1.Definicja
• Treść kształcenia = wiadomościi umiejętności, które ma opanować uczeń w procesie nauczania – uczenia się.
• Poprzez treści realizuje się cele.
• Treści kształcenia obejmują „całokształt podstawowych wiadomości i umiejętności z dziedziny nauki, techniki, kultury, sztuki oraz praktyki, przewidziany do opanowania przez uczniów podczas ich pobytu w szkole”. (Cz. Kupisiewicz – Dydaktyka ogólna)
2.Modele treści
• Jednowymiarowy model treści – wiadomości,
• Dwuwymiarowy model treści – wiadomości i cel,
• Trójwymiarowy model treści – wiadomości, cel, wymagania programowe.
3. Ogólne kryteria doboru treści
Kryteria narzucają konieczność uwzględniania wymagań związanych:
• z rozwijającym się człowiekiem poddanym edukacji (percepcja wiedzy),
• ze zmieniającym się społeczeństwem (stan obecny i perspektywy rozwoju),
• z rozwojem kultury a przede wszystkim nauki.
4. Pedagogiczne kryteria doboru treści
5. Program nauczania
• Program ustala jakie wiadomości, umiejętności i nawyki o trwałych walorach poznawczych i wychowawczych oraz w jakiej kolejności uczniowie mają sobie przyswoić.
6. Model budowy programu
7. Skład programu
8.Plan nauczania
Obejmuje pełny spis realizowanych w szkole przedmiotów, ich rozkład na poszczególne lata nauki, a także liczbę godzin nauczania dla każdego przedmiotu zarówno w pełnym cyklu pracy szkoły jak i w poszczególnych latach i klasach.
Plan nauczania stanowi podstawę do opracowywanych programów nauczania poszczególnych przedmiotów.
Nauczanie programowane
1.Historia powstania nauczania programowanego
• Sokrates V/IV w p.n.e. – Platon (Menona)
• Kartezjusz XVIIw. – krok po kroku.
• Komeński – dyrektywy – od rzeczy znanych do nieznanych.
• Herbart, Dewey, Dawid, Trębicki.
2. Program liniowy
• Twórca Skiner B.F., Harward 1954r.
• Założenia:
2.1. Cechy programu liniowego:
3. Program rozgałęziony
• Twórca Crowder 1961r. – program wywodzi się z testów wyboru.
• 3.1. Założenia teoretyczne:
4. Program mieszany.
• Powstał na uniwersytecie w Sheffield. w latach 60-tych XX w.
• Krytyka programu liniowego i rozgałęzionego:
4. 1Cechy programu mieszanego.
5. Maszyny dydaktyczne.
• S.Trębicki, 1920r. – 3 przegródki z kartonikami.
• S.L. Pressey , lata 30 – te XX w. – tekst zapisany na taśmie, okienko z 4 odpowiedziami wybieranymi przyciskiem, blokada odpowiedzi złych.
• Skiner, 1954 r. - maszyna tarczowa (nowy materiał, rachunki
• Auto-tutor – 1959 r.
• Maszyny audiowizualne – połączenie z telewizorem , magnetofonem, aparatami projekcyjnymi.
• Podręczniki,
• Komputer,
• Internet
6. Metoda blokowa
Połączenie tekstu programowanego z nauczaniem konwencjonalnym
7.Nauczanie wspomagane komputerowo
• Interakcyjna komunikacja.
• Symulacje procesów.
• Wspomaganie eksperymentu.
• Możliwość zdalnego wykonywania pomiarów.
Formy organizacyjne kształcenia. Lekcja.
1.Formy kształcenia.
Określają organizacyjną stronę pracy dydaktycznej, wskazują jak organizować tę pracę stosownie do tego kto, gdzie, kiedy i w jaki celu ma być przedmiotem kształcenia.
2.Szkolne zajęcia uczniów:
• klasowo – lekcyjne,
• laboratoryjne,
• warsztatowo – produkcyjne,
• świetlicowe
3. Pozaszkolne zajęcia dydaktyczne:
• praca domowa,
• wycieczka,
• zajęcia w zakładach produkcyjnych, usługowych itp..
4.Cechy systemu klasowo – lekcyjnego:
5. Główne funkcje dydaktyczne lekcji:
6. Typy lekcji
7. Lekcje poświęcone wprowadzeniu nowego materiału
• Jest to zasadniczy typ lekcji. Struktura takiej lekcji fizyki zależy od zaplanowanej przez nauczyciela metody pracy.
• Mogą być lekcje uwzględniające tok podający, oparty o stopnie formalne Herbarta, lub poszukujący – lekcja problemowa.
• Opracowanie nowego materiału może wystąpić również na lekcji ćwiczeń laboratoryjnych.
8. Ogniwa lekcji o charakterze herbartowskim
9. Lekcje poświęcone utrwaleniu nowego materiału – struktura lekcji.
10. Lekcje ćwiczeniowe
Są to tzw. ćwiczenia laboratoryjne. Zadaniem ich jest zapoznanie z metodami badań stosowanymi w nauce, poszerzenie i pogłę- bienie wiadomości, kształtowanie umiejętności i nawyków przydatnych w życiu.
Ćwiczenia wykonuje się „równym frontem” lub obiegiem cyklicznym
11. Lekcje poświęcone sprawdzeniu wiadomości, umiejętności i nawyków
• Funkcje tego typu lekcji:
12. Tradycyjne formy kontroli i oceny wyników pracy ucznia na lekcjach
• Tradycyjne – stosowane od lat przez ogół nauczycieli.
• Zaliczamy do nich:
13. Odpytywanie ustne
• Bezpośredni kontakt nauczyciela z uczniem, od którego wymaga się dużej aktywności umysłowej. Nauczyciel poznaje zasób wiadomości ucznia, sposób myślenia, zakres rozumienia pojęć.
• Odpowiedzi uczniów dobrych i słabych.
• Umiejętność zadawania pytań.
• Niska efektywność – ok.10 min/ucznia.
• Poszukiwanie innych rozwiązań.
14. Sprawdziany pisemne
• Klasówki :–
• Bardziej obiektywna i efektywna forma kontroli.
• Kartkówki – forma doraźnej kontroli wyników nauczania.
• Składa się z szeregu prostych pytań dotyczących znajomości pojęć, praw i definicji itp.
• Oszczędność czasu, łatwość przygotowania pytań, łatwość sprawdzania.
• Krótki czas przeprowadzania kartkówki nie pozwala na badanie rozumienia pojęć i praw oraz umiejętności ucznia.
• Testy:
• Standardowe,
• Tworzone przez nauczyciela dla własnych potrzeb.
• Wykorzystanie środków informatycznych do konstruowania testów, ich przeprowadzania i oceny wyników.
•
sie.ma