Pionierka obozowa z wymiarami.doc

(43 KB) Pobierz

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

 

JAK DOBRZE ZORGANIZOWAĆ PIONIERKĘ?


- Po pierwsze przygotowania...
1. zrób zapotrzebowanie sprzętowe; przygotujcie sprzęt tak aby nie było żadnych przykrych niespodzianek
2. podzielcie sprzęt na zastępy i oznakujcie go
3. zróbcie projekty pionierki i zdobnictwa zgodne z obrzędowością. Wyliczcie zapotrzebowanie na żerdzi(najlepiej z podziałem na wielkości).
4. zbierzcie odpowiednią ilość innych, potrzebnych materiałów przydatnych na pionierce-płótno, sznurek, pinezki, farby itd.

- Po drugie praca na obozie...(powinna trać trzy, max cztery dni)
Po rozbiciu namiotów i wniesieniu do nich rzeczy:
1. dzielicie sprzęt, tak jak był przygotowany na zastępy. Zastępowe kwitują odbiór sprzętu, wyznaczacie miejsce przechowywania sprzętu w czasie pionierki.
2. Wyznaczacie np. sznurkiem, miejsca na prace pionierskie zastępów. Dzięki temu utrzymacie porządek w obozie w czasie pionierki i usprawnicie posprzątanie po niej.
3. Przedstawiacie harmonogram prac ogólnoobozowych: kto i kiedy ma zbudować latrynę z wyposażeniem(stojak na miskę, wieszak na papier, zadaszenia, oznakowanie dojścia, podest na wiadro z wodą); ew. dół na śmieci(z ogrodzeniem); ppoż, świetlicę, bramę, tablicę ogłoszeń, tablicę rywalizacji, maszt i inne elementy zdobnictwa. Wyznaczacie też termin zbudowania pryczy, półek i innych elementów zdobnictwa i wyposażenia. Informujecie o służbach i wartach w czasie pionierki.
4. Wywieszacie w widocznym miejscu przyjęty harmonogram oraz wymagania na sprawności i stopnie do zdobycia w czasie pionierki. Dobrze, jeśli przygotujecie wcześniej indywidualne karty poszczególnych sprawności. Możecie też ogłosić konkurs pionierkowy np.: na najstaranniejszą pionierkę, pomysłowy projekt związany z obrzędowością itd.
5. Prace( o ile aura pozwoli), wykonujecie zgodnie z harmonogramem, doglądając(mniej lub bardziej w zależności od doświadczenia zastępowych) prace w zastępach i całym obozie. Nie zapomnijcie o dokumentacji fotograficznej.
6. Codziennie podsumowujcie prowadzone prace.
7. Dobrze jeśli komendant obozu zatwierdzi wykonanie pionierki w każdym zastępie(pod względem bezpieczeństwa i estetyki wykonania).
8. Pamiętajcie o zebraniu kart zdobywania sprawności, zaliczeniu wymagań na stopnie i jeśli był konkurs to o podsumowaniu go(i oczywiście o nagrodzie).
9. Pozostaje sprzątnąć teren pionierki, wysprzątać namioty, wyczyścić, spakować i oddać sprzęt. I rzecz jasna przygotować do otwarcia obozu. Na otwarciu przyznajecie konkursową nagrodę i sprawności. Może warto też sfotografować to, co w waszej pionierce jest najciekawsze.
 


WYMIARY NA PIONIERKĘ

Projekt pionierki
Przed wyjazdem na obóz każdy zastęp (i nie tylko) projektuje wystrój i urządzenie namiotu, w którym przyjdzie mu spędzić następne 3-4 tygodnie.
Strona ta powstała z myślą o tym, by pomóc - głównie tym niedoświadczonym - w dobrym i funkcjonalnym zaplanowaniu najważniejszego elementu namiotu - pionierki.
Wszystkie wytyczne są propozycjami i wszystkim harcerzom mogą przydać się jako sugestie, z których mogą skorzystać lub nie.
Na pierwszy ogień idą ...

Wymiary namiotu
Trzeba pamiętać, że nawet dobrze rozstawiony namiot traci sporo ze swych teoretycznych wymiarów - nawet do 10%. Zatem dla bezpieczeństwa do dyspozycji namiotowych inżynierów i planistów zostają de facto wymiary ok. 3.5 x 4.5 m.


rys. Wymiary małej dziesiątki


rys. Wymiary dużej dziesiątki


rys. Powierzchnia dziesiątki

A oto orientacyjne wymiary urządzeń wewnątrz namiotu:

1. Prycza
Wysokość od ziemi: ok. 60-70 cm (nigdy mniej niż 50 cm).
Długość: musi być dłuższa od jej właściciela/ki o 20 cm.
Szerokość: ok. 80 cm. (razem z żerdkami), wewnątrz - ok. 75-80 cm (nigdy mniej niż 70 cm).
Gdy jedna prycz zachodzi nad drugą musi być co najmniej 40 cm wyżej (po nałożeniu siennika, koca i śpiwora, czyli co najmniej 50 cm w stanie 'surowym').
Gdy jedna jest cała nad drugą - wtedy różnica musi wynosić minimum 80 cm.
Gdy prycze są koło siebie muszą być 'oparte' na własnych żerdkach (nie mogą mieć wspólnej żerdzi bocznej). Między żerdkami - co najmniej 5 cm odstępu.
Gdy prycze stykają się u wezgłowia, odległość między 'korytkami' musi wynosić co najmniej 20 cm Przestrzeń tę można wspaniale wykorzystać na podręczną półeczkę.

2. Półki
Żerdkowane, oczywiście. Najlepiej w poprzek dłuższego boku półki, żerdka przy żerdce. Wersja minimum, to żerdzie wzdłuż dłuższego boku, w odległości nie większej (w żadnym miejscu) niż 3 cm (2 palce)

Powierzchnia
ok. 0.4 m2 na osobę (powierzchnia na co najmniej 4 "kostki" ubrania na osobę + przybory toaletowe. Jedna "kostka" to ok. 30x30 cm). Pod pryczą o długości 180 cm. mieści się ok. 10-12 "kostek" (2 x 5-6) czyli jest to miejsce na ubrania dla maksymalnie 3 osób.
Bardzo polecam oddzielne półki na mundury.

Półka pod pryczą
Co najmniej 40 cm nad ziemią. Gdy usiądziesz albo położysz się na pryczy, to siennik/materac powinien być co najmniej 10 cm nad ubraniami (czyli w stanie surowym półka co najmniej 35 cm poniżej pryczy).


Przed pionierką dobrze jest poznać wymiary swojego ciała, tak by móc szybko zmierzyć coś, co nie potrzebuje idealnej precyzji.
Np. szerokość palca to ok. 1,5 cm; 5 cm - to trzy palce; dłoń - 20 cm; szerokość zaciśniętej pięści - 10 cm; łokieć - 45 cm.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin