SUPERCZYTANIE JAK UCZY� SI� TRZY RAZY SZYBCIEJ AGENCJA WYDAWNICZA �COMES" LIDIA I ANDRZEJ SKAR�Y�SCY AGENCJA WYDAWNICZA �COMES" PROPONUJE: BIBLIOTEKA ZDROWEGO CZ�OWIEKA 1. Ravi Javalgekar Joga lecznicza 2. Irena Gumowska Ratuj swoje zdrowie 3. Josef Jona� Tajemnice energii �ycia 4. Zygmunt Bronz �Qigong (uzdrawiaj�ce �wiczenia chi�skie) 5. W�adys�aw S. Brud, Iwona Konopacka Pachn�ca apteka (tajemnice aromaterapii) 6. Jacek Roik Poradnik lekarza naturalisty 7. O. Grzegorz Sroka Poradnik zdrowia Ojca Grzegorza 8. Irena Gumowska Uzdrawiaj�ce kuracje 9. Jogi Rama-Czaraka Nauka jog�w o zdrowiu 10. Tadeusz Kasperczyk, Stanis�aw Kmak Leczniczy masa� punktowy 11. Wies�aw Nies�uchowski, Jacek Kniazio�ucki Kr�gos�up - klucz do zdrowia 12. Andrzej S�awomir Szczerak Potrafi� zeszczuple� 13. Stanis�awa Pi�tyra Rufin Jak mo�na wyzdrowie� 14. Irena Gumowska B�d� zdr�w! 15. Andrzej Skar�y�ski Zio�a czyni� cuda 16. Josef Jona� Zagadki �ycia 17. Zbigniew Przybylak Samouzdrawianie relaksem i autosugesti� 18. Irena Gumowska Po�ywienie twoim lekarstwem 19. J�zef Jan �wirski Sanatorium w domu 20. Zdzis�aw Drobner Zdrowotny masa� chi�ski dla ka�dego 21. Marek Bardadyn Twoje zdrowie w twoich oczach AKADEMIA WIEDZY TAJEMNEJ 1. Andrej Sandor Tajemne moce cz�owieka 2. Katarzyna Gozdek-Michaelis Supermo�liwo�ci twojego umys�u 3. Leszek Matela Moc znak�w runicznych 4. Andrzej Donimirski Poza czas i przestrze� (z tajemnic niedostrzegalnego �wiata) SEKRETY MEDYCYNY NATURALNEJ tom I, II, III, IV PORADNIK ZDROWIA MEDYCYNY LUDOWEJ Josef A. Zentrich, Josef Jona� LEKSYKON LEK�W NATURALNYCH pod redakcj� doc. dr. Aleksandra O�arowskiego SUPERUMYS� * SUPERPAMI�� Zbigniew W. Brze�kiewicz JAK WYZWOLI� ENERGI� �YCIA SEKSUALNA DROGA DO WY�SZEJ �WIADOMO�CI czyli TANTRA KRIJA JOGA ZBIGNIEW W. BRZE�KIEWICZ autor bestsellera SUPERUMYS� SUPERCZYTANIE JAK UCZY� SI� TRZY RAZY SZYBCIEJ Copyright � by Zbigniew W. Brze�kiewicz Projekt ok�adki JOANNA Z�ONKIEWICZ Redakcja BO�ENA�MAZUR ISBN 83-85486-44-5 Sk�ad: FOTOTYPE, Milan�wek, tel./fax 755 84 14 Druk: Drukarnia Wydawnictw Naukowych S.A., ��d�, 1995 r. Druk ok�adki: PHP ARIA, WARSZAWA, tel. 24 60 61 w. 207 AGENCJA WYDAWNICZA �COMES" 02-548 Warszawa ul. R�ana 2/44 tel./fax 45 42 83 Ksi��k� t� dedykuj� Mary L. Augustine z Biblioteki imienia Davee Chalmera Uniwersytetu Wisconsin w River Falls w USA, kt�rej wydatna pomoc w zdobywaniu dla mnie ksi��ek i nieustanne wsparcie psychiczne wywarly du�y wp�yw na moje my�lenie i pisanie SPIS TRE�CI Dzi�ki tej ksi��ce: � Dowiesz si�, jakim jeste� czytelnikiem (na razie). � Pozb�dziesz si� z�ych nawyk�w czytelniczych. � Nauczysz si� relaksowa� i gimnastykowa� sw�j umys�. � Docenisz znaczenie pozytywnej samooceny. � W swoim napi�tym rozk�adzie dnia wygospodarujesz czas na systematyczne czytanie. � Nauczysz si� czyta� o wiele szybciej ni� dotychczas. � Odkryjesz niezwyk�e zalety zwyk�ego wska�nika. � Przyzwyczaisz si� rozpoczyna� lektur� jakiegokolwiek tekstu od przegl�du. � Zapoznasz si� z prostymi lecz bardzo skutecznymi metodami czytania tekst�w naukowo-technicznych i literackich. � Poprawisz stopie� rozumienia i zapami�tywania tego, co czytasz. � Zaczniesz �mia�o pisa� w ksi��kach, kt�re s� twoj� w�asno�ci�. � Zapoznasz si� z technik� BARDZO SZYBKIEGO CZYTANIA i dowiesz si�, jak j� mo�na wy�wiczy�. Wst�p 9 I Jak czytasz (na razie!) 11 II Z�e nawyki czytelnicze 15 III Czynniki warunkuj�ce superczytanie 23 IV Elastyczne podej�cie do czytania 29 V Pos�ugiwanie si� �wska�nikiem" 33 VI Praca oczu 37 VII Rola pozytywnej samooceny 43 VIII Motywacja 49 IX Koncentracja 55 X Relaks i gimnastyka umys�u 61 XI Planowanie czasu na czytanie 69 XII Cele czytania 73 XIII Dokonywanie przegl�du (czytanie pobie�ne) 77 XIV Czytanie wybi�rcze 83 XV Czytanie uwa�ne 89 XVI Czytanie tekst�w naukowo-technicznych 95 XVII Czytanie tekst�w literackich 101 XVIII Rozumienie tego, co si� czyta 107 XIX Zapami�tywanie tego, co si� przeczyta�o 113 XX Notowanie w trakcie lektury 119 XXI Bardzo szybkie czytanie 127 XXII Sprawd�, jak czytasz teraz 141 Bibliografia 146 bo ksi��ka to nie bie�nia, na kt�rej zmagaj� si� sprinterzy. Na czym polegaj� te umiej�tno�ci? �atwo si� zorientujesz, zapoznaj�c si� ze spisem tre�ci tej ksi��ki. Ja sam du�o czytam, wi�c umiej�tno�� szybkiego czytania bardzo sobie ceni�. Gdybym nie czyta� i nie by� dociekliwy, to ta ksi��ka by nie powsta�a. Napisa�em j� przede wszystkim dlatego, �eby zach�ci� ciebie (a ty mam nadziej� zach�cisz swoich znajomych) do cz�stego si�gania po s�owo drukowane. Ksi��ka, w przeciwie�stwie do wymienionych na pocz�tku wst�pu medi�w, nie zu�ywa pr�du, za kt�ry musisz coraz wi�cej p�aci�, a od jej umiej�tnego czytania wzrok psuje si� mniej ni� od �gapienia si�" w ekran telewizora czy monitor. Je�li uwa�nie przestudiujesz Superczytanie, nauczysz si� czyta� umiej�tnie i wierz�, �e o wiele rzadziej b�dziesz korzysta� z telewizora, magnetowidu i komputera, a ksi��ka znajdzie w twoim �yciu nale�ne jej miejsce. Na koniec mam dla ciebie jedn� dobr� rad�: Lektur� ksi��ki (tej i ka�dej innej) rozpocznij od pobie�nego jej przejrzenia. Czemu to ma s�u�y� i na czym polega, przeczytasz w rozdziale �Dokonywanie przegl�du". I w zwi�zku z tym odsy�am ci� na stron� 77 do wspomnianego rozdzia�u. Od niego zacznij lektur�. Ponadto w przypadku tego poradnika czytanie ka�dego rozdzia�u rozpoczynaj od zaznajomienia si� z tekstem zatytu�owanym: �Co zyskasz, czytaj�c ten rozdzia�". ROZDZIA� I JAK CZYTASZ (na razie!) Co zyskasz, czytaj�c ten rozdzia� � Sprawdzisz swoj� obecn� szybko�� czytania. � Dowiesz si�, czy czytasz ze zrozumieniem. � Sprawdzisz, ile pami�tasz z przeczytanego tekstu. � JAK CZYTASZ (na razie!) Zanim zag��bisz si� na dobre w lektur� tej ksi��ki, wykonaj prosty test czytelniczy, kt�ry ci pozwoli stwierdzi�, jakim obecnie jeste� czytelnikiem. Obecnie, dlatego �e po wnikliwej lekturze tej ksi��ki, a co za tym idzie po zastosowaniu si� do zawartych w niej rad, twoje umiej�tno�ci czytelnicze niew�tpliwie wzrosn�. B�dziesz mie� mo�liwo�� przekonania si� o tym, wykonuj�c test sprawdzaj�cy, znajduj�cy si� na ko�cu ksi��ki. B�d� uczciwy wobec siebie i wykonaj go rzeczywi�cie dopiero po wnikliwej (koniecznie wnikliwej!) lekturze niniejszego poradnika, a najlepiej po odbyciu zalecanej przeze mnie 4-6 tygodniowej sesji czytelniczej. Wracajmy jednak do testu. Poni�ej znajduje si� fragment innej mojej ksi��ki � Superumys�. Twoje zadanie polega na tym, aby przeczyta� tekst mo�liwie szybko, lecz uwa�nie i odpowiedzie� na 10 pyta� sprawdzaj�cych, wybieraj�c mi�dzy odpowiedziami: �prawda" i �fa�sz". Skoro ju� wiesz, co masz zrobi�, to przygotuj stoper (najlepiej stoper!) lub zegarek z sekundnikiem i po odczytaniu ostatniego s�owa tekstu zarejestruj czas. Got�w! Start! �Chocia� ka�da p�kula ma wy�ej wymienione funkcje, to istnieje te� zjawisko zwane dwustronno�ci� m�zgu, co oznacza, �e ka�da p�kula dzieli si� swoimi funkcjami i obydwie uczestnicz� w wi�kszo�ci wykonywanych dzia�a�. Corpus callosum, wi�zka nerw�w ��cz�cych praw� i lew� kor� m�zgu, pozwala na przep�yw informacji uzyskanych przez jedn� stron� m�zgu do drugiej strony. Poza informacjami o specjalizacji funkcji prawej i lewej p�kuli, z bada� nad m�zgiem i umys�em wynikaj� istotne przes�anki dla rozwoju zdolno�ci intelektualnych. Na przyk�ad, wiemy, �e prawy m�zg nie jest w stanie werbalizowa� tego, co wie; w jego wydaniu jest to bezs�owne, niewypowiadalne. Informacje w nim zawarte maj� posta� wyobra�e�, symboli, metafor. Lewy m�zg natomiast musi rozpozna� wyobra�enia prawego m�zgu i przetransformowa� je w s�owa. M�wi�c inaczej, lewy m�zg stanowi �alfabet umys�u". Wnioski wynikaj�ce z tej relacji s� dalekosi�ne. Je�li w nocy mamy kolorowe sny, to nad ranem wyparuj� nam z g�owy, chyba �e je zapiszemy. Intuicyjne, symboliczne i ca�o�ciowe wyobra�enie prawej strony m�zgu przepadnie, je�li nie ubierzemy go w s�owa za pomoc� lewej strony m�zgu. Innym znacz�cym odkryciem zwi�zanym ze zr�nicowaniem p�kul jest to, �e lewa p�kula � tak jak komputer � rozpoznaje, organizuje i asymiluje nowe informacje w ramach istniej�cych ju� ram; jej podstawow� funkcj� jest rozpoznawanie powi�za� mi�dzy nowym bod�cem a tym, co jest ju� znane. Innymi s�owy, lewa p�kula nie jest w stanie tworzy� nowych idei. To z prawej p�kuli pochodz� nowe pomys�y, ca�o�ciowe konteksty i tw�rcze inspiracje. Ale bez lewej p�kuli te tre�ci nie mog�yby zosta� odkodowane, zrozumiane i wypowiedziane. Obydwie p�kule uzupe�niaj� si�. �adna z nich nie jest nadrz�dna w stosunku do drugiej, bo efektywne my�lenie wymaga u�ycia obydwu. Z faktu tego mog�oby wynika�, �e nauczanie w szkole skierowane jest do obydwu p�kul. Ale w praktyce tak nie jest; system o�wiatowy funkcjonuje tak, jakby�my mieli tylko jedn� � logiczn�, porz�dkuj�c�, odtw�rcz� lew� p�kul�*. Zatrzymaj si� i odnotuj sw�j czas i nie zagl�daj�c do tekstu, wybierz w�a�ciw� wed�ug ciebie odpowied� (dla wygody zapisuj�c j� na czystej kartce): 1. Obydwie p�kule uczestnicz� w wi�kszo�ci wykonywanych zada�. (PJLAWDA/FA�SZ) 2. Wi�zka nerw�w i tkanek ��cz�cych praw� i lew� kor� m�zgu nazywa si� colloseum. (PRAWDA/FA�SZ) 3. Prawy m�zg jest w stanie werbalizowa� to, co wie. (PRAW DA/FA�SZ) 4. Lewy m�zg stanowi �alfabet umys�u". (PRAWDA/FA�SZ) 5. Lewa p�kula jest w stanie tworzy� nowe idee. (PRAW- - DA/FA�SZ) 6. Nauczanie w szkole jest skierowane do obydwu p�kul. (PRAW DA/FA�SZ) 7. Lewa p�kula � tak jak komputer � rozpoznaje i asymiluje nowe informacje. (PRAWDA/FA�SZ) 6. 8. Bez prawej p�kuli tre�ci nie mog�yby zosta� odkodowane i wypo- wiedziane. (PRAWDA/FA�SZ) 9. Nocne sny wyparuj� nam z g�owy, je�li do po�udnia ich sobie nie przypomnimy. (PRAWDA/FA�SZ) 10. Obydwie p�kul...
regul11