SPIS TREŚCI
Rozdział IV 2
4.1 Wprowadzenie do zapewnienia jakości 2
4.2 Kontrola jakości, WPS, egzaminowanie spawaczy 5
4.3 Naprężenia i odkształcenia spawalnicze 5
4.4 Oprzyrządowania pomocnicze 6
4.5 Bezpieczeństwo pracy w czasie spawania 8
4.6 Pomiary i kontrola w spawalnictwie 8
4.7 Badania nieniszczące 10
4.8 Zagadnienia ekonomii 10
4.9 Regeneracja, napawanie 12
1. Jakość to:
b. ogół właściwości ….
c. ogół cech jedn…….
d. topień spełnienia przez usługę lub wyrób wymagań klienta
2. System jakości to:
b. struktura organizacji, podział odpowiedzialności, procedury, procesy i zasoby umozliwiające zarządzanie jakością
3. Zarządzanie jakością to:
c. wszystkie planowane i systematyczne działania zmierzające ……………….
4. Audit jakości to:
a. systematyczne badanie …
b. wizytacja przedsiębiorstwa sprawdzająca ….
c. komisyjne sprawdzenie czy spełnia warunki …
5. Nadzorowanie jakości to:
a. permanentna kontrola jakości przez ………………….
b. ciągłe weryfikowanie, analiza ……………
c. organizacja ……………………..
6. TQM to:
a. ogólna koncepcja kompleksowego zarządzania przez jakość
b. teraz my
c. skoncentrowane ………………………………………………………
7. Wymagania dotyczące jakości w spawalnictwie:
a. EN 719
b. EN 729
c. EN 288
d. EN 473
8. Procesy specjalne:
a. procesy stosowane w siłach zbrojnych
b. procesy, które nie mogą być w pełni sprawdzone
c. procesy, specjalna technologia i oprzyrządowanie
9. Wyrób jakość
a. ogół cech i właściwości, spełnienie wymagań
b. dobrze się sprzedaje
c. ogół cech i właściwości spełnia ………………………...
10. Jakość to:
a. oczekiwanie do stanu faktycznego
b. stan faktyczny do oczekiwania
11. Czy certyfikat systemu jakości zwalnia od odpowiedzialności:
a. tak i przenosi odpowiedzialność na jednostkę certyfikującą
b. nie w żadnym przypadku
12. Czy odpowiedzialność za wykonanie usługi lub za wyrób może być uchylona;
a. w żadnym przypadku
13. Kiedy po uzyskaniu certyfikatu może być audit sprawdzający;
a. 6 do 12 miesięcy
14. Czy ważność certyfikatu można zawiesić:
a. tak, jeżeli dostawca lub producent zgłosi rezygnację
15. Czy świadectwo kwalifikacyjne wydane przez Instytut Spawalnictwa jest ważne w Unii Europejskiej
a. ważne
16. Czy odpowiedzialne konstrukcje spawać może:
a. spawacz z książeczką spawacza
b. spawacz z ważnymi uprawnieniami
17. Jakie ośrodki mogą szkolić spawaczy;
a. tylko zgoda MEN
b. tylko atest Instytutu Spawalnictwa
c. każdy osrodek posiadający spawalnię
18. Celem dokumentacji systemu jakości:
a. umożliwienie zainteresowanym uzyskania informacji
b. zdobycie certyfikatu według ISO 9000
19. Podstawowe dokumenty systemu jakości:
a. normy ISO, EN
b. zestawienia, materiały, atesty
c. polityka jakości …….
d. plany kontrolne
20. Księga jakości to:
a. instrukcje i opisy
b. polityka przedsiębiorstwa
c. skład zarządu firmy, listy referencyjne, fotografie wykonanych obiektów …
21. Minimalna zawartość księgi jakości:
a. świadectwo jakości
b. podobizna prezesa, fotografie obiektów ……………………
22. Dokumenty systemu jakości to:
a. księga jakości, instrukcje
b. ………………….. plany jakości, instrukcje …
c. dokumentacja techniczna, protokuły z badań …………………….
Cel zarządzania jakością – zapewnienie otrzymania produktu (konstrukcji lub elementu spawanego) odpowiedniej jakości i ekonomicznie uzasadnionego tzn. ma on być niezawodny w użytkowaniu i możliwie tani w produkcji. Osiągnięcie tego celu ułatwia praca w określonym systemie jakości.
System jakości – kompleksowe działanie na rzecz jakości, począwszy od rozeznania rynku, poprzez projektowanie, zaopatrzenie, wszystkie fazy produkcji, aż po odbiór końcowy, analizę braków i obsługę serwisową.
Księga jakości – powinna uwzględniać normy (pogrubionym, a inne to dodatki):
1. Systemy dotyczące wszystkich wyrobów
ISO 9000 (EN 29000) – Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości. Wytyczne wyboru i stosowania.
ISO 9001 (EN 29001) – Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w projektowaniu/konstruowaniu, produkcji, instalowaniu i serwisie.
ISO 9002 (EN 29002) – Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w produkcji, instalowaniu.
ISO 9003 (EN 29003) – Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w kontroli i badaniach końcowych.
ISO 9004 (EN 29004) – Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości. Wytyczne.
2. Systemy stosowane w produkcji spawalniczej
PN-EN 729–1 – Wytyczne wyboru i stosowania systemów jakości w spawalnictwie.
PN-EN 729–2 – Kompleksowy system jakości.
PN-EN 729–3 – Standardowy system jakości.
PN-EN 729–4 –Elementarny system jakości.
Jeżeli w umowie sformułowano spawalnicze wymagania jakościowe i stosowany jest w zakładzie system ISO 9001 lub 9002 w to musi być stosowany kompleksowy system wg PN-EN 729-2, a jeżeli nie ma ISO to określa się wymagania i wybiera model wg PN-EN 729- 2, 3 lub 4. Po określeniu powyższego przyjmuje się spawalnicze wymagania jakościowe dla przyjętego modelu.
3. Inne normy związane ze spawalnictwem
PN EN ISO 15614-1 Uznanie technologii spawania. Stale i stopy niklu.
PN EN 287 Kwalifikacja spawaczy.
PN EN 473 Kwalifikowanie personelu badań nieniszczących.
PN EN 719 Obowiązki personelu inż.-technicznego.
EN 24063 Kwalifikacja metod spajania.
EN 26520 Kwalifikacja wad spoin.
ISO 5817 Poziomy wadliwości złączy spawanych.
Symbole: QMS – quality management system (system zarządzania jakością); QA – quality assurance (zapewnienie jakości); QM – quality management (zarządzanie jakością); QC – quality control (sterowanie jakością – sprzężenie zwrotne); QI – quality inspection (kontrola jakości – inspekcja); QT (QE) – quality testing (examination) (badanie jakości np.: NDT)
Stopnie kontroli: examination – wykonywane przez komórkę wykonawcy; inspection – wykonywane przez inspektora z ramienia inwestora; auditing – rewizja zewnętrzna przez niezależnego inspektora
Podstawowe rodzaje wad wg PN-EN 26520 (PN-75/M-69703): 100 – crakcs/pęknięcia (E); 200 – cavities/pory (A); 300 – solid inclusions/wtrącenia stałe (B); 400 – lack of fusion and penetraion/przyklejenia (C) i braki przetopu (D); 500 – imperfect shape and dimension/wady kształtu i wymiaru (F); 600 – miscellaneous imperfections/wady różne (F)
Kontrola organizowana jest na podstawie planu zapewnienia jakości (wg PN-EN 729) opracowanego dla danego zadania inwestycyjnego.
Plan zapewnienia jakości (Qaluty Assurance Procedure/Quality Plan/Quality Manual) jest to przewodnik (fragment księgi jakości) podający, kto, co, kiedy i jak kontroluje. Zawiera on:1.Kolejność operacji kontrolnych i przez kogo wykonywanych, 2.Zakres operacji kontrolnych, 3.Sposób przeprowadzania operacji kontrolnych, 4.Kryteria oceny jakości (normy, warunki techniczne). Punkty 3 i 4 ujmowane są jako poszczególne procedury i występują zazwyczaj w formie oddzielnych załączników.
Kolejność operacji kontrolnych obejmuje 3 etapy:
1.Wstępna (kwalifikacje uprawnień spawaczy; procedur spawania PQR na podstawie, których powstaje instrukcja technologiczna spawania WPS; kontrola materiałów podstawowych i dodatkowych - atesty, badania; kontrola stanowiska spawalniczego – rodzaj i jakość sprzętu, BHiP);
2.Bieżąca (przygotowania elementów do spawania – czy są zgodne z WPS; kontrola realizacji spawania – parametry czy zgodne z WPS; prowadzenie dziennika spawania);
3.Ostateczna (wybranymi metodami badań nieniszczących wg zatwierdzonych procedur
Stan naprężeń istniejący w materiale, na który nie działają zewnętrzne obciążenia (łącznie z siłami ciężkości) lub inne źródła naprężeń (jak termiczny gradient) nazywamy naprężeniami własnymi lub pozostającymi. Układy naprężeń własnych w materiale są w równowadze, tzn. wypadkowa sił lub momentów będących ich przyczyną musi być w równowadze tzn. dA=0, dM=0.
Źródła naprężeń pozostających(residual sterss): Materiał (wielofazowość, wtrącenia); Proces (odlewanie, cięcie termiczne, spawanie, pokrywanie warstwami, umacnianie powierzchniowe – nagniatanie, azotowanie, nawęglanie, Obr.skrawaniem); Deformacje (walcowanie, wyciskan...
rajmundos9