Niektore tajne wiadomosci tybetanskich mistrzow - Artykul.pdf

(75 KB) Pobierz
Niektóre tajemne wiadomości z koła tybetańskich mistrzów
Dr. Fr. Hartman
NIEKTÓRE TAJEMNE WIADOMOŚCI Z KOŁA TYBETAŃSKICH MISTRZÓW.
przekład z niemieckiego
I.T.A.
przejrzany i poprawiony przez
dr. E. Polańczyka
KIJÓW
L. Idzikowski
1917
PRZEDMOWA
Oryginały poniżej podanych listów pochodzą z roku, 1893 -
1884 z czasów mego pobytu w Adyar. Otrzymywałem je od mistrzów i
nauczycieli H.P. Bławackiej, należących do koła tybetańskich adeptów.
Dochodziły one rąk moich w sposób tajemniczy. Z pewnych względów
dotychczas nie tyły one wydane, gdyż Bławacka mówiła: "Nie macie prawa
rzucać tajemnic nauki okultyzmu w nieuświadomione masy, które, nie
znając jej podstaw, wpaść mogą w jeszcze głębszą przepaść zabobonów".
Jak wielką prawdę słowa te zawierały najlepszym jest
dowodem, że rozpowszechnienie i fałszywe zrozumienie nauk
okulistycznych wywołało powstanie niezliczonych sekt,opartych na
zabobonach. Istnieje tylko jedna jedyna* mądrość, zastosowaniem jej
jest "magia"; zaś według tego czy służy ona do celów podniosłych i
szlachetnych, czy też do niskich i egoistycznych, dzielimy ją na magię
"białą" boską i magię "czarną" - sztukę diabelską, która oczywiście do
wiecznej prowadzi zguby. Dlatego to zachowanie w zupełnym milczeniu
świętych tajemnic, których pilnie strzegli uczeni po wszystkie czasy,
było prostym spełnieniem obowiązku miłości bliźniego, aby ustrzec
nieświadomy tłum przed niebezpieczeństwem demoralizacji.
Dziś poniekąd warunki się zmieniły: takie same listy, jak
te, o których mówimy, były fundamentem, z którego powstały takie dzieła
jak Sinnettsa "Buddyzm ezoteryczny", oraz mnóstwo innych podobnych
989371017.001.png
prac, które zawierają zarówno wiele głębokich prawd, jako ten i
fantastycznych pojęć. Dziś zatem nie ma powodu pozbawiać możności
poznania tych oryginalnych listów takich ludzi, którzy według
wszelkiego prawdopodobieństwa są już oswojeni z literaturą
okultystyczną, jak n.p. z wydawnictwem "Kwiaty lotosu" i inne.
Załączone uwagi mają na celu wyjaśnianie mniej zrozumiałych
ustępów tekstu.
1.Dążenie do wtajemniczenia.
Nie wciskaj się do naszego koła. Trzeba, abyś się
przygotowywał do tego by się stać uczniem mistrzów; lecz nie pożądaj
tego, a czekaj cierpliwie, aż łaska ta spłynie na ciebie. Nie pożądaj
tego, co pociąga za sobą trud l nieznane ci niebezpieczeństwo. Wielu
wpraszało się do nas na uczniów, lecz ze wszystkich, którzy poddani
byli próbom, ani jeden ich nie wytrzymał. Światło bowiem duchowe,
spływające przy wtajemniczeniu, ma tę właściwość, że odsłania wnętrze
człowieka i wówczas ujawniają się cnoty, jako też Ł zarodki występków.
/ Ukryte złe skłonności prowadzą do odpowiednich uczynków, a rezultatem
tego może być szaleństwo lab zbrodnia. Z pięciu uczniów /Chela/, którzy
się nam narzucili, trzech zostało zbrodniarzami, dwóch zaś dostało
obłędu. Jeden z ostatnich samobójstwem ustrzegł się od stokroć
straszliwszego losu, bo od popadniecie w czarną magię. Szukaj czystości
i cnoty i prowadź święte życie. To czego nie osiągniesz przez wolę
własną i pożądanie, otrzymasz przez łaskę, gdy dojrzeje nieśmiertelna
twa dusza, która właśnie jest światłem prawdziwego poznania.
l/ Gdy słońce padnie na rolę zwilżoną deszczem,.wnet
wyrastają w niej wszystkie ziarna pożytecznych, jako też i trujących
roślin. Podobnie dzieje się z ludzką duszą, gdy światło duchowe ją
przeniknie. Wtedy giną pozory i wszelka obłuda: co było utajone, staje
się widocznem. Wówczas moze się ujawnić zarówno "Bóg, jak i szatan.
Dlatego Co uzyskanie okultystycznej siły jest niebezpieczne dla ludzi,
nie umiejących się opanować, bo im większą osiągną wyżynę, tym głębszy
może być upadek.
Człowiek jest złożony z myśli i myśl go prowadzi. Jedyną
dla niego rzeczywistością, jest jego własny subiektywny /podmiotowy/
świat, a nawet jego fizyczne istnienie,gdyż o całym otaczającym go
świecie może on wiedzieć tylko to, co dochodzi do jego świadomości. Dla
okultysty ten dubiektywny świat staje się coraz wyraźniejszą
rzeczywistością, im więcej uczy się świat obiektywny, zewnętrzny uważać
jako złudzenie; aż wreszcie uzna Parabrahmę, jako jedyną Prawdę i
Istotę wszystkiego. Tak wiec każdy człowiek, chcący poznać wszystkie
tajemne /żywe/ siły natury, powinien całą swoją energię zastosować ku
urzeczywistnieniu najwyższego ideału, przez ofiarę samego siebie,
miłość ludzkości, boską życzliwość względem wszystkich stworzeń, oraz
wszystkie cnoty, które na tym świecie osiągnąć mozna. Do nich to dążyć
winien bez wytchnienia, w czyn je wprowadzając.
Im więcej człowiek usiłować będzie podnieść się do tego
idealnego stopnia, tym hartowniejszą stanie się jego wola i gdy tym
sposobem zostanie mistrzem w opanowaniu siebie i nauczy się stać o
własnej sile - to nawet ciało jego osiągnie pewne właściwości, które
nakarzą instynktownie spełniać to tylko, co najwyższemu odpowiada
ideałowi, przyczym spełnione czyny podwójnie wzmacniać będą jego wolę -
w zastosowaniu prawa, które rządzi całą przyrodą - prawem akcji i
reakcji.
W nauce okultyzmu nie chodzi bynajmniej O puste teorie,
lecz o praktyczne wyniki. Ludzkość, jako masa, jest bowiem na niskim
stopniu rozwoju, lecz idzie naprzód po drodze udoskonalenia. Do tego
celu zbliżać się będzie tym pewniej, im zdolniejszą się stanie do
subtelnego pojmowania prawdy, im bliższym będzie jej stosunek do
przyrody. Człowiek będzie doskonałym, jeśli energia, która w nim tkwi,
sharmonizuje się z energią Kosmosu. Celem ewolucji jest przemiana ducha
ludzkiego i ostateczne jego połączenie z wiecznością. Należałoby
stworzyć intellektualne bractwo, które miałoby ten cel nieustannie
przed oczyma; każdy jego członek powinien by wysoko stawiać ten ideał,
będący prawdziwą istotą człowieka.
Tam gdzie chodzi o poprowadzenie ludzi na drodze mądrości -
dobry przykład dużo potęzniej działa, niż nauka. Przez ujednostajnienie
wzajemnego wpływu osiąga się w świecie ducha jaknajlepsze rezultaty,
które wtedy mogą się uzewnętrznić.1/. Pierwszym krokiem na drodze do
doskonałości jest osiągnięcie wewnętrznej czystości. Nie jest to
dziełem chwili, ani dnia, ani roku nawet; konieczne są tu następujące
jedna za drugą reinkarnacje, w których muszą być usunięte przyczyny;
które sięgają poprzednich bytów, a stojące w odwrotnym stosunku do
uduchowienia. Jeśli jednak tęsknota ucznia za wyższym życiem nie jest
tylko chwilowym, sentymentalnym nastrojem, lub wprost chęcią
zadowolenia naukowej ciekawości - lecz silnym postanowieniem opanowania
swojej natury, wówczas energia zdobyta przez niego będzie mu
towarzyszyć przez cały szereg reinkarnacji, aż go wreszcie doprowadzi
do pożądanego celu.
K.H. 1/ To właśnie jest celem każdego "teozoficznego
związku". Wszystko pozatem wskazuje tylko sposoby osiągnięcia, tego.
3. Pojecie czasu w materii i duchu
Przeciąg czasu, który ludzka monada / jednostka/ przed nową
reinkarnacją spędza w Devachanie / w Niebie/ z naszego ziemskiego
punktu widzenia wydaje się znacznie dłuższym, niż czas pobytu jej na
ziemi. Z punktu widzenia duszy uwolnionej z powłoki cielesnej, rzecz
się ma zupełnie inaczej. Ody Yoga znajduje się w stanie Samadhi, to
wówczas mogą przejść całe lata, które mu się wydawać będą jako dnie,
lub nawet jako chwile, -w wieczności bowiem nie ma pojęcia czasu ./
Energia w zastosowaniu do powierzchni astralnej, wywołuje działania,
trwające o wiele dłużej niż na powierzchni fizycznej; ponieważ w
pierwszym wypadku tarcie wywołane drganiem jest znacznie słabsze, a
zatem energia nie tak szybko się wyczerpuje.
Tak więc n.p. podźwięk uderzenia dzwonu jest dla ludzkiego
ucha uchwytnym tylko w ciągu paru minut; tenże sam jednak dźwięk może
być dosłyszalnym astralnie przez przeciąg całych godzin, a drgania w
sferze ducha trwać mogą znacznie dłużej. /. Długość czasu, który spędza
ludzka dusza w Devachan czyli w boskiej krainie /Raj/ zależy od stopnia
rozwoju, od impulsów, które wykazała na fizycznej powierzchni, a także
od jej aspiracji. Istnieje olbrzymia różnica pomiędzy życiem astralnym
a życiem duchowym. Kiedy element duchowości zjawia się w monadzie/ gdy
poczucie boskości zaczyna świtać w duszy i występuje w życiu/ to czas
jej pobytu w raju będzie dużo dłuższy. Jednakże fałszywym jest
mniemanie, że skierowanie myśli na szlachetne a pożyteczne dzieło
posiada mniejszą wartość, niż szperanie w transcendentalnych kwestiach.
Prawdziwa mądrość leży w tym, by znaleźć w sobie pełną świadomość.
Marzenia są to bańki mydlane nie ma w nich siły duchowej."/ S.R. 1/
Powszechnie wiadomym jest, że we śnie przez jedną chwilę przeżywa się
takie wypadki, które na jawie wypełniłyby całe ludzkie życie.
1/ Tak więc złe wspomnienia w Kama loca / czyściec/ łatwiej
mijają, jeśli na drodze spirytyzmu nie są odnawiane. Dusza od nich
uwolniona przechodzi w wyższą sferę, a towarzyszą jej szlachetniejsze
wrażenia i wyobraźnia, z których sama stwarza sobie swoje niebo.
2/ Fantazje, wytryskające z mózgu, są bezduszne. Siła
życiowa jest tylko w ten, co człowiek sercem odczuje.
4. Co należy rozumieć pod nazwą "ludzka_monada".
Powyższe pytanie obejmuje całą podstawę nauki. okultyzmu:
pojęcia ludzkiej monady nie należy utożsamiać z siódmym pierwiastkiem /
principlun/ /Atma albo Logos/ Weźmy jako przykład słońce; okultyzm
uczy, że to co zeń promieniuje, jako światło i słońce rozszerza się
jednakowo w nieskończone przestrzenie. Ciało słoneczne jest niby
płomiennym środkiem, w którym owa materia świetlna i ciepło-dajna jest
skondensowana i z niego promieniuje. Podobnie dzieje się z parabrahmą,
którą jest również jednym powszechnym elementem i za każdym razem gdy
gen wytryskuje świetlana duchowa istota, czyli aktywna siła, to jest
identyczną z parabrahmą, lecz w rodzaju swoim inną 1/. We wszystkim
jest jedno życie, które można nazwać wolą przyrody i przejawia się w
całym wszechświecie istnieniem i stanem świadomości. Działa ono we
wszystkich formach, we wszystkich przejawach przyrody i gdy istoty owe
osiągną pewien stopień rozwoju, wstępuje w nich owo pozornie różnorodne
życie i dochodzą do pewnej indywidualności. To się nazywa "monadą" /
duchem niebiańskim/. Gdyby takowa nie była ściśle w swym istnieniu z
powszechnym "Logos" związaną - nie mogłaby być nieśmiertelną; przez
związek z boskim "Logos" dusza ludzka osiąga nieśmiertelność. Monada
jest energią siódmego pryncypu, który działa za pomocą szóstego. /
1/ Również "Logos" /Chreetos/"jednorodzony Syn Boski" jest
Bogiem i Stanowi Jedność z "Ojcem" jest jednak odrębnością, jako taki.
W człowieku odrodzonym przez ducha jest cząstka Boskiej osobowości
ucieleśniona. Jego prawdziwa treść wewnętrzna jest boską. Patrz Jan I.
1-14 Koloss. 1-27 Korynt XV 53 - 55.
2/ Aby uniknąć nieporozumień musimy nauczyć się rozróżniać
niebiańską część ducha/ Budhi Manas/ od ziemskiej /Karna
Manas/:podobnie pomiędzy boskim duchem /Atma/ i ziemskim intelektem,
który pochodzi od ducha ziemskiego, będącego odwrotnym odbiciem ducha
boskiego, a tym samym do pewnego stopnia złudzeniem.
5. Stan duszy po śmierci. /
Dusza po rozłączeniu z ciałem nie zaraz przechodzi do nieba
/Devachan/. Po większej części musi ona oderwać się przedtem od tego,
co ją z ziemskim istnieniem wiąże. Dusze dobre i czyste prawie nie
odczuwają tego stanu przejściowego /Kamaloca/, który dla nich
prawdopodobnie trwa ledwo kilka godzin. Jeżeli na skutek jakichś
przyczyn fizycznych umiera dziecko, którego monadą wyczerpała Karmę tj.
następstwo wiążących działań na ten czas dusza jego stosownie do
okoliczności albo zaraz, albo po dłuższym przeciągu czasu znowu podlega
reinkarnacji. W ostatnim wypadku dusza jest przez cały czas pogrążona w
śnie bez sennych widziadeł.
Avitchi /Piekło/ jest przeciwieństwem. Devachan, ale
warunki w obu wypadkach są jednakowe. W obu wypadkach duszę opuszczają
wytworzone w nim przez wolę i uczynki formy myślowe, czy jest on w
otoczeniu aniołów czy też szatanów.
Gdy istota na nowo ma być wcielona, to poprzednia forma
/larwa/ rozpuszcza się i znika. Silne wrażenia otrzymane niedługo przed
śmiercią nie zostają zatarte i często w snach się przypominają.
Samobójca zwykle znowu sobie życie odbiera; ten który był powieszony
zwykle temu samemu rodzajowi śmierci podlega, to się powtarza tak
długo, az wrazenie zupelnie zniknie.
1/ Odpowiedzi na pewne pytania.
6. Pożytek dobrych czynów w postępie duchowym.
Człowiek nieustannie zajęty pożytecznymi czynami, nie tak
łatwo wpada w złe przyzwyczajenia. Pozatem dodre czyny działają na
wyższe pokłady duszy ludzkiej. Każda myśl urzeczywistnia się uczynkiem
i pociąga tym samym z astralnych przystworów odpowiednie wpływy. Dobra
myśl łączy człowieka z dobrymi wpływami i przyciąga takowe. Złe uczynki
natomiast sprowadzają działanie źródeł złej siły. Dobra myśl moze
nasunąć myśl złą i związane z nią złe wpływy. Dlatego też mędrzec
powinien zawsze panować nad wolą, myślą i czynem. 7. Co nazywamy
"jaźnią" /"ja"/?
Człowiek każdego ranka może być uwazany za inną istotę,
ponieważ jego właściwości, wspomnienia myśli i stan jego fizyczny
podlegają nieustannym przemianom; pozatem jednak, jest w nim coś
trwałego, nie podlegającego przeżyciom i to stanowi jego całkowitość.
To "coś" monada czyli "jaźń" /"Ja"/ może być porównaną do naszyjnika z
pereł, każde przeżycie /doświadczenie/ jednostki podczas różnych form
jej istnienie, czyli inkarnacji jest niby jedną z tych pereł1/.
Logos jest podstawą niezliczonej ilości monad, Które nigdy
nie umierają lecz wciąż przechodzą z istnienia ukrytego w istnienie
jawne. Wszystkie ludzkie istoty, których doświadczania / przeżycia/
duchowe monada składa w dani Logosowi osiągają przezeń
nieśmiertelność;1/ bywają jednak wypadki, że wskutek stale się
powtarzających występnych uczynków człowieka-monada jego tracąc kontakt
z Logos poddaje się wpływom przeciwnego bieguna, wówczas jaźń tego
człowieka nigdy nie osiągnie nieśmiertelności. Taka monada mogę
egzystować miliony lat, nawet do końca świata. /Pralaya/ - Wreszcie
jednak zostaje przyłączona do materii kosmicznej.
Jej egzystencja jest niczem w porównaniu do życia Logosu2/.
Człowiek, osoba jego może być zabita - lecz nie może być zabitą monada.
Ma ona osobną nazwę, dopóki pamięta subiektywne przeżycie jednostki, w
którą jest wcielona; gdy jednak jest ze wszystkiego oczyszczoną -
przemienia się w centrum energii3/.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin