konspekty_zajec.pdf

(265 KB) Pobierz
273094316 UNPDF
Przykładowe konspekty zajęć edukacyjnych
LEKCJA 1 – czas trwania 45 minut
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości
Prowadzący: dr Roman Sobiecki
Data: 6 września 2004 r.
Temat:
OMÓWIENIE PROGRAMU NAUCZANIA, CELÓW ZAJĘĆ ORAZ WPROWADZE-
NIE DO PRZEDMIOTU (tekst pomocniczy znajduje się na początku)
LEKCJA 2 – czas trwania 45 minut
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości
Prowadzący: dr Roman Sobiecki
Data:
13 września 2004 r.
Temat:
CO MOTYWUJE CZŁOWIEKA DO PRACY?
CELE EDUKACYJNE:
• zrozumienie roli pracy w życiu człowieka
• poznanie istoty i rodzajów potrzeb człowieka
• rozróżnianie motywów podejmowania pracy
• kształtowanie umiejętności określania własnej hierarchii potrzeb
Pytania pomocnicze:
1. Czy człowiek pracuje po to żeby żyć, czy żyje po to żeby pracować?
2. Co to jest potrzeba? Jakie są rodzaje potrzeb?
3. Co tobie potrzebne jest do życia?
4. Jaka jest hierarchia twoich potrzeb? Czy te potrzeby są celami, które chcesz osiągnąć?
5. W jaki sposób chcesz osiągnąć (osiągać) wyznaczone cele?
6. Co to znaczy, że człowiek decyduje się podjąć pracę kierując się motywem:
a) ekonomicznym?
b) psychologicznym?
c) społecznym?
7. Jaka jest twoja hierarchia tych motywów?
8. Jakie są mocne strony twojej osobowości?
9. Jakie są słabe strony twojej osobowości?
10. Które cechy chciałbyś/łabyś nabyć, a których pozbyć się?
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z pytaniami na poprzedniej lekcji
2. Uczniowie przygotowują się do zajęć poprzez:
a) zapoznanie się z odpowiedziami na pytania zawartymi w podręczniku,
b) przygotowują materiały umożliwiające odpowiedzi na pytania skierowane do nich lub pytania otwarte
3. Lekcja przebiega następująco:
a) utrwalenie wiedzy w zakresie opisanym w podręczniku
b) kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania własnych problemów
c) sprawdzenie stopnia nabycia umiejętności przez uczniów
4. Wykorzystane metody do przeprowadzenia lekcji
a) dyskusja kierowana przez nauczyciela
b) projekty opracowane przez uczniów, dotyczące zagadnień skierowanych do nich (mogą być przygotowa-
ne w grupach). Dla ułatwienia, nauczyciel może wcześniej przygotować karty robocze do wypełnienia przez
uczniów
c) sprawdzenie (losowe) projektów pod względem merytorycznym i formalnym.
Karta robocza 1
(uczniowie wypełniają na lekcji)
1. W swoim życiu chciałbym/łabym osiągnąć następujące cele (wmień trzy najważniejsze):
1) .......................................................................
2) .......................................................................
3) .......................................................................
2. Osiągnięcie (osiąganie) wyznaczonych celów może nastąpić, jeśli będę rozwiązywać następujące zadania:
1) .....................................................................
2) .....................................................................
3) .....................................................................
4) .....................................................................
5) .....................................................................
6) .....................................................................
7) .....................................................................
8) .....................................................................
9) .....................................................................
10) ...................................................................
Karta robocza 2
(uczniowie wypełniają na lekcji)
1. Do mocnych stron mojej osobowości zaliczam:
1) .......................................................................
2) .......................................................................
3) .......................................................................
4) .......................................................................
5) .......................................................................
6) .......................................................................
7) .......................................................................
2. Do słabych stron mojej osobowości zaliczam:
1) .......................................................................
2) .......................................................................
3) .......................................................................
4) .......................................................................
5) .......................................................................
6) .......................................................................
3. Chciałbym nabyć następujące cechy:
1) .......................................................................
2) .......................................................................
3) .......................................................................
4. Chciałbym pozbyć się następujących cech:
1) .......................................................................
2) .......................................................................
3) .......................................................................
Posumowanie zajęć:
Zadanie pracy domowej:
LEKCJA 3 – czas trwania 45 minut
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości
Prowadzący: mgr Danuta Zakrzewska
Data:
17 września 2004 r.
Temat:
JAKIE CZYNNIKI SĄ KONIECZNE W PROCESIE GOSPODAROWANIA?
Cele:
• Ogólne:
– zapoznanie uczniów z czynnikami, mającymi wpływ na proces gospodarowania,
– kształcenie umiejętności zespołowego rozwiązywania problemów.
• Szczegółowe – uczeń po zakończeniu zajęć potrai:
– wymienić czynniki konieczne w procesie gospodarowania,
– określić rolę i znaczenie poszczególnych czynników w gospodarce dawniej i dziś,
– wyjaśnić, jaką rolę w odnoszeniu sukcesów zawodowych ma podnoszenie kwaliikacji.
Metoda prowadzenia zajęć: metoda Jigsaw puzzle.
Środki dydaktyczne:
podręcznik „Podstawy przedsiębiorczości” pod red. R. Sobieckiego, arkusze papieru, mazaki.
Propozycja organizacji zajęć:
Zaproponowana metoda pozwala na specyiczny sposób przyswajania wiedzy przez uczniów. Jest to uczenie się
przez uczenie innych. Wymaga dokładnego przygotowania przez nauczyciela, który pełni głównie funkcję organiza-
tora, instruktora oraz dodatkowego „źródła wiedzy” dla uczniów.
Etapy pracy:
1. Nauczyciel przedstawia cele ogólne i szczegółowe zajęć. Zapisuje na tablicy pytanie główne, na które odpowiedź
uzyskać będzie można dopiero po przejściu całej procedury. Pytanie główne: Jakie czynniki są konieczne w pro-
cesie gospodarowania?
2. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, zwane eksperckimi. Każda ma do opracowania inny tekst – są to nastę-
pujące rozdziały podręcznika:
– Jaka jest rola pracy i przedsiębiorczości?
– Jaka jest rola kapitału?
– Jaka jest rola ziemi?
3. W grupach eksperckich uczniowie najpierw zapoznają się z tekstem indywidualnie, a następnie wspólnie w gru-
pie próbują udzielić odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule rozdziału. Odpowiedź każdy z uczestników zapisu-
je na kartce.
4. Nauczyciel tworzy nowe trzyosobowe grupy, w których składzie znajduje się jeden przedstawiciel – ekspert każ-
dej z poprzednich eksperckich grup.
5. Przedstawiciele eksperckich grup kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w poprzednim etapie i odczytują usta-
lone odpowiedzi. W ten sposób wszyscy mają możliwość poznania wszystkich tekstów.
6. Uczestnicy nowych grup wypracowują wspólnie odpowiedź na pytanie zapisane przez nauczyciela na tablicy. Od-
powiedź zapisują mazakami na plakatach, które następnie przyczepiają w wyznaczonym przez nauczycielu miej-
scu na ścianie.
7. Liderzy poszczególnych grup odczytują przygotowane przez uczestników odpowiedzi. Następuje konfrontacja
i porównanie wypracowanych materiałów. Wybraną przez ogół klasy najlepszą odpowiedź uczniowie zapisują do
zeszytów przedmiotowych.
8. Podsumowanie i diagnoza efektywności zajęć.
Rozmowa kierowana – próba odpowiedzi na pytanie: Jakie znaczenie dla rozwoju gospodarczego ma praca wyso-
kokwaliikowana i kapitał w formie nowoczesnych technologii?
9. Propozycja pracy domowej:
Odpowiedź na pytanie: Dlaczego w dzisiejszej sytuacji gospodarczej kraju warto podnosić swoje kwaliikacje?
LEKCJA 25 – czas trwania 45 minut
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości
Prowadzący: dr Roman Sobiecki
Data:
8 grudnia 2004 r.
Temat:
CO TO ZNACZY, ŻE „PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ”?
CELE LEKCJI:
• Zrozumienie istoty kosztu alternatywnego
• Poznanie możliwości inwestowania kapitału
• Kształtowanie umiejętności dokonywania wyboru formy inwestowania
Pytania pomocnicze:
1. Co to jest koszt alternatywny?
2. Jakie są kryteria wyboru formy inwestowania?
3. W co można inwestować?
4. Które inwestycje są najkorzystniejsze?
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Wprowadzenie do tematu lekcji (1 MIN.)
2. Prezentacja tematu, celów i planu lekcji (1 MIN.)
3. Wyświetlenie folii z odpowiedziami na pytania oraz omówienie ich treści: (8 MIN.)
• Co to jest koszt alternatywny? wraz z przykładem
• Jakie są kryteria wyboru formy inwestowania?
• W co można inwestować?
4. Praca w grupach nad rozwiązaniem przydzielonych zadań (20 MIN.)
5. Przedstawienie, przez liderów grup, wyników rozwiązań (10 MIN.)
6. Podsumowanie lekcji i ocena pracy zespołów (5 MIN.)
7. Zdanie pracy domowej
MATERIAŁ POMOCNICZY DO LEKCJI:
Co to jest koszt alternatywny?
Koszt alternatywny zainwestowanego kapitału jest to wartość najlepszej z utraconych możliwości osiągnięcia
zysku w wyniku zainwestowania tego kapitału w innej formie.
Przykład:
Dysponując kwotą 1000 zł inwestujesz ją w akcje „BPHPBK”, dzięki czemu po miesiącu zarabiasz 25 zł. Inwe-
stując 1000 zł w akcje „BPHPBK” nie mogłeś/aś zainwestować tej samej kwoty w formie lokaty bankowej. Gdybyś
jednak założył/a lokatę bankową, po miesiącu zarobił(a)byś 10 zł. I właśnie te 10 zł stanowi sumę utraconych moż-
liwości osiągnięcia zysku z lokaty bankowej, czyli koszt alternatywny.
Zysk księgowy wynosi 25 zł
Koszt alternatywny 10 zł
Zysk ekonomiczny 25 zł – 10 zł = 15 zł
Jakie są kryteria wyboru formy inwestowania?
Inwestycja: wyrzeczenie się części bieżącej konsumpcji dla przyszłych, większych korzyści (wyrzeczenie się
mniejszego, ale pewnego dla większego, ale niepewnego).
Cel inwestowania: pomnażanie kapitału
Kryteria inwestowania:
1. Rentowność kapitału
2. Stopień ryzyka
3. Horyzont czasowy
4. Wielkość kapitału
5. Relacja wielkości kapitału
6. Własne doświadczenie
7. Możliwości sprawowania osobistego nadzoru
W co można inwestować?
1. Lokata w banku
2. Zakup obligacji
3. Zakup akcji
4. Zakup walut obcych
5. Zakup biżuterii
6. Zakup nieruchomości
7. Wykupienie jednostki uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym
8. Przystąpienie (założenie) spółki
9. Budowa własnej irmy produkcyjnej lub usługowej
10. Inwestycja w siebie
ZADANIE 1
Założenia:
1. Planowane inwestycje wynoszą 10 000 PLN
2. Kwota planowanych inwestycji stanowi 80% posiadanych przez was środków
3. Inwestycje są planowane na krótki okres (60 dni)
4. Nie posiadacie doświadczenia w zakresie inwestowania
5. Przewidywane korzyści z wybranych form inwestowania przedstawiają się następująco:
a) lokata bankowa 10-dniowa, stałe oprocentowanie 4,5% w skali 1 roku
b) zmiany ceny akcji na GPW w Warszawie w okresie najbliższych 60 dni:
• irmy A od + 2% do – 0,6%
• irmy B od + 2,5% do – 1,5%
• irmy C od + 1,2% do 0%
c) zmiany kursów walut w okresie najbliższych 60 dni:
• wartości EUR w stosunku do PLN od +1,5% do +0,2%
• wartości USD w stosunku do PLN od –1,0% do +0,3%
d) zmiana kursu obligacji 1 – rocznych na GPW w Warszawie w okresie najbliższych 60 dni od +0,6% do – 0,6%
(obligacje są oprocentowane w wysokości 5% rocznie, lecz termin ich wykupu przez emitenta przypada za
8 miesięcy)
6. Korzyści z innych form inwestowania w okresie 60 dni są trudne do przewidzenia.
Polecenie:
1. Dokonajcie wyboru najkorzystniejszej formy lub form zainwestowania zaplanowanej wielkości kapitału, wyko-
rzystując do podjęcia decyzji znane wam kryteria wyboru formy inwestowania. Uzasadnijcie swój wybór.
ZADANIE 2
Założenia:
1. Planowane inwestycje wynoszą 10 000 000 PLN
2. Kwota planowanych inwestycji stanowi 80% posiadanych przez was środków
3. Inwestycje są planowane na długi okres (5 lat)
4. Posiadacie doświadczenie w zakresie krótkookresowego inwestowania
5. Przewidywane korzyści z wybranych form inwestowania przedstawiają się następująco:
a) lokata bankowa 1- roczna, stałe oprocentowanie 3,6% w skali 1 roku
b) lokata bankowa 2-letnia, zmienne oprocentowanie, aktualnie 3,8% w skali 1 roku (zmiany oprocentowania
w zależności od inlacji, która powinna być stabilna na poziomie dzisiejszym)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin