bank_pytan_neurologia_dziecieca.doc

(113 KB) Pobierz

Pytania – neurologia dziecięca

 

1. Reakcje nastawcze :

a.       to zaburzenia ruchowe, będące następstwem uszkodzenia centralnego układu nerwowego

b.      umożliwiają prawidłowe ułożenie głowy w przestrzeni i nastawianie głowy, obręczy, kończyn w stosunku do tułowia, zapewniając rotacje wokół osi ciała

c.       pojawiają się w okresie noworodkowym powodując prawidłowe ułożenie głowy dziecka

d.      to reakcje regulowane odruchowo na poziomie rdzenia kręgowego i pnia mózgu

 

2. Reakcje równoważne:

      a.   są najniżej rozwiniętą formą automatycznych wzorców ruchowych

      b.   w miarę dojrzewania kory mózgowej zostają zdominowane przez reakcje nastawcze

      c.   charakteryzują nieprawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka

      d.   są kontrruchami mającymi na celu utrzymanie lub przywrócenie równowagi w

            określonej pozycji

 

3. Odruchy zanikające wraz z wiekiem dziecka to:

      a.   statyczne odruchy postawy i odruch Moro

      b.   odruchy prostujące i reakcje obronnego podporu

      c.   reakcje nastawcze i równoważne

      d.   odruchy Galanta i prostujące

 

4. Odruchy pojawiające się wraz z wiekiem dziecka to:   

      a.   odruchy Babińskiego i Galanta

      b.   odruchy postawy i prostujące

      c.   reakcje nastawcze i statyczne

      d.   reakcje nastawcze i równoważne

 

5. Odruchy ulegające przeobrażeniom wraz z wiekiem dziecka to:

      a.   odruchy podparcia i skrzyżowanego wyprostu

      b.   odruchy pchnięcia kończyny i toniczny odruch błędnikowy

      c.   odruchy określone w skali Vojty

      d.   odruchy postawy i reakcje równoważne

 

6. Toniczny odruch błędnikowy:

      a.   wyzwalany jest w pozycji pionowej przez postawienie stóp dziecka na podłożu,

            którch zgięcie grzbietowe wywołuje toniczny wyprost kończyn dolnych

      b.   ułatwia obracanie tułowia na bok w wyniku skrętu głowy

      c.   wyzwala go pobudzenie kanałów półkolistych w wyniku zmiany ułożenia głowy oraz ciała w przestrzeni, z pozycji supinacyjnej do pronacyjnej i odwrotnie

      d.   zgięcie głowy do klatki piersiowej wywołuje wyprost kończyn górnych

 

7. Toniczny odruch błędnikowy dominuje w rozwoju reflektorycznym dziecka:

      a.   do 4 miesiąca życia             

      b.   do 1 roku życia

      c.   miedzy 4 a 6 miesiącem życia

      d.   między 1 a 2 rokiem życia

 

8. Asymetryczny toniczny odruch szyjny:

      a.   zgięcie głowy do klatki piersiowej wywołuje wyprost kończyn   

            górnych i zgięcie kończyn dolnych

      b.   odchylenie głowy w tył wywołuje wyprost kończyn górnych i zgięcie kończyn

            dolnych

      c.   skręt głowy w bok powoduje wyprost kończyn i tułowia po stronie potylicznej oraz

            zgięcie kończyn i tułowia po stronie twarzowej

      d.   skręt głowy w bok powoduje wyprost kończyn i tułowia po stronie twarzowej oraz

            zgięcie kończyn i tułowia po stronie potylicznej

 

9. Asymetryczny toniczny odruch szyjny dominuje w rozwoju reflektorycznym dziecka:

      a.   między 6 a 8 miesiącem życia

      b.   do 2 roku życia

      c.   między 2 a 6 miesiącem życia

      d.   do 4 tygodnia życia

 

10.Symetryczny toniczny odruch szyjny:

      a.   odchylenie głowy do tyłu wywołuje wyprost kończyn górnych i dolnych

      b.   zgięcie głowy do klatki piersiowej wywołuje zgięcie kończyn górnych i dolnych

      c.   zgięcie głowy do klatki piersiowej wywołuje zgięcie kończyn górnych i wyprost

            kończyn dolnych, a odchylenie głowy do tyłu powoduje sytuację odwrotną

      d.   zgięcie głowy do klatki piersiowej wywołuje wyprost kończyn górnych i zgięcie

            kończyn dolnych, a odchylenie głowy do tyłu powoduje sytuację odwrotną

 

11.Symetryczny toniczny odruch szyjny dominuje w rozwoju reflektorycznym dziecka:

      a.   do 2 miesiąca życia

      b.   do 2 roku życia

      c.   między 1 a 2 rokiem życia

      d.   między 3 a 6 miesiącem życia

 

12.Odruch Galanta:

      a.   eksteroceptywne drażnienie bocznej powierzchni tułowia powoduje zgięcie kończyny

            dolnej po stronie bodźca

      b.   eksteroceptywne drażnienie bocznej powierzchni tułowia powoduje zgięcie głowy w

            stronę bodźca

      c.   eksteroceptywne drażnienie bocznej powierzchni tułowia powoduje jego zgięcie w

            stronę bodźca z jednoczesnym trójzgięciem  kończyny dolnej po tej samej stronie

      d.   eksteroceptywne drażnienie bocznej powierzchni tułowia powoduje jego zgięcie w

            stronę bodźca z jednoczesnym trójzgięciem  kończyny dolnej po stronie przeciwnej

 

13.Odruch Galanta dominuje w rozwoju reflektorycznym dziecka:

      a.   między 3 a 4 miesiącem życia

      b.   między 3 a 4 rokiem życia

      c.   do 1 roku życia

      d.   do 8 miesiąca życia 

 

14.Odruch Moro:

      a.  polega na gwałtownym odwiedzeniu kończyn górnych i często kończyn dolnych

           podczas zadziałania silnego bodźca np. szarpnięcie pieluszki na której dziecko leży

      b.  polega na gwałtownym przywodzeniu kończyn górnych i często kończyn dolnych

           podczas zadziałania silnego bodźca np. szarpnięcie pieluszki na której dziecko leży

      c.  powoduje prostowanie i przywodzenie kończyn dolnych podczas odgięcia głowy

      d.  powoduje zgięcie i odwodzenie kończyn dolnych podczas odgięcia głowy

 

15.Odruchy opuszkowe to:

      a.  odruchy toniczne chwytne rąk i stóp

      b.  TOB, ATOS i STOS

      c.  odruch skrócenia tułowia

      d.  odruch podparcia i pchnięcia kończyny

 

16.Reakcje nastawcze to:

      a.  automatyzmy ruchowe

      b.  reakcje głowy w przestrzeni, głowy na ciało oraz ciała na ciało

      c.  reakcje obronnego podporu

      d.  reakcje stowarzyszone

 

 

17.Reakcja spadochronowa należy do;

     a.   reakcji stowarzyszonych

     b.   dodatniej reakcji podparcia             

     c.   reakcji obronnego podporu

     d.   automatyzmów ruchowych

 

18.Próba trakcyjna Prechtla  polega na:

     a.   przejściu dziecka z leżenia tyłem do leżenia przodem poprzez obrót głowy

     b.   przejściu dziecka z leżenia tyłem do siadu poprzez pociąganie za przedramiona

     c.   zawieszeniu dziecka za dwie kończyny dolne głową w dół

     d.   zawieszeniu dziecka za jedną kończynę dolną głową w dół

 

19.Zawieszenie horyzontalne wg Landau’a to:

     a.   zawieszenie za klatkę piersiową w ułożeniu pronacyjnym

     b.   zawieszenie za klatkę piersiową w ułożeniu supinacyjnym

     c.   zawieszenie w ułożeniu bocznym; dziecko trzymane oburącz za klatkę piersiową

     d.   zawieszenie za kończynę górną i dolną jednoimienną

 

20.Zawieszenie poziome wg Vojty to:

     a.   zawieszenie za kończynę górną i dolną jednoimienną

     b.   zawieszenie za klatkę piersiową w ułożeniu pronacyjnym

     c.   zawieszenie w ułożeniu bocznym; dziecko trzymane oburącz za klatkę piersiową

     d.  zawieszenie za jedną kończynę dolną głową w dół

 

21.Zawieszenie pionowe pod pachami to:

     a.   zawieszenie za klatkę piersiową w ułożeniu supinacyjnym

     b.   zawieszenie za klatkę piersiową

     c.   zawieszenie w ułożeniu bocznym; dziecko trzymane oburącz za klatkę piersiową

     d.   zawieszenie za klatkę piersiową w ułożeniu pronacyjnym

 

22.Zawieszenie poziome wg Collis to:

     a.   zawieszenie za kończynę górną i dolną jednoimienną

     b.   zawieszenie za klatkę piersiową

     c.   zawieszenie w ułożeniu bocznym; dziecko trzymane oburącz za klatkę piersiową

     d.   zawieszenie za jedną kończynę dolną głową w dół

 

23.Zawieszenie pionowe wg Collis to:

     a .  zawieszenie za kończynę górną i dolną jednoimienną

     b.   zawieszenie za klatkę piersiową

     c.   zawieszenie w ułożeniu bocznym

     d.   zawieszenie za jedną kończynę dolną głową w dół

 

24.Zawieszenie pionowe wg Peiper – Isbert to:

     a.   zawieszenie za kończynę górną i dolną jednoimienną

     b.   zawieszenie za klatkę piersiową

     c.   zawieszenie za dwie kończyny dolne głową w dół; dziecko trzymane za uda

     d.   zawieszenie za jedną kończynę dolną głową w dół

 

25.Motoryka mała to:

     a.   rozwój mowy biernej (rozumienie) i czynnej (mówienie)

     b.   koordynacja wzrokowo – ruchowa

     c.   rozwój kontaktów społecznych

     d.   postawa i lokomocja

 

26.Motoryka duża to:

    a.   koordynacja wzrokowo – ruchowa

    b.   postawa i lokomocja

    c.   rozwój emocjonalny

   d.   rozwój intelektualny

 

27.Linia rozwoju motorycznego między innymi przedstawia się od:

     a.   ruchów złożonych do ruchów prostych

     b.   ruchów selektywnych do ruchów globalnych

     c.   od ruchów pojedynczych do reakcji masowych

     d.   od głowy i obręczy barkowej do miednicy i kończyn dolnych

 

28.Lokomocja kwadripedalna to:

     a.   czworakowanie

     b.   pełzanie

     c.   chód

     d.   przetaczanie

 

29. Lokomocja dipedalna to:

     a.   pełzanie

     b.   czworakowanie

     c.   chód

     d.   przetaczanie

 

30.Umiejętność samodzielnego sprężynowania kończyn dolnych dziecko osiąga w wieku:

    a.   6 miesiąca życia

    b.   4 miesiąca życia

    c.   1 roku życia

    d.   9 miesiąca życia

31.Przemieszczanie się w pozycji „niedźwiadka” zazwyczaj następuje w:

    a.   9 miesiącu życia

    b.   1 roku życia

    c.   7 miesiącu życia

    d.   5 miesiącu życia

 

32.Obroty wokół osi pępka dziecko osiąga w wieku:

    a.   3 miesięcy

    b.   5 miesięcy

    c.   7 miesięcy

    d.   9 miesięcy

 

33.Rozwój sięgania i chwytu następuje w:

    a.   4 – 5 miesiącu życia

    b.   2 – 3 miesiącu życia

    c.   6 – 7 miesiącu życia

    d.   około 1 roku życia

 

34.”Pływanie” to wzorzec motoryczny polegający na:

     a.    nadmiernym odchyleniu głowy w tył w różnych pozycjach ułożenia ciała

     b.    maksymalnym wyproście ciała i przenoszeniu jego ciężaru w przód i w tył w

            pozycji pronacyjnej

c.        unoszeniu głowy i miednicy w pozycji supinacyjnej

d.        naprzemiennych ruchach kończyn górnych i dolnych w pozycji leżenia przodem lub tyłem

e.         

35.”Pływanie” występuje około:

     a.   4 miesiąca życia

     b.   2 miesiąca życia

     c.   1 roku życia 

     d.   5 miesiąca życia

 

36.Stabilizacja łopatki następuje około:

     a.   2 miesiąca życia

     b.   6 miesiąca życia

     c.   8 miesiąca życia

     d.   1 roku życia

 

37.Pierwsze próby przekraczania ręką linii środkowej ciała (także oczu) pojawiają się około:

     a.   5 miesiąca życia

     b.   2 miesiąca życia

     c.   9 miesiąca życia

     d.   1 roku życia

 

38.Konsekwencją typu hipotonicznego I głównie są:

     a.   przykurcze i deformacje

     b.   gwałtowne zmiany napięcia posturalnego

     c.   ruchy atetotyczne

     d.   przewaga retrakcji nad protrakcją łopatek

 

39. Konsekwencją typu hipotonicznego II głównie są:

     a.   ufiksowanie w pozycjach przez powstające przykurcze

     b.   gwałtowne zmiany napięcia posturalnego i ruchy atetotyczne

     c.   przewaga protrakcji nad retrakcją łopatek

     d.   reakcje stowarzyszone

 

40.Mózgowe porażenie dziecięce to:

     a.   trwałe, lecz nie niezmienne, zaburzenie postawy ciała i ruchu spowodowane

           uszkodzeniem OUN we wczesnym stadium jego rozwoju              

b.      opóźnienie psychomotoryczne spowodowane zmianami OUN w późnym stadium

jego rozwoju

     c.   trwałe i niezmienne zaburzenie postawy ciała i ruchu spowodowane

           uszkodzeniem OUN we wczesnym stadium jego rozwoju

d.   jednorodny zespół chorobowy o postępujących zaburzeniach ruchowych, będących

           następstwem uszkodzenia OUN

 

41.Wyróżnia się następujące postacie (zespoły) m.p.dz.:

     a.   centralna, obwodowa i mieszana

     b.   atetotyczna, dystoniczna i spastyczna

     c.   spastyczna, ataktyczna i dyskinetyczna

     d.   piramidowa, pozapiramidowa i spastyczna

 

42.Hemiplegia to:

     a.   obustronny niedowład połowiczy

     b.   obustronny niedowład kurczowy

     c.   niedowład połowiczy

     d.   niedowład kurczowy

 

43.Diplegia to:

     a.   niedowład kończyn górnych

     b.   niedowład kończyn dolnych

c.   niedowład czterokończynowy z przewagą zajęcia kończyn górnych

d.   niedowład czterokończynowy z przewagą zajęcia kończyn dolnych

 

44.Quadriplegia to:

     a.   postać spastyczna m.p.dz.

     b.   postać wiotka m.p.dz.

     c.   postać móżdżkowa m.p.dz.

     d.   postać ataktyczna m.p.dz.                   

 

45.Ko - kontrakcja to:

     a.   nadmierny wyprost szyi – odgięcie głowy

     b....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin