zabawy logopedyczne 2.rtf

(6 KB) Pobierz

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

 

dla dzieci 6 - letnich (onomatopeje)

 

 

 

Temat: Pracowity dzień Boba Budowniczego

 

 

 

 

 

Czy znacie Boba? Jeśli nie to wielka szkoda, ale nic straconego za chwilę poznamy przygody jego.

 

Bob Budowniczy od rana ma dużo pracy, przygotowuje teren pod budowę domu.

 

Maszyny zabrał się do pracy:

 

- koparka wykopała rów: wrr, wrr,

 

- spychacz zepchnął ziemię: sz, sz,

 

- walec wyrównał ziemię: brum, brum

 

- betoniarka wymieszała cement: chlap, chlap,

 

 

 

Po chwili maszyny zaczęły pracować jeszcze szybciej:

 

- koparka: wrr, wrr,

 

- spychacz: sz, sz,

 

- walec: brum, brum,

 

- betoniarka: chlap, chlap.

 

 

 

Na podwórku pojawiła się Marta, zadzwoniła do Boba: drr, drr - z nowiną, że nastąpiła awaria, spychacz się zepsuł, odpadło koło.

 

Po chwili przyszedł Bob, stuknął młotkiem: stuk, stuk, stuk i maszyny dalej zabrały się do pracy:

 

- spychacz: sz, sz,

 

- walec: brum, brum,

 

- betoniarka: chlap, chlap.

 

 

 

Kiedy wybiła godzina 2.00 (zegar): bim - bam, bim - bam, praca została zakończona.

 

 

 

  

 

 

 

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

 

dla dzieci 3 - letnich (onomatopeje)

 

 

 

Temat: "W baśniowym miasteczku"

 

 

 

 

 

W naszym baśniowym miasteczku mieszkają wesołe zwierzęta.

 

Mają różne sprawy do załatwienia i wciąż się gdzieś śpieszą.

 

 

 

Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez zwierzęta:

 

 

 

•  kot - miau,

 

•  pies - hau,

 

•  krowa - muu,

 

•  bocian - kle,

 

•  kura - ko

 

 

 

Kotek skrada się do domu: miau, coś ty kotku chciał, chciałem ja miseczkę mleczka, lecz już pusta jest miseczka: miau!

 

Piesek złości się i szczeka: hau, hau, hau chciałem pyszną kość, ale nie ma jak na złość: hau!

 

Krowa ryczy: muu, muu, muu pośpiesz się, dobre mleko daję tu.

 

Bocian z gniazda hop wyskoczy i już w stawie nogi moczy: kle, kle, kle, na śniadanie zjem żabki dwie: kum, kum, kum!

 

Kura chodzi dziś ponura: ko, ko zmartwień mam chyba ze sto: ko, ko!

 

 

 

" Jesienne zagadki"

 

- Jakie to warzywo, jaki to owoc?

 

 

 

 

 

Rośnie w ogrodzie, albo w polu

 

I z tego właśnie słynie,

 

że gdy ją zaczniesz krajać

 

to łzy ci z oczu płyną (cebula)

 

 

 

Jesienią w sadzie dojrzało,

 

Rumiane, okrągłe zapachniało

 

Niedaleko od drzewa pada,

 

Każdy je z ochotą zjada. (jabłko)

 

 

 

 

 

Dobra gotowana, dobra i surowa

 

Choć nie pomarańcza lecz pomarańczowa

 

Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk

 

I pociągniesz mocno wnet z ziemi wyskoczy (marchweka)

 

 

 

 

 

Skórka fioletowa, miąższ pod nią złoty

 

Smakuje wybornie, wszyscy wiemy o tym. (śliwka)

 

 

 

 

 

Latem w ogrodzie wyrósł zielony,

 

A zimą w beczce leży kiszony (ogórek)

 

 

 

 

 

Jesień z pełnym koszem

 

w bramie sadu staje

 

i z gruszy owoce nam rozdaje (gruszka)

 

 

 

 

 

Każdy z was odgadnie

 

łatwo tę zagadkę,

 

ma bielutki korzeń i zieloną natkę (pietruszka)

 

 

 

 

 

Ćwiczenia logopedyczne - utrwalające głoskę "L"

 

 

 

Systematyczność, konsekwencja, ciągłość pracy z dzieckiem w domu, zaangażowanie i współpraca ze strony matki oraz przestrzeganie zaleceń logopedy warunkuje osiągnięcie sukcesu.

Całość ćwiczeń dzielimy na 3 etapy dostosowane do indywidualnych możliwości psychoruchowych dziecka.

 

 

1. Etap przygotowawczy.

 

    * ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi, podniebienie)

      - język szeroki C i wąski U

      - "Misio", ruch okrężny czubkiem języka dookoła warg w prawo,

      w lewo

      - masaż dziąseł czubkiem języka w pozycji pionowej "ż"

      - "Maszerowanie" - dziecko dotyka czubkiem języka najpierw do

      wargi dolnej, potem do lewego kącika ust, do wargi górnej, do

      prawego kącika ust

      - klaskanie

      - ziewanie

      - liczenie ząbków przez dotykanie językiem (czubkiem) kolejno

      zębów na górze i dole

      - robienie kółek językiem przy zamkniętej buzi

      - nadymanie policzków

 

 

2. Wywołanie głoski.

 

    * ćwiczenia z lusterkiem - dziecko obserwuje demonstrowany ruch

      języka i próbuje naśladować.

 

 

3. Automatyzacja głoski "L"

 

    * utrwalenie w sylabach - zabawa pt. "Ludziki z krainy Alów"

      AL, OL, UL, EL, YL, IŁ

      LA, LO, LU, LE, LY, LI

    * gdzie ukrywa się sylaba "la" w wyrazach?

      na początku, w środku czy na końcu, np. lato, kolano, lawina,

      polana, fala

      analogicznie sylaba "le" (lepi, kolega, motyle, pole)

    * utrwalenie głoski "L" w wyrazach Ala, Ula, Lolek, Bolek, itp.

      utrwalenie głoski w zdaniach:

 

 

Olek lubi latawce.

Ula kupiła lody

Ela ma lupę.

 

 

nauka wiersza pt. "Lale Toli":

 

Ala, Ela, Ula, Ola

takie lale ma dziś Tola.

Tola lubi swoje lale

śpiewa dla nich lu, li, la, le.

Luli, Luli, la, śpij laluniu ma.

 

    * rymowanki

 

Ola - Tola

butelki - pętelki

Bolek - Lolek

Ula-Kula

fotel - hotel

ul - sól

pole - mole

motyle - daktyle

 

    * ćwiczenia w czytaniu

 

 

la-to

la-ma

la-sy

la-ta

la-wa

do-lewa

na-lewa

wy-lewa

po-lewa

u-le

po-le

ba-le

mo-le

moty-le

 

    * opowiadanie bajek lub czytanie

Zgłoś jeśli naruszono regulamin