4outdoor_06.pdf
(
6893 KB
)
Pobierz
718512341 UNPDF
TURYSTYKA WSPINACZKA ALPINIZM FREERIDE NORDIC WALKING RUNNING
PIERWSZE PISMO BRANŻY OUTDOOR
4/2009 (6) jesień-zima
Eco w outdoorze
ABC Freeride’u
„To białe pod siateczką
”
czyli o membranach
Sztuczny puch
Zimą może być cieplej!
TESTED²BY
.$1*&=(1'=21*$
E\.LQJD%DUDQRZVND
!,0).53
EXPEDITION
TEAM
0DUFLQ*LHQLHF]NR -DFHN.XGïDW\
2OD7DLVWUD
Od redakcji
„Ekologia? To się u nas nie sprzedaje.” – takie opinie
często słyszy się wśród polskich menadżerów outdooru.
W dużym stopniu jest to prawda, ale moda na ekologię
i zrównoważony rozwój, tak widoczna w rozwiniętych
krajach Zachodu, powoli przenika także do świadomo-
ści polskich konsumentów. Warto więc zmierzyć się z tą
tematyką i umiejętnie wykorzystać ją w swoim biznesie.
Wszak ekologiczny trend niesie za sobą przekaz, któ-
ry leży również u podstaw outdooru „Żyj i działaj w zgo-
dzie z naturą”. Dlatego tematem numeru uczyniliśmy
ekologię. W otwierającym materiale „Eco w outdoorze”
przedstawiamy przegląd przyjaznych środowisku tech-
nologii stosowanych przez czołowych producentów.
Freeride, czyli ekstremalna odmiana narciarstwa po-
zatrasowego, dla wielu związany jest wyłącznie z bran-
żą narciarską, jednak trzeba pamiętać, że jego idea
i korzenie ściśle wpisują się filozofię outdooru. Tym śla-
dem podążają najważniejsi producenci naszej branży,
oferując w swoich kolekcjach wiele produktów przezna-
czonych dla miłośników ekstremalnych, narciarskich
wrażeń. To kolejny, po ekologii, światowy trend, z któ-
rego warto skorzystać planując sprzedażową strate-
gię na nadchodzący sezon. Pomocny w tym powinien
być artykuł „ABC Freeride’u” autorstwa Michała Trzebu-
ni, czołowego polskiego freeridera. To ciekawy porad-
nik po odmianach tej dyscypliny i niezbędnym do jej
uprawiania sprzęcie.
Nowoczesne i zaawansowane technologie są nieod-
łącznie związane z przemysłem outdoorowym. Trudno
sobie bowiem wyobrazić funkcjonalne i techniczne pro-
dukty bez zaawansowanych oddychających i wodood-
pornych membran. W świat tego „Białego pod siateczką”
wprowadza nas Wojciech Kłapcia. Mamy nadzieję, że ten
poradnikowy materiał pomoże Wam w uporządkowaniu
i uzupełnieniu wiedzy właśnie na ten podstawowy temat.
Kolejną nowoczesną technologią, która w ostatnich la-
tach przebojem wdarła się do produktów outdoorowych
jest sztuczny puch. Redakcja 4outdoor przy współudzia-
le Test Teamu portalu wspinanie.pl postanowiła spraw-
dzić kurtki korzystające z technologii sztucznej ociepliny.
W tym numerze prezentujemy wprowadzenie do tej „cie-
płej” technologii oraz kurtki biorące udział w teście.
Już tradycyjnie w numerze znajdziecie porcję infor-
macji z rynku outdoorowego oraz kolejną odsłonę Ba-
rometru Outdooru, dostarczającego bieżących infor-
macji o zmianach sprzedaży.
Zapraszamy do lektury magazynu, jednocze-
śnie przypominając, że codziennie czeka na Pań-
stwa w internecie pierwszy portal branży outdoor,
4outdoor.pl!
4OUTDOOR.PL
REDAKCJA:
Dorota Dubicka
Wojciech Słowakiewicz
Piotr Turkot
WSPÓŁPRACA:
Aneta Żukowska
REKLAMA:
Piotr Turkot
tel. +48 600 356 626
email: pt@4outdoor.pl
DTP:
FASTWORK & NAVIGATOR
DRUK:
Drukarnia Leyko, Kraków
4outdoor.pl
ul. Grzegórzecka 69/13
31-559 Kraków
tel./fax: +48 12 422 21 76
email: info@4outdoor.pl
www.4outdoor.pl
ABC
Freeride’u
18
Eco w outdoorze
4
Targi Kielce Sport-Lato – relacja 10
Arc’teryx – lider w Polsce 24
Columbia grzeje…
12
Bergans – norweska perfekcja 30
Meindl i Gore od kuchni
12
Jak dużego plecaka potrzebuję? 34
Światowy outdoor ma się dobrze 14
Mikrowłókna – mega osiągi 36
Barometr rynku outdoor
16
Ultramikrowłókna kontra bawełna 36
„To białe pod
siateczką” – czyli
o membranach
Sztuczny puch –
zimą może być cieplej
26
32
3
Eco w outdoorze
Aneta Żukowska
Rynek outdooru to przede wszystkim syntetyczne materiały oraz zaawansowane technologie o wysokim
procesie zużycia energii w procesie produkcyjnym. Jednak w dobie „mody” na ekologię, troska o środo-
wisko powoli wkracza także i na ten teren, zaś marki outdoorowe coraz częściej eksponują w mediach
właśnie tę stronę swojej działalności. Mając na uwadze dobro środowiska naturalnego można się z tego
faktu cieszyć, jednak nie bacząc na długofalowe pozytywne skutki takich działań, klienci muszą za „eko-
logiczny” produkt płacić zazwyczaj więcej. Dużo więcej. I to już nie jest dobra informacja.
Są firmy, które w swojej strategii PR stawiają właśnie na proekologiczną po-
stawę (np. Patagonia czy Keen), inne korzystają tylko z wybranych, przy-
jaznych dla środowiska materiałów i technologii (np. Marmot, Lafuma,
The North Face, Vaude czy Milo).
wysokiej jakości materiałów z surowców wtórnych. Są one wykonane głównie
z pochodzących z odzysku materiałów poliestrowych (pokonsumpcyjne opa-
kowania poliestrowe PET), wełnianych oraz włókien roślinnych. Jak podaje
na swojej stronie Polartec, 85% odpadów produkcyjnych powstałych w jego
zakładach, jest przetwarzanych wtórnie. W 2008 roku program recyklingowy
Polarteca zaoszczędził środowisku naturalnemu 19 000 ton dwutlenku węgla
nie wyemitowanego do atmosfery.
Jednym z powstałych w ten sposób materiałów jest Polartec Thermal Pro
Recycled, z którego szyje na przykład nasza rodzima firma Milo (kurtki Ozo-
ne czy Gigo). Głównym zagranicznym odbiorcą tkanin Polarteca jest słyną-
ca ze swej ekologicznej postawy firma Patagonia, która dodatkowo jeszcze
przekształca stare włókna Polarteca w nowe, nadające się do użytku tkaniny
(Common Threads Garment Recycling Program). Jest to pierwszy zamknięty
cykl wykorzystujący jako surowiec wtórny wszystkie tkaniny Polartec. Ponad-
to, Patagonii udało się rozszerzyć listę surowców wtórnych biorących udział
RECykLing
W tym przypadku firmy outdoorowe mają największe pole do popisu i o re-
cyklingu w ich wykonaniu możemy usłyszeć i przeczytać najwięcej. Najczę-
ściej ponownie odzyskiwanym materiałem jest poliester, i choć wciąż nie jest
to rzecz powszechna, to śmiało można założyć, że jeśli jakaś firma wykorzy-
stuje poliester, to jest on przynajmniej w części wtórnie przetworzony.
Jedną z najciekawszych marek jest z pewnością Polartec, a to dlatego, że
z materiałów tej firmy korzysta wielu innych producentów. Zacznijmy od tego,
że przywieszki przy odzieży Polarteca wykonane są z poddanego obróbce
wtórnej papieru. Co jednak ważniejsze, Polartec oferuje 20 różnych typów
4
Otoczenie Morskiego Oka – ikona polskiego outdooru i ekologii
w procesie, dodając do nich bawełnę pochodzącą ze starych koszulek Pa-
tagonii oraz nylon-6. Recyklingowi poddawana jest także zniszczona bielizna
Capilene, z której produkowana jest ponownie... bielizna Capilene. Dodajmy,
że do każdego swojego produktu Patagonia dołącza dokładną informację
o tym, jaki procent materiału, z jakiego został wykonany, stanowią surowce
wtórnie wykorzystane oraz w jakim stopniu dany produkt podlega recyklingo-
wi. W wielu przypadkach nadaje się on w 100% do wtórnego przerobienia.
Inżynierowie Patagonii starają się stworzyć także neutralną dla środowiska
metodę trwałej impregnacji odzieży. Obecnie, aby nadać produktowi hydro-
fobowe wykończenie, najczęściej stosuje się środki chemiczne, które są nie-
przyjazne dla środowiska. W efekcie pozostaje coś, czego nie da się wyko-
rzystać wtórnie
.
Ale wszystko przed nami...
Z Polartec Eco szyje natomiast swoje kurtki The North Face. W męskim
modelu El Cap Peak i damskim El Cap Temple zastosowano tkaniny pow-
stałe w 100% z włókna pochodzącego z recyklingu, w tym 90% to odpady po-
przemysłowe, a 10% pokonsumenckie.
Recykling stosują także marki Keen i Vaude, których działania sprowadza-
ją się przede wszystkim do przetwarzania aluminium z puszek po napojach
i poliestru z plastikowych butelek. Keen materiały pochodzące z recyklingu
wykorzystuje do produkcji toreb (podobnie jak Vaude) i butów, w których nie-
które elementy wykonane są z przetworzonego w 100% surowca.
Kilka lat temu swój pierwszy „zielony krok” postawiła także firma Osprey,
tworząc ReSource Series. Wszystkie plecaki z tej serii są przynajmniej w 70%
wykonane z materiałów wtórnie przetworzonych, a niektóre elementy, jak pa-
ski czy kieszenie z siatki – w 100%. Poza tym, choć to może ma mniejsze bez-
pośrednie znaczenie dla środowiska, produkty te noszą nazwy ginących ga-
tunków roślin i zwierząt, np. Panda czy Sekwoja.
Innym rodzajem recyklingu jest wykorzystywanie pozornie zbędnych ma-
teriałów, które pozostają po procesie produkcji. Tak robi np. The North Face,
który grudki pianki E-VAP (pozostałe po perforacji pianek na paski plecaków)
pakuje do długich cylindrów i wszywa do małych plecaków oraz toreb na lap-
topy. Tym sposobem nic się nie marnuje. Podobnie robi Keen, który pozosta-
łą przy produkcji butów gumę wykorzystuje w swoich torbach i plecakach.
Firma The North Face stara się być proekologiczna także na innych po-
lach. W produkcji śpiworów Green Kazoo korzysta z materiału Pertex Eco,
który został stworzony przez firmę Pertex we współpracy z Teijin Fibers Li-
mited. Pertex Eco wykonany jest w zamkniętym cyklu produkcyjnym z po-
liestru pochodzącego z plastikowych butelek, odpadków poprodukcyjnych,
skrawków materiału i starych włókien ze zniszczonej odzieży. W wyniku tej
technologii emisja CO
2
przypadająca na jednostkę gotowego produktu spa-
da o 77%.
Ciekawy projekt stosuje od kilku lat Lafuma, która po wprowadzeniu ekolo-
gicznej kolekcji Pure Leaf, poszła o krok dalej i stosuje wśród swoich produk-
tów system oceny Pure Leaf Grade, określający wpływ procesu produkcyjne-
go oraz materiałów na przyrodę. Produkty osiągające najwyższe noty wyka-
zują się wysoką zawartością naturalnych włókien, minimalnym wykorzysta-
5
Plik z chomika:
dana2
Inne pliki z tego folderu:
4outdoor nr 4.pdf
(5782 KB)
4outdoor_01.pdf
(2240 KB)
4outdoor_3.pdf
(4510 KB)
4outdoor_06.pdf
(6893 KB)
4outdoor-nr08.pdf
(13206 KB)
Inne foldery tego chomika:
05 - Maj
2009
500 zagadek
ABC Techniki
Backpacker Magazine
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin