ocena pacjenta.doc

(208 KB) Pobierz
PEDIATRIA

PEDIATRIA – ocena pacjenta

 

1.    Charakterystyka 3 układów:

a)     CSN

b)     układ oddechowy

c)     układ krwionośny

 

2.    Ogólny stan pacjenta:

a)     logiczny słowny kontakt

b)     stan przytomności

c)     stan:

·         dobry

·         średni

·         ciężki

 

3.    Budowa ciała:

a)     proporcja

b)     wzrost

c)     waga

d)     porównanie z siatką

 

4.    Skóra i tkanka podskórna:

a)     zabarwienie: różowa/bladoróżowo (sinica centralna/obwodowa)

b)     ucieplenia

c)     tkliwość

d)     znamiona (obecne/brak)

e)     wysypki

f)       wybroczyny/podbiegnięcia krwawe

g)     nazewnictwo dermatologiczne:

·         łysina – brak włosów w miejscu, w którym zwykle powinny rosnąć

·         pęcherz – ograniczona wypukła (>5mm) zmiana skóry zawierająca płyn

·         strup – łuska składająca się z zaschniętego płynu luk krwi

·         rumień – zaczerwienienie skóry spowodowane zdrapaniem

·         starcie naskórka – nadżerka lub owrzodzenie spowodowane zdrapaniem

·         liszajcowacenie – zgrubienie naskórka z pogłębieniem bruzd

·         plama – mały płaski obszar skóry o zmienionym kolorze lub powierzchni

·         guzek – spoisty twór w obrębie skóry o rozmiarach >5mm

·         grudka – małe spoiste uniesienie skóry <5mm

·         wybroczyna , petocja – płaskie nagromadzenie (wielkości główki od szpilki) wynaczynionej krwi w skórze

·         płytka – uniesienie obszaru skóry powyżej 20mm nie penetrujące w głąb

·         plamica – duże, płaskie lub uwypuklone nagromadzenie wynaczynionej krwi w obrębie skóry

·         krosta – widoczne nagromadzenie ropy w skórze

·         wrzód – brak ciągłości pokrytej naskórkiem powierzchni

·         pęcherzyk – ograniczone uwypuklenie skóry <5mm, zawierające płyn

 

- badanie skóry:

1.       właściwe „podejście do chorego” (umycie rąk, przedstawienie się rodzicom, dziecku, sposób wydawania poleceń i nawiązania kontaktu) – 0,5p

2.       dobór właściwego oświetlenia – 0,5p

3.       badanie skóry oglądaniem – zabarwienie, wykwity skórne, blizny (ocena przebiegu, kształtu, zabarwienia, rodzaju zrostu) – 1p

4.       badanie skóry oglądaniem – przetoki – wielkość, umiejscowienie – 1p

5.       badanie skóry oglądaniem – obrzęki – określenie okolicy i rozległości, ewentualnego współistnienia stanu zapalnego – 1p

6.       badanie skóry palpacyjnie – ocena ciepłoty, wilgotności, elastyczności – 1p

 

- badanie przydatków skóry:

1.       właściwe „podejście do chorego” (umycie rąk, przedstawienie się rodzicom, dziecku, sposób wydawania poleceń i nawiązania kontaktu, uspokojenie dziecka) – 0,5p

2.       ocena owłosienia – rozmieszczenie, gęstość, barwa, struktura0,5p

3.       ocena owłosienia – stadia rozwojowe owłosienia pachowego i łonowego w skali Tannera0,5p

4.       ocena paznokci – stopień rozwoju, kształt, barwa, połysk, zmiany patologiczne, ocena wałów paznokciowych0,5p

5.    Węzły chłonne:

a)     wielkość

b)     bolesność

c)     konsystencja

d)     ruchomość względem innych tkanek

(u zaszczepionych dzieci mogą być powiększone pod lewą pachą)

- badanie węzłów chłonnych:

1.       właściwe „podejście do chorego” (umycie rąk, przedstawienie się rodzicom, dziecku, sposób wydawania poleceń i nawiązania kontaktu, uspokojenie dziecka) – 0,5p

2.       badanie węzłów chłonnych – lokalizacja: potyliczne, karkowe, przyuszne, podżuchwowe, szyjne przednie, szyjne tylne, nadobojczykowe, podobojczykowe, pachowe, pachwinowe1p

3.       badanie węzłów chłonnych – morfologia – liczba, wielkość (Ø w cm)przesuwalność względem siebie i podłoża, bolesność uciskowa, konsystencja1p

4.       badanie węzłów chłonnych – obecność pakietów (podać wymiar)1p

5.       ocena zmiany wyglądu skóry nad węzłami chłonnymi0,5p

 

 

 

 

6.    Układ kostno-stawowy:

a)     deformacje

b)     chód:

·         ataktyczny – na szerokiej podstawie

·         spastyczny – koszący

·         ataksja czuciowa – chód na szerokiej podstawie + uderzanie mocne stopami o podłoże

·         „bociani” przy opadaniu stopy, unoszenie jej wysoko ponad podłoże

·         kaczkowaty - chód na szerokiej podstawie + przechylanie tułowia z boku na bok przy ruchu

c)     ruchomość stawów

d)     obrys stawów i kości długich

- badanie układu kostno-stawowego:

1.       właściwe „podejście do chorego” (umycie rąk, przedstawienie się rodzicom, dziecku, sposób wydawania poleceń i nawiązania kontaktu, uspokojenie dziecka) – 0,5p

2.       ocena ułożenia (dowolne/przymusowe), postawy i sposobu poruszania się0,5p

3.       ocena kręgosłupa w zakresie – krzywizn fizjologicznych, ruchomości (zgięcie, prostowanie, rotacja)1p

4.       ocena obrysów stawów – wielkość, symetria0,5p

5.       ocena ruchomości stawów w zakresie ruchów czynnych i biernych. Ograniczenie zakresów ruchów, nadmierna ruchomość stawów0,5p

 

- badanie stawów biodrowych:

1.       właściwe „podejście do chorego” (umycie rąk, przedstawienie się rodzicom, dziecku, sposób wydawania poleceń i nawiązania kontaktu, uspokojenie dziecka) – 0,5p

2.       obserwacja sposobu chodzenia i przyjmowania postawy0,5p

3.       ocena symetrii obu stawów biodrowych i kończyn dolnych0,5p

4.       ocena ruchomości obu stawów biodrowych – zginanie, przywodzenie/odwodzenie, rotacja1p

5.       ocena ograniczenia odwodzenia stawów biodrowych0,5p

6.       test Ortolaniego (dziecko ułożone na wznak, dłonie badającego ułożone na kończynach dolnych, dłońmi obejmującymi kolana dziecka, wykonanie ruchu powolnego odwodzenia przywodzenia w stawach biodrowych)1p

7.       test Barlowa (dziecko ułożone na wznak, dłonie badającego ułożone na stawach kolanowych dziecka, palec środkowy wzdłuż uda dziecka, tak aby wyczuć przeskakiwanie główki kości udowej w stawie, wykonanie kilkakrotnie ucisku wzdłuż osi długiej uda)1p

8.       test Trendelenburga (obserwacja ustawienia miednicy przy unoszeniu nogi zgiętej w stawie biodrowym pod kątem prostym, wykonane naprzemiennie dla obu kończyn dolnych)1p

 

 

 

 

 

7.    Układ mięśniowy:

a)     masa mięśniowa

b)     tkliwość

c)     napięcie mięśniowe

d)     siła mięśniowa

 

8.    Głowa:

a)     wysklepienie (opukowo):

·         ciemiączka

·         szwy czaszkowe

·         przedgłowie

·         krwiaki podokostnowe

- badanie czaszki:

1.       właściwe „podejście do chorego” (umycie rąk, przedstawienie się rodzicom, dziecku, sposób wydawania poleceń i nawiązania kontaktu, uspokojenie dziecka) – 0,5p

2.       ocena kształtu i wielkości głowy – 0,5p

3.       dokonanie pomiaru obwodu potyliczno-czołowego głowy – 1p

4.       ocena wielkości i stopnia napięcia ciemiączek/ciemiączka – 1p

5.       ocena osadzenia gałek ocznych, małżowin usznych, nosa – 0,5p

b)     oczy:

·         symetria

·         okrągłe/równe

·         światłowstręt

·         wydzielina (śluzowa, ciągnąca, itp.)

- badanie gałek ocznych:

1.       właściwe „podejście do chorego” (umycie rąk, przedstawienie się rodzicom, dziecku, sposób wydawania poleceń i nawiązania kontaktu)0,5p

2.       nawiązanie kontaktu z dzieckiem, obserwacja spontanicznego ułożenia głowy i gałek ocznych, ocena szerokości szpar powiekowych0,5p

3.       ocena szerokości źrenic, badanie reakcji na światło: bezpośredniej i konsensualnej0,5p

4.       badanie skojarzonych ruchów gałek ocznych, prosząc o wodzenie we wszystkich kierunkach za trzymanym pionowo długopisem w odległości 50cm od oczu dziecka0,5p

5.       zwrócenie uwagi na ewentualny oczopląs0,5p

6.       zebranie informacji o obecności podwójnego widzenia0,5p

c)     uszy:

·         symetria

- badanie uszu:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin