16.Hebrajczyków.pdf

(1359 KB) Pobierz
Microsoft Word - Hbr.doc
William Barclay
LIST
DO HEBRAJCZYKìW
Pozna 2002
Tłumaczył: Konstanty Wiazowski
Wydanie poprzednie ukazało si nakładem
Wydawnictwa „Słowo Prawdy” w 1983 r.
Redakcja: Adam Ciorga
Ka*dy człowiek inaczej do+wiadcza prze*y, religijnych. „Bóg – po-
wiada Tennyson – przemawia wieloma sposobami”. George Russel
stwierdza: „Tak wiele dróg prowadzi do gwiazd, jak wielu ludzi zmierza
ku nim”. Dobrze znane powiedzenie trafnie zauwa*a, *e „Bóg ma swój
własny sposób dotarcia do ka*dego serca”. Najogólniej rzecz ujmuj9c
mo*na wyodrbni, cztery wielkie zasady religijne.
1. Dla jednych religia jest
Ich umysły stale poszukiwały, a* w kocu znalazły i mogły odpo-
cz9, w Bogu. To wła+nie Platon powiedział, *e „*ycie nie przebadane nie
jest warte *ycia”. S9 tacy ludzie, którzy wszystko musz9 zrozumie, lub
zgin9,. Najbli*sze tej postawie było pojmowanie religii przez Jana.
Pierwszy rozdział jego Ewangelii jest jednym z najwikszych usiłowa
przedstawienia religii w postaci satysfakcjonuj9cej intelekt.
4. I w kocu – niektórzy uwa*aj9 religi za
Jest ona czym+, co usuwa przeszkody i otwiera drzwi prowadz9ce przed
Jego oblicze. Tak pojmował religi autor Listu do Hebrajczyków. Taka
my+l dominuje w jego dziele. W Chrystusie znalazł on tego, który mo*e
zaprowadzi, go do Boga. Jego podstawowe pojcie religijne zostało za-
warte w nastpuj9cym tek+cie tego Listu:
3
Jest to
tak bliskie i tak intymne poł9czenie z Chrystusem, *e dany człowiek *yje
w Chrystusie, a Chrystus *yje w nim. Tak Ap. Paweł pojmował religi. W
jego przekonaniu była ona czym+, co mistycznie ł9czyło go z Bogiem.
2. W pojciu innych religia daje człowiekowi
Takie warto+ci w religii widzieli Jakub i Piotr. Była
ona dla nich czym+, co wskazywało jakie powinno by, *ycie i pozwalało
na przybli*anie si do tego ideału.
3. Jeszcze inni religi traktowali jako
329546555.001.png
Je*eli autor Listu do Hebrajczyków miał na uwadze jeden tekst, to na
pewno były nim słowa: „Wejd@my na ni9 (drog) ze szczerym sercem”.
których niedoskonałe
kopie znajdowały si w naszym +wiecie. I tak na przykład istniał gdzie+
wzór doskonałego krzesła, którego wszystkie krzesła w tym +wiecie były
jedynie niewyra@nymi kopiami. Platon powiedział: „Stworzyciel +wiata
zaplanował i zrealizował swoje dzieło według niezmiennego i wiecznego
wzoru, którego nasz +wiat jest kopi9”. Filon, który zapo*yczył to pojcie
od Platona, powiedział: „Bóg od pocz9tku wiedział, *e dobra kopia po-
chodzi tylko z dobrego wzorca; *adna z rzeczy postrzeganych przez zmy-
sły nie mo*e by, bez kształtu, który został nadany zgodnie z prototypem i
duchowym pojciem i dlatego przygotowuj9c si do stworzenia tego wi-
dzialnego +wiata, najpierw stworzył +wiat idealny, a nastpnie ukształto-
wał +wiat materialny zgodnie z niematerialnym i boskim wzorem”. Mó-
wi9c o prawach znanych i stosowanych przez ludzi na ziemi, Cyceron
powiedział: „Nie posiadamy prawdziwego prawa i autentycznej sprawie-
dliwo+ci; wszystko co mamy, to cie i niewyra@ny zarys”.
Wszyscy my+liciele staro*ytnego +wiata byli przekonani o istnieniu
gdzie+ +wiata prawdziwego, którego nasz +wiat jest jedynie niedoskonał9
kopi9. Tu jedynie zgadujemy i szukamy po omacku, mamy do czynienia
jedynie z kopiami, rzeczami niedoskonałymi. Natomiast w +wiecie niewi-
dzialnym wszystko jest prawdziwe i doskonałe. Na postumencie pomnika
Newmana zostały wypisane nastpuj9ce łaciskie słowa:
(Od cieni i pozorów ku prawdzie). Je*eli rzeczywi-
+cie tak jest, to zadaniem naszego *ycia ma by, uciekanie od cieni i nie-
doskonało+ci ku prawdziwej
Autor Listu do Hebrajczyków
twierdzi, *e wła+nie Jezus Chrystus mo*e nam w tym dopomóc. Zwraca-
j9c si do Greków autor ten powiada: „Przez całe swoje *ycie starali+cie
4
Wspomniane wy*ej pojcie religijne pochodziło z podwójnego tła, na
którym autor Listu do Hebrajczyków rozpatruje problem zbawienia.
Pierwszym z nich było
Od czasów Platona, przez pi,set lat
Grecy zmagali si z problemem przeciwiestw midzy bytem realnym i
nierealnym, widzialnym i niewidzialnym, czasowym i wiecznym. Powsta-
ło wówczas pojcie rzeczywistego +wiata, którego nasz +wiat jest jedynie
cieniem i niedoskonałym odbiciem. Sam Platon wprowadził poj cie ist-
nienia gdzie+ +wiata doskonałych
329546555.002.png
si przej+, od cieni ku prawdzie. Tylko Jezus Chrystus mo*e wam w tym
dopomóc”.
Zbytnie przybli*anie si do Boga dla Iyda zawsze było nie-
bezpieczne. „Nie mo*e mnie człowiek ogl9da, i pozosta, przy *yciu” –
powiada Bóg do Moj*esza (2 Mj* 33,20). A Jakub ze zdziwieniem zawo-
łał: „Ogl9dałem Boga twarz9 w twarz, a jednak ocalało *ycie moje” (1
Mj* 32,30). Gdy Manoach u+wiadomił sobie, kim był jego go+,, z przera-
*eniem powiedział do swojej *ony: „Na pewno umrzemy, poniewa* wi-
dzieli+my Boga”. Wielkim +witem *ydowskim był Dzie Pojednania.
Był to jedyny dzie w roku, w którym arcykapłan wchodził do miejsca
naj+witszego i stawał twarz9 w twarz przed Bogiem. Tylko arcykapłan
mógł tam wej+, i tylko w tym jednym dniu. Prawo nakazywało, aby za
długo nie przebywał na tym +witym miejscu, w przeciwnym wypadku
mogłoby to sprowadzi, na Izrael nieszcz+cie. Przyj+cie przed oblicze
Bo*e było rzecz9 niebezpieczn9, a je*eli kto+ za długo tam pozostawał,
mógłby by, ukarany +mierci9.
W zwi9zku z tym faktem pojawiło si w *ydowskiej my+li pojcie
Bóg w swojej łasce przybli*ył si do narodu izraelskiego ofe-
ruj9c mu szczególn9 społeczno+, ze sob9. Jednak to szczególne przybli*e-
nie si Boga zostało uwarunkowane przestrzeganiem przez ten naród na-
danego mu prawa. Pocz9tek tej społeczno+ci i przyjcie tego prawa wi-
dzimy w dramatycznej scenerii w 2 Mj* 24,3-8.
Tak wic Izrael mógł zbli*y, si do Boga, ale
Naruszenie prawa było grzechem, który stanowił
przeszkod na drodze prowadz9cej do Boga. Do usunicia tej przeszkody
został powołany system kapłaski i ofiarniczy. Prawo zostało nadane;
człowiek zgrzeszył; pojawiła si przeszkoda; zostaje zło*ona ofiara, której
zadaniem jest otworzenie zamknitej drogi do Boga. Jednak z do+wiad-
czenia wynikało, *e ofiara nie była w stanie tego dokona,. Dowodem
nieskuteczno+ci całego systemu ofiarniczego było stałe powtarzanie skła-
dania ofiar. Była to mało skuteczna i przegrywana walka z usuwaniem
bariery, jak9 grzech postawił midzy człowiekiem a Bogiem.
5
Autor Listu do Hebrajczyków rozpatruje zagadnienie równie* na
329546555.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin