ĆW. logopedyczne dla dz. przedszkolnych.docx

(28 KB) Pobierz

 

 

 

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DLA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH

 

 

PRZYKŁADY STOSOWANYCH ĆWICZEŃ:        

 

* Ćwiczenia słuchowe

 

– stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/ tzw. słuchu mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

 

Przykłady dla dzieci młodszych:

 

1.     „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.

2.     „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.

3.     Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.

4.     Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

5.     Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

6.     Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.

7.     Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

 

Przykłady dla dzieci starszych:

 

1.     Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).

2.     Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.

3.     Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/.

4.     Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.

5.     Wyszukiwanie słów z podaną  sylabą.

6.     Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej np. safa czy  szafa ?

 

 

* Ćwiczenia oddechowe:

 

Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

 

Przykłady:

 

1.     Dmuchanie na płomień świecy.

2.     Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.

3.     Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.

4.     Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.

5.     Chuchanie na zmarznięte ręce.

6.     Nadmuchiwanie balonika.

7.     Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.

8.     Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.

9.     Liczenie na jednym wydechu.

10. Powtarzanie zdań szeptem.

 

 

* Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych

 

U większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych / języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego/... Konieczne są w tych wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy . Optymalną sytuacją byłoby, gdyby ćwiczenia prowadzone były według zaleceń logopedy.

 

Ćwiczenia warg:

 

      1.  Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.

      2.  Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.

3.  Naprzemienne wymawianie „ i – u”.

      4.  Cmokanie.

      5.  Parskanie / wprawianie warg w drganie/.

      6.   Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi  i odwrotnie).

7.     Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,  i-a,  u-o,  o-i,  u-i,  a-o, e-o  itp.

8.     Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

9.     Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

10. Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

 

Ćwiczenia języka:

 

1.     „ Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.

2.     Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.

3.     Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.

4.     Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.

           Kląskanie językiem.

5.     Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.

6.     Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.

7.     Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.

8.     Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

 

Ćwiczenia policzków:

 

1.     Nadymanie policzków – „ gruby miś”.

2.     Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”

3.     Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem,   powolne wypuszczanie powietrza.

4.     Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.

5.     Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

 

 

Przykład  zabawy  logopedycznej :

 

,,Indianie’’

 

  Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi ( cmokając całujemy  palce  prawej  ręki )  i żonami ( cmokając  całujemy  palce  lewej  ręki).Wsiadają na swoje konie i jadą ( naśladujemy  językiem  tętent  koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most  ( usta  jak  do  ,,u’’  i  kląskanie) , a potem przez prerię ( usta jak do ,,i’’ i kląskanie).

Konie zmęczyły się  (parskanie)  i dają znak, że chcą pić:  ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie:  prrrprrrprrr

Konie piją ( ruchy  języka  z  dołu  do  góry,  naśladujące  picie  zwierzęcia).

Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło ( dmuchanie  w  złączone  ręce).

Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę ( mlaskanie  i  oblizywanie  szeroko  otwartych  ust).

Po jedzeniu zapalili fajkę pokoju  ( między wargi wkladamy  np.  słomkę  i  mocno  trzymamy).

Po pewnym czasie zachciało im się spać  (ziewanie) i zasnęli  (chrapanie).

Rano Indianie zwołali rozbiegane konie :  a-e-o, y-u-i   ( przeciągamy  samogłoski ).

Wsiedli na nie i pojechali przez prerię ( usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem  przez most ( usta jak do ,,u’’ i kląskanie ).

Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi ( cmokając całujemy palce prawej ręki ) i żonami ( cmokając całujemy palce lewej ręki ).

 

 

„Dzień dobry misiu”

Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem.
Miś obudził się wcześnie rano – poprzeciągał się , poziewał (szerokie ziewnięcie).
Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych
zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych

ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze).
Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek ( oblizywanie warg).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przydatna literatura :

 

Chmielewska Elżbieta  ,,Zabawy  logopedyczne  i  nie  tylko : poradnik  dla n-li   i  rodziców’’  MAC  2001

Dembińska  Małgorzata : ,, Domowe zabawy  logopedyczne’’ WSiP  1999

Rutkowska – Błochowiak  Iwona : ,,Gimnastyka  buzi  na  wesoło”  Bonami  2002

 

                         Materiał  zebrała :               Urszula  Proniewicz

168u4if

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin