lucca e Massa;
prof. o. M o r l s a n l Con-
siderazioni su T omaso e Gtovan Francesco Malvlto;
pro f.
8. B o t t a r i
Scultori
di
origtne lombardu in Stcilia
—
Anto-
netto Fleri;
prof. M. M e l l
Ł'apporto degli architetti co-
maschi nella sriluppo deWarchitettura del 400 in Palermo;
p r of. M.
E. G om ez M o r e n o Los
e s c u lt o re s de Co mo , Lu
gano y su
region en E spana;
dr M. Ro
Ģ
uea
Deiiz archi-tectes
lombard* dans le Haut Dauphini vers 1500:
dr E. O u l-d a n
Die ernten italicnisclien Bauhandwerker
i«
Deiitschland zu
Beginn der Neuzcit;
dr R. Wagner R i e g e r
Die Aus-
strahlungen der Komoakenkunst nach Ungarn, Bóhmen und
iiste rr eich in X V u nd X VI , Ja hrh unde rt;
p r o f. dr W. Ł a-
z a r I o w
L e o p e r
ħ
d i P i
ħ
t r o A n t o n i o S o l a r t i n R u s s i a
e i rap por ti art isti ci itato- ru ssi n el ta rdo Cuatt roc ento;
8. K o z a k 1 e
w
1 c z
L'attivitd degli architetti e lapicidi
comaschi e lugancsi in Polonia negli anni 1520—1580.
Reasu-
muj
Ģ
cy referat wygłosił prof. dr E. A r s 1 a n
Consideraziont
suWarte dei laghi.
Wszystkie te referaty, stanowi
Ģ
ce pierwszy
tak obszerny 1 udokumentowany materiał do działalno
Ļ
ci
Komosków i Tossyóczyków w Europie w w. XV—XVI. zo-
stały opublikowane ostatnio w wydawnictwie „Arte e artisti
del laghl lombardi'. SocleU Archeologica Comenae, Como 1959.
Wspomniany referat polski, uzupełniony wprowadzaj
Ģ
cym
wst
ħ
pem, jest powtórzony w niniejszym artykule.
O konferencji w Varennie, por. tak
Ň
e E. G u 1 d a n,
Werke und
Wandcrwege der Maestri Comacini 1400
—
1520,
,.Das MUn-ster",
X. 1957, Heft 9,-10, s. 371—374. oraz tego
Ň
Ausstrahlun-gen der
Comasken-Kunst in Europa,
„tlsterrelchische Zelt-schrlft fUr
Kunst und Denkmalpflege". XII. 1958. Heft 1/2. s. 9^—13; L.
Slmona.
Not
ħ
sut secondo cotwegno di atoria deWarte a
Varenna.
„II Cantonetto", Lugano, V, 1957, nr 2. sierpie
ı
, s.
36—39.
Niektóre ze wspomnianych referatów dotyczyły zagadnie-
nia działalno
Ļ
ci Komasków l Tessy
ı
czyków w krajach euro-
pejskich poza Włochami. W tym zakresie por. tak
Ň
e, je
Ļ
li
chodzi o Niemcy. A. M. Z e n d r a l l l , GraubiiTider
Bau-meister und
Stukkatoreti in deutschen Landen zur Barock-
u n d R o k o k o z e t t .
Z u r t c h 1 9 3 0 ; o C z e c h y , K . C h y t i l .
M a e s t r i
tuganesi in Boemia nel
secolo XVI, L'I talia e Varte straniera,
Roma 1922; je
Ļ
li chodzi o
Rosj
ħ
. cyt. wy
Ň
ej prace A. BenoLs. Prace polskie na ten
temat b
ħ
d
Ģ
podane dalej.
Niemiec i krajów naddunajskich, odegrało tu sw
Ģ
rol
ħ
w chwili, gdy na przełamie I i II tysi
Ģ
clecia rozpoczy-
nała si
ħ
poza Alpami o
Ň
ywiona działalno
Ļę
artystycz-
na. Ale wiemy,
Ň
e tradycje artystycznego kształcenia
były tu jeszcze starsze, si
ħ
gaj
Ģ
ce jpołowy I tysi
Ģ
clecia
n.e. W ka
Ň
dym razie w pó
Ņ
nym
Ļ
redniowieczu emigra-
cja artystów z tych okolic obj
ħ
ta kilka krajów euro-
pejskich poza Itali
Ģ
, a w okresie od w. XVI do poł.
w. XIX prze
Ň
ywa rozkwit swego oddziaływania na cał
Ģ
Europ
ħ
. W w. XIX, z chwil
Ģ
coraz liczniejszego na-
rastania kadr fachowych artystów narodowych w
wielu krajach europejskich, arty
Ļ
ci z rejonu jezior pół-
nocnowłoskich przechodz
Ģ
do Azji — Indiii, Chin,
Japonii; rozszerzaj
Ģ
działalno
Ļę
w Ameryce, gdzie po-
jawili si
ħ
'ju
Ň
w w. XVI; si
ħ
gaj
Ģ
do Afryki i Australii.
Ci
Ģ
gle wa
Ň
n
Ģ
rol
ħ
odgrywaj
Ģ
w samych Włoszech. Ich
ekspansja jako zjawisko masowe zamiera dopiero na
pocz. w. XX.
W ci
Ģ
gu swej wielowiekowej działalno
Ļ
ci arty
Ļ
ci,
o których mowa, specjalizowali si
ħ
.przede wszystkim
w architekturze i rze
Ņ
bie; ale byli w
Ļ
ród nich i ma
larze. Nazwa
ę
ich. wszystkich artystami byłoby zresz
t
Ģ
du
ŇĢ
przesad
Ģ
. Wielu z nioh bowiem to pro
Ļ
ci rze
mie
Ļ
lnicy, majstrowie murarscy, kamieniarze, zwykli
murarze.
Masowe kształcenie si
ħ
, ludno
Ļ
ci meskiej na artystów
i rzemie
Ļ
lników artystycznych i ich emigracja nie z
równym nasileniem wyst
ħ
puje na omawianym obsza
rze: niektóre okolice odgrywały w tym zakresie rol
ħ
wa
Ň
niejsz
Ģ
, inne mniej wa
Ň
n
Ģ
.
Najwa
Ň
niejszym o
Ļ
rodkiem dla całego obszaru był
rejon jeziora Lugano, w wi
ħ
kszej cz
ħĻ
ci nale
ŇĢ
cy ad-
ministracyjnie do Szwajcarii, w mniejseej do Włoch.
Tu niemal ka
Ň
da wioska wydala w ci
Ģ
gu wieków setki
emtystów i rzemie
Ļ
lników artystycznych. Trudno
wymienia
ę
wszystkie nazwiska rodzin artystycznych i
poszczególnych, twórców; ograniczymy si
ħ
do postaci
najsłynniejszych lub bardziej z Polsk
Ģ
zwi
Ģ
zanych, aby
przykładami, czerpanymi głównie z w. XVI—XIX,
udokumentowa
ę
niezwykło
Ļę
i zasi
ħ
g zjawiska, o którym
tu mowa. Samo Lugano było m, in, ojczyzn
Ģ
Giovaniego
Trevano. Kilka miejscowo
Ļ
ci poło
Ň
onych na pd. od
Lugano po obu stronach jeziora mo
Ň
e poszczyci
ę
si
ħ
najsłynniejszymi nazwiskami). S
Ģ
to: Caro-ne ojczyzna
Antonia d Pietra Lombardich; Melide, sk
Ģ
d, pochodził
Domenico Fontanna; Bissome, miejsce rodzinne Carla i
Stefana Maderna, Francesca Borromi-niego, rodzin
architektów Gagginich i Tencala; Marog-gia, gdzie urodził
si
ħ
Baldassarre Longhema i sk
Ģ
d pochodziła rodzina
rze
Ņ
biarzy Rodarich; Campione, ojczyzna sławnych Maestri
Campionesi, najwybitniejszych architektów i rze
Ņ
biarzy
lombardzkiego Trecenta. Na pd.-zach. od Lugano w
rejonie wzgórz zwanym Collina d"Oro poło
Ň
one s
Ģ
miejscowo
Ļ
ci Pambia, Bigogno i Mon-tagnola, ojczyzna
rodziny architektonicznej Poncini działaj
Ģ
cej w XVII—
XVIII w. w Polsce i na W
ħ
grzech
oraz wybitnego przedstawiciela klasycyzmu w Rosji,
Domenica Giliardi. W promieniu kilku km otaczaj
Ģ
Lu-
gano od zach., pn. i wsch. inne miejscowo
Ļ
ci znane jako
gniazda artystyczne: Agno {ojczyzna rodzin architektów
Boffa i Rusca), Curio, Muzano, Astano (sk
Ģ
d pochodz
Ģ
architekci rosyjskiego baroku Tresini), Aranno,
Massagno, Manna, Lamone, Arosio, Bedano, Tesserete
(ojczyzna wybitnego architekta kLasycyzmu włoskiego
Luigi Canonica), Pregassona i Gandiria. Równie
Ň
i s
Ģ
-
siedatwo północno-wschodniego ramienia jeziora Lu-
gano, poło
Ň
onego ju
Ň
na terytorium Włoch, g
ħ
sto obsiane
jest gniazdami innych rodzin artystycznych. Na
brzegu północnym i w przytykaj
Ģ
cej do niego dolinie
Valsolda le
ŇĢ
: Albogasio (sk
Ģ
d pochodzi rodzina dzia-
łaj
Ģ
cych w Polsce Affajtów), Castello Valsolda (miej-ce
urodzenia Domenica Merlini), San Mermete, Puria
(ojczyzna Pellegrina Tibaildi), Dratno, Cressogno i Cima.
Z Valsoldy pochodziła te
Ň
gał
ĢŅ
działaj
Ģ
cych w Polsce
Fontanów, Ceronich i Papracców. Na południowym brzegu
ramienia jeziora po stronie włoskiej le
ŇĢ
: Oste-no (sk
Ģ
d
pochodził Andrea Bregno), Claino, a w dolinie Val
Intelvi Verna, Scaria (gniazdo rodziny Carlo-nich), Lai'na
i Pellio. Wreszcie, by zamkn
Ģę
obraz rejonu jeziora
Lugano, trzeba doł
Ģ
czy
ę
okolice le
ŇĢ
ce na południe od
niego. Zwart
Ģ
grup
ħ
gniazd artystycznych mamy tu z
jednej strony w obr
ħ
bie najbardziej po-łudniowej cz
ħĻ
ci
kantonu tessy
ı
skiego wokół Mendri-sio (sk
Ģ
d (pochodził
rosyjski malarz klasycysta Bruni); s
Ģ
to miejscowo
Ļ
ci:
Melano, Muggio, Castel S. Pietro, Morbio, Valcallo,
Chiasso (ojczyzna Baltazara Fonta-ny), Coldrerio
(miejsce pochodzenia Pier Francesca Moda), Stabio,
Ligornetto, Brusino Arsizio. Kilka miejscowo
Ļ
ci le
Ň
y na
południe od jeziora Lugano na obszarze włoskiej
prowincji Varese: Clivio, Viggiu, Porto-Ceresio, Cuasso,
Bnusimpiano.
W porównaniu z rejonem Lugano rejon jeziora Como ma
mniejsze znaczenie. Trzeba jednak stwierdzi
ę
,
Ň
e
niektóre wspomniane miejscowo
Ļ
ci w okolicy Mendri-
sio le
ŇĢ
bli
Ň
ej jeziora Como ni
Ň
jeziora Lugano. Główne
gniazda artystyczne rejonu Como s
Ģ
poło
Ň
one nad
samym jeziorem. Z samego Como pochodzili np. pierwsi
architekci jezuiccy w Polsce, Brizio. i Bernardom.
innymi wa
Ň
nymi miejscowo
Ļ
ciami s
Ģ
tu: Moltrasio,
Brienno, Ossuccio, Menaggio, Gravedona, Bellano, Bel-
lagio, Lecco, Lezzeno i Torno.
Rejon Lago Maggiore grupuje gniazda artystyczne
głównie w swej północnej cz
ħĻ
ci; wymieniane s
Ģ
:
przedmie
Ļ
cie Locamo Muralto, Ascona i Luino (ojczyz-
na Bernardina Luini).
W dolinie Valtelliny głównymi miejscowo
Ļ
ciami,
sk
Ģ
d wywodz
Ģ
si
ħ
rodziny artystyczne, były: Morbeg-
no, Caspano, Fusine, Soodrio i Ponte in Valtellina. W
Velle Mesolcina, zamieszkałej przez Włochów cz
ħĻ
ci
szwajcarskiego kantonu gryzo
ı
skiego, podobnie wy-
mieni
ę
mo
Ň
na: San Vittore, Roveredo, Soazza i Mesoc-
co.
głównie małe osady i wioski, a nie miasta; dotyczy to
zwłaszcza Valle Leventina i okolic Bergamo.
Niektóre problemy zwi
Ģ
zane z działalno
Ļ
ci
Ģ
arty-
stów i rzemie
Ļ
lndików artystycznych pochodz
Ģ
cych z
pogranicza włosko-szwajcarskiego b
ħ
d
Ģ
omówione w
przekroju faktów polskich, w zako
ı
czeniu niniejszego
artykułu. Tu uwypuklimy tylko najogólniejsze spo
Ļ
ród
nich. W swych ojczystych okolicach ci arty
Ļ
ci i rze-
mie
Ļ
lnicy mieli bardzo nikłe mo
Ň
liwo
Ļ
ci kształcenia si
ħ
,
pracy i zatrudnienia: kraj był ubogi, o stosunkowo
skromnych tradycjach artystycznych, o niezbyt o
Ň
y-
wionym ruchu budowlanym. St
Ģ
d wczesna emigracja
z miasteczek i wiosek rodzinnych jest tu zjawiskiem
nagminnym. Wiele przykładów — z których zacyto-
wałem W innym artykule dwa z Polski w. XVIII: Pawła
Fontany i Dominika Merliniego
3
— wskazuje na to,
Ň
e
wi
ħ
kszo
Ļę
m
ħŇ
czyzn szła na w
ħ
drówk
ħ
w poszukiwaniu
pracy ju
Ň
nawet przed pi
ħ
tnastym rokiem
Ň
ycia.
Kształcili, si
ħ
oni przewa
Ň
nie praktycznie, głównie w
wa
Ň
niejszych centrach artystycznych, jakie napotykali
na swej drodze. A wi
ħ
c przede wszystkim w centralnej
Lombardii: przez Mediolan wiodła droga prawie ich
wszystkich Zarówno tych, którzy jak Carlo Ma-derna,
Domenico Fontana i Francesco Borrominii, szli dalej na
południe, do Rzymu i innych prowincji włoskach, jak i
tych, którzy kierowali si
ħ
na zachód ku Piemontowi i
czasem jeszcze dalej, do Francja i Hiszpanii, jak wreszcie
i tych, którzy szli na wschód i których wschodnia
Lombardia i prowincja wenecka b
Ģ
d
Ņ
wsysała, jak
Baldassara Longhene, b
Ģ
d
Ņ
te
Ň
była dla nich punktem
etapowym, w drodze na Bałkany, do krajów
naddunajskich, Niemiec, Skandynawii, Czech, Polski i
Rosji. Ze swych w
ħ
drówek b
Ģ
d
Ņ
wracali na staro
Ļę
do
rodzinnych okolic, b
Ģ
d
Ņ
pozostawali na stałe tam, gdzie
ostatecznie dotarli. Wi
ħ
zy ze sw
Ģ
ojczyzn
Ģ
starali si
ħ
zawsze podtrzymywa
ę
.
Wszystkich tych artystów charakteryzował przeci
ħ
tny
ni
Ň
szy poziom twórczo
Ļ
ci, ni
Ň
artystów z innych
prowincji Włoch. Wynikało to z faktu, ze p
ħ
d do sztu-
ki i zwi
Ģ
zanych z ni
Ģ
rzemiosł miał tu charakter zja-
wiska masowego. Bod
Ņ
cem był zwyczaj, miejscowa
tradycja, a nie zdolno
Ļ
ci i powołanie do zawodu.
W
Ļ
ród artystów pochodz
Ģ
cych z omawianego obszaru
byli i twórcy genialni, było wiele nieprzeci
ħ
tnych jed-
nostek, ale zarazem wi
ħ
cej niz gdziekolwiek indziej
było artystów
Ļ
rednich i. o niewie1kich zdolno
Ļ
ciach, a
jeszcze wi
ħ
cej prostych rzemie
Ļ
lników. To, co było
dziełem tych ostatnich, obna
Ň
ało oczywi
Ļ
cie przeci
ħ
tny
poziom twórczo
Ļ
ci ich wszystkich.
Z tych to wzgl
ħ
dów, a i dlatego,
Ň
e mieli wykształ-
cenie nabyte głównie przez praktyk
ħ
, nie
obci
ĢŇ
one
szkoln
Ģ
rutyn
Ģ
, arty
Ļ
ci i rzemie
Ļ
lnicy, o (których, tu
mowa, bardziej ni
Ň
inni byli podatna na wpływy
Ļ
ro-
3
S. Kozakiewicz,
Valsolda i architekci z niej po-
chodz
Ģ
cy
to
Polsce,
„Biu let yn Histor ii S ztuki", DC, 1947,
s. 320.
11.
3. Wrocław, katedra, portal do zakrystii.
II. 4.
Nieistniej
Ģ
cy portal
domu „Pod Złot
Ģ
Koron
Ģ
" we Wrocławiu. Sztych.
Od wszystkich wymienionych dotychczas terenów
wyodr
ħ
bniła si
ħ
narodowo
Ļ
ciowo diodina Engadynu,
cz
ħĻę
kantonu Gryzonia zamieszkała przez ludno
Ļę
re-to-
roma
ı
sk
Ģ
. Gniazdami artystycznymi s
Ģ
tu np. Chia-munt,
Plur, Fetan i Sent (sk
Ģ
d pochodził Wawrzyniec Senes). .
Typowym dla całego obszaru zjawiskiem jest fakt
wyst
ħ
powania rodzin o tym samym nazwisku w ró
Ň
-
nych jego punktach, w wyniku powstawania rozgał
ħ
-
zie
ı
; np rodzina Quadro wyst
ħ
puje w Valtellirne i koło
Lugano, Fontanów — w Valsoldzie a na pd. od Lu-gano.
W rejonach przygranicznych Obszaru artystycznego
Ļ
ci
Ļ
lejszego na pograniczu Włoch i Szwajcari, który
okre
Ļ
lili
Ļ
my -wy
Ň
ej, wyst
ħ
puje równie
Ň
wi
ħ
ksze ni
Ň
w
innych okolicach Wioch nasilenie miejscowo
Ļ
ci, z któ-
rych wywodz
Ģ
si
ħ
rodziny artystyczne, z t
Ģ
sam
Ģ
cha-
ralkterystyczn
Ģ
dla głównego obszaru cech
Ģ
, i
Ň
s
Ģ
to
dowiska, w którym przebywała dłu
Ň
ej, bardziej w nie
wrastali i łatwiej ulegali oddziaływaniu swych zlece-
niodawców.
I wreszcie sprawa wła
Ļ
ciwej dla nich nazwy. Wskazane
wy
Ň
ej ró
Ň
nice aidministracyjno-pa
ı
stwowe i czys-to
administracyjnego podziału Włoch i Szwajcarii, a po
cz
ħĻ
ci i ró
Ň
nice narodowo
Ļ
ciowe sprawiły,
Ň
e brak jest,
przy całej jednolito
Ļ
ci zjawiska, odpowiedniego terminu na
jednoznaczne okre
Ļ
lenie wszystkich artystów i
rzemie
Ļ
lników artystycznych pochodz
Ģ
cych z
omawianego obszaru. U
Ň
ycie terminu „Komaskowie" na
ich oznaczenie mo
Ň
e by
ę
wła
Ļ
ciwe w odniesieniu do
okresu do pocz. w. XVI, gdy Tessyn i Gryzonia nie
nale
Ň
ały do Szwajcarii, a Como było głównym miastem
rejonu. Pó
Ņ
niej — a wi
ħ
c wła
Ļ
nie w okresie, gdy arty
Ļ
ci i
rzemie
Ļ
lnicy z tego obszaru rozpoczynaj
Ģ
i
rozwijaj
Ģ
sw
Ģ
działalno
Ļę
w Polsce — sprawa odpo-
wiedniej nazwy dla nich komplikuje si
ħ
.
Zwi
Ģ
zki polityczne, administracyjne, ko
Ļ
cielne i
kulturalno-artystyczne obszairu, który przeszedł do
Szwajcarii, z Como i jego (prowincj
Ģ
osłabiaj
Ģ
si
ħ
lub
zanikaj
Ģ
. Główne skupisko gniazd artystycznych znaj-
duje si
ħ
teraz nile wokół Como, ale wokół Lugano;
wi
ħ
ksza cz
ħĻę
tych gniazd mie
Ļ
ci si
ħ
od pocz. w. XVI
(a wi
ħ
c w okresie najwi
ħ
kszej ekspansji artystów z
tych terenów na Europ
ħ
) na terytorium szwajcarskiego
kantonu Tessynu, a nie prowincji Como. Como nie jest
dla tych obszarów promieniuj
Ģ
cym. centrum -arty-
stycznym, co najwy
Ň
ej punktem etapowym na ich dro-
dze do Mediolanu. Tak wi
ħ
c nie mo
Ň
na nazw
Ģ
Koma-
sków obejmowa
ę
od pocz. w. XVI aintystów i rzemiesl-
ników sawajcarskiego Tessynu, wła
Ļ
ciwsze jest pozo-
9
stanie przy nazwie Tessy
ı
czyków. Nazw
Ģ
Gryzo
ı
czy-
ków nale
Ň
ałoby okre
Ļ
la
ę
mieszka
ı
ców Gryzoni! w jej
dawnych granicach, a wi
ħ
c zarówno obecnego kantonu
Gryzonii z wiosk
Ģ
Valle Mesolcina i reto-roma
ı
sk
Ģ
dolin
Ģ
Engadynu, jak i włoskiej Vattelliny. Trudno
zrobi
ę
inaczej, cho
ę
Vaille Mesolcina ci
ĢŇ
yła kultural-
nie do Tessynu, a Vattellina do Como. Talk wi
ħ
c nazwa
Komasków pozostałaby dla mieszka
ı
ców obecnych
prowincji Como i Varese.
Takie wyró
Ň
nianie grup Tessy
ı
czyków, Gryzo
ı
-
czyków i Komasków istniało ju
Ň
zreszt
Ģ
w polskiej li-
teraturze oaulkowej. W tyoh rozwazaniach chodzi raczej
o przeciwstawienie si
ħ
nadawaniu zbyt wielkiej
zawarto
Ļ
ci poj
ħ
ciowej terminowi „Komasków". Zasada
wyboru terminów musiała si
ħ
w tym wypadku do-
stosowa
ę
do specyficznego charakteru całego zjawiska:
wa
Ň
ne tu jest przede wszystkim pochodzenie z danego
obszaru geograficznego, nie wykształcenie w zakresie
sztuki i oblicze artystyczne; te ostatnie czynniki nie
wywodziły si
ħ
z ojczyzny Tessy
ı
czyków, Komas-ków i
Gryzo
ı
czyków, ale 'kształtowały si
ħ
w miar
ħ
ich
studiów, praktyki i działalno
Ļ
ci w innych prowincjach
Włoch i poza Itali
Ģ
.
W nauce włoskiej była przez długi czas popularna
nazwa „maeatri comacini"; u
Ň
yt jej w tytule swej
ksi
ĢŇ
ki Merzario. Ale obecnie coraz cz
ħĻ
ciej, z podob-
nych wzgl
ħ
dów jak przytoczone wy
Ň
ej, rezygnuje si
ħ
we Włoszech z jej stosowanial Poza terminami „Lu-
ganesi" (co odpowiada Tessy
ı
czykom), „Comaschi" i
„Grigioni", u
Ň
ywa si
ħ
czasem okre
Ļ
le
ı
„artisti dei laghi"
(arty
Ļ
ci z rejonu jezior, sc. północno-włoskich) lub
„artisti dal Lario e Ceresio" (arty
Ļ
ci z rejonu jezior
Lario i Ceresio). Terminy takie z oczywistych wzgl
ħ
-
dów nie mogłyby znale
Ņę
zastosowania w j
ħ
zyku pol-
skim.
bardziej jednostronnie przenosi si
ħ
w kierunku archi-
tektury i budownictwa; rze
Ņ
biarzy jest mało, malarze
nale
ŇĢ
do rzadko
Ļ
ci.
Jak wiado mo, o działalno
Ļ
ci artystów włoskich
w Polsce przed r. 1500 wie si
ħ
bardzo mało, cho
ę
cza-
sem obserwowano podobie
ı
stwa mi
ħ
dzy dziełami pol-
skimi i włoskimi sztuki roma
ı
skiej i gotyckiej. W ja-
kim stopniu nale
Ň
y je zawdzi
ħ
cza
ę
obecno
Ļ
ci w Polsce
pojedynczych artystów lub grup artystów włoskich
— trudno stwierdzi
ę
.
Sytuacja; zmienia si
ħ
zasadniczo, jak wiadomo, od
okresu renesansu. Obecno
Ļę
w Polsce artystów z re-
j o nu j e z ic r lo mb a rd z k ic h s t w ie rd z amy u na s o d
ok. r. 1520. W tym czasie istnieje ju
Ň
w katedrze wa-
welskiej renesansowe obramienie nagrobka Olbrach-
ta, trwa w pełni budowa nowego Zamku Wawelskiego
i rozpoczyna si
ħ
wznoszenie Kaplicy Zygmuntow-skiej,
dwóch czołowych zabytków sztoki odrodzenia w
Polsce. Nie arty
Ļ
ci z (pogranicza włosko-szwajcarskiego
wznosz
Ģ
wi
ħ
c pierwsze w Polsce budowle renesansowe
i wykonuj
Ģ
pierwsze dekoracje omamen-talne w
nowym stylu. Uprzedziły ich warsztaty flo-renckie
Franciszka Włocha i Bartłomieja Berreciego, trwale
osiadłe w ówczesnej stolicy Polski.
Fakt ten miał zasadnicze znaczenie dla cało
Ļ
ci
obrazu dzialalno
Ļ
ci artystów włoskach w Polsce w
okresie renesansu. Powstało bowiem w pocz. wie-ku
XVI w stolicy Polski centrum działalno
Ļ
ci Flo-
rentczyków, licznych i wysoko kwalifikowanych, pro-
mieniuj
Ģ
ce po roku 1520 poprzez wyjazdy samych
artystów i wpływ ich po
Ļ
redni na rejon Krakowa,
Kielecczyzny i cz
ħĻ
ciowo Mazowsza, si
ħ
gaj
Ģ
ce swym
oddziaływaniem bezpo
Ļ
rednio do Wilna. W samym
Krakowie przez cały wiek XVI wzbogaca si
ħ
ono na-
zwiskami nowych artystów z Florencji, jak np
.
Santi
Gucciego, a jego tradycje podtrzymuj
Ģ
arty
Ļ
ci polscy,
uczniowie Florentczyków.
Istnienie w centrum ówczesnej Polski, w oparciu
o jej stolic
ħ
, rejonu architektonicznej i rze
Ņ
biarskiej
działalno
Ļ
ci Florentczyków i innych artystów od nich
zale
Ň
nych, miało wielki wpływ na drogi infiltracji
Tessy
ı
czyków i Komesków do Polski. Podczas gdy
w Austrii, w Czechach i w Niemczech Tessy
ı
czycy
i Komaskowie, którzy przynie
Ļ
li tam renesans, swo
bodnie w
ħ
drowali od jednego miasta do drugiego,
wsz
ħ
dzie roznosz
Ģ
c sw
Ģ
sztuk
ħ
, w Polsce rejon cen
tralny był w praktyce długi czas dla nich zamkni
ħ
ty.
Musieli szuka
ę
dróg -infiltracji do Polski ma uboczu od
Działalno
Ļę
Tessy
ı
czyków i Komasków w Polsce
mo
Ň
e by
ę
rozpatrywana tylko na ogólniejszym tle
działa1no
Ļ
ci artystów włoskich w naszym kraju
4
. Artykuł
niniejszy b
ħ
dzie si
ħ
starał to tło ogólniejsze akcentowa
ę
i
w jego obr
ħ
bie uwypukla
ę
charakter wła
Ļ
ciwy
twórczo
Ļ
ci artystów z rejonu Lugano i Como, na
jeszcze szerszym tle rozwojowym całej sztuki polskiej.
Tessy
ı
czycy i Komaskowie byli przede wszystkim
architektami i rze
Ņ
biarzami, rzadziej malarzami. W
ich działalno
Ļ
ci w Polsce akcent jeszcze
II. S.
Brzeg, zamek, brama wjazdowa. (Fot. PIS)
jej centrum, jakby oskrzydlaj
Ģ
c je i d
ĢŇĢ
c do zam-
kni
ħ
cia ze wszystikich stron. Ten proces „oskrzydlenie",
trwaj
Ģ
cy od ok. r. 1520 do 1580, jest charakterystyczny dla
pocz
Ģ
tkowej działalno
Ļ
ci Tessy
ı
czyków i Komasków w
Polsce.
Pierwsz
Ģ
dzielnic
Ģ
, w której pojawili si
ħ
architekci i
budowniczowie tessy
ı
scy, był
ĺ
l
Ģ
sk. Ostatnie badania
polskie odkrywaj
Ģ
coraz wi
ħ
cej nowych aspektów ic h
zjawienia si
ħ
w zwi
Ģ
zku z kształtowanie m si
ħ
sztuki
renesansowej
wrocławskie, jak np. portal zakrystii katedry z roku
1518 (1. 3), portal domu „Pod Złot
Ģ
Koron
Ģ
z r. 1528
(il. 4), s
Ģ
niew
Ģ
tpliwie zwi
Ģ
zane z ich pojawieniem
si
ħ
. Tak
Ň
e i wtrzesnorenesonsowy typ attyiki
Ļ
l
Ģ
skiej
o szczycikach półkolistych lub w kształcie jaskółcze-
go ogona, rozwijaj
Ģ
cy si
ħ
na
ĺ
l
Ģ
sku po r. 1520, jak
to słusznie sugeruje M. Zlat, winien by
ę
powi
Ģ
zany
z wtargni
ħ
ciem na
ĺ
l
Ģ
sk Tessy
ı
czyków
5
. Jednak do r.
1540 nie posiadamy jeszcze wsparcia tych wysoce
prawdopodobnych 'hipotez ze strony
Ņ
ródeł archiwal-
1898. Prace polskie, maj
Ģ
ce charakter materiałowy t nie trak-
tuj
Ģ
ce o działalno
Ļ
ci Komasków 1 Tessy
ı
czyków Jako o zagad-
nieniu ogólniejszym, b
ħ
d
Ģ
zacytowane poni
Ň
ej w niektórych
przypisach, zwłaszcza w cz
ħĻ
ci słownikowe] niniejszego ar-
tykułu.
W dalszej cz
ħĻ
ci artykułu pominie si
ħ
dokumentowanie
przypisami stwierdze
ı
1 faktów dotycz
Ģ
cych
Ň
yda i dzieł
wspominanych artystów, poniewa
Ň
odpowiednie przypis y
znajduj
Ģ
si
ħ
w cz
ħĻ
ci słownikowej artykułu.
4
O działalno
Ļ
ci Komasków i Tessy
ı
czyków w Polsce Jako
o osobnym zagadnieniu pisali: T. Ma
ı
kowski,
Pochodzenie
osiadłych we Lwowie budowniczych włoskich, Ksi
ħ
ga
pami
Ģ
tkowa ku czci Leona Pini
ı
skieyo,
t. II, Lwów 1936,
B. 133—
146;
Z. Rewaski,
Konieczno
Ļę
poznania dawnej sztuki
Szwajcarii,
„Biuletyn H. S - ", X, 1948. s. 40—55; S. K o-
z a k i e w l c z w artykule cyt. w przypisie 3. Znaczenie tego
problemu doceniali ju
Ň
przedtem niektórzy badacze, np. W.
L o z l
ı
s k l ,
Sztuka lwowska io XVI
i XVII
wieku,
Lwów
na
ĺ
l
Ģ
sku.
We
Wrocławiu
pierwsze
nazwiska
artystów
włoskich
(prawdopodobnie
-
tessy
ı
skich) mamy od ok. r. 1518. Niektóre portale
3
M. Z l a t ,
Attyka renesansowa
na
Ļ
l
Ģ
sku, "Biuletyn
H. 8.", XVII, 1955,
s. 4ft—77.
10
Plik z chomika:
tellmemore
Inne pliki z tego folderu:
M. Weber-Kozińska Górnictwo kamienne.doc
(33 KB)
A. Jarmontowicz, R. Krzywobłocka-Laurów, J. Lrhman, Piaskowiec w zabytkowej architekturze i rzeźbie, Biblioteka Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1994.DOC
(40 KB)
M. Weber- Kozińska, Z problematyki historii kamieniarstwa w Polsce TEKST.doc
(1517 KB)
M. Weber- Kozińska, Z problematyki historii kamieniarstwa w Polsce TEKST.pdf
(1530 KB)
M. Weber- Kozińska, Z problematyki historii kamieniarstwa w Polsce.doc
(46 KB)
Inne foldery tego chomika:
AKUSTYKA
ARCHITEKTURA
ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU
ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU-CZASOPISMA
BADANIA ARCHIITEKTONICZNE-LITERATURA OGÓLNA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin