Testy dydaktyka-psychologia WROCŁAW.doc

(73 KB) Pobierz
56

Pytania z dydaktyki i psychologii z Wrocławia.

 

56.Dydaktyka to:

A. nauka o nauczaniu i uczeniu się

B. nauka o psychice człowieka

C. nauka o społeczeństwie

57.Nauczanie to proces:

A. planowana i systematyczna praca nauczyciela z uczniami, maca na celu wywołanie

porządanych, trwałych zmian w postępowaniu, predyspozycjach i części osobowej pod

wpływem uczenia się i opanowania wiedzy, przywania wartci i działań

praktycznych

B. systematyczna praca nauczyciela z uczniami

C. opanowania wiedzy

58.Przez metodę kształcenia naly rozumieć:

A. właściwościci merytoryczne

B. zdobywanie kwalifikacji i doświadczenia nauczyciela

C. określony sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający im dochodzenie do

opanowania określonych wiadomości i umiejętności oraz rozwijania zdolności i

zainteresow poznawczych

59.Osobowość została zdefiniowana jako:

A. zbiór względnie stałych, charakterystycznych dla danej jednostki cech i właściwości,

które wyznaczają jej zachowanie i pozwalają odróżnić ją od innych

B. zbiór pozytywnych reakcji człowieka

C. zbiór negatywnych reakcji człowieka

60.Podaj definicje pojęcia temperamentu człowieka:

A. zespół pewnych, względnie stałych cech osobowości, charakterystycznych dla danej

jednostki, przejawiających się w jej zachowaniu, procesach psychicznych – zwłaszcza

emocjonalnych

B. zespół myśli – charakterystycznych dla danej jednostki

C. zespół odruchów – charakterystycznych dla danej jednostki

179.Metoda stosowana w nauczaniu praktycznym to:

A. instrukt, pokaz

B. dyskusja

C. wykład

180.Zasada łączenia teorii z prakty polega na:

A. umiejętności uczenia s

B. indywidualizacji

C. przygotowania ucznia do racjonalnego posługiwania się wied w rozmaitych

sytuacjach praktycznych

181.Trci nauczania to:

A. formy nauczania

B. zasób faktów, pojęć, prawidłowych związków i treści przekazywanych przez

nauczyciela oraz bezpośrednio opanowanych przez uczniów w procesie kształcenia

C. opanowanie przez uczniów wiedzy w procesie kształcenia

182.Aby rozpoznać temperament kierowcy – będziesz obserwował jego:

A. wrażliwość i impulsywność, myśląc o jego budowie układu nerwowego

B. budowę ciała, mając na uwadze jego wzrost

C. wygląd zewnętrzny, mając na uwadze jego mimikę twarzy, gest

348.Środki dydaktyczne to:

A. przedmioty, które dostarczają uczniom określonych bodźców sensorycznych

oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk – ułatwiają bezpośrednie i pośrednie

poznawanie rzeczywistości

B. materiał do podstawowego i gruntowego opanowania

C. struktura przedmiotu i treści

349.Lekcja to:

A. organizacja i planowanie działalności dydaktycznej

B. poznawanie i rozumienie pewnych pojęć w określonym czasie

C. organizacyjna forma nauczania oparta na realizacji określonych zadań dydaktycznych w

ciągu ustalonego czasu

350.Fazy jednostki lekcyjnej to:

A. wstęp, część wlaściwa, zakończenie

B. miejsce uczenia się, czas zajęć

C. konsultacje, kolokwia

351.Szkolenie dorosłych oparte jest w dużym stopniu o:

A. umiejętności obserwacji

B. prowadzenie dyskusji

C. samokształcenie

352.Przygotowanie instruktora do lekcji polega na:

A. przygotowaniu pytań i odpowiedzi

B. przygotowaniu merytorycznym, metodycznym i organizacyjnym

C. przygotowaniu planu zajęć

353.Dobór metod nauczania zależy między innymi od:

A. zrozumienia materiału, sprawdzenia pracy domowej, wykorzystania i wzbogacania

poznanych zagadnień

B. celów lekcji, treści, poziomu intelektualnego słuchaczy, czasu, bazy dydaktycznej

C. przebiegu procesu kształcenia

354.Biorąc pod uwagę procesy emocjonalne osoby prowadzącej pojazd – dokonaj

podziału emocji:

A. ujemne

B. świadome i nieświadome

C. dodatnie

355.Komunikacja interpersonalna została zdefiniowana jako:

A. proces, dzięki któremu jednostka przekazuje własne uwagi

B. proces, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje w bezpośrednim

kontakcie z inną osobą – za pomocą przekazu werbalnego (wypowiedzi) i

niewerbalnego, na który składają się między innymi mimika, gesty, pozycja ciała

C. proces dzięki któremu jednostka otrzymuje informacje

356.Nośnikami przekazu wiadomości są komunikaty:

A. werbalne

B. niewerbalne

C. praktyczne

593.Zasady nauczania to:

A. różnice w tempie pracy poszczególnych uczniów

B. bezpośrednie poznawanie rzeczy i zjawisk

C. ogólne normy postępowania dydaktycznego stosowane w celu osiągnięcia założonych

celów dydaktycznych

594.Dydaktyka zajmuje się w szczególności:

A. oceną pracy nauczyciela

B. wskazywaniem celów, doborem treści, metodami pracy, zasadami nauczania oraz

warunkami działalności dydaktycznej

C. czynnościami i procesami umożliwiającymi poznanie społeczeństwa

595.Ćwiczenie polega na:

A. wymianie informacji i poglądów

B. wielokrotnym wykonywaniu określonych czynności w celu uzyskania coraz wyższej

sprawności

C. kierowanej rozmowie nauczyciela z uczniami

596.Do metod prowadzenia zajęć praktycznych należą:

A. pokaz

B. instruktaż

C. pogadanka

597.Do jakich metod zaliczysz wykład konwersatoryjny:

A. podających

B. problemowych

C. praktycznych

598.Formy oceniania stosowane w dydaktyce kształcenia kursowego to:

A. oceny szkolne

B. punkty w testach

C. komentarze

599.Przebieg rozmowy pomiędzy nadawcą a odbiorcą polega na:

A. przekazywaniu uwag

B. kodowaniu zbioru zachowań – przekazywaniu sygnału – odbiorze sygnału -odkodowaniu

– odtworzeniu wiadomości

C. interpretacji zasłyszanych uwag

600.Podstawą spostrzegania u kierowcy są:

A. zmysły wzrokowe

B. zmysły wewnętrzne

C. zmysły zewnętrzne

601.Motywacja jest rozumiana jako:

A. różne zachowania ludzkie

B. wewnętrzny mechanizm, który uruchamia i organizuje ludzkie zachowanie oraz kieruje

na osiągnięcie celu

C. zachowanie niezależne od człowieka

837.Podstawowe cechy opowiadania jako metody nauczania to:

A.owny przekaz rzeczywistości znanej wykładowcy z własnego doświadczenia

B. zastąpienie obserwacji naturalnych rzeczy i zjawisk słowną opowieścią, w której

wykładowca odwołuje się do doświadczeń własnych i słuchaczy

C. atrakcyjny przekaz werbalny o charakterze sensacyjnym

838.Zasada nauczania – wiązania teorii z praktyką polega na:

A. stopniowaniu trudności

B. ilustracji treści nauczania przedmiotami materialnymi

C. przygotowaniu słuchacza do racjonalnego posługiwania się wiedzą w różnych

sytuacjach praktycznych

839.Pokaz to metoda nauczania polegająca na:

A. obserwacji

B. prezentacji

C. ekspozycji

840.Zasada nauczania, wymagająca aby nauczanie rozpoczynało się od bezpośredniego

zetknięcia się szkolonego z konkretnymi przedmiotami lub ich wizerunkami, to

zasada:

A. systematyczności i stopniowania trudności

B. poglądowości

C. dostępności nauczania

841.Zasada nauczania, polegająca na tym, że wiadomości, umiejętności i nawyki są

przekazywane (ćwiczone) we właściwej i logicznej kolejności, to zasada:

A. poglądowości

B. indywidualizacji i zespołowości

C. systematyczności i stopniowania trudności

842.Wg zasady nauczania, zwanej zasadą systematyczności i stopniowania trudności:

A. wiadomości są przekazywane we właściwej kolejności

B. wymagane jest bezpośrednie zetknięcie się szkolonego z konkretnymi przedmiotami

C. szkolenie rozpoczyna się od rzeczy prostych, a następnie przechodzi do rzeczy

trudniejszych

843.Odruch kierowcy w ogólnym ujęciu to:

A. reakcja na wydawane polecenie

B. reakcja na dźwięki

C. reakcja przystosowawcza na bodziec zewnętrzny lub wewnętrzny zachodząca i

kierowana przez układ nerwowy

844.Osobie prowadzącej samochód często towarzyszy odruch. Możemy wyodrębnić u

człowieka następujące odruchy:

A. warunkowe

B. bezwarunkowe

C. różne

845.Nawyk to działanie, które jest nabyte przez:

A. ćwiczenia

B. opisywanie swoich umiejętności

C. opowiadanie o swoich umiejętnościach

1078.Zasada nauczania, zwana zasadą dostępności nauczania, to zasada wymagająca:

A. dostosowania trudności materiału nauczania do poziomu obecnych wiadomości i

umiejętności szkolonego

B. stosowania przez nauczającego dostępnych i zrozumiałych dla szkolonego pojęć

C. od wykładowców przedmiotów teoretycznych nawiązywania do zajęć praktycznych

1079.Zasada nauczania, polegająca na stosowaniu różnych metod nauczania z różnymi

osobami szkolonymi, to zasada:

A. wiązania teorii z praktyką

B. indywidualizacji i zespołowości

C. poglądowości

1080.Wśród zasad nauczania występuje zasada:

A. aktywnego i świadomego udziału szkolonego w procesie nauczania

B. wykład

C. wiązania teorii z praktyką

1081.Wśród zasad nauczania występuje zasada:

A. poglądowości

B. praktyczności

C. systematyczności i stopniowania trudności

1082.Wśród zasad nauczania występuje zasada:

A. pogadanka

B. wiązania teorii z praktyką

C. ćwiczenia

1083.Do metod nauczania teoretycznego zaliczamy:

A. pogadanka

B. instruktaż

C. pokaz

1084.Do podających metod nauczania zaliczamy:

A. pogadanka i prelekcja

B. ćwiczenia i seminarium

C. pokaz i symulacja

1085.Do problemowych metod nauczania zaliczamy:

A. wykład konwersatoryjny

B. seminarium

C. dyskusja

1086.Metody nauczania spełniają funkcje:

A. służą zapoznaniu osób szkolonych z nowym materiałem

B. zapewniają utrwalenie zdobytej wiedzy

C. Umożliwiają kontrolę i ocenę stopnia opanowanej wiedzy

1087.Psychologia to nauka zajmująca się:

A. Ogólnymi prawami rozwoju

B. powstawaniem i przebiegiem procesów psychicznych cz³owieka, jego świadomością,

Stanami emocjonalnymi, procesami związanymi z poznaniem

C. Patologią społeczną

1088.Reakcja człowieka to:

A. Zachowanie się jednostki wywołane przez określone bodźce, często przybierające formy

Aktywności ruchowej, fizjologicznej lub słownej

B. analiza własnego postępowania

C. analiza postępowania wobec innych osób

1089.Hipokrates dokonał podziału temperamentu człowieka, wg niego osoba pobudliwa,

działająca pod wpływem dużych emocji to:

A. melancholik

B. choleryk

C. flegmatyk

1232.Dydaktyka jako jedna z nauk pedagogicznych zajmuje się:

A. celami, treścią, procesem nauczania, zasadami, metodami, środkami, organizacją

nauczania i uczenia się

B. procesem dydaktycznym, który oddziaływuje na całość osobowości osoby szkolonej,

ukierunkowany na wszechstronny jej rozwój

C. stałą współzależnością w nauczaniu pomiędzy instruktorem jako kierownikiem pracy

dydaktyczno – wychowawczej a szkolonymi

1233.Instruktor powinien zawsze mieć na uwadze, że celem zajęć jest nie tylko

wyuczenie, ale także wychowanie, i w związku z tym powinien zwracać uwagę na

rozwijanie u osób szkolonych:

A. poczucia obowiązkowości i odpowiedzialności

B. inicjatywy i samodzielności oraz umiejętności współżycia z innymi

C. jakości i dyscypliny

1234.Przy planowaniu i przeprowadzaniu ćwiczeń instruktor powinien:

A. mieć na uwadze, Se przy nabywaniu umiejętności występuje szybkie ich narastanie,

przy czym przedwczesne zaniechanie ćwiczeń prowadzi do szybkiej utraty nabytych

umiejętności

B. mieć na uwadze, Se trwa³e kszta³towanie i doskonalenie sprawności uzależnione jest od

utrwalania umiejętności

C. uwzględniać to, Se utrwalenie i doskonalenie umiejętności jest podstawą do osiągania

sprawności

1235.Dyskusja jest metodą nauczania:

A. sprzyjającą do jeszcze większej akty...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin