Pytania - Prefabrykacja.doc

(247 KB) Pobierz
Rozdział I

SPIS TREŚCI

 

Rozdział IV              2

4.1 Wprowadzenie do zapewnienia jakości              2

4.2 Kontrola jakości, WPS, egzaminowanie spawaczy              5

4.3 Naprężenia i odkształcenia spawalnicze              5

4.4 Oprzyrządowania pomocnicze              6

4.5 Bezpieczeństwo pracy w czasie spawania              8

4.6 Pomiary i kontrola w spawalnictwie              8

4.7 Badania nieniszczące              10

4.8 Zagadnienia ekonomii              10

4.9 Regeneracja, napawanie              12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział IV - Prefabrykacja

 

4.1 Wprowadzenie do zapewnienia jakości

1.      Jakość to:

    1. odpowiednie wykonanie i przygotowanie wyrobu

b.      ogół właściwości ….

c.       ogół cech jedn…….

d.      topień spełnienia przez usługę lub wyrób wymagań klienta

 

2.      System jakości to:

    1. ogół działań i czynności …...

b.      struktura organizacji, podział odpowiedzialności, procedury, procesy i zasoby umozliwiające zarządzanie jakością

    1. przyjęty w przedsiębiorstwie system organizacyjny
    2. kontroler na każdym stanowisku pracy

 

3.      Zarządzanie jakością to:

    1. utworzenie odpowiedniej komórki w przedsiębiorstwie
    2. wdrożenie systemu jakości w przedsiębiorstwie

c.       wszystkie planowane i systematyczne działania zmierzające ……………….

 

4.      Audit jakości to:

a.      systematyczne badanie …

b.      wizytacja przedsiębiorstwa sprawdzająca ….

c.       komisyjne sprawdzenie czy spełnia warunki …

 

5.      Nadzorowanie jakości to:

a.       permanentna kontrola jakości przez ………………….

b.      ciągłe weryfikowanie, analiza ……………

c.       organizacja ……………………..

 

6.      TQM to:

a.      ogólna koncepcja kompleksowego zarządzania przez jakość

b.      teraz my

c.       skoncentrowane ………………………………………………………

 

7.      Wymagania dotyczące jakości w spawalnictwie:

a.       EN 719

b.      EN 729

c.       EN 288

d.      EN 473

 

8.      Procesy specjalne:

a.       procesy stosowane w siłach zbrojnych

b.      procesy, które nie mogą być w pełni sprawdzone

c.       procesy, specjalna technologia i oprzyrządowanie

 

9.      Wyrób jakość

a.       ogół cech i właściwości, spełnienie wymagań

b.      dobrze się sprzedaje

c.       ogół cech i właściwości spełnia ………………………...

 

 

 

 

10.  Jakość to:

a.       oczekiwanie do stanu faktycznego

b.      stan faktyczny do oczekiwania

 

11.  Czy certyfikat systemu jakości zwalnia od odpowiedzialności:

a.       tak i przenosi odpowiedzialność na jednostkę certyfikującą

b.      nie w żadnym przypadku

 

12.  Czy odpowiedzialność za wykonanie usługi lub za wyrób może być uchylona;

a.       w żadnym przypadku

 

13.  Kiedy po uzyskaniu certyfikatu może być audit sprawdzający;

a.       6 do 12 miesięcy

 

14.  Czy ważność certyfikatu można zawiesić:

a.       tak, jeżeli dostawca lub producent zgłosi rezygnację

 

15.  Czy świadectwo kwalifikacyjne wydane przez Instytut Spawalnictwa jest ważne w Unii Europejskiej

a.      ważne

 

16.  Czy odpowiedzialne konstrukcje spawać może:

a.       spawacz z książeczką spawacza

b.      spawacz z ważnymi uprawnieniami

 

17.  Jakie ośrodki mogą szkolić spawaczy;

a.       tylko zgoda MEN

b.      tylko atest Instytutu Spawalnictwa

c.       każdy osrodek posiadający spawalnię

 

18.  Celem dokumentacji systemu jakości:

a.      umożliwienie zainteresowanym uzyskania informacji

b.      zdobycie certyfikatu według ISO 9000

 

19.  Podstawowe dokumenty systemu jakości:

a.       normy ISO, EN

b.      zestawienia, materiały, atesty

c.       polityka jakości …….

d.      plany kontrolne

 

20.  Księga jakości to:

a.       instrukcje i opisy

b.      polityka przedsiębiorstwa

c.       skład zarządu firmy, listy referencyjne, fotografie wykonanych obiektów …

 

21.  Minimalna zawartość księgi jakości:

a.       świadectwo jakości

b.      podobizna prezesa, fotografie obiektów ……………………

 

22.  Dokumenty systemu jakości to:

a.       księga jakości, instrukcje

b.      ………………….. plany jakości, instrukcje …

c.       dokumentacja techniczna, protokuły z badań …………………….

 

 

 

Cel zarządzania jakością – zapewnienie otrzymania produktu (konstrukcji lub elementu spawanego) odpowiedniej jakości i ekonomicznie uzasadnionego tzn.  ma on być niezawodny w użytkowaniu i możliwie tani w produkcji. Osiągnięcie tego celu ułatwia praca w określonym systemie jakości.

System jakości – kompleksowe działanie na rzecz jakości, począwszy od rozeznania rynku, poprzez projektowanie, zaopatrzenie, wszystkie fazy produkcji, aż po odbiór końcowy, analizę braków i obsługę serwisową.

Księga jakości – powinna uwzględniać normy (pogrubionym, a inne to dodatki):

1. Systemy dotyczące wszystkich wyrobów

ISO 9000 (EN 29000) – Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości. Wytyczne wyboru i stosowania.

ISO 9001 (EN 29001) – Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w projektowaniu/konstruowaniu, produkcji, instalowaniu i serwisie.

ISO 9002 (EN 29002) – Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w produkcji, instalowaniu.

ISO 9003 (EN 29003) – Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w kontroli i badaniach końcowych.

ISO 9004 (EN 29004) – Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości. Wytyczne.

2. Systemy stosowane w produkcji spawalniczej

PN-EN 729–1 – Wytyczne wyboru i stosowania systemów jakości w spawalnictwie.

PN-EN 729–2 – Kompleksowy system jakości.

PN-EN 729–3 – Standardowy system jakości.

PN-EN 729–4 –Elementarny system jakości.

Jeżeli w umowie sformułowano spawalnicze wymagania jakościowe i stosowany jest w zakładzie system ISO 9001 lub 9002 w to musi być stosowany kompleksowy system wg PN-EN 729-2, a jeżeli nie ma ISO to określa się wymagania i wybiera model wg PN-EN 729- 2, 3 lub 4. Po określeniu powyższego przyjmuje się spawalnicze wymagania jakościowe dla przyjętego modelu.

3. Inne normy związane ze spawalnictwem

PN EN ISO 15614-1 Uznanie technologii spawania. Stale i stopy niklu.

PN EN 287 Kwalifikacja spawaczy.

PN EN 473 Kwalifikowanie personelu badań nieniszczących.

PN EN 719 Obowiązki personelu inż.-technicznego.

EN 24063 Kwalifikacja metod spajania.

EN 26520 Kwalifikacja wad spoin.

ISO 5817 Poziomy wadliwości złączy spawanych.

Symbole: QMS – quality management system (system zarządzania jakością); QA – quality assurance (zapewnienie jakości); QM – quality management (zarządzanie jakością); QC – quality control (sterowanie jakością – sprzężenie zwrotne); QI – quality inspection (kontrola jakości – inspekcja); QT (QE) – quality testing (examination) (badanie jakości np.: NDT)

Stopnie kontroli: examination – wykonywane przez komórkę wykonawcy; inspection – wykonywane przez inspektora z ramienia inwestora; auditing – rewizja zewnętrzna przez niezależnego inspektora

Podstawowe rodzaje wad wg PN-EN 26520 (PN-75/M-69703): 100 – crakcs/pęknięcia (E); 200 – cavities/pory (A); 300 – solid inclusions/wtrącenia stałe (B); 400 – lack of fusion and penetraion/przyklejenia (C) i braki przetopu (D); 500 – imperfect shape and dimension/wady kształtu i wymiaru (F); 600 – miscellaneous imperfections/wady różne (F)

4.2 Kontrola jakości, WPS, egzaminowanie spawaczy

Kontrola organizowana jest na podstawie planu zapewnienia jakości (wg PN-EN 729) opracowanego dla danego zadania inwestycyjnego.

Plan zapewnienia jakości (Qaluty Assurance Procedure/Quality Plan/Quality Manual) jest to przewodnik (fragment księgi jakości) podający, kto, co, kiedy i jak kontroluje. Zawiera on:1.Kolejność operacji kontrolnych i przez kogo wykonywanych, 2.Zakres operacji kontrolnych, 3.Sposób przeprowadzania operacji kontrolnych, 4.Kryteria oceny jakości (normy, warunki techniczne). Punkty 3 i 4 ujmowane są jako poszczególne procedury i występują zazwyczaj w formie oddzielnych załączników.

Kolejność operacji kontrolnych obejmuje 3 etapy:

1.Wstępna (kwalifikacje uprawnień spawaczy; procedur spawania PQR na podstawie, których powstaje instrukcja technologiczna spawania WPS; kontrola materiałów podstawowych i dodatkowych - atesty, badania; kontrola stanowiska spawalniczego – rodzaj i jakość sprzętu, BHiP);

2.Bieżąca (przygotowania elementów do spawania – czy są zgodne z WPS; kontrola realizacji spawania – parametry czy zgodne z WPS; prowadzenie dziennika spawania);

3.Ostateczna (wybranymi metodami badań nieniszczących wg zatwierdzonych procedur

 

4.3 Naprężenia i odkształcenia spawalnicze

Stan naprężeń istniejący w materiale, na który nie działają zewnętrzne obciążenia (łącznie z siłami ciężkości) lub inne źródła naprężeń (jak termiczny gradient)  nazywamy naprężeniami własnymi lub pozostającymi. Układy naprężeń własnych w materiale są w równowadze, tzn. wypadkowa sił lub momentów będących ich przyczyną musi być w równowadze tzn. dA=0, dM=0.

Źródła naprężeń pozostających(residual sterss): Materiał (wielofazowość, wtrącenia); Proces (odlewanie, cięcie termiczne, spawanie, pokrywanie warstwami, umacnianie powierzchniowe – nagniatanie, azotowanie, nawęglanie, Obr.skrawaniem); Deformacje (walcowanie, wyciskan...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin