patenty.pdf

(27 KB) Pobierz
5015190 UNPDF
Co wolno żeglarzowi?
W latach 2006/2007 zmieniło się sporo przepisów dotyczących żeglarstwa. Zmiany te najczęściej nie są uwzględniane przez podręczniki żeglarskie, również odpowiednie organy mogą być nie na bieżąco ze
zmianami. Nieznajomość prawa szkodzi - znajomość pomaga. Dlatego przygotujmy sobie ściągawkę kopiując tą stronę. Nie zapominajmy też o zdrowym rozsądku, którego nigdy nie zastąpią przepisy - i
uzupełniajmy wiedzę i praktykę przy każdej okazji.
Jacek Kijewski
Co się
zmieniło?
Było Jest Akt prawny Komentarz
Jacht, który
można
prowadzić bez
patentu
Do 5 metrów długości lub 5 kW mocy
silnika
Jachty żaglowe do 7.5 metra długości.
Jachty motorowe do 10 kW mocy silnika
USTAWA z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o
sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw
Dziennik Ustaw z 2007 r. Nr 171 poz. 1208
Wchodzi w życie 1.01.2008 roku
Uznanie
patentów
zdobytych poza
granicami kraju
Cudzoziemiec lub osoba posiadająca
zagraniczny patent nie mogła w Polsce
żeglować
"Osoba, która uzyskała uprawnienia do
uprawiania żeglarstwa w innym państwie, może
uprawiać żeglarstwo na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie
posiadanych uprawnień potwierdzonych
stosownym dokumentem."
USTAWA z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o
sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw
Dziennik Ustaw z 2007 r. Nr 171 poz. 1208
Wchodzi w życie 1.01.2008 roku
Uprawnienia do
prowadzenia
szkolenia
żeglarskiego
Sytuacja niejasna (liczne zmiany:
instruktorzy "związkowi" vs "państwowi")
Szkolenia w zakresie uprawiania żeglarstwa
prowadzą instruktorzy organizacji żeglarskich
według systemu szkolenia danej organizacji,
zatwierdzonego przez ministra właściwego do
spraw kultury fizycznej i sportu.
USTAWA z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o
sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw
Dziennik Ustaw z 2007 r. Nr 171 poz. 1208
Wchodzi w życie 1.01.2008 roku
Ustawa nie precyzuje, że chodzi o Polski
Związek Żeglarski, zatem możliwe jest
tworzenie własnych programów po
zatwierdzeniu ich w ministerstwie.
Rejestracja
jachtów
śródlądowych
Wymagana była rejestracja jachtów
śródlądowych o długości powyżej 5
metrów lub mocy silnika powyżej 5 kW
Wymagana jest rejestracja jachtów śródlądowych
o długości powyżej 12 metrów lub mocy silnika
ponad 15 kW
USTAWA z dnia 11 maja 2007 r. o zmianie ustawy o
żegludze śródlądowej
Dziennik Ustaw z 2007 r. Nr 123 poz. 846
Ustawa weszła już w życie.
Ustalono stawkę za wpis do rejestru w
kwocie 60 zł. Rejestr prowadzi Polski
Związek Żeglarski i inkasuje z tego tytułu
opłaty.
Przeglądy
techniczne
jachtów
śródlądowych
Obowiązek poddania jachtu płatnemu
nadzorowi technicznemu
Brak obowiązku nadzorów dla jachtów o długości
do 12 metrów lub mocy silnika do 15 kW
USTAWA z dnia 11 maja 2007 r. o zmianie ustawy o
żegludze śródlądowej
Dziennik Ustaw z 2007 r. Nr 123 poz. 846
Ustawa weszła już w życie.
Dokumenty i
przeglądy dla
jachtu
morskiego
Obowiązek uzyskania Orzeczenia
zdolności żeglugowej z PZŻ lub
świadectwa klasy z PRS, a następnie
przejście inspekcji Urzędu Morskiego
zakończonej Kartą Bezpieczeństwa
Brak obowiązku przechodzenia obowiązkowych
płatnych przeglądów dla jachtów nie
wykorzyrzystywanych komercyjnie o długości do
15 metrów. Do żeglowania wystarczy dowód
rejestracyjny jachtu.
Rozporządzenie ministra gospodarki morskiej w sprawie
inspekcji i dokumentów bezpieczeństwa statków
morskich Dziennik Ustaw z 2007, nr 175 poz. 1228 oraz
zmiana zarządzeń porządkowych Dyrektorów Urzędów
Morskich z 2007 roku.
Jako jacht komercyjny określono
"wykorzystywany do celów działalności
gospodarczej".
Przepisy dla jachtów komercyjnych nie
uległy zmianie.
Obowiązkowe
wyposażenie
jachtu
morskiego
Obowiązkowa lista wyposażenia wg
zarządzenia porządkowego DUM Gdynia
(lub urzędów w Szczecinie bądź
Słupsku)
Dla jachtów nie wykorzystywanych komercyjnie
lista wyposażenia jest listą zalecaną, nie zaś
obowiązkową.
Zarządzenia porządkowe Dyrektorów Urzędów Morskich
(Gdynia, Słupsk, Szczecin) z 2007 roku.
Jako jacht komercyjny określono
"wykorzystywany do celów działalności
gospodarczej".
Przepisy dla jachtów komercyjnych nie
uległy zmianie.
Odprawy
graniczne
jachtu
morskiego
Obowiązkowa odprawa graniczna jachtu
przekraczającego pas 12 Mm lub
udającego się do innego kraju.
Obowiązkowa odprawa graniczna jachtu
przekraczającego granicę zewnętrzną Schengen.
Kodeks Schengen, ma wejść w życie w grudniu 2007 Wg przepisu nie jest przekroczeniem
granicy zewnętrznej rejs bez zamiaru
zawijania do krajów spoza Schengen.
Praktyki jeszcze nie znamy.
5015190.002.png 5015190.003.png 5015190.004.png 5015190.005.png 5015190.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin