pedagogika_porownawcza_wyklady.doc

(867 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA PORÓWNAWCZA – wykłady

PEDAGOGIKA PORÓWNAWCZA – wykłady

 

I.       Pedagogika porównawcza to dyscyplina naukowa, która opisuje i wyjaśnia funkcjonowanie edukacji (systemów edukacyjnych) w świecie współczesnym.

 

a)      Opisuje i wyjaśnia:

-   opisać – odpowiedzieć na pytanie „jak jest?”,

-   wyjaśnić – odpowiedzieć na pytanie „dlaczego tak jest?”.

 

b)     Systemy edukacyjne:

 



EDUKACJA

 

 

Kształcenie

(wyposażanie w wiedzę i/lub umiejętności)





 

 

Znaczenie szerokie

Znaczenie wąskie





 

 

 

Wszelkie nabywanie wiedzy i umiejętności

Kształcenie zinstytucjonalizowane

 

 



 

 

System edukacyjny

 

 

 

Oba znaczenia różnią się źródłem wiedzy i/lub umiejętności!!!!

 

Wykształcenie jest rezultatem kształcenia.

 

Kształcenie w znaczeniu szerokim jest nieprzydatne z punktu widzenia pedagogiki porównawczej.

 

Kształcenie zinstytucjonalizowane przyjmuje postać systemu edukacyjnego (oświatowego, szkolnego), który rozumiany jest jako układ szkół i placówek innego rodzaju, służących nabywaniu wiedzy:

 

Elementy systemu edukacyjnego:

1. przedszkole – nieobowiązkowe.

 

2.                                           obowiązek szkolny:

-   znaczenie: obowiązek uczenia się (często rozumiany jako obowiązek chodzenia do szkoły),

-   wiek rozpoczęcia obowiązku szkolnego: od 4 do 7 r.ż., najczęściej 6 r.ż.;

Niemcy: dzieci od 6 r.ż., które 6 r.ż. ukończyły do 30 czerwca;

Holandia: pierwszy dzień miesiąca po miesiącu, w którym dziecko ukończyło 5 r.ż.;

-   czas trwania obowiązku szkolnego: od 4 lat (Kuwejt) do 12 lat (Holandia); w Polsce 10 lat (do 18 r.ż.; obowiązkowo zerówka, szkoła podstawowa i gimnazjum),

-   moment rozpoczęcia obowiązku szkolnego: najczęściej wraz z rozpoczęciem uczęszczania do szkoły podstawowej; w Polsce w 6 r.ż.

 

3.                                           szkoła podstawowa:

-   wiek rozpoczęcia nauki: najczęściej wiek rozpoczęcia obowiązku szkolnego; w Polsce 7r.ż.;

-   czas trwania nauki: od 4 (Niemcy) do 10 lat (kraje skandynawskie); w Polsce zmiana z 8 do 6 lat;

-   czego się w niej uczy:

ە     szkoła podstawowa jako szkoła powszechna: wyposażenie ludzi w podstawowe umiejętności, które są niezbędne w życiu; np. w Niemczech,

ە     szkoła podstawowa jako szkoła ogólnokształcąca: daje podstawy do dalszego kształcenia (program jest rozbudowany); np. w USA i Skandynawii,

-   w jaki sposób uczniowie są oceniani:

ە     nie są w ogóle oceniani – Szwecja,

ە     ocenianie opisowe – Anglia i Walia,

ە     najpierw oceny opisowe, później oceny ze skali ocen – Polska,

ە     jednolity system ocen – dawniej w Polsce,

-   czym się kończy:

ە     niczym (gdy uczniowie nie są w ogóle oceniani),

ە     świadectwem (z ocenami z ostatniej klasy lub z całej nauki) – Grecja, Polska,

ە     egzaminem.

W Polsce – świadectwo oraz test kompetencji.

-   przejście ze szkoły podstawowej do szkoły średniej:

ە     automatyczne,

ە     w wyniku selekcji (selekcja może odbywać się na wejściu – egzamin wstępny, lub na wyjściu – na podstawie egzaminu/testu kompetencji na koniec szkoły podstawowej).

 

4.                                           szkoła średnia:

-   jedno czy dwustopniowa:

ە     jednolita – Szwecja,

ە     jednolita lub dwustopniowa – Niemcy,

ە     dwustopniowa – Polska (gimnazjum wspólne dla wszystkich + liceum),

-   czas trwania: od 2 do 9 lat,

-   jednolita czy zróżnicowana:

ە     zróżnicowanie wewnętrznie  - np. High School w USA,

ە     zróżnicowanie zewnętrznie – np. technika, licea w Polsce,

-   czym się kończy:

ە     świadectwo,

ە     egzamin,

ە     świadectwo i egzamin – np. gimnazjum w Polsce,

-   czy istnieje odpowiednik polskiej matury? Jeśli tak, to czy egzamin ma charakter wewnętrzny czy zewnętrzny (np. nowa matura)?, Kto przeprowadza egzamin zewnętrzny (agendy państwa np. CKE lub uniwersytety)?,

-   co decyduje o przyjęciu na studia? (kryteria przyjęć na studia):

ە     nic (brak),

ە     egzamin na koniec szkoły średniej,

ە     egzamin wstępny,

ە     świadectwo.

 

Rodzaje studiów i szkół wyższych:

STUDIA:

  zawodowe – kończą się stopniem licencjata (bakałarza) lub inżyniera,

  akademickie – kończą się tytułem magistra lub stopniem naukowym doktora.

W Polsce następuje przejście do studiów dwustopniowych.

SZKOŁY WYŻSZE:

  uniwersyteckie – kształcenie akademickie,

  nieuniwersyteckie – kształcenie zawodowe

 

c)      Świat współczesny (jaki on jest?):

Jeśli by założyć, że na świecie jest 100 osób, to:

Azja miałaby 57 mieszkańców, Europa – 21, Ameryki – 14, Afryka – 8.

Zależność między kobietami a mężczyznami byłaby: 52:48, ludźmi białymi a niebiałymi: 30:70.

 

Dysponowanie dobrami: 20:80 (tzn. 20% ludzi na świecie dysponuje 80% dóbr, a 80% ludzi na świecie dysponuje 20% dóbr).

 

Produkt krajowy brutto (PKB) na 1 osobę:

Luksemburg: 45700$ (najbogatszy kraj),

Polska:          4400$,

Bangladesz:  250$ (najbiedniejszy kraj).

 

Wydatki na jedną osobę na funkcjonowanie systemu edukacyjnego w Europie:

Norwegia: ok. 2000$,

Polska:             293$,

Albania:           45$.

 

Standard życia:

80% ludzi żyje w domach poniżej standardu biedy, 50% przeżywa dzień za kwotę poniżej 2$, a 20% poniżej 1$.    (2$ dziennie to granica ubóstwa!)

 

Analfabetyzm i analfabetyzm funkcjonalny:

Analfabeci: 13%

Analfabeci funkcjonalni: 70%.

 

Internet: 90% ludności nie ma stałego łącza.

 

II.    Teorie zmian społecznych.

1.                                           Teoria ewolucjonistyczna w wersji socjokulturowej.

-   Gerhard i Jean Lenski – siłą sprawczą wszelkich zmian społecznych jest rozwój techniki, który powoduje zmiany w sposobie produkcji, a te z kolei powodują zmiany w organizacji i zachowaniach społecznych, w tym również w edukacji.

Zmiany w zachowaniach społecznych są rezultatem określonych rodzajów aktywności podejmowanych w socjokulturowym kontekście danego społeczeństwa (te same wynalazki mogą spowodować różne zmiany w różnych społeczeństwach i kulturach).

 

2.                                           Teoria cykliczna.

-   Arnold Toynbee – społeczeństwa, podobnie jak ludzie, rodzą się, rozwijają i umierają (różnica dotyczy tylko czasu trwania).

Zwolennicy twierdzą, że wymierającym społeczeństwem jest społeczeństwo europejskie.

-   B. Banathy – to czy społeczeństwo upadnie, czy nie, zależy od sposobu, w jaki reaguje ono na pojawiające się zmiany.

4 style reagowania na zmiany:

a)      reaktywny (reakcyjny) – powrót do przeszłości; stosowanie rozwiązań, które były już praktykowane (np. mundurki szkolne ;) ),

b)     bierny – nic nie robienie, stwierdzanie, że „jakoś to będzie”,

c)      preaktywny – reagowanie na zagrożenia zanim one jeszcze się pojawią,

d)     interaktywny – reagowanie w sposób adekwatny na pojawiające się zagrożenie.

Jeśli społeczeństwo wybierze styl reaktywny lub bierny, będzie skazane na upadek!

 

3.                                           Teoria funkcjonalistyczna.

-   Talcot Parsons – społeczeństwo to system wzajemnych powiązań i zależności, który dąży do równowagi.

Zmiany wywoływane są przez 2 rodzaje czynników:

a)      czynniki zewnętrzne – np. wojna, w której nie jesteśmy stroną, ale konsekwencje nas dotykają,

b)     czynniki wewnętrzne – np. recesja ekonomiczna.

 

Społeczeństwo dostosowuje się do tych zmian i ustanawia nową równowagę.

2 procesy istotne w ustanawianiu nowej równowagi:

a)      różnicowanie – tworzenie instytucji, których celem jest rozwiązywanie problemów społecznych,

b)     integracja – względna koordynacja działania tych instytucji.

 

4.                                           Teoria konfliktu.

-   Karol Marks,

-   Ralf Dahrendorf – przyczyną wszelkich zmian społecznych są różne rodzaje konfliktów.

Konflikty mogą mieć różne podłoże (np. etniczne, na tle rasowym, religijne, ekonomiczne). W Polsce występuje konflikt pomiędzy świeckim a religijnym charakterem systemu edukacyjnego.

5.                                           Teoria modernizacji.

-   „modernizacja” ma wiele znaczeń:

ە     utożsamiana jest z upowszechnianiem wcześniej wytworzonych innowacji; udoskonalanie, unowocześnianie – modernizacja technologiczna,

ە     utożsamiana jest z wszelkimi zmianami, które wprowadzają nowocześniejsze formy organizacji w społeczeństwie, gospodarce, systemie władzy, polityce i kulturze,

ە     znaczenie mające swoje źródło w marksistowskiej teorii rozwoju.

 

3 elementy marksistowskiej teorii rozwoju:

a)      teoria rozwoju społecznego – zajmuje się zmianami wewnątrz (endogennymi) społeczeństw,

b)     teoria dyfuzji – zajmuje się zmianami wynikającymi z przenoszenia wzorów kulturowych z jednego społeczeństwa do innych (np. amerykanizacja),

c)      teoria modernizacji – odnosi się do przenoszenia sposobów produkcji ze społeczeństw zaawansowanych technologicznie do społeczeństw znajdujących się na niższych etapach rozwoju.

ە     Znaczenie zgodnie z którym modernizacja to ciąg ewolucyjnych zmian społeczeństwa tradycyjnego, prowadzących do jego przekształcania w społeczeństwo nowoczesne, a następnie w społeczeństwo informacyjne (utożsamiane z centrum systemu światowego, które stanowi grupa G7).

Społeczeństwo tradycyjne jest utożsamiane z peryferiami systemu światowego (np. zacofane kraje trzeciego świata w Azji i Afryce).

-   Głównie założenie teorii modernizacji:  rozwój to ewolucyjny, stadialny, jednoliniowy i konwergentny (upodabniający, prowadzący do zbliżonych lecz nie jednakowych rezultatów) proces zmian społecznych.

 

III. Typy społeczeństw wyróżniane w ramach teorii modernizacji.

Kryterium jest tu rodzaj wykonywanej przez ludzi pracy.

 

1.                                           Społeczeństwo preindustrialne.

(przedprzemysłowe, przedliterackie, chłopskie, rolnicze)

-   większość ludzi czynnych zawodowo zajmowała się uprawą roli,

-   zmiany dokonywały się bardzo wolno (na przestrzeni epok i setek lat),

-   człowiek w ciągu życia nie był w stanie zauważyć żadnej zmiany,

-   to, czego raz się człowiek nauczył, wystarczało mu na całe życie i przekazywał tą wiedzę jeszcze młodszym pokoleniom,

-   brak problemów z tożsamością,

-   typ ten trwał do połowy XVIII wieku.

 

2.                                           Społeczeństwo częściowo tradycyjne, a częściowo nowoczesne.

Jest to przejściowy typ społeczeństwa.

-   dzieci nie powielają losów rodziców (rodzice – praca na roli, dzieci – przenoszą się do miast),

-   ten typ trwał od połowy XVIII do połowy XIX wieku.

 

3.                                           Społeczeństwo industrialne.

(nowoczesne, przemysłowe)

-   większość ludzi zajmuje się wytwarzaniem dóbr w fabrykach,

-   trwa od połowy XIX do połowy XX wieku,

-   maszyna parowa J. Watta – rewolucja – nowy rodzaj energii (1768r.). Energia ta umożliwia nowy rodzaj produkcji.

 

 

4.                                           Społeczeństwo usługowe.

(ponowoczesne, postindustrialne)

Jest to przejściowy typ społeczeństwa.

-   zmiana rodzaju wykonywanej pracy – usługi i usługi dla usług (usługi zwłaszcza o charakterze niematerialnym),

-   trwa od lat 20. do 70. XX wieku.

 

5.                                           Społeczeństwo poponowoczesne.

(postmodernistyczne, informacyjne, wiedzy)

-   najważniejszym produktem jest wiedza,

-   trwa od 1956/57 do teraz i nadal trwa... (niektórzy teoretycy uważają, że skończyło się 11.9.2001r.)

 

W 1956 r. po raz pierwszy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin