Terma - Pokonanie demonów.doc

(42 KB) Pobierz
Pokonanie demonów

Pokonanie demonów
Guru Rinpocze

Tekst ten jest fragmentem cyklu "Kanczog Czidu", Najglebszych Nauk Wielkiej Doskonalosci.



"Tych, co praktykuja Dharme, jest wiele jak gwiazd na niebie, lecz wsród nich ci, którzy sa odporni na demoniczne przeszkody, sa mniej liczni niz slonce i ksiezyc. Gdyby nie te przeszkody, uzyskanie urzeczywistnienia byloby latwiejsze od zgromadzenia cnotliwych czynów w ciagu jednego roku. Oto dlaczego demony musza zostac rozpoznane i przechytrzone.

Na poczatku, kiedy jestes uwieziony w miescie cierpien samsary, mozesz posiadac troche wiary w Dharme, lecz wkrótce zostanie ona wyparta przez demona lenistwa i wulgarnego realizmu. Wypelniony nienawiscia do wrogów, przywiazany do bliskich, nastawiony na wspólzawodnictwo, rozproszony przez swiatowe sprawy, poniechasz mysli o smierci; pochloniety róznymi rodzajami innych dzialan bedziesz zawsze zaniedbywac Dharme. Wlasnie to jest demonem. Aby go odpedzic, poszukaj doswiadczonego Guru, który jest korzeniem niezmiennej wiary, a takze rozmyslaj o smierci i nietrwalosci, co jest korzeniem niezmiennej gorliwosci. Porzucajac male sprawy, oddaj sie wielkiej sprawie Dharmy.

Nastepnie pojawi sie demon odmieniajacy twój umysl. Moze on przyjac postac kochanka, rodziny lub przyjaciól, którzy powiedza: "Nie praktykuj Dharmy", i w ten sposób bedzie stwarzal róznorakie przeszkody. Innym razem moze pojawic sie jako lek przed wrogami, duch wspólzawodnictwa lub bogactwo. Spowoduje, ze Dharma bedzie odkladana z dnia na dzien; zycie przepelnione przynetami bedzie ci przeciekac przez palce i w koncu calkowicie pograzysz sie w bagnie samsary. Aby pokonac tego demona, zaufaj tylko opiece Guru i Najwyzszego Schronienia, decyduj sam o sobie i nie pytaj zwyklych ludzi o rade.

Kiedy bedziesz przebywal razem z Guru, pojawi sie demon zwatpienia w niego i traktowania go jako równego sobie. Oznaka tego wplywu stanie sie to, ze bedziesz slepy na zalety Guru i zaczniesz dostrzegac w nim najdrobniejsze wady; rozwiniesz wrogie sady o czynach tej istoty obdarzonej madroscia; bedziesz poslugiwal sie religia dla zdobycia bogactwa i pozywienia. Zaczynajac od Dharmy, skonczysz w piekle. To jest prawdziwie grozny demon. Aby go unieszkodliwic, ucz sie widziec Guru jako Budde.

Kolejnym bedzie demon odwrotu. Oznaka jego przyjscia jest to, ze myslac o kobietach, pieniadzach, interesach, nieuczciwym handlu i gromadzeniu bogactw, porzucasz religijne szaty, duchowych przyjaciól i braci praktykujacych Dharme; przestajac interesowac sie sluchaniem Dharmy, popadasz w przywiazania i niecheci tego swiata; pragniesz kobiet i wina; odwracasz sie plecami do nauk Buddy. Aby pokonac tego demona, rozwin nieugieta determinacje w praktyce Najwyzszej Dharmy; niezaleznie od rodzaju inspirujacych cie nauk, trwaj przy nich z calym przekonaniem; trzymaj sie z dala od kobiet i unikaj czynów niezgodnych z Dharma; rozmyslaj o zyciu wielkich swietych przeszlosci. To jest wazne.

Nastepnym demonem, który sie pojawia, jest niedbalosc wobec nauk. Oznaka jego obecnosci jest to, ze zarozumiale rozpowiadasz o otrzymaniu tych lub tamtych nauk. Nie przenikasz ich znaczenia i pozostaja one tylko w sferze teorii. Znajac jedno lub dwa zdania, rozprzestrzeniasz tajemne instrukcje jak na targowisku. Bez wzgledu na to, jak glebokich nauk ci sie udziela, mówisz: "Juz to slyszalem" - w taki sposób rzeczywiste zrozumienie nigdy sie nie pojawi. "Demonem" jest wlasnie niemoznosc osiagniecia ostatecznego poziomu Dharmy. Aby go pokonac, stale rozmyslaj o naukach, które otrzymales i wchlon doglebnie ich znaczenie.

W tym czasie pojawi sie demon tych twoich cech, które sa wysoko oceniane przez innych, w masce opiekuna lub ucznia. Zamiast poswiecic sie praktyce, w przekonaniu, ze jestes bardzo uczony, staniesz sie zaslepiony samym soba i chciwy bogactwa. Stworzy to przeszkody odwracajace cie od sciezki Dharmy. Aby pokonac tego demona spróbuj przebywac dlugi czas w pustelniach górskich i poniechaj wszelkich zajec poza Dharma.

Nastepnie trzeba zwyciezyc demona metafizycznych pogladów. Stronniczo czynisz róznice miedzy twoim punktem widzenia i punktem widzenia innych, i Dharma przemienia sie w piec trucizn. Aby temu zapobiec, porzuc wszelka doktrynalna rywalizacje i porzucajac uprzedzenia, cwicz sie w postrzeganiu, ze wszystko jest czyste.

Gdy zaczniesz praktykowac na Jidama, pojawi sie demon zwatpienia w bóstwo. Powstana mysli o "lubieniu i nielubieniu" Jidama. Swymi magicznymi mocami bedziesz chcial ujarzmiac duchy, powstanie w tobie pragnienie, aby praktykowac rózne dzialania przed ukonczeniem recytacji, dzierzyc moce i wypowiadac destrukcyjne dzwieki. Aby wypedzic tego demona, który jest przeciwienstwem madrosci, niezaleznie od Jidama, na którego medytujesz, bez koncentrowania sie na jego atrybutach i cechach, pozwól po prostu naturze swiadomosci pojawic sie i wzmocnic samaja Ciala, Mowy i Umyslu.

Kiedy uwolnisz sie od tego demona i bedziesz medytowal na "kanaly i wiatry", pojawi sie demon nazywany "przerywajacym praktyke" i bedzie stwarzal on przeszkody dla twego duchowego rozwoju. Nie bedac zdolnym do znoszenia nawet najmniejszego cierpienia, zaczniesz przerywac praktyke i wskutek tego pózniej bedziesz bardzo spiety podczas medytacji. Gdy tak sie stanie, rozmyslaj o nieszczesciach samsary, a uwolnisz sie od tych przeszkód.

Gdy uda ci sie pokonac te trudnosci i spróbujesz robic dalsze postepy poslugujac sie srodkami "Wielkiej Szczesliwosci", pojawi sie przy tobie demon Dakini. Podajac sie za jogina, zaplodnisz wiele dziewczat i jezeli nie zatroszczysz sie pózniej o nie, wyniknie z tego wiele niewlasciwych czynów. W tym wypadku przerwij wiezy pozadania i ignoruj opinie ludzi.

Kiedy wywiklasz sie z tego i zaczniesz medytowac na pustke, wlasnie ona stanie sie kolejnym demonem. Bedziesz mówil "nie istnieje nic" zamieniajac w swoich czynach cnote na grzech. Nie bedziesz mial wiary w Trzy Klejnoty ani wspólczucia dla istot. Kiedy do tego dojdzie, pielegnuj cnote i oczysc sie z grzechów. Cwicz sie w postrzeganiu, ze wszystko jest czyste, rozwijaj gorace oddanie, zrozumienie wzajemnych powiazan i nierozdzielnosci pustki i wspólczucia.

W tym czasie pojawi sie równiez jako wróg demon wspólczucia. Nie bedac sam wyzwolonym, zaczniesz niecierpliwie pracowac dla dobra innych i zaniedbasz wlasna praktyke. Kiedy tak sie stanie, rozwijaj aspiracje Bodhiczitty, lecz na razie odlóz jej zastosowanie.

Kiedy uwolnisz sie od tego, nastepnym wrogiem, jaki sie pojawi bedzie demon przepowiedni. Przybierajac maske Buddy lub Guru, powie do ciebie: "Pracuj dla innych" lub "Praca dla dobra innych jest praktyka". Bez wzgledu na to, czy wypowiadaja te przepowiednie w rzeczywistosci, w wizji czy w snach, rozpusc ich w Yeszie-sempa9. Jezeli stana sie wtedy jeszcze bardziej wyrazne, oznacza to, ze sa prawdziwym bóstwem lub Guru, jesli nie, sa demonem stwarzajacym przeszkody. Musisz jasno rozpoznac, czym naprawde sa.

Gdy to pokonasz, demonem stana sie sciezki Jogi. Wedrujac po wioskach, bedziesz pil i zachowywal sie jak szaleniec, czyny twoje stana sie nierozwazne i sprzeczne z Dharma. Kiedy tak sie stanie, udaj sie na odosobnienie, praktykuj Tummo i pozostan obojetny na osiem swiatowych spraw.

Jest powiedziane, ze zanim osiagniesz Stan Buddy, demoniczne przeszkody beda sie pojawialy bez konca, jedna za druga. Jezeli jednak zwalczywszy wszystkie rozproszenia, oddasz sie calkowicie praktykowaniu spelnienia, zadne demony nie znajda do ciebie dostepu."

Kiedy Guru Rinpocze skonczyl mówic, uczniowie spisali jego slowa, Mistrz poblogoslawil je i ukryl pod postacia wielu skarbów.
 

fragment broszury "Pytania Niang Len Tengzin Zangpo"
wydanej przez Karmapa Foundation, Gdansk 1994
tlumaczenie Zbyszek Andruszkiewicz

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin