ISTQB- materialy z kursu na testera.pdf

(482 KB) Pobierz
asdsds
Certyfikowany tester
Plan poziomu podstawowego
International Sotware Testing Qualifications Board
Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych
Certyfikowany tester
Plan poziomu podstawowego
Wersja 1.0
Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych
International Software Testing Qualifications Board
Wersja 1.0
© Stowarzyszenie Jakości Systemów
Informatycznych
Strona 1 z 78
20 października 2006
44916716.013.png 44916716.014.png
Certyfikowany tester
Plan poziomu podstawowego
International Sotware Testing Qualifications Board
Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych
Wszelkie prawa dla wersji angielskiej zastrzeŜone dla © International Software Testing
Qualifications Board (dalej nazywane ISTQB).
Grupa Robocza ISTQB, plan Poziomu Podstawowego : Thomas Müller (przewodniczący),
Rex Black, Sigrid Eldh, Dorothy Graham, Klaus Olsen, Maaret Pyhäjärvi, Geoff Thompson
and Erik van Veendendal 2004-2005 .
Prawa autorskie zastrzeŜone © Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych (SJSI).
Tłumaczenie z języka angielskiego oraz udział w przeglądach: Bogdan Bereza-Jarociński,
Wojciech Jaszcz, Helena Klitenik, Joanna Nowakowska, Jan Sabak, Anna Seredyn, Lucjan
Stapp, Piotr Ślęzak, Łukasz śebrowski.
Autorzy, tłumacze, ISTQB oraz SJSI określają następujące warunki korzystania z Planu:
1) Osoby oraz firmy szkoleniowe mają prawo korzystać z planu jako podstawy do
materiałów szkoleniowych pod warunkiem podania źródła praw autorskich oraz
własności planu. Powoływanie się na niniejszy plan w materiałach reklamowych i
promocyjnych dozwolone jest dopiero po oficjalnym rozpoczęciu procedury ubiegania
się o akredytację w ISTQB lub w Radzie Krajowej ( National Board ) uznawanej przez
ISTQB.
2) Osoby oraz firmy i zrzeszenia mają prawo korzystać z planu jako podstawy do
artykułów, ksiąŜek oraz innych materiałów pod warunkiem podania źródła praw
autorskich oraz własności planu.
3) KaŜda uznawana przez ISTQB Rada Krajowa moŜe wykonać tłumaczenie
niniejszego planu oraz udzielać zezwolenia na korzystanie z całości lub części
tłumaczenia innym stronom.
Wersja 1.0
© Stowarzyszenie Jakości Systemów
Informatycznych
Strona 2 z 78
20 października 2006
44916716.015.png 44916716.016.png 44916716.001.png
Certyfikowany tester
Plan poziomu podstawowego
International Sotware Testing Qualifications Board
Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych
Historia zmian
Wersja
Data
Uwagi
0.1
15.07.2005 Wzorzec dokumentu.
0.1.1
01.08.2005 Bogdan Bereza-Jarociński, częściowo rozdział 6.
0.1.2
16.08.2005 Anna Seredyn: fragmenty rozdz. 1 (kosmetyczne zmiany BB).
Bogdan Bereza-Jarociński: dalsze tłumaczenie rozdziału 6-ego.
Helena Klitenik: załącznik A (kosmetyczne zmiany BB).
0.1.3
30.09.2005 Dodany rozdział 3. (Helena Klitenik), rozdział 4. (Helena
Klitenik) oraz Wstęp (Helena Klitenik).
0.2
02.01.2006 Do przeglądu (Bogdan Bereza-Jarociński)
0.2.1
04.01.2006 Uzupełnienia: załączniki B, C i D od Heleny Klitenik
0.9
06.02.2006 Wersja dostarczona do SJSI
0.91
10.02.2006 Wersja do ostatecznego przeglądu.
0.92
17.02.2006 Scalona wersja po przeglądzie, który nie okazał się ostateczny
0.93
28.07.2006 Poprawki do wersji ostatecznego przeglądu
0.94
11.09.2006 Wersja alfa
0.95
18.09.2006 Wersja beta. Dodanie indeksu.
1.0
20.10.2006 Dostarczona zarządowi SJSI
Wersja 1.0
© Stowarzyszenie Jakości Systemów
Informatycznych
Strona 3 z 78
20 października 2006
44916716.002.png 44916716.003.png 44916716.004.png 44916716.005.png 44916716.006.png
Certyfikowany tester
Plan poziomu podstawowego
International Sotware Testing Qualifications Board
Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych
Spis tre ś ci
Historia zmian.......................................................................................................................................................... 3
Spis treści ................................................................................................................................................................ 4
Podziękowania ........................................................................................................................................................ 7
Wstęp do planu........................................................................................................................................................ 8
1. Podstawy testowania (K2), 155 minut........................................................................................................... 10
1.1. Czemu testowanie jest niezbędne (K2), 20 minut ................................................................................................. 11
1.1.1. Otoczenie systemów informatycznych (K1)..................................................................................................... 11
1.1.2. Przyczyny defektów oprogramowania (K2) ..................................................................................................... 11
1.1.3. Rola testowania w procesach tworzenia, utrzymania i uŜytkowania oprogramowania (K2).............................. 11
1.1.4. Testowanie i jakość (K2)................................................................................................................................. 11
1.1.5. Kiedy zakończyć testowanie (K2).................................................................................................................... 12
1.2. Co to jest testowanie (K2), 30 minut..................................................................................................................... 13
1.3. Ogólne zasady testowania (K2), 35 minut ............................................................................................................ 14
1.4. Prosty proces testowy (K1), 35 minut ................................................................................................................... 15
1.4.1. Planowanie i nadzór nad testowaniem (K1) .................................................................................................... 15
1.4.2. Analiza i projektowanie testów (K1)................................................................................................................. 16
1.4.3. Implementacja i wykonanie testów (K1) .......................................................................................................... 16
1.4.4. Ocena kryteriów zakończenia oraz raportowanie testów (K1) ......................................................................... 16
1.4.5. Czynności na zakończenie testowania (K1) .................................................................................................... 17
1.5. Psychologia testowania (K2), 35 minut................................................................................................................. 18
2. Testowanie w cyklu Ŝycia oprogramowania (K2), 135 minut......................................................................... 20
2.1. Modele wytwarzania oprogramowania (K2), 20 minut .......................................................................................... 21
2.1.1. Model V (K2)................................................................................................................................................... 21
2.1.2. Iteracyjne modele wytwarzania (K2)................................................................................................................ 21
2.1.3. Testowanie w cyklu Ŝycia (K2) ........................................................................................................................ 21
2.2. Poziomy testów (K2), 60 minut............................................................................................................................. 23
2.2.1. Testowanie modułowe (K2)............................................................................................................................. 23
2.2.2. Testowanie integracyjne (K2).......................................................................................................................... 23
2.2.3. Testowanie systemowe (K2) ........................................................................................................................... 24
2.2.4. Testowanie akceptacyjne (K2) ........................................................................................................................ 25
2.3. Typy i cele testów (K2), 40 minut ......................................................................................................................... 26
2.3.1. Testowanie funkcji (testowanie funkcjonalne) (K2).......................................................................................... 26
2.3.2. Testowanie właściwości (testowanie niefunkcjonalne) (K2)............................................................................. 26
2.3.3. Testowanie struktury/architektury systemu (testowanie strukturalne) (K2)....................................................... 27
2.3.4. Testowanie związane ze zmianami (testowanie potwierdzające i regresywne) (K2) ........................................ 27
2.4. Testowanie w fazie utrzymania (K2), 15 minut ..................................................................................................... 28
3. Statyczne techniki testowania (K2), 60 minut ............................................................................................... 29
3.1. Przeglądy i proces testowy(K2), 15 minut............................................................................................................. 30
3.2. Proces przeglądu (K2), 25 minut .......................................................................................................................... 31
3.2.1. Fazy formalnego przeglądu (K1) ..................................................................................................................... 31
3.2.2. Role i odpowiedzialności (K1) ......................................................................................................................... 31
3.2.3. Rodzaje przeglądów (K2)................................................................................................................................ 32
Wersja 1.0
© Stowarzyszenie Jakości Systemów
Informatycznych
Strona 4 z 78
20 października 2006
44916716.007.png 44916716.008.png 44916716.009.png
Certyfikowany tester
Plan poziomu podstawowego
International Sotware Testing Qualifications Board
Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych
3.2.4. Czynniki powodzenia przeglądów (K2)............................................................................................................ 33
3.3. Analiza statyczna przy pomocy narzędzi (K2), 20minut ........................................................................................ 34
4. Techniki projektowania testów (K3), 255 minut............................................................................................. 35
4.1. Identyfikowanie warunków testowych i projektowanie przypadków testowych (K3), 15 minut ............................... 37
4.2. Kategorie technik projektowania testów (K2), 15 minut......................................................................................... 38
4.3. Techniki na podstawie specyfikacji lub czarnoskrzynkowe (K3), 120 minut .......................................................... 39
4.3.1. Podział na klasy równowaŜności (K3) ............................................................................................................. 39
4.3.2. Analiza wartości brzegowych (K3) .................................................................................................................. 39
4.3.3. Testowanie w oparciu o tablicę decyzyjną (K3) ............................................................................................... 39
4.3.4. Testowanie przejść pomiędzy stanami (K3) .................................................................................................... 40
4.3.5. Testowanie w oparciu o przypadki uŜycia (K2)................................................................................................ 40
4.4. Techniki na podstawie struktury lub białoskrzynkowe (K3), 60 minut.................................................................... 41
4.4.1. Testowanie instrukcji i pokrycie (K3) ............................................................................................................... 41
4.4.2. Testowanie decyzyjne i pokrycie (K3) ............................................................................................................. 41
4.4.3. Inne techniki na podstawie struktury (K1)........................................................................................................ 41
4.5. Techniki oparte na doświadczeniu (K2), 30 minut ................................................................................................ 42
4.6. Wybór technik testowych (K2), 15 minut.............................................................................................................. 43
5. Zarządzanie testowaniem (K3), 180 minut.................................................................................................... 44
5.1. Organizacja testowania (K2), 30 minut ................................................................................................................. 46
5.1.1. Organizacja i niezaleŜność testowania (K2) .................................................................................................... 46
5.1.2. Zadania kierownika testów i testera (K1)......................................................................................................... 46
5.2. Planowanie testowania (K2), 50 minut ................................................................................................................. 48
5.2.1. Planowanie testowania (K2)............................................................................................................................ 48
5.2.2. Czynności wykonywane podczas planowania testów (K2) .............................................................................. 48
5.2.3. Kryteria wyjścia (K2) ....................................................................................................................................... 48
5.2.4. Oszacowanie wysiłku testowego (K2) ............................................................................................................. 49
5.2.5. Sposoby podejścia do testowania (strategie testowe) (K2).............................................................................. 49
5.3. Monitorowanie przebiegu i nadzór testowania (K2), 20 minut ............................................................................... 51
5.3.1. Monitorowanie postępu testów (K1) ................................................................................................................ 51
5.3.2. Raportowanie testów (K2)............................................................................................................................... 51
5.3.3. Nadzór nad testowaniem (K2)......................................................................................................................... 51
5.4. Zarządzanie konfiguracją (K2), 10 minut .............................................................................................................. 53
5.5. Ryzyko a testowanie (K2), 30 minut ..................................................................................................................... 54
5.5.1. Ryzyko projektowe (K1, K2)............................................................................................................................ 54
5.5.2. Ryzyko związane z produktem (K2) ................................................................................................................ 54
5.6. Zarządzanie incydentami (K3), 40 minut .............................................................................................................. 56
6. Testowanie wspierane narzędziami (K2), 80 minut ...................................................................................... 58
6.1. Rodzaje narzędzi testowych (K2), 45 minut.......................................................................................................... 59
6.1.1. Klasyfikacja narzędzi testowych...................................................................................................................... 59
6.1.2. Zarządzanie testowaniem wspierane narzędziami (K1)................................................................................... 59
6.1.3. Testowanie statyczne wspierane narzędziami (K1)......................................................................................... 61
6.1.4. Tworzenie specyfikacji testów wspierane narzędziami .................................................................................... 61
6.1.5. Wykonywanie testów wspierane narzędziami ................................................................................................. 62
6.1.6. Testowanie wydajności i monitorowanie wspierane narzędziami (K1) ............................................................. 63
Wersja 1.0
© Stowarzyszenie Jakości Systemów
Informatycznych
Strona 5 z 78
20 października 2006
44916716.010.png 44916716.011.png 44916716.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin