Superczytanie - Jak uczyć się trzy razy szybciej - Zbigniew Brześkiewicz.txt

(173 KB) Pobierz
SUPERCZYTANIE
    JAK UCZY� SI� TRZY RAZY SZYBCIEJ

AGENCJA WYDAWNICZA
            �COMES" LIDIA I ANDRZEJ SKAR�Y�SCY
              
AGENCJA WYDAWNICZA �COMES" PROPONUJE:
BIBLIOTEKA ZDROWEGO CZ�OWIEKA
1. Ravi Javalgekar Joga lecznicza
2. Irena Gumowska Ratuj swoje zdrowie
3. Josef Jona� Tajemnice energii �ycia
4. Zygmunt Bronz �Qigong (uzdrawiaj�ce �wiczenia chi�skie)
5. W�adys�aw S. Brud, Iwona Konopacka Pachn�ca apteka (tajemnice aromaterapii)
6. Jacek Roik Poradnik lekarza naturalisty
7. O. Grzegorz Sroka Poradnik zdrowia Ojca Grzegorza
8. Irena Gumowska Uzdrawiaj�ce kuracje
9. Jogi Rama-Czaraka Nauka jog�w o zdrowiu

10. Tadeusz Kasperczyk, Stanis�aw Kmak Leczniczy masa� punktowy
11. Wies�aw Nies�uchowski, Jacek Kniazio�ucki Kr�gos�up - klucz do zdrowia
12. Andrzej S�awomir Szczerak Potrafi� zeszczuple�
13. Stanis�awa Pi�tyra Rufin Jak mo�na wyzdrowie�
14. Irena Gumowska B�d� zdr�w!
15. Andrzej Skar�y�ski Zio�a czyni� cuda
16. Josef Jona� Zagadki �ycia
17. Zbigniew Przybylak Samouzdrawianie relaksem i autosugesti�
18. Irena Gumowska Po�ywienie twoim lekarstwem
19. J�zef Jan �wirski Sanatorium w domu
20. Zdzis�aw Drobner Zdrowotny masa� chi�ski dla ka�dego
21. Marek Bardadyn Twoje zdrowie w twoich oczach
AKADEMIA WIEDZY TAJEMNEJ
1. Andrej Sandor Tajemne moce cz�owieka
2. Katarzyna Gozdek-Michaelis Supermo�liwo�ci twojego umys�u
3. Leszek Matela Moc znak�w runicznych
4. Andrzej Donimirski Poza czas i przestrze� (z tajemnic niedostrzegalnego �wiata)
SEKRETY MEDYCYNY NATURALNEJ   tom I, II, III, IV
PORADNIK ZDROWIA MEDYCYNY LUDOWEJ
Josef A. Zentrich, Josef Jona�
LEKSYKON LEK�W NATURALNYCH
pod redakcj� doc. dr. Aleksandra O�arowskiego
SUPERUMYS�    *    SUPERPAMI��
Zbigniew W. Brze�kiewicz
          JAK WYZWOLI� ENERGI� �YCIA SEKSUALNA DROGA DO WY�SZEJ �WIADOMO�CI
czyli TANTRA KRIJA JOGA

ZBIGNIEW W. BRZE�KIEWICZ
autor bestsellera SUPERUMYS�
SUPERCZYTANIE
    JAK UCZY� SI� TRZY RAZY SZYBCIEJ
       
Copyright � by Zbigniew W. Brze�kiewicz
      Projekt ok�adki JOANNA Z�ONKIEWICZ
     Redakcja BO�ENA�MAZUR
     
ISBN 83-85486-44-5
     Sk�ad: FOTOTYPE, Milan�wek, tel./fax 755 84 14 Druk: Drukarnia Wydawnictw Naukowych S.A., ��d�, 1995 r. Druk ok�adki: PHP ARIA, WARSZAWA, tel. 24 60 61 w. 207
AGENCJA WYDAWNICZA �COMES"
02-548 Warszawa ul. R�ana 2/44 
tel./fax 45 42 83

Ksi��k� t� dedykuj� Mary L. Augustine z Biblioteki imienia Davee Chalmera Uniwersytetu Wisconsin w River Falls w USA, kt�rej wydatna pomoc w zdobywaniu dla mnie ksi��ek i nieustanne wsparcie psychiczne wywarly du�y wp�yw na moje my�lenie i pisanie

SPIS TRE�CI

Dzi�ki tej ksi��ce:
� Dowiesz si�, jakim jeste� czytelnikiem (na razie).
� Pozb�dziesz si� z�ych nawyk�w czytelniczych.
� Nauczysz si� relaksowa� i gimnastykowa� sw�j umys�.
� Docenisz znaczenie pozytywnej samooceny.
� W swoim napi�tym rozk�adzie dnia wygospodarujesz czas na
systematyczne czytanie.
� Nauczysz si� czyta� o wiele szybciej ni� dotychczas.
� Odkryjesz niezwyk�e zalety zwyk�ego wska�nika.
� Przyzwyczaisz si� rozpoczyna� lektur� jakiegokolwiek tekstu od
przegl�du.
� Zapoznasz si� z prostymi lecz bardzo skutecznymi metodami
czytania tekst�w naukowo-technicznych i literackich.
� Poprawisz stopie� rozumienia i zapami�tywania tego, co czytasz.
� Zaczniesz �mia�o pisa� w ksi��kach, kt�re s� twoj� w�asno�ci�.
� Zapoznasz si� z technik� BARDZO SZYBKIEGO CZYTANIA
i dowiesz si�, jak j� mo�na wy�wiczy�.

Wst�p		9
I   Jak czytasz (na razie!)		11
II   Z�e nawyki czytelnicze		15
III Czynniki warunkuj�ce superczytanie		23
IV Elastyczne podej�cie do czytania		29
V   Pos�ugiwanie si� �wska�nikiem"		33
VI   Praca oczu		37
VII   Rola pozytywnej samooceny		43
VIII   Motywacja   		49
IX   Koncentracja		55
X   Relaks i gimnastyka umys�u		61
XI   Planowanie czasu na czytanie		69
XII   Cele czytania		73
XIII Dokonywanie przegl�du (czytanie pobie�ne)		77
XIV Czytanie wybi�rcze		83
XV   Czytanie uwa�ne		89
XVI   Czytanie tekst�w naukowo-technicznych		95
XVII   Czytanie tekst�w literackich		101
XVIII   Rozumienie tego, co si� czyta		107
XIX   Zapami�tywanie tego, co si� przeczyta�o		113
XX   Notowanie w trakcie lektury		119
XXI   Bardzo szybkie czytanie		127
XXII   Sprawd�, jak czytasz teraz		141
Bibliografia		146

bo ksi��ka to nie bie�nia, na kt�rej zmagaj� si� sprinterzy. Na czym polegaj� te umiej�tno�ci? �atwo si� zorientujesz, zapoznaj�c si� ze spisem tre�ci tej ksi��ki.
   Ja sam du�o czytam, wi�c umiej�tno�� szybkiego czytania bardzo sobie ceni�. Gdybym nie czyta� i nie by� dociekliwy, to ta ksi��ka by nie powsta�a. Napisa�em j� przede wszystkim dlatego, �eby zach�ci� ciebie (a ty mam nadziej� zach�cisz swoich znajomych) do cz�stego si�gania po s�owo drukowane. Ksi��ka, w przeciwie�stwie do wymienionych na pocz�tku wst�pu medi�w, nie zu�ywa pr�du, za kt�ry musisz coraz wi�cej p�aci�, a od jej umiej�tnego czytania wzrok psuje si� mniej ni� od �gapienia si�" w ekran telewizora czy monitor. Je�li uwa�nie przestudiujesz Superczytanie, nauczysz si� czyta� umiej�tnie i wierz�, �e o wiele rzadziej b�dziesz korzysta� z telewizora, magnetowidu i komputera, a ksi��ka znajdzie w twoim �yciu nale�ne jej miejsce.
Na koniec mam dla ciebie jedn� dobr� rad�:
   Lektur� ksi��ki (tej i ka�dej innej) rozpocznij od pobie�nego jej przejrzenia. Czemu to ma s�u�y� i na czym polega, przeczytasz w rozdziale �Dokonywanie przegl�du". I w zwi�zku z tym odsy�am ci� na stron� 77 do wspomnianego rozdzia�u. Od niego zacznij lektur�. Ponadto w przypadku tego poradnika czytanie ka�dego rozdzia�u rozpoczynaj od zaznajomienia si� z tekstem zatytu�owanym: �Co zyskasz, czytaj�c ten rozdzia�".

ROZDZIA� I
JAK CZYTASZ
(na razie!)
Co zyskasz, czytaj�c ten rozdzia�
� Sprawdzisz swoj� obecn� szybko�� czytania.
� Dowiesz si�, czy czytasz ze zrozumieniem.
� Sprawdzisz, ile pami�tasz z przeczytanego tekstu.
� 
JAK CZYTASZ
(na razie!)
   Zanim zag��bisz si� na dobre w lektur� tej ksi��ki, wykonaj prosty test czytelniczy, kt�ry ci pozwoli stwierdzi�, jakim obecnie jeste� czytelnikiem. Obecnie, dlatego �e po wnikliwej lekturze tej ksi��ki, a co za tym idzie po zastosowaniu si� do zawartych w niej rad, twoje umiej�tno�ci czytelnicze niew�tpliwie wzrosn�. B�dziesz mie� mo�liwo�� przekonania si� o tym, wykonuj�c test sprawdzaj�cy, znajduj�cy si� na ko�cu ksi��ki. B�d� uczciwy wobec siebie i wykonaj go rzeczywi�cie dopiero po wnikliwej (koniecznie wnikliwej!) lekturze niniejszego poradnika, a najlepiej po odbyciu zalecanej przeze mnie 4-6 tygodniowej sesji czytelniczej. Wracajmy jednak do testu. Poni�ej znajduje si� fragment innej mojej ksi��ki � Superumys�. Twoje zadanie polega na tym, aby przeczyta� tekst mo�liwie szybko, lecz uwa�nie i odpowiedzie� na 10 pyta� sprawdzaj�cych, wybieraj�c mi�dzy odpowiedziami: �prawda" i �fa�sz".
   Skoro ju� wiesz, co masz zrobi�, to przygotuj stoper (najlepiej stoper!) lub zegarek z sekundnikiem i po odczytaniu ostatniego s�owa tekstu zarejestruj czas.
Got�w! Start!
   �Chocia� ka�da p�kula ma wy�ej wymienione funkcje, to istnieje te� zjawisko zwane dwustronno�ci� m�zgu, co oznacza, �e ka�da p�kula dzieli si� swoimi funkcjami i obydwie uczestnicz� w wi�kszo�ci wykonywanych dzia�a�. Corpus callosum, wi�zka nerw�w ��cz�cych praw� i lew� kor� m�zgu, pozwala na przep�yw informacji uzyskanych przez jedn� stron� m�zgu do drugiej strony.
   Poza informacjami o specjalizacji funkcji prawej i lewej p�kuli, z bada� nad m�zgiem i umys�em wynikaj� istotne przes�anki dla

rozwoju zdolno�ci intelektualnych. Na przyk�ad, wiemy, �e prawy m�zg nie jest w stanie werbalizowa� tego, co wie; w jego wydaniu jest to bezs�owne, niewypowiadalne. Informacje w nim zawarte maj� posta� wyobra�e�, symboli, metafor. Lewy m�zg natomiast musi rozpozna� wyobra�enia prawego m�zgu i przetransformowa� je w s�owa. M�wi�c inaczej, lewy m�zg stanowi �alfabet umys�u". Wnioski wynikaj�ce z tej relacji s� dalekosi�ne. Je�li w nocy mamy kolorowe sny, to nad ranem wyparuj� nam z g�owy, chyba �e je zapiszemy. Intuicyjne, symboliczne i ca�o�ciowe wyobra�enie prawej strony m�zgu przepadnie, je�li nie ubierzemy go w s�owa za pomoc� lewej strony m�zgu.
   Innym znacz�cym odkryciem zwi�zanym ze zr�nicowaniem p�kul jest to, �e lewa p�kula � tak jak komputer � rozpoznaje, organizuje i asymiluje nowe informacje w ramach istniej�cych ju� ram; jej podstawow� funkcj� jest rozpoznawanie powi�za� mi�dzy nowym bod�cem a tym, co jest ju� znane. Innymi s�owy, lewa p�kula nie jest w stanie tworzy� nowych idei. To z prawej p�kuli pochodz� nowe pomys�y, ca�o�ciowe konteksty i tw�rcze inspiracje. Ale bez lewej p�kuli te tre�ci nie mog�yby zosta� odkodowane, zrozumiane i wypowiedziane. Obydwie p�kule uzupe�niaj� si�. �adna z nich nie jest nadrz�dna w stosunku do drugiej, bo efektywne my�lenie wymaga u�ycia obydwu. Z faktu tego mog�oby wynika�, �e nauczanie w szkole skierowane jest do obydwu p�kul. Ale w praktyce tak nie jest; system o�wiatowy funkcjonuje tak, jakby�my mieli tylko jedn� � logiczn�, porz�dkuj�c�, odtw�rcz� lew� p�kul�*.
   Zatrzymaj si� i odnotuj sw�j czas i nie zagl�daj�c do tekstu, wybierz w�a�ciw� wed�ug ciebie odpowied� (dla wygody zapisuj�c j� na czystej kartce):
1. Obydwie p�kule uczestnicz� w wi�kszo�ci wykonywanych zada�.
(PJLAWDA/FA�SZ)
2. Wi�zka nerw�w i tkanek ��cz�cych praw� i lew� kor� m�zgu
nazywa si� colloseum. (PRAWDA/FA�SZ)
3. Prawy m�zg jest w stanie werbalizowa� to, co wie. (PRAW
DA/FA�SZ)
4. Lewy m�zg stanowi �alfabet umys�u". (PRAWDA/FA�SZ)
5.	Lewa   p�kula jest   w   stanie   tworzy�   nowe   idee.   (PRAW-
- DA/FA�SZ)
6. Nauczanie w szkole jest skierowane do obydwu p�kul. (PRAW
DA/FA�SZ)
7. Lewa p�kula � tak jak komputer � rozpoznaje i asymiluje nowe
informacje. (PRAWDA/FA�SZ)
6. 
8. Bez prawej p�kuli tre�ci nie mog�yby zosta� odkodowane i wypo-
wiedziane. (PRAWDA/FA�SZ)
9. Nocne sny wyparuj� nam z g�owy, je�li do po�udnia ich sobie nie
przypomnimy. (PRAWDA/FA�SZ)
10. Obydwie p�kul...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin