880411-olek-i-ada-met-5-6-latek-cz1.pdf

(2401 KB) Pobierz
B
B+
PRZEWODNIK METODYCZNY CZ. 1
Autorzy
Iwona Fabiszewska
Klaudia Wilk
Autorzy tekstów opowiadań
Małgorzata Strękowska-Zaremba
Stanisław Karaszewski
Autor scenariuszy zajęć umuzykalniających
Bożena Forma
Kierownik projektu
Iza Parlicka
Projekt i koncepcja artystyczna
Agnieszka Serwicka
Projekt okładki i ilustracje
Alicja Gapińska
Agnieszka Serwicka
Redakcja merytoryczna
Anna Kaleta
Wiesława Żaba-Żabińska
Redakcja językowa i korekta
Beata Pędziwilk
Joanna Kozub
Skład i łamanie
Marek Zapała
ćwiczenia i zabawy ruchowe
wskazówki dla Nauczyciela
ćwiczenia logopedyczne
odwołanie do książki
Olek i Ada na szlaku przygód
ciekawostka
karty pracy
zabawa badawcza
odwołanie do Wyprawki
Wydawca oświadcza, że dołożył wszelkich starań, aby dotrzeć do wszystkich właścicieli i dysponentów
praw autorskich.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie publikacji w całości lub we fragmentach bez zgody wydawnictwa
zabronione.
ISBN 978-83-8108-241-9
© Grupa MAC S.A. 2018
Grupa MAC S.A.
25-561 Kielce, ul. Witosa 76
tel. 41 366 55 55; faks 41 366 33 02
e-mail: mac@mac.pl; www.mac.pl
Spis treści
1.
2.
3.
4.
Ogólny rozkład materiału ............................................................................................................................................ 4
Słowo od zespołu autorskiego i redakcyjnego .................................................................................................... 5
Metoda projektów w przedszkolu ............................................................................................................................ 6
Scenariusze zajęć
Wrzesień, tydzień 1. To jestem ja............................................................................................................................... 9
Dzień 1. Mój wygląd ............................................................................................................................................... 9
Dzień 2. Moje ulubione zajęcia ........................................................................................................................ 14
Dzień 3. Moje imię ................................................................................................................................................ 19
Dzień 4. Widzę, czuję, słyszę, myślę, czyli jak poznaję świat ................................................................. 23
Dzień 5. Mój dom, moje przedszkole, moi koledzy ................................................................................. 27
Wrzesień, tydzień 2. Moja grupa ............................................................................................................................ 31
Dzień 1. Nasz kodeks grupowy ....................................................................................................................... 31
Dzień 2. Wspólne zabawy.................................................................................................................................. 36
Dzień 3. Dbamy o naszą salę ............................................................................................................................ 40
Dzień 4. Zabawy z piłką ..................................................................................................................................... 44
Dzień 5. Wrześniowa pogoda .......................................................................................................................... 49
Wrzesień, tydzień 3. Moja droga do przedszkola ............................................................................................. 52
Dzień 1. Wiem, jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię .................................................................. 52
Dzień 2. Sygnalizatory świetlne – dla pieszych i dla kierowców ......................................................... 58
Dzień 3. Zasady ruchu drogowego ................................................................................................................ 63
Dzień 4. Koło. Znaki nakazu i zakazu............................................................................................................. 67
Dzień 5. Wiem, jak wezwać pomoc................................................................................................................ 71
Wrzesień, tydzień 4. Idzie jesień… przez las, park ........................................................................................... 76
Dzień 1. Szukamy kolorów jesieni .................................................................................................................. 76
Dzień 2. Park jesienią .......................................................................................................................................... 81
Dzień 3. Jesienny las............................................................................................................................................ 85
Dzień 4. Jesienni badacze przyrody .............................................................................................................. 90
Dzień 5. Jesienne zabawy darami przyrody ............................................................................................... 94
Październik, tydzień 1. Idzie jesień… przez ogród i sad ................................................................................ 97
Dzień 1. Sad jesienią............................................................................................................................................ 97
Dzień 2. Jesienna wyprawa............................................................................................................................. 102
Dzień 3. Poznajemy tajemnice owoców .................................................................................................... 107
Dzień 4. Warzywa z targu ................................................................................................................................ 110
Dzień 5. W przedszkolnej spiżarni ................................................................................................................ 114
Październik, tydzień 2. Idzie jesień… do zwierząt ......................................................................................... 118
Dzień 1. Album o zwierzętach ....................................................................................................................... 118
Dzień 2. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy .................................................................................. 124
Dzień 3. Przygoda jeża ..................................................................................................................................... 130
Dzień 4. List od pani Jesieni............................................................................................................................ 133
Dzień 5. Wiewiórka i orzechy ......................................................................................................................... 139
Październik, tydzień 3. Co z czego otrzymujemy ........................................................................................... 143
Dzień 1. Moja mama ......................................................................................................................................... 143
Dzień 2. Z wizytą w hucie, cukrowni i mleczarni .................................................................................... 149
Dzień 3. Z czego mamy chleb ........................................................................................................................ 154
Dzień 4. Znam surowce i produkty .............................................................................................................. 158
Dzień 5. Zabawy z prostokątem ................................................................................................................... 161
Październik, tydzień 4. Idzie jesień… z deszczem.......................................................................................... 165
Dzień 1. Jesienne dźwięki ............................................................................................................................... 165
Dzień 2. Woda i jej tajemnice ......................................................................................................................... 172
Dzień 3. Pada, pada deszcz ............................................................................................................................. 177
Dzień 4. Jesienny wiatr ..................................................................................................................................... 180
Dzień 5. Jesienne ubrania ............................................................................................................................... 185
3
4
WRZESIEŃ
Moja grupa
Nasz kodeks grupowy, s. 31
Wspólne zabawy, s. 36
Dbamy o naszą salę, s. 40
Zabawy z piłką, s. 44
Wrześniowa pogoda, s. 49
PAŹDZIERNIK
Idzie jesień... do zwierząt
Album o zwierzętach, s. 118
Jak zwierzęta przygotowują się do
zimy, s. 124
Przygoda jeża, s. 130
List od pani Jesieni s. 133
Wiewiórka i orzechy, s. 139
Co z czego otrzymujemy
Moja mama, s. 143
Z wizytą w hucie, cukrowni i mle-
czarni, s. 149
Z czego mamy chleb, s. 154
Znam surowce i produkty s. 158
Zabawy z prostokątem, s. 161
Idzie jesień... z deszczem
Jesienne dźwięki, s. 165
Woda i jej tajemnice, s. 172
Pada, pada deszcz, s. 177
Jesienny wiatr s. 180
Jesienne ubrania, s. 185
Wiem, jak wezwać pomoc, s. 71
Koło. Znaki nakazu i znaki zakazu,
s. 67
Zasady ruchu drogowego, s. 63
Sygnalizatory świetlne – dla pie-
szych i dla kierowców, s. 58
Wiem, jak bezpiecznie przechodzić
przez jezdnię, s. 52
Moja droga do przedszkola
Idzie jesień… przez las, park
Szukamy kolorów jesieni, s. 76
Park jesienią, s. 81
Jesienny las, s. 85
Jesienni badacze przyrody, s. 90
Jesienne zabawy darami, jesieni
s. 94
Ogólny rozkład materiału
L.p.
To jestem ja
1.
Mój wygląd, s. 9
2.
Moje ulubione zajęcia, s. 14
3.
Moje imię, s. 19
4.
Widzę, czuję, słyszę, myślę, czyli jak
poznaje świat, s. 23
5.
Mój dom, moje przedszkole, moi
koledzy, s. 27
L.p.
Idzie jesień... przez ogród i sad
1.
Sad jesienią, s. 97
2.
Jesienna wyprawa, s. 102
3.
Poznajemy tajemnice owoców,
s. 107
4.
Warzywa z targu, s. 110
5.
W przedszkolnej spiżarni, s. 114
Drodzy Nauczyciele
Przewodniki z serii
Olek i Ada
umożliwiają pracę w grupach 5-latków, 6-latków i grupach łączonych
5- i 6-latków. Zastosowaliśmy w nich szereg rozwiązań mających na celu podniesienie komfortu Państwa
pracy.
Na początku każdego z przewodników zamieściliśmy ogólny rozkład materiału będący także swo-
istego rodzaju spisem treści. W każdym ze scenariuszy dnia znajdziecie Państwo zarówno propozycje
zapisów w dzienniku, jak i punkty z obszarów podstawy programowej – tym samym w jednym miejscu
zgromadziliśmy dla Państwa informacje potrzebne przy uzupełnianiu dziennika zajęć. Pomoce dydak-
tyczne niezbędne do realizacji poszczególnych zabaw oznaczyliśmy wyrazistym kolorem czcionki. To
cenne rozwiązanie zwłaszcza dla tych z Państwa, którzy będą korzystać z wybranych zabaw i aktywności
proponowanych w scenariuszach. Aby ułatwić pracę w grupach łączonych 5- i 6-latków, wprowadzili-
śmy system tabel oznaczonych kolorystycznie. W kolumnach oznaczonych pomarańczowym paskiem
zawarliśmy treści dla 5-latków, a w kolumnach oznaczonych niebieskim paskiem zawarliśmy treści dla
6-latków. Zajęcia są opisane w taki sposób, aby mogli państwo równocześnie pracować z 5- i 6-latkami na
odpowiednim do ich rozwoju poziomie. Na szczególną uwagę zasługują, zastosowane w przewodniku
metodycznym, ikony, które ułatwią Państwu odnalezienie interesujących Państwa treści.
Konstruując poszczególne scenariusze zajęć, Autorki zadbały o wspieranie całościowego rozwoju
dziecka będącego głównym celem wychowania przedszkolnego. Dzielą się one z Państwem wiedzą zdo-
bytą w czasie swojej wieloletniej pracy z dziećmi.
Wychodząc naprzeciw założeniom podstawy programowej i najnowszym badaniom, opisaliśmy
w przewodnikach cztery projekty edukacyjne (projekt nr 1 i projekt nr 2 – w cz. 2 przewodnika, projekt
nr 3 – w cz. 3 przewodnika, projekt nr 4 – w cz. 5 przewodnika). Jako że część z Państwa nie pracowała
dotychczas metodą projektów w opisach, poprowadzimy Państwa „za rękę”. Pokażemy jak pracować tą
metodą i jakie są jej założenia. Zachęcamy do zapoznania się na wstępie z artykułem dr Barbary Bilewicz-
-Kuźnii (s. 6), w którym opisuje ona metodę projektów w kontekście edukacji przedszkolnej.
Oddając Państwu niniejszą publikację, wyrażamy wielką nadzieję, że spełni swoje zadanie – pomoże
uczynić zajęcia z dziećmi wspaniałą przygodą i zrealizować założenia podstawy programowej.
Zespół autorski i redakcyjny
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin