PEDIATRIA – ocena pacjenta
1. Charakterystyka 3 układów:
a) CSN
b) układ oddechowy
c) układ krwionośny
2. Ogólny stan pacjenta:
a) logiczny słowny kontakt
b) stan przytomności
c) stan:
· dobry
· średni
· ciężki
3. Budowa ciała:
a) proporcja
b) wzrost
c) waga
d) porównanie z siatką
4. Skóra i tkanka podskórna:
a) zabarwienie: różowa/bladoróżowo (sinica centralna/obwodowa)
b) ucieplenia
c) tkliwość
d) znamiona (obecne/brak)
e) wysypki
f) wybroczyny/podbiegnięcia krwawe
g) nazewnictwo dermatologiczne:
· łysina – brak włosów w miejscu, w którym zwykle powinny rosnąć
· pęcherz – ograniczona wypukła (>5mm) zmiana skóry zawierająca płyn
· strup – łuska składająca się z zaschniętego płynu luk krwi
· rumień – zaczerwienienie skóry spowodowane zdrapaniem
· starcie naskórka – nadżerka lub owrzodzenie spowodowane zdrapaniem
· liszajcowacenie – zgrubienie naskórka z pogłębieniem bruzd
· plama – mały płaski obszar skóry o zmienionym kolorze lub powierzchni
· guzek – spoisty twór w obrębie skóry o rozmiarach >5mm
· grudka – małe spoiste uniesienie skóry <5mm
· wybroczyna , petocja – płaskie nagromadzenie (wielkości główki od szpilki) wynaczynionej krwi w skórze
· płytka – uniesienie obszaru skóry powyżej 20mm nie penetrujące w głąb
· plamica – duże, płaskie lub uwypuklone nagromadzenie wynaczynionej krwi w obrębie skóry
· krosta – widoczne nagromadzenie ropy w skórze
· wrzód – brak ciągłości pokrytej naskórkiem powierzchni
· pęcherzyk – ograniczone uwypuklenie skóry <5mm, zawierające płyn
- badanie skóry:
1. właściwe „podejście do chorego” (umycie rąk, przedstawienie się rodzicom, dziecku, sposób wydawania poleceń i nawiązania kontaktu) – 0,5p
2. dobór właściwego oświetlenia – 0,5p
3. badanie skóry oglądaniem – zabarwienie, wykwity skórne, blizny (ocena przebiegu, kształtu, zabarwienia, rodzaju zrostu) – 1p
4. badanie skóry oglądaniem – przetoki – wielkość, umiejscowienie – 1p
5. badanie skóry oglądaniem – obrzęki – określenie okolicy i rozległości, ewentualnego współistnienia stanu zapalnego – 1p
6. badanie skóry palpacyjnie – ocena ciepłoty, wilgotności, elastyczności – 1p
- badanie przydatków skóry:
1. właściwe „podejście do chorego” (umycie rąk, przedstawienie się rodzicom, dziecku, sposób wydawania poleceń i nawiązania kontaktu, uspokojenie dziecka) – 0,5p
2. ocena owłosienia – rozmieszczenie, gęstość, barwa, struktura – 0,5p
3. ocena owłosienia – stadia rozwojowe owłosienia pachowego i łonowego w skali Tannera – 0,5p
4. ocena paznokci – stopień rozwoju, kształt, barwa, połysk, zmiany patologiczne, ocena wałów paznokciowych – 0,5p
5. Węzły chłonne:
a) wielkość
b) bolesność
c) konsystencja
d) ruchomość względem innych tkanek
(u zaszczepionych dzieci mogą być powiększone pod lewą pachą)
- badanie węzłów chłonnych:
2. badanie węzłów chłonnych – lokalizacja: potyliczne, karkowe, przyuszne, podżuchwowe, szyjne przednie, szyjne tylne, nadobojczykowe, podobojczykowe, pachowe, pachwinowe – 1p
3. badanie węzłów chłonnych – morfologia – liczba, wielkość (Ø w cm)przesuwalność względem siebie i podłoża, bolesność uciskowa, konsystencja – 1p
4. badanie węzłów chłonnych – obecność pakietów (podać wymiar) – 1p
5. ocena zmiany wyglądu skóry nad węzłami chłonnymi – 0,5p
6. Układ kostno-stawowy:
a) deformacje
b) chód:
· ataktyczny – na szerokiej podstawie
· spastyczny – koszący
· ataksja czuciowa – chód na szerokiej podstawie + uderzanie mocne stopami o podłoże
· „bociani” – przy opadaniu stopy, unoszenie jej wysoko ponad podłoże
· kaczkowaty - chód na szerokiej podstawie + przechylanie tułowia z boku na bok przy ruchu
c) ruchomość stawów
d) obrys stawów i kości długich
- badanie układu kostno-stawowego:
2. ocena ułożenia (dowolne/przymusowe), postawy i sposobu poruszania się – 0,5p
3. ocena kręgosłupa w zakresie – krzywizn fizjologicznych, ruchomości (zgięcie, prostowanie, rotacja) – 1p
4. ocena obrysów stawów – wielkość, symetria – 0,5p
5. ocena ruchomości stawów w zakresie ruchów czynnych i biernych. Ograniczenie zakresów ruchów, nadmierna ruchomość stawów – 0,5p
- badanie stawów biodrowych:
2. obserwacja sposobu chodzenia i przyjmowania postawy – 0,5p
3. ocena symetrii obu stawów biodrowych i kończyn dolnych – 0,5p
4. ocena ruchomości obu stawów biodrowych – zginanie, przywodzenie/odwodzenie, rotacja – 1p
5. ocena ograniczenia odwodzenia stawów biodrowych – 0,5p
6. test Ortolaniego (dziecko ułożone na wznak, dłonie badającego ułożone na kończynach dolnych, dłońmi obejmującymi kolana dziecka, wykonanie ruchu powolnego odwodzenia przywodzenia w stawach biodrowych) – 1p
7. test Barlowa (dziecko ułożone na wznak, dłonie badającego ułożone na stawach kolanowych dziecka, palec środkowy wzdłuż uda dziecka, tak aby wyczuć przeskakiwanie główki kości udowej w stawie, wykonanie kilkakrotnie ucisku wzdłuż osi długiej uda) – 1p
8. test Trendelenburga (obserwacja ustawienia miednicy przy unoszeniu nogi zgiętej w stawie biodrowym pod kątem prostym, wykonane naprzemiennie dla obu kończyn dolnych) – 1p
7. Układ mięśniowy:
a) masa mięśniowa
b) tkliwość
c) napięcie mięśniowe
d) siła mięśniowa
8. Głowa:
a) wysklepienie (opukowo):
· ciemiączka
· szwy czaszkowe
· przedgłowie
· krwiaki podokostnowe
- badanie czaszki:
2. ocena kształtu i wielkości głowy – 0,5p
3. dokonanie pomiaru obwodu potyliczno-czołowego głowy – 1p
4. ocena wielkości i stopnia napięcia ciemiączek/ciemiączka – 1p
5. ocena osadzenia gałek ocznych, małżowin usznych, nosa – 0,5p
b) oczy:
· symetria
· okrągłe/równe
· światłowstręt
· wydzielina (śluzowa, ciągnąca, itp.)
- badanie gałek ocznych:
2. nawiązanie kontaktu z dzieckiem, obserwacja spontanicznego ułożenia głowy i gałek ocznych, ocena szerokości szpar powiekowych – 0,5p
3. ocena szerokości źrenic, badanie reakcji na światło: bezpośredniej i konsensualnej – 0,5p
4. badanie skojarzonych ruchów gałek ocznych, prosząc o wodzenie we wszystkich kierunkach za trzymanym pionowo długopisem w odległości 50cm od oczu dziecka – 0,5p
5. zwrócenie uwagi na ewentualny oczopląs – 0,5p
6. zebranie informacji o obecności podwójnego widzenia – 0,5p
c) uszy:
- badanie uszu:
...
wloczykij83