wop1.pdf

(469 KB) Pobierz
Microsoft Word - Wszystko o przepustnicy w 4G63 2.doc
Wszystko o przepustnicy w 4G63 2.0 GLSI SOHC 1989-1992r
Część pierwsza. Serwo napęd przepustnicy............................................................................. 1
Miejsce montażu Serwo napędu......................................................................................... 1
Wygląd Serwo napędu ...................................................................................................... 1
Wstęp ............................................................................................................................. 1
Zasada działania .............................................................................................................. 2
Wtyczki ........................................................................................................................... 3
Wtyczka silnika i krańcówki ........................................................................................... 3
Wtyczka potencjometru położenia popychacza................................................................ 3
Kontrola działania podzespołów......................................................................................... 4
Silnik serwonapędu, krańcówka i przekładnia ślimakowa.................................................. 4
Część pierwsza. Serwo napęd przepustnicy.
Miejsce montażu Serwo napędu
Wygląd Serwo napędu
Wstęp
Serwo napęd w silnikach 4G63 SOHC montowanych w różnych modelach samochodów Mitsubishi w
latach 1989-93 często (mylnie nazywany silnikiem krokowym) służy do automatycznej zmiany położenia
157269198.009.png 157269198.010.png
przepustnicy celem np. utrzymania niskich obrotów po uruchomieniu zimnego silnika (ssanie), ale nie
tylko!
Zasada działania
Na początku chciałem wyjaśnić, jak działa serwonapęd przepustnicy. Składa się on z trzech istotnych dla
działania zespołów:
1. Silnika prądu stałego i przekładni ślimakowej.
2. Potencjometru położenia popychacza Serwo napędu
3. Łącznika krańcowego popychacza
157269198.011.png 157269198.012.png 157269198.001.png 157269198.002.png
Na podstawie sygnałów odbieranych z czujnika położenia wału (tarcza w aparacie zapłonowym),
komputer ECU oblicza prędkość obrotową silnika. Jeżeli prędkość ta jest mniejsza od zadanej to
włączany jest silnik w kierunku powodującym wysuwanie się popychacza aż do uzyskania odpowiednich
obrotów silnika, jeżeli prędkość jest zbyt duża to silnik uruchamiany jest w kierunku przeciwnym
powodując cofnięcie się popychacza i przymknięcie przepustnicy. Jeżeli w czasie wysuwania popychacza
do ECU nie dotrze w określonym czasie sygnał z krańcówki to ECU wyłącza sterowanie serwonapędem,
aby nie uszkodzić tranzystorów. Aktualne położenie popychacza napędu jest mierzone przez
potencjometr położenia popychacza.
Wtyczki
Wtyczka silnika i krańcówki
1-SILNIK
2-SILNIK
3-Krańcówka
We wtyczce znajdują się dwa zaciski sterowania silnikiem (1,2) oraz jeden zacisk (3) krańcówki
zwierany do „masy” w przypadku naciśnięcia łacznika krańcowego.
Wtyczka potencjometru położenia popychacza.
Zacisk ścieżki oporowej
Zacisk ścieżki oporowej
Zaciski suwaka, zwarte
Do wtyczki podłączane są trzy przewody z potencjometru. Wtyczka jest czteropinowa jednak dwa dolne
piny są zwarte i podłączone do ścieżki suwaka, zaś miedzy zaciskami górnymi połączone są końce
ścieżki oporowej.
157269198.003.png 157269198.004.png 157269198.005.png
Kontrola działania podzespołów.
Należy pamiętać, że działania kontrolne należy przeprowadzać przy wyłączonym silniku i odpiętym
akumulatorze samochodu. Niezastosowanie się tej wskazówki może doprowadzić do uszkodzenia ECU.
Wszystkie czynności najłatwiej wykonać po zdemontowaniu przepustnicy, jednak cierpliwi mogą spróbować
wykonać czynności sprawdzające bez demontażu.
Silnik serwonapędu, krańcówka i przekładnia ślimakowa.
Silnik serwonapędu jest stosunkowo prostym silnikiem, podobnym do tych znanych pewnie wszystkim z
zabawek na baterię. Znamionowe napięcie zasilania silnika wynosi 13,2V (to takie, jakie mamy na zaciskach
akumulatora. Sprawdzenie silnika przeprowadza się w dwóch etapach:
Etap pierwszy:
1. Zestaw narzędzi
Wkrętak krzyżakowy duży
Wkrętak krzyżakowy mały
Klucz T 10mm
Klucz T 8mm
Klucz „na kołatce” 10mm
Multimetr
2. Odpinamy wtyczkę silnika i krańcówki.
3. Do zasisków 1 i 2 podłączamy omomierz, powinien wskazywać kilkanaście Ohm, rezystancja może
być różna, ponieważ stosowanych było kilka typów tych silników, miernik powinien coś pokazać,
jeżeli nic nie pokaże to silnik jest spalony.
4. Jeżeli pomiar wykazał jakąś rezystancję to do zacisków silnika podłączamy przewody, najlepiej
takie, które starczą do klem akumulatora.
5. Podłączamy na krótką chwilę jeden przewód do klemy dodatniej, a drugi do ujemnej, kolejność
dowolna i obserwujemy krzywkę linki gazu. Jeżeli krzywka zacznie się obracać w kierunku
przeciwnym do kierunku ruchu wskazówek zegara, to czekamy aż się zatrzyma i wtedy odłączamy
przewody od akumulatora. * Jeżeli krzywka nie obraca się lub obraca zgodnie z kierunkiem ruch
wskazówek zegara to należy zamienić przewody na klemach akumulatora – ten, który był na plusie
podłaczamy do minusa, a ten z minusa podłączamy do plusa, jeżeli krzywka mimo to nie zmienia
położenia należy przejść do etapu drugiego. Poniżej pokazuję jak podłączyć przewody we wtyczce
podczas testu silnika.
157269198.006.png
6. Po zatrzymaniu krzywki w maksymalnym wychyleniu należy podłączyć omomierz do zacisku 3 i
obudowy przepustnicy, rezystancja nie powinna być większa niż 1 Ohm.
7. Ponownie podłączamy przewody d zacisków silnika i akumulatora, ale tak, aby krzywka
przepustnicy obracała się w kierunku zgodnym z kierunkiem ruchu wskazówek zegara i czekamy aż
osiągnie drugie skrajne położenie, czekamy, ąż silniczek przestanie brzęczeć i odłączamy przewody.
8. Po zatrzymaniu w tym położeniu sprawdzamy rezystancję na zacisku 3 miernik powinien
wskazywać nieskończoność.
9. Przejeżdżamy silnikiem jeszcze kilka razy w obydwie strony pamiętając, aby natychmiast po
zatrzymaniu silnika odłączać kable od akumulatora.
10. Jeżeli rezystancje krańcówki są takie jak podane powyżej, a układ pracuje gładko i bez zacięć to na
pewno jest sprawny.
Etap drugi.
1. Jeżeli mimo próby podłączenia przewodów z zacisków silnika na obydwa sposoby krzywka
przepustnicy nie drgnęła należy odkręcić dwa wkręty przytrzymujące sprężystą obejmę silnika i
zdjąć silnik pociągając go do góry, należy to robić bardzo ostrożnie, jeżeli mimo sporej siły nie
możemy wyciągnąć silnika to znaczy, że układ jest zacięty i należy rozebrać cały napęd.
2. Jeżeli udało się nam wyjąć silnik to sprawdzamy, czy wirniczek nie zatrzymał się na łożyskach
pokręcając slimakiem zamontowanym na ośce (wale), jeżeli ślimak kręci się bez oporów to
podłaczamy kable jak w etapie pierwszym i sprawdzamy czy silnik się obraca.
3. Jeżeli silnik obraca się ciężko lub wcale to możemy spróbować go uruchomić myjąc i
przedmuchując sprężonym powietrzem. Polecam zastosowanie dowolnego przemysłowego środka
myjących, który można zakupić na stacjach benzynowych. UWAGA benzyna ekstrakcyjna reaguje z
gumowymi elementami serwonapędu.
4. Jeżeli silnik obraca się bez problemów oglądamy ślimak i jeżeli nie zauważymy uszkodzeń np.
takich:
to znaczy, że silniczek jest sprawny.
5. Jeżeli silniczek nie pracował, a nam udało się go uruchomić, to montujemy go w napędzie i
przeprowadzamy testy z etapu pierwszego.
6. Jeżeli silniczek pracował, a oględziny ślimaka nie wykazały uszkodzeń to musimy zdemontować
przepustnicę i rozebrać serwonapęd. Nie będę opisywał jak zdjąć przepustnicę, ponieważ nie jest to
czynność skomplikowana.
157269198.007.png 157269198.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin