Młodzi ekolodzy.doc

(256 KB) Pobierz

Młodzi ekolodzy



Zgaduj-zgadula międzygrupowa

Cele ogólne:

·         utrwalenie zdobytych wiadomości i umiejętności

·         rozwijanie zainteresowań przyrodą

·         nabywanie odporności emocjonalnej

·         integracja z innymi dziećmi poprzez wspólne zabawy

Cele operacyjne:

dziecko:

·         wie, jak zachowują się przyjaciele przyrody

·         dokonuje wyborów, które potwierdzają znajomość troskliwego obchodzenia się ze światem przyrody

·         rozwiązuje zagadki słowno-obrazkowe

·         śpiewa piosenki

·         liczy punkty

·         uczestniczy w zabawach

Metody pracy:

·         zabaw ruchowych

·         zgaduj-zgaduli

·         zadań do wykonania

Pomoce do zajęć:

·         opaski do oznaczenia grup

·         zagadki tekstowe

·         rebusy

·         koszyczki i żołędzie

·         lizaki z cyframi 1-3

·         tekst wiersza „Był las”

·         plansze z sytuacjami dewastacji przyrody

·         magnetofon

·         nagrody – serduszka dla każdego dziecka

Przebieg zgaduj-zgaduli:

  1. Powitanie

o        „Piosenka powitalna” – wg Klanzy

Wszyscy są, witam Was!
Zaczynamy, już czas!
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy.

o        Zapoznanie dzieci z tematem zabawy

o        Prezentacja grup piosenką

o        Oznaczenie grup opaskami

o        Pierwsze zadanie
Dzieci losują kopertę z tekstem, określają czy jest to dobra czy zła rada, uzasadniają odpowiedź

o        Odpocznij po spacerze chwilę, herbaty łyknij łyk, ze smakiem zjedz kanapkę, a śmieci zakop w mig

o        Gałęzi nie daj łamać i wszystkim tłumacz, że ognisko nigdy w lesie nie może palić się

111.                      Drugie zadanie
Drużyny losują koperty z rebusami, rozwiązują je, wskazują obrazek, który jest rozwiązaniem

  1. Zabawa „Zaczarowany las”
    Metoda ruchu rozwijającego przy muzyce. Prowadzący zajęcia wydaje polecenia a dzieci muszą je wypełniać odpowiednio do jego zaleceń:

o        „Hokus- pokus, czary-mary, popatrzcie jak skacze ten zajączek szary” – podskoki z naśladowaniem zajączków (rusza wąsikami, stawia słupka, nadstawia uszy)

o        „A teraz odwiedzą nas wielkie niedźwiedzie, które były wczoraj w ulu na obiedzie” – powolny marsz w rytm muzyki w pozycji pochyłej, trzymając się dłońmi za kosteczki u nóg

o        „Goniły pszczółki zgłodniałe misie, oj, chyba żądło wsadzą im dzisiaj” – swobodne biegi, poruszanie „skrzydełkami” – zgiętymi rękami i naśladowanie bzykania pszczoły

o        „Nad wodą siedziały żabki zielone i patrzyły na to wszystko bardzo oburzone” - dzieci naśladują skakanie żabek i kumkają

o        „Pojawił się również pan bocian nieduży i pogonił żabki prosto do kałuży” – dzieci naśladują chód bociana z wysoko podniesionymi nogami, stoją na jednej nodze, klekoczą

  1. Trzecie zadanie
    Drużyny słuchają tekstu, oceniają postępowanie innych.
    Drużyny otrzymują koszyczki i garść żołędzi – słuchają tekstu i oceniają postępowanie bohaterów – każde złe zachowanie to wrzucenie żołędzia do miseczki (drużyna wybiera wrzucającego żołędzie). W misce powinno znaleźć się siedem żołędzi, ale pięć wystarczy, by drużyna otrzymała punkt.

Był las proszę was –
a do tego lasu
dla zabicia czasu
przyszło kilku młodzieniaszków
Jeden – wyrzeźbił nożem
nazwisko na drzewa korze.
Inny – gdy tylko przybył
skopał niewinne grzyby.
Następny -  wesołość wzniecił,
bo porozrzucał śmieci.
Ten rudy – wrzeszczał jak goryl
echo gra do tej pory.
Wysoki – z wiatrówką w dłoni
zaczął wiewiórkę gonić.
A najgrubszy – tak się rozgniewał,
że tłukł butelki o drzewa.
A pozostali – dla rozrywki,
gałęzie łamali.
A las proszę was
westchnął żałośnie
i rzekł – ja przecież
rosnę dla was,
ale nie wiem czy dobry
człowiek z was wyrośnie.

  1. Czwarte  zadanie
    Drużyny losują koperty z zadaniami werbalnymi – drużyna podaje właściwą odpowiedź przez podniesienie lizaka z odpowiednią cyfrą 1-3.

o        Co robimy, by oszczędzać wodę:

      1. zmywamy naczynia pod bieżącą wodą
      2. dokręcamy dokładnie krany
      3. myjemy zęby, a wodę dopiero zakręcamy po ich umyciu

o        Troszczymy się o przyrodę bo:

      1. łamiemy gałęzie drzew
      2. niszczymy napotkane mrowiska w lesie
      3. dokarmiamy ptaki zimą

o        Jak dbam o otoczenie przedszkola:

      1. rozrzucam papierki
      2. niszczę kwiaty
      3. sadzę drzewa

o        Czy kwiatem chronionym jest:

      1. róża
      2. przebiśnieg
      3. tulipan
  1. Piąte  zadanie
    Praca z obrazkiem – dokonywanie wyboru sytuacji, które szkodzą przyrodzie. Na tablicy znajduje się plansza z sytuacjami dewastacji przyrody (można ją wydrukować w formacie A4 z pliku pdf, klikając TUTAJ) jak również sytuacje prawidłowego postępowania wobec przyrody (dla każdej drużyny inna). Dzieci z zespołów podchodzą do plansz i zakreślają pisakiem jeden wybór, np.

o        połamane gałęzie drzew

o        niszczone mrowisko

o        dzieci słuchające głośnej muzyki w lesie

o        dzieci rozpalające ognisko w lesie

o        powycinane nożem wzory na pniu drzewa

o        płynące w rzece puszki i butelki

o        porozrzucane w lesie śmieci

o        powyrywane i zniszczone grzyby itp.

  1. Zabawa „Leśna muzyka” – tworzenie partyturek  muzycznych
    Wspólnie z dziećmi ustalamy „usłyszane” dźwięki wydawane przez zgromadzone na stoliku rzeczy (naturalne okazy) np.

o        patyk o patyk ………… puk

o        kamyk o kamyk …… stuk

o        liście ………………… szsz

o        ptak ………………… ćwir

Prowadząca przypina do tablicy sylwety ww. rzeczy. Dzieci próbują odczytać partyturki, używając najpierw nazw rzeczy, a potem ich odgłosów np.

o        patyk, patyk, kamyk, kamyk, ptak

o        stuk, stuk, puk, puk, ćwir

Każda z drużyn ma przygotowane po dwie partytury.
Wersja druga:
Wybieramy z każdej drużyny po kilkoro dzieci, które będą tworzyły orkiestrę (każda drużyna swoją orkiestrę) i rozdajemy „instrumenty” (zgromadzone rzeczy). Orkiestry stoją w półkolu – dyryguje prowadzący, „grają” dzieci, które mają podobne dźwięki wg wskazań „dyrygenta” – przygotowanych wcześniej partyturek

  1. Przeliczanie punktów, ogłoszenie remisu
  2. Drużyny śpiewają przygotowane przez siebie piosenki o przyrodzie
  3. Rozdanie nagród – zielonych serduszek z napisem „Młodzi ekolodzy” oraz tekstem napisanym na odwrocie:

Żyj z przyrodą w zgodzie
To przynosi plon
Wszystkim się z nią podziel
Jej bogactwa broń.

  1. Pożegnanie

 

Podsumowanie wiadomości  dzieci  6-letnich w  formie testu



Cele ogólne:

·         sprawdzenie wiadomości dzieci zdobytych w ciągu całego roku

Cele operacyjne:

dziecko:

·         nazywa  i  rozpoznaje  drzewa  rosnące  w  najbliższym  otoczeniu

·         z  powstałych  rozwiązań  krzyżówek  układa hasło

·         potrafi  segregować  odpady

Przebieg zajęć:

Dzieci dostają załącznik i rozwiązują zadania (załącznik można wydrukować z pliku PDF, klikają TUTAJ) .

  1. Nazwij części roślin
    narysowany kwiat, drzewo oraz napisy nazywające części kwiatu i drzewa połącz strzałkami
  2. Zaznacz  drzewa  owocowe
    narysowany  liść  i  owoc  drzew  owocowych  i  drzew  liściastych,  napisy drzew,  połącz  strzałkami
  3. W  jakiej  kolejności  powstaje  owoc
    narysowane  etapy  rozwijającego  się  jabłka  w  różnej  kolejności,  zadaniem  dziecka  jest  zaznaczyć  za  pomocą  cyfr  kolejność
  4. Podpisz  drzewa
    obrazki  drzew  liściastych,  owoc  i  liść,  napisane  nazwy,  połącz  za pomocą  strzałek
  5. Rozwiąż diagram  krzyżówki - ilustracje  przedmiotów  do  wpisania  w  krzyżówkę
    połączone  wyrazy  z  dwóch  krzyżówek...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin