Sutra Dobroci I Błogosławieństwa Otrzymanych Od Ojca I Matki.txt

(15 KB) Pobierz

SUTRA DOBROCI I B�OGOS�AWIE�STWA OTRZYMANYCH OD OJCA I MATKI

Tak s�ysza�em. Pewnego razu Buddha przebywa� na G�rze Grdhrakutra [G�ra S�pa] ko�o Rad�agriha. Zebrali si� tam, by s�ucha� Dharmy, Bodhisattwowie, �rawakowie, mnisi, mniszki, �wieccy uczniowie i uczennice, niebia�skie istoty, kr�lowie nag�w i inni. Z jednym umys�em zgromadzili si� wok� klejnotowego tronu i z szacunkiem spogl�dali na oblicze Czczonego Przez �wiat.

W�wczas Buddha wyja�nia� Dharm� i z zadowoleniem powiedzia�:

    Wszyscy cnotliwi synowie i c�rki maj� b�ogos�awie�stwo wsp�czucia ojca i mi�o�ci matki. Dlatego cz�owiek rodzi si� dzi�ki karmicznej zap�acie i przyczynowemu zwi�zkowi z ojcem i matk�. Bez ojca nie mo�emy zosta� pocz�ci (dos�ownie: urodzi� si�), bez matki nie mo�emy urodzi� si� (dos�ownie: rozwin�� si� [w �onie]). Otrzymujemy energi� �ycia z krwi ojca i form� [cia�a] w �onie matki. Poprzez ten przyczynowy zwi�zek jeste�my ukochanym dzieckiem matki, z kt�rym nic nie mo�na por�wna� we wszech�wiecie. To b�ogos�awie�stwo jest bezforemne.

    Od momentu pocz�cia w �onie a� do dziesi�tego miesi�ca matka we wszystkich czynno�ciach chodzenia, stania, siedzenia i le�enia przechodzi r�nego rodzaju cierpienia. Nie ma chwili wolnej od niepokoju lub niewygody, dlatego nie my�li o swoich ulubionych potrawach czy ubraniach, ani o mi�o�ci i po��daniu. Raczej z jednym umys�em my�li o spokojnym i bezpiecznym porodzie. We w�a�ciwym dniu i miesi�cu, gdy [nadchodzi por�d], ci�ko dysz�c i pr�c czuj�c b�l we wszystkich ko�ciach i stawach, zlewaj�c si� ca�a potem, przechodzi trudne do zniesienia cierpienie. Ojciec z dr��cym sercem i cia�em niepokoi si� o matk� i dziecko. Dla wszystkich cz�onk�w rodziny s� to prze�omowe chwile. Gdy w ko�cu [dziecko si� urodzi] nie ma ko�ca rado�ci ojca i matki. S� jak biedna dziewczyna, kt�ra znalaz�a cenny klejnot. Gdy dziecko wyda pierwszy d�wi�k swojego g�osu matka czuje si� jak nowo narodzona.

    Od tego czasu dziecko �pi przy matce, bawi si� na jej kolanach, ssie mleko z jej piersi i �yje jej uczuciem.

    Gdy jest g�odne i pragnie jedzenia, to gdyby nie by�o matki nie mia�oby, co je��. Kiedy jest spragnione i rozgl�da si� za piciem, to gdyby nie by�o matki, nie mia�oby co pi�.
    Gdy jest zimno, to bez matki niemowl� nie mo�e si� samo ubra�, gdy jest gor�co, bez matki nie mo�e si� rozebra�. Gdy panuje g��d, matka odejmie sobie od ust jedzenie i da je dziecku, kiedy jest zimno, matka �ci�gnie z siebie ubranie i okryje nim swoje dziecko. Bez matki dziecko nie mo�e by� nakarmione, bez matki nie mo�e wzrasta� [by� odchowane]. Dop�ki dziecko przebywa w ko�ysce nie dotyka nieczystych rzeczy. Je�li mierzy� zwyk�� miar� matka daje 180 litr�w mleka, by wy�ywi� swoje dziecko. Warto�� dobroci ojca i matki jest niezmierzona jak niebiosa.

    Gdy matka zatrudniona jest w s�siedztwie, czerpie wod�, rozpala ogie�, sprz�ta i pe�ni r�ne pos�ugi, to zanim jeszcze wr�ci do domu, martwi si�: �Czy moje dziecko nie p�acze w domu i nie t�skni za mn�?� i jej serce dr�y z niepokoju. Obydwie piersi wydzielaj� mleko, w ko�cu nie mo�e tego znie�� i wraca do domu. Dziecko, widz�c z daleka matk�, porusza g�ow� i rozpoznaje j�. Gdy przychodzi kto� obcy, dziecko raczkuje i z g�o�nym p�aczem kieruje si� do matki. Matka zawsze szybko podbiega, wyci�ga r�ce, schyla si�, otrzepuje dziecko z kurzu, daje sw� pier� i karmi je. Gdy widzi dziecko, jest uradowana, dziecko widz�c matk� te� jest szcz�liwe. Obydwoje staj� si� jednym: uczucie i mi�o�� s� bezgraniczne � nie ma w tym �adnej przesady.

    W drugim roku �ycia dziecko odrywa si� od piersi matki i zaczyna samo chodzi�. Je�li nie ma ojca nie pozna pal�cego ognia cia�a. W trzecim roku �ycia przestaje ssa� pier� matki i zaczyna samo je��. Je�li nie ma ojca nie wie jak omin�� niebezpiecze�stwa �ycia, je�li nie ma matki nie pozna lek�w na r�ne choroby. Gdy ojciec lub matka wychodz� z domu i w innym miejscu znajduj� co� smacznego i ciekawego, to nie jedz� tego, ale zatrzymuj� i zanosz� dziecku. Dziewi�� na dziesi�� razy udaje im si� co� przynie�� i wtedy jest du�o rado�ci. Je�li raz rodzice co� nie przynios� dziecko udaje, �e p�acze i ma pretensje do ojca i matki.

    Kiedy nieco podro�nie i zadaje si� z przyjaci�mi, ojciec kupuje dziecku ubranie i przepask�, matka czesze w�osy i uk�ada w kok i my�li: �Postaram si� o pi�kne ubranie dla mojego dziecka. Moje jest ju� stare, ale je poceruj�. Wkr�tce zaczynaj� szuka� �ony i je�li po�lubi jak�� dziewczyn� to matka z ojcem zostaj� oddzieleni od dziecka. M�odzi ma��onkowie s� szczeg�lnie blisko siebie i syn ze swoj� �on� cz�sto rozmawiaj� ze sob� ciesz�c si� swoim wzajemnym towarzystwem. Z up�ywem lat ojciec i matka starzej� si�, s�abnie ich energia i opadaj� si�y. Jedynym oparciem staje si� syn, jedyn� osob�, kt�r� mog� prosi� o pomoc jest synowa. Ale m�� i �ona od rana do wieczora przebywaj� razem i rodzice nie �mi� nawet raz przyj�� i poprosi� o pomoc.

    Kiedy ojciec prze�yje matk� lub matka ojca, to samotnie siedzi w domu lub niczym samotny podr�nik, kt�ry samotnie nocuje w zaje�dzie nie ma nikogo kochaj�cego i dobrego z kim m�g�by mile porozmawia�, o p�nocy ��ko jest puste i cia�o nie mo�e si� ogrza� i odpr�y�.

    Gdy w ��ku jest pe�no insekt�w i pluskiew, czy� mo�na �atwo zasn�� przed �witem? Ile� razy przewraca si� z boku na bok i my�li: �Och! Jaki� to z�ych czyn�w dokona�em w poprzednich �ywotach, �e mam takie niewdzi�czne dziecko?�.

    Je�li zawo�a dziecko (syna) to prowokuje u niego z�o��. Jego �ona i dzieci widz�c to te� s� �li. Syn i synowa czuj� wstyd, spuszczaj� g�owy i zamiera mi�dzy nimi �miech. Je�li synowej brakuje uczu�, a syn jest niewdzi�czny to ma��onkowie mog� pope�ni� ci�ki grzech. Albo szybko za�atwiaj� spraw� wydaj�c polecenia na odleg�o�� myl�c si� dziewi�� razy na dziesi��. W ko�cu jak sami przyjd� (do rodzic�w) to nie s� us�u�ni i raczej m�wi� w z�o�ci:

    �Stary i s�aby zamiast pozostawa� na �wiecie lepiej jak szybko umrze�. Kiedy ojciec lub matka to us�ysz�, gorzka z�o�� wype�nia ich serce (piersi), �zy wzbieraj� pod powiekami i ciemnieje im w oczach. Z sercem wype�nionym pomieszaniem w b�lu m�wi�: � Ach ty! Kiedy by�e� malutkim dzieckiem, je�li mnie by nie by�o nie mia�by�, co je��, je�li mnie by nie by�o nie mia�by si� kto tob� zaopiekowa�. Co wi�cej, to �e teraz istniejesz, to tylko dzi�ki temu, �e ciebie urodzi�am, bez tego w og�le by ciebie nie by�o�. Je�li matka albo ojciec powiedz� co� takiego dziecku to upadnie ono do piekie�, �wiata g�odnych duch�w lub zwierz�t i wszyscy Tathagatowie, Wad�radewa i nie�miertelni o pi�ciu mocach nie mog� go uratowa�. Dobro� rodzic�w przewy�sza najwy�sze niebiosa. Szlachetni m�odzie�cy, szlachetne dziewcz�ta, by to wyja�ni� nale�y przedstawi� dziesi�� dobroci p�yn�cych od matki i ojca. Czym jest te dziesi�� dobroci? S� to:

        * po pierwsze � ochrona pocz�tego �ycia;
        * po drugie � znoszenie b�lu przy porodzie;
        * po trzecie � zapomnienie o b�lu porodu;
        * po czwarte � karmienie piersi�;
        * po pi�te � zmienianie i pranie pieluch;
        * po sz�ste � mycie i czyszczenie;
        * po si�dme � jedzenie tego co niesmaczne, a oddawanie tego co smaczne;
        * po �sme � dla dobra dziecka dopuszczaj� si� z�ych czyn�w;
        * po dziewi�te � w oddzieleniu pami�taj� o dziecku;
        * po dziesi�te � okazuj� najlepsze wsp�czucie.

    Dobro� ojca i matki jest jak bezmiar nieba. Szlachetni m�odzie�cy, szlachetne kobiety, taka cnota dobroci winna by� zwr�cona (odp�acona).

W�wczas Buddha wypowiedzia� wierszem pochwa�� [dobroci rodzic�w]:
Kochaj�ca matka, kiedy zajdzie w ci���
przez dziesi�� miesi�cy dzieli sw� krew i cia�o
czuj�c si� jak w ci�kiej chorobie
dzi�ki czemu cia�o dziecka mo�e urosn�� ca�e.

Kiedy nadejdzie w�a�ciwy czas, zaczyna prze� z si��
ca�ym cia�em odczuwaj�c b�l, stawy rozst�puj� si�
odczuwa psychiczny stres i ca�e cia�o ulega ruinie.

Gdy wszystko uspokaja si�, to tak jakby zmartwychwsta�a
i gdy us�yszy pierwszy g�os dziecka sama czuje si� jak nowonarodzona
kiedy dziecko si� urodzi twarz matki wygl�da jak kwiat,
gdy przez lata je karmi znika jej uroda.

Czy to woda wieczornej rosy, czy te� l�d porannego �niegu
przenosi dziecko na suche miejsce, sama k�adzie si� na mokrym miejscu
dziecko czasami zabrudzi jej pier� odchodami
lub zmoczy jej ubranie moczem, sama umyje si� i upierze zabrudzone ubranie
bez niech�ci wobec smrodu i brudu.

Gdy poczuje w ustach smaczne jedzenie karmi nim dziecko sama zjada
to co gorzkie i niesmaczne, s�odkie jedzenie oddaje dziecku.

Je�li ze wzgl�du na dziecko nie przestanie tego robi� to stworzy z�� karm�
i popadnie w degeneracj�. [Do�wiadczy z�ych skutk�w swojego dzia�ania].

Gdy dziecko wyjedzie gdzie� daleko, a� do czasu jego powrotu i ujrzenia twarzy
wychodz�c z domu i przychodz�c ca�y czas pami�ta o nim, we �nie czy na jawie
odczuwa niepok�j o niego.

Za �ycia czuje jakby stawa�a si� cia�em w�asnego dziecka, a jej �yczeniem jest
by po �mierci m�c je dalej chroni�.

Cho� taka cnota dobroci winna by� odp�acona, to dziecko gdy staje si� doros�ym
cz�owiekiem zaczyna irytowa� si� i podnosi� g�os na rodzic�w. Nie post�puje za
mow� [wskazaniami] ojca. Je�li wkr�tce znajdzie sobie �on�, dzia�a przeciwko
ojcu i matce, jak osoba pozbawiona dobroci, nie lubi rodze�stwa i jest jak zazdrosny cz�owiek.

Kiedy przychodzi rodzina �ony, zabiera ich do sanktuarium i urz�dza przyj�cie,
wpuszcza ich do pokoi i cieszy si� ich towarzystwem. �yj�ce istoty zmieniaj� si�
bliskie osoby staj� si� dla siebie obce, obcy staj� si� dla siebie bliscy.
Wielko�� dobroci ojca i matki jest jak najwi�ksze niebo.

W tym czasie Ananda powsta� ze swego miejsca, z pokor� odkry� swe prawe rami�, ukl�k� ze z�o�onymi d�o�mi przed Buddh� i powiedzia�: �Czczony Przez �wiat, jak my mnisi, synowie, kt�rzy opu�cili swoje domy, mo�emy sp�aci� synowsk� wdzi�czno�� za otrzyman� dobro� ojca i matki, prosz� wyja�nij to w pe�ni�.

Buddha...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin