zarz.docx

(54 KB) Pobierz

1. Podstawowe cechy współczesnych organizacji :

              -są systemami otwartymi

              -są systemami celowymi

              -są ustrukturyzowane, czyli wewnętrznie uporządkowane

              -są systemami uczącymi się, zdolnymi do podnoszenia sprawności funkcjonowania oraz do wprowadzania zmian

              -są systemami adaptatywnymi, zdolnymi dostosować się do zmiennych uwarunkowań zewnętrznych

              -są systemami mogącymi osiągać podobne efekty (cele) w drodze różnych działań

              -są systemami sformalizowanymi

 

2. Teoria X

              -Człowiek nie lubi pracy i w miarę możliwości będzie jej unikał.

              -Człowieka trzeba zmuszać lub przekupywać, by podjął należyte wysiłki.

              -Człowiekiem trzeba kierować, gdyż nie przyjmuje odpowiedzialności, lecz jej unika.

·                       

·                                    -Człowiek jest motywowany głównie przez pieniądze.

·                                    -Człowiek jest motywowany głównie przez obawę o bezpieczeństwo.

·                                    -Ludzie na ogół nie są twórczy - nie dotyczy to jedynie obchodzenia zasad zarządzania.

·                       

3. Teoria Y

·                                    -Praca jest niezbędna dla rozwoju psychologicznego człowieka.

·                                    -Człowiek chce się interesować pracą i w odpowiednich warunkach może się nią cieszyć.

·                                    -Człowiek sam się kieruje w stronę akceptowanych celów.

·                                    -W odpowiednich warunkach człowiek poszukuje odpowiedzialności i przyjmuje ją.

·                                    -Dyscyplina wewnętrzna jest bardziej skuteczna i może być bardziej surowa niż dyscyplina zewnętrzna.

·                                    -W odpowiednich warunkach człowiek jest motywowany pragnieniem zrealizowania swojego potencjału.

·                       

·                                    -Twórczość i pomysłowość są zjawiskiem powszechnym i na ogół niedostatecznie wykorzystywanym.

·                      4.

5. Zarządzanie - działalność lub proces polegający na stałej koordynacji i integracji używanych zasobów dla osiągnięcia celów organizacji, przy zachowaniu zasady racjonalnego gospodarowania.

 

6. Planowanie - polega na wytyczaniu celów organizacji i określaniu sposobów najlepszej ich realizacji z uwzględnieniem przewidywanych, przyszłych uwarunkowań funkcjonowania organizacji. Rezultatem procesu planowania jest plan

 

7. Organizowanie - decydowanie o najlepszym grupowaniu działań i zasobów oraz o spotkaniach koordynacji działań między poszczególnymi elementami organizacji.

8.

9. Atrybuty sprawności działania :

              -korzystność

              -racjonalność (efektywność, gospodarność) :

                            Ogólna zasada racjonalności -

                            Działalność racjonalna to taka, dzięki której zamierzone efekty realizuje się przy minimalnych nakładach lub                                           przy danych nakładach osiąga się maksymalne efekty.

              -skuteczność :

                            Działanie skuteczne to takie, dzięki któremu osiągane są zamierzone cele (wyniki, rezultaty).

 

10. Podstawowe sposoby pokonywania oporu :

              -Współuczestnictwo

              -Uświadamianie i komunikacja

              -Ułatwienia dostosowania do nowych wymagań spowodowanych zmianami

              -Analiza pola siłowego (diagram sił)

 

11. Style kierowania zgodnie z siatką kierowniczą Blake'a:

              -styl zadaniowy - w którym kierownik przejawia wyłączne i duże zainteresowanie zadaniami;

              -styl osobowy - wyłączne i duże zainteresowanie ludźmi;

              -styl unikowy - brak zainteresowania ludźmi i zadaniami;

              -styl zachowawczy - średnie zainteresowanie zadaniami i ludźmi;

              -styl optymalny - duże zainteresowanie zadaniami i ludźmi

 

12.Hierarchia potrzeb Maslowa:

              -potrzeby fizjologiczne

              -potrzeby bezpieczeństwa

              -potrzeby przynależności

              -potrzeby szacunku

              -potrzeby samorealizacji

13.

14. Władza pochodzi z różnych źródeł, z których najważniejsze to :

              -władza ekspercka : wynikająca z posiadanych kwalifikacji i władzy

              -władza nagradzana : możliwość nagradzania za wykonane zadania

              -władza wymuszania : możliwość stosowania kar w przypadku złego wykonywania zadań

              -władza formalna, z mocy prawa : wynikająca z miejsca zajmowanego w ramach formalnej struktury organizacyjnej

              -władza odniesienia : dobry przykład naśladowany przez podwładnych

 

15. Podstawowe formy prawne organizacji :

              -jednoosobowa własność

              -spółki prawa handlowego (np. z o.o., akcyjna)

              -spółdzielnie

              -przedsiębiorstwa państwowe

              -jednostki administracji państwowej i samorządowej

              -instytucje publiczne

              -stowarzyszenia, fundacje, itp.

16.

17.Naukowe zarządzanie według Taylora powinno oparte być na czterech podstawowych zasadach:

              - zasadzie naukowego opracowania każdego elementu pracy ludzkiej

              - zasadzie naukowego doboru oraz stopniowego szkolenia i doskonalenia robotników

              - zasadzie współpracy kierownictwa i robotników w celu realizacji naukowych zasad zarządzania

              - zasadzie równego podziału pracy

 

18. Istota szkoły behawioralnej sprowadza się do twierdzenia, iż ludzkie zachowania w miejscu pracy uwarunkowane są wieloma czynnikami natury psychologicznej czy społecznej. Zatem znajomość i uwzględnienie tych czynników ma zasadnicze znaczenie dla wydajności pracy.

19. Strategia - sposób postępowania albo plan integrujący główne cele polityki i działania we wspólną całość. Dobrze sformułowana strategia pomaga porządkować i alokować zasoby organizacji w unikalny sposób nawiązujący do posiadanych kompetencji i braków, przewidywanych zmian otoczenia oraz możliwych ruchów inteligentnych przeciwników.

Podstawowe wymiary strategii :

              -strategia jest procesem a nie jednorazowym przedsięwzięciem

              -strategia ma swoją treść (zestaw decyzji strategicznych)

              -strategia posiada swój kontekst, czyli nawiązuje do zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań funkcjonowania               organizacji.

20. Stosując macierzową analizę SWOT w zależności od ćwiartki, która wg. analizy oddziałowuje najsilniej stosujemy następujące strategie:

 

Szanse

Zagrożenia

Siły

Strategia agresywna

Strategia konserwatywna

Słabości

Strategia konkurencyjna

Strategia defensywna

Przy założeniu, iż mocne i słabe strony traktujemy jako czynniki wewnętrzne, a szanse i zagrożenia jako czynniki zewnętrzne, powyższe strategie możemy wyjaśnić następująco:

 

·                                    -Strategia agresywna: W przedsiębiorstwie przeważają mocne strony a w jego otoczeniu silnie powiązane z nimi szanse               - strategia agresywna jest strategią silnej ekspansji oraz rozwoju wykorzystującego obydwa czynniki.

·                       

·                                    -Strategia konserwatywna: Przedsiębiorstwo działa w niekorzystnym dla niego otoczeniu zewnętrznym, ale posiada               silnie powiązany z zagrożeniami zewnętrznymi zespół mocnych stron wewnątrz organizacji, jest więc w stanie               zdecydowanie odpowiedzieć na zagrożenia. W istniejącym otoczeniu przedsiębiorstwo nie jest się w stanie               intensywnie rozwijać, gdyż zespół mocnych stron nie koresponduje z szansami otoczenia, niemniej jednak jest w stanie               skutecznie przezwyciężać zagrożenia w oczekiwaniu na poprawę warunków zewnętrznych.

·                       

·                                    -Strategia konkurencyjna: Przedsiębiorstwo posiada przewagę słabych stron nad mocnymi, ale funkcjonuje w               przyjaznym dla siebie otoczeniu, co pozwala mu utrzymywać swoją pozycję. Niemniej jednak słabość wewnętrzna               uniemożliwia skuteczne wykorzystanie szans, które daje otoczenie zewnętrzne, strategia konkurencyjna powinna               koncentrować się więc na takim eliminowaniu wewnętrznych słabości, aby w przyszłości lepiej wykorzystać szanse               otoczenia.

·                       

·                                    -Strategia defensywna: Słabe strony przedsiębiorstwa są silnie powiązane z zewnętrznymi zagrożeniami, istnieje duże               ryzyko upadku przedsiębiorstwa. Strategia defensywna jest strategią nastawioną na przetrwanie przedsiębiorstwa na               rynku.

 

21. Podstawowe kryteria grupowania :

1.       grupowanie wedle wyrobów :

·         korzyści : łatwość integracji i koordynacji działań, szybkość i skuteczność decyzji, łatwość oceny wyników

·         wady : nadmierna koncentracja na konkretnych wyrobach, wzrost kosztów działań pomocniczych

2.       grupowanie funkcjonalne – grupowanie stanowisk wymagających podobnych lub takich samych czynności :

·         korzyści : możliwość obsadzenia poszczególnych komórek specjalistami, łatwy nadzór, łatwa koordynacja w ramach każdej komórki

·         wady : nadmierna koncentracja na wykonywanych czynnościach, trudności oceny wyników i określenia odpowiedzialności

3.       grupowanie według klientów

4.       grupowanie według lokalizacji

 

22. Podstawowe techniki koordynacji :

              -hierarchia organizacyjna

              -reguły i procedury

              -rola łącznikowa (menedżer koordynator)

              -zespoły zadaniowe

 

23. Główne cechy struktur funkcjonalnych :

              -ZALETY :

              Fachowość decyzji, skrócenie kanałów komunikacyjnych, wzrost elastyczności i szybkości reakcji na zmiany

              -WADY :

              Niejasność uprawnień decyzyjnych, skomplikowana, wielokanałowa sieć komunikacyjna, trudności koordynacji

 

24. Cechy struktury macierzowej:

              -ZALETY :

              Dobre wykorzystanie wiedzy i umiejętności pracowników, skracanie kanałów komunikacji, silna motywacja związana z               partycypacją w rozwiązywaniu problemów.

              -WADY :

              Trudności w projektowaniu ze względu na skomplikowany charakter uprawnień i odpowiedzialności, wielokrotne               podporządkowanie może zakłócać funkcjonowanie organizacji i rodzić konflikty.

 

25. Proces kadrowy składa się z wielu etapów:

              -Planowanie zatrudnienia

              -Rekrutacja i selekcja

              -Wprowadzenie do pracy

              -Szkolenie i rozwój pracowników

              -Ocena pracowników

              -Motywacja i wynagradzanie

              -Odejście z pracy

 

26. Funkcje zarządzania kapitałem ludzkim mogą być realizowane według dwóch odmiennych koncepcji :

·         Modelu sita

Ø      W modelu sita przyjmuje się, iż zmienić człowieka jest bardzo trudno i dlatego główny nacisk w procesie kadrowym kładzie się na rekrutację i selekcję. Model ten ma zastosowanie głównie w warunkach rynku pracodawcy.

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin