Sprzedawca dywanów. Długość, kształtowanie umiętności mierzenia..doc

(41 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 20

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Sprzedawca dywanów

ZAGADNIENIE: Długość, kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości

 

„Cześć ! Cześć! – zabawa integrująca

CEL: wzmocnienie przynależności do grupy

Dwoje dzieci znajdujących się  po przeciwnej stronie koła trzyma wstążkę, tworzą pary witają się imiennie, wstążkę można zastąpić metrem krawieckim, sznurkiem itp.

dzieci witają się  wypowiadając miłe słowa do kolegi

np. Witam cię Michałku, ładnie się do mnie uśmiechasz

 

Która prawa” zabawa logarytmiczna

CEL: orientacja w schemacie ciała i przestrzeni, oznaczenie prawej ręki

Rytmicznie recytujemy wierszyk i wykonujemy odpowiednie gesty:

Tak słońce świeci                                          /unosimy ręce do góry i pokazujemy słońce rozkładając ramiona

tak maszerują dzieci..                            /marsz w miejscu

tak płyną chmurki po niebie              /kołyszemy rękami w prawą i lewą stronę

prawa ręka przed siebie                            /wysuwamy prawą rękę przed siebie

 

„Boogie woogie” zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie schematu ciała z podziałem na prawą i lewą stronę

Dzieci zwrócone twarzami ośrodka koła, wykonują  ruchy zgodnie z tekstem piosenki nr 49 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz.

Do przodu prawą rękę daj ,               /wyciągają prawą rękę do przodu

do tyłu prawą rękę daj,                            /przenoszą ją do tyłu

do przodu prawą rękę daj                            /znów do przodu

I pomachaj nią !                                          /machają nią

Bo przy Boogie – Boogie – Woogie               /dzieci tańcząc wykonują pełny obrót

Trzeba w kółko kręcić się…

No i klaskać trzeba ,raz, dwa, trzy!              /klaszczą

Boogie Woogie  ahoj!        - 3 razy              /zbliżają się do środka koła, podskakują   unosząc ręce do góry i wykrzykują: ahoj! Następnie cofają się, podskakują w górę i ponownie wykrzykują : ahoj!, kolejny raz zbliżają się do środka koła, podskakują i wykrzykują :ahoj!

I od nowa zaczynamy taniec ten!                            /cofają się i klaszczą

Do przodu lewą rękę daj…. itd.  W następnych zwrotkach wymieniają kolejne części

ciała np. lewą rękę, prawą i lewą nogę, ramiona, kolana, biodra, stopy, uszy, policzki.

 

Sprzedawca dywanów” zabawa tematyczna

CEL: doświadczenie pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości – przez wprowadzanie i niwelowanie zmian ułożenia porównywalnych i mierzonych obiektów, zachęcanie dzieci do stosowania w wypowiedziach określenia: jest tej samej długości co…

Sprzedawca dywanów (osoba prowadząca) prezentuje 2 dywany (jednakowe 2 kawałki szarego papieru inaczej ozdobione), dzieci wybierają jeden i określają go jakonasz dywan”.

1. porównujemy dywany: wielkość, kolor, długość, szerokość

2. długość i szerokość określana jest przez odmierzanie  klockiem lub linijką

3. następnie „sprzedawca” wprowadza zmiany zwija 1 dywan w rulon, składa w harmonijkę, porównujemy go z drugim

4. pytamy dzieci czy „nasz dywan” jest dalej tej samej długości, czy jest krótszy czy dłuższy?

5. określamy długość dywanu poprzez  przycinanie sznurków i pasków papieru tej samej długości co dywan porównujemy, że są tej samej długości

 

„Kto zmierzy? zabawa tematyczna

CEL: doświadczenie pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości – przez wprowadzanie i niwelowanie zmian ułożenia porównywalnych i mierzonych obiektów

Przygotowujemy dla każdego dziecka  dywanik i trzy różnej wielkości paski papieru, dziecko mierzy dywanik paskami, przycina nożyczkami jeżeli uważa, że pasek jest za długi.

 

„Ważny wyraz”- ćwiczenia artykulacyjne głosek na głoskach d, t

CEL: ćwiczenia narządów mowy, usprawnianie języka

Dzieci powtarzają za nauczycielem, wykonują ćwiczenia języka (podnoszenie języka, zwijanie w rulon itp.), powtarzają słowa wiersza; wiersz można zilustrować.

PREZENT

Ponad trawą motyl  lata,

Tam szumią topole

Tosia zrywa tulipany

Postawi na stole.

 

Jest tu obrus haftowany

Stoi wazon złoty

Będzie prezent dla mamusi

Na wieczór w sobotę

(Dorota Krupa „Rymowanki utrwalanki”. Materiały do ćwiczeń logopedycznych).

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: kształcenie funkcji kinestetycznomotorycznych, rozwijanie koncentracji uwagi

Każde dziecko otrzymuje kartę nr I – 20.

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         wstążka ,nożyczki

·         piosenka, wiersz

·         dywaniki – paski – duże do prezentacji

·         dywaniki i paski dla każdego dziecka

·         karty pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin